בנק לאומי חסם את החשבון של אונר"א בשל חשש לתמיכה בטרור

המהלך של הבנק בא בעקבות זיהוי העברות חריגות של כספים בחשבון, שלא איפשרו להתחקות אחר מקורם ויעדם, ולגביהן נציגי אונר"א לא סיפקו הסברים ראויים • ההודעה נמסרה לסוכנות ימים ספורים לאחר ששורת מדינות מערביות הודיעו על השעיית הכספים שהן מעבירות לה

פלסטינים מחוץ למטה אונר''א בעזה / צילום: Shutterstock, Anas-Mohammed
פלסטינים מחוץ למטה אונר''א בעזה / צילום: Shutterstock, Anas-Mohammed

מכה פיננסית נוספת לארגון הפליטים הפלסטינים אונר"א, שבימים האחרונים התגלה כי כמה מעובדיה נטלו חלק פעיל באירועי הטבח של ה־7 באוקטובר. בנק לאומי הודיע לאונר"א כי הוא חוסם את החשבון של הסוכנות, לאחר שזוהתה בו פעילות חריגה שיצרה התראות במנגנוני הציות של מערכות ניהול הסיכונים בבנק.

שאלות ותשובות | ההשתתפות בטבח ועצירת המימון: מהו ארגון אונר"א ומה גילו התחקירים?
המשרוקית | המימון לאונר"א נעצר אחרי הממצאים החמורים נגדו, האם המלחמה תביא לסופו?

ההודעה של בנק לאומי, שנכללה במכתב שנשלח לאונר"א, מגיע לאחר שישראל, כך נראה, הצליחה להוכיח ש-12 מעובדי אונר"א נטלו חלק פעיל באירועי הטבח של ה־7 באוקטובר. בעקבות זאת, ארה"ב, גרמניה, האיחוד האירופי ועוד שורה של מדינות מערביות המממנות את הארגון - הודיעו כי הן משעות את הכספים שהן מעבירות לו.

במכתב לסוכנות הפליטים הפלסטיניים, הסבירו בלאומי כי בתקופה האחרונה, זוהו העברות כספים רבות בחשבון, באופן שלא מאפשר לבנק להתחקות אחר מקורם ויעדם הסופי. בלאומי דרשו הסברים מנציגי אונר"א, אך אלו לא הצליחו לנפק הסברים מספקים. מאחר שהסברים כאלו לא הגיעו, התחזק בבנק הישראלי החשש הכבד לכך שהכסף מחשבונה של אונר״א מגיע לגורמי טרור ברצועת עזה.

התקציב השנתי של אונר"א עומד כיום על 1.2 מיליארד דולר, שמגיעים בעיקר מתרומות. נכון לרגע זה, ללא קשר להחלטה של לאומי, כ-75% מתוך התקציבים של אונר"א נמצאים בהשעיה, בעקבות החלטת המדינות שכבר הודיעו על הפסקת המימון.

בבנק לאומי סירבו להתייחס לידיעה.