החברה הישראלית שעשויה לפרוץ דרך לדור חדש של טיפולי אלצהיימר

חברת אינסייטק ערכה ניסוי ראשוני מוצלח במכשיר שמיועד להגביר את האפקטיביות של תרופות לאלצהיימר על המוח • חברת VVT, המפתחת מוצר לטיפול בדליות ברגליים, הודיעה על שת"פ עם חברת תרופות אמריקאית, בדרך להנפקה בבורסת טורונטו • וגמידה סל, הנסחרת בנאסד"ק, מחפשת להירכש • השבוע בביומד

חדשות הביומד / צילומים: איל יצהר, יח''צ, shutterstock, איור: גיל ג'יבלי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
חדשות הביומד / צילומים: איל יצהר, יח''צ, shutterstock, איור: גיל ג'יבלי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המכשיר של אינסייטק שעשוי להגביר את היעילות של תרופות לאלצהיימר

כתב העת המוביל New England Journal of Medicine פרסם החודש מאמר בו תוצאות מעניינות משימוש של מכשיר של חברת אינסייטק הישראלית, בשילוב תרופה לטיפול באלצהיימר. זהו ניסוי ראשוני, שאינו חלק מפרוטוקול להגשת המוצר לאישור רגולטורי, אך הוא מעיד על שימוש עתידי אפשרי בטכנולוגיה של החברה בשוק האלצהיימר הענק והמשווע לפתרונות.

WSJ | נפילת 23andMe: מ-6 מיליארד דולר לכמעט 0
הביומד העולמי אופטימי, אבל דור חדש של משקיעים מסבך את החברות הישראליות
השבוע בביומד | חלוצת הפסיכדליה מסתערת על השוק עם שם חדש וגיוס של 100 מיליון דולר

בניסוי הנוכחי, הודגם כי המכשיר של אינסייטק מאפשר פתיחה של מחסום הדם־מוח על־ידי מיקוד אנרגיית אולטרה־סאונד באזור מסוים במוח. השיטה כוללת הזרקה של בועיות גז זעירות, וכאשר הן מגיעות למום הנכון, עירור שלהן באמצעות אנרגיית האולטרה־סאונד הסוּפר־ממוקדת, באופן שמפעיל לחץ על כלי הדם ופותח את המחסום.

הפתיחה מאפשרת לתרופה לאלצהיימר להיכנס, וכך יכלה התרופה להפחית במהירות את כמות הפלאק העמילואידי במוח. החוקרים השתמשו באולטרה־סאונד רק בחצי מן המוח, והשתמשו בחצי השני שלו כקבוצת ביקורת. ואכן בצד שטופל, רמות הפלאק היו נמוכות יותר, והתגובה החלה מהר יותר.

הרעיון להשתמש בטכנולוגיה הזו קיים כבר שנים. כמה התפתחויות טכנולוגיות שהתרחשו בשנתיים האחרונות, חברו יחד כדי לאפשר את הניסוי הנוכחי ולהפוך אותו למעניין מאוד. מחסום הדם־מוח הוא תיאור ציורי של העובדה שכלי הדם במוח מעבירים לרקמת המוח חומרים מסוימים, אך לא אחרים. כך, חלק מהתרופות שמיועדות למוח לא מגיעות אליו בכמות גדולה. זו בעיה בטיפול במגוון מחלות, כולל סרטן המוח, למשל, שבשל המגבלה הזו קשה יותר לטפל בו בכימותרפיה.

אחרי שנים בלי חידושים משמעותיים בתחום האלצהיימר, בשנה האחרונה, הגיעו שתי תרופות חדשות לשוק, אחת מהחברות ביוג'ן  ואסאי והשניה מחברת אלי ליליי . שתיהן מבוססות על נוגדנים שתפקידם לסלק חומר בשם פלאק עמילואידי מהמוח של החולים. בשני הניסויים נמצא אפקט קטן, אבל ככל הנראה אמיתי, של שיפור במצבם של המטופלים, אם רמות הפלאק שלהם ירדו נמוך מספיק.

כלומר, כעת ישנן בשוק לא רק תרופות חדשות לאלצהיימר, אלא גם אישור לגישה שהייתה עד לאחרונה שנויה מאוד במחלוקת, לפיה הפחתת הפלאק אכן משפרת את מצב המחלה. לכן, יש משמעות לכך שפתיחת מחסום הדם־מוח אפשרה לתרופה להפחית את רמות הפלאק מהר יותר.

התרופה שהייתה בשימוש בניסוי היא Aduhelm, תרופה קודמת של ביוג'ן ואסאי, שבדיוק השבוע הוסרה מן המדפים. לביוג'ן תרופה חדשה שהיא מרוכזת בה, אך דווקא השימוש באדוהלם מדגים כיצד שימוש במוצר של אינסייטק, עשוי לשפר את הביצועים של תרופה קיימת, שהמצב שלה גבולי.

גם בתרופות שנחשבות כיעילות מלכתחילה, הטכנולוגיה יכולה לשפר אותן וגם להאיץ את פעילותן, והדבר חשוב במקרה של אלצהיימר, מחלה המתקדמת במהירות.

פרסום הניסוי הזה מגיע בתקופה טובה עבור אינסייטק, שאל תוצאותיה הכספיות אנחנו נחשפים דרך אלביט מדיקל , הנסחרת בבורסה בתל אביב ומחזיקה באינסייטק 2.5%. בעלת המניות הגדולה בחברה היא משפחת קוך.

אינסייטק גייסה עד היום כ-550 מיליון דולר. החברה הביאה לשוק מספר מוצרים המשתמשים באולטרה־סאונד ממוקד, כדי לצרוב סלקטיבית רקמות בעומק הגוף והמוח, לטובת טיפול במחלות כמו סרטן ופרקינסון. ב-2022, רשמה החברה הכנסות של כ-96 מיליון דולר, אך למרות הצמיחה היפה בהכנסותיה לאורך השנים, עלות המוצר והפיתוח הקשו עליה להפוך רווחית. בדוחותיה האחרונים ישנה הערת עסק חי. הניסוי החדש מסמן כיוון למוצר שהוא רחוק מדי מהשוק מכדי להשפיע משמעותית על הכנסותיה בתקופה הקרובה, אך ההתלהבות מן הכיוון החדש עשויה לאפשר לה לגייס הון נוסף.

VVT חתמה על הסכם שיווק למוצר לטיפול בוורידים ברגליים; ההנפקה בדרך

חברת VVT הוותיקה, המפתחת מוצר לטיפול בוורידים ברגליים, הודיעה על הסכם אסטרטגי עם חברת התרופות Methapharm, לשיווק משותף בארה"ב של טיפול המשלב בין מוצרי שתי החברות. ההסכם מגיע אחרי ש-VVT ביצעה מיקוד בפעילותה.

לדברי ארז טטרו, מנכ"ל החברה: "דליות או ורידים בולטים ברגליים הן בעיה שכאשר היא מתחילה יש המטפלים בה משיקולים אסתטיים, אבל אם היא מחמירה, יש לה כבר השלכות רפואיות ואז גם קשה לטפל בה. כ-30 מיליון איש בארה"ב סובלים מן התופעה, כולל בהיבט הרפואי".

טטרו מסביר כי בוורידי הרגליים ישנם מסתמים שאמורים להיפתח ולהיסגר כדי להחזיר את הדם ללב נגד הגרביטציה. כשהמסתמים לא אפקטיביים מספיק, יותר מידי דם מצטבר בורידים התחתונים של הגוף. כל הטיפולים הקיימים היום מבוססים על צריבת הוורידים הפגועים, כך שבעצם יפסיקו לתפקד, ואז ורידים חדשים מתפתחים כדי לקחת את מקומם.

"במוצרים הקיימים, הצריבה היא בלייזר או בחימום - שיטות שיכולות לעשות כוויה ברגל או לפגוע בעצב סמוך, ולעשות לו נזק בלתי הפיך", הסבירה אורלי אפרתי, סמנכ"ל השיווק של החברה; "חלק מהמטופלים חוששים מתופעות הלוואי ולכן אינם מטפלים בבעיה עד שהיא מחמירה".

הטיפול של VVT מבוסס על הכנסת מחט באמצעות קטטר לתוך הווריד, "ואז אנחנו עושים שתי פעולות במקביל, עם אותו המזרק", מסביר טטרו. "חלקו מזריק למקום חומר שסותם את הווריד ובו זמנית חלקו האחר שואב מהווריד את הדם ושאריות החומר".

החברה יצאה לדרך עם מוצר אחר, שמיועד לוורידים הרחבים והבעייתיים ביותר לטיפול. מדובר בסטנט שמשחרר בהדרגה תרופה האוטמת את הווריד, ובינתיים הסטנט סופח את הדם, בשיטה דומה למזרק מהמוצר הראשון, אך שכלולה בתוך המוצר המושתל.

אפרתי הוסיפה: "פיתוח המוצר השני לקח זמן. לכן, בינתיים השקנו את המוצר הראשון, שמתאים בעיקר למקרים הקלים יותר. הוא הרבה יותר פשוט לתפעול, ולכן יכולנו להשיק אותו בתקופת הקורונה ואפילו לשווק אותו בזום. בין המוצר הראשון לשני, אנחנו יכולים לכסות 90% משוק הוורידים". למוצר הראשון ישנו כבר אישור FDA, שהתקבל בקיץ האחרון, ולמוצר השני יש אישור אמ"ר (אגף ציוד רפואי במשרד הבריאות) לשיווק בישראל, אישור CE לשיווק באירופה וכן אישורים נוספים, אך עוד לא FDA.

 Methapharm, החברה איתה נחתם ההסכם, מייצרת את התרופה החוסמת את הווריד, שהיא חלק מהטיפול. "ההסכם הוא הישג בעבורנו", אומר טטרו. "ממילא אנחנו צריכים תרופה כזו במוצר שלנו, אז אמרנו להם - בואו תגדלו איתנו, תהנו מהמוצר החדש, תנהלו את השוק. הרי ממילא יש לכם קשר לכל הלקוחות".

הצעד הבא בתוכנית הוא הנפקה בבורסה של טורונטו, אפילו כבר ברבעון השני של 2024. אם ההנפקה הזו תצא לפועל ותצליח, היא תהיה ההנפקה הראשונה של חברת ביומד ישראלית בבורסה כלשהי בשנה האחרונה.

גמידה סל מחפשת חלופות אסטרטגיות

חברת גמידה סל  הנסחרת בנאסד"ק ומפתחת טיפול לסרטן המבוסס על תאי גזע, הודיעה כי היא מחפשת חלופות אסטרטגיות כדי למקסם את הערך לבעלי המניות שלה. המשמעות היא שהחברה מחפשת להירכש, להתמזג עם חברה אחרת, או למכור חלק או את כל נכסיה. החברה .Moelis & Co תייעץ לגמידה בתהליך.

גמידה סל נסחרת לפי שווי של 46 מיליון דולר. מאז הנפקתה, איבדה מנייתה 98%, למרות שבטווח זמן זה הביאה לשוק טיפול המשפר משמעותית את הטיפולים הקיימים בהשתלת מח עצם.

אולם, החברה לקחה על עצמה את אתגר השיווק, ובסביבת השוק המאתגרת, היא מתקשה לגייס בשווי סביר את ההון הדרוש כדי להוציא את תוכנית השיווק שלה לפועל, בהיקף בו הייתה מעוניינת. היא חיפשה תחילה שותף אסטרטגי לשיווק, וכעת מרחיבה את אופציות החיפוש. במקביל, היא ממשיכה במאמצי השיווק של מוצר הדגל שלה, בהם החלה השנה. לחברה מוצר נוסף בתחום הסרטן, שנמצא בשלב הניסויים הקליניים.

גמידה סל מוחזקת ב-1.6% על ידי אלביט מדיקל וב-2.2% על־ידי כלל ביוטכנולוגיה , שתיהן נסחרות בבורסת תל אביב.

ריווק תשנה את שמה ל-Lifeward

חברת ריווק (ReWalk), אשר הוקמה כדי לפתח ולשווק שלד חיצוני המאפשר לחולים משותקים בגפיים התחתונות לחזור להתהלך זקופים, הכריזה השבוע על שינוי שם, המבטא את השינויים שעברה החברה. מנכ"ל החברה, לארי ג'סינסקי הסביר כי השינוי ישקף טוב יותר את פורטפוליו המוצרים של החברה כעת, ביניהם גם שני מוצרים המיועדים לתמיכה בשיקום לאחר אירועים מוחיים או לאנשים עם הפרעות תנועה, וכן מוצר לגירוי חשמלי לשיפור התנועה.

מניית ריווק איבדה יותר מ-99% מערכה מאז הנפקתה ב-2014, והחברה נסחרת לפי שווי של 63 מיליון דולר, כך שייתכן שהיא גם שמחה להיפרד מההיסטוריה יחד עם שמה הקודם. בשנה האחרונה, רשמה דווקא התאוששות קלה, ועלתה ב־7%.