הפייקים שהופצו בעולם נגד הנשיא הרצוג, רה"מ נתניהו ויאיר לפיד

הרצוג, נתניהו וגם לפיד, הפייקים שמפיצים בעולם על פוליטיקאים ישראלים • המשרוקית של גלובס

פוסט ויראלי ברשתות, 21.1.24 / צילום: צילום מסך מתוך פייסבוק
פוסט ויראלי ברשתות, 21.1.24 / צילום: צילום מסך מתוך פייסבוק

על רקע המלחמה בעזה, ישראל ממשיכה לעורר עניין רב בעולם. העניין הזה, בתקשורת הבינלאומית וברשתות, מתורגם גם ללא מעט מידע לא נכון שקשור אלינו. הפעם התמקדנו בפייקים שקשורים לפוליטיקאים בולטים בישראל: הנשיא, ראש הממשלה, וראש האופוזיציה.

המשרוקית | המימון לאונר"א נעצר אחרי הממצאים החמורים נגדו, האם המלחמה תביא לסופו?
סמוטריץ' החריג את הישיבות החרדיות מהקיצוץ הרוחבי בתקציב

הרצוג ושווייץ

נתחיל בנשיא יצחק הרצוג. בהחלטה שפרסם בית הדין הבינ"ל לצדק בהאג, הופיע גם ציטוט בעייתי של הרצוג. הוא טען כי מדובר בדברים שהוצאו מהקשרם, אבל ברשת התחילו לפתח את הסיפור הזה לכל מיני כיוונים, חלקים צברו תאוצה. פוסט ויראלי בפייסבוק שזכה ליותר מ־6,000 שיתופים ידע לדווח לאחרונה כי "התביעה בשווייץ הגישה כתב אישום נגד הנשיא של ישראל בגין פשעי מלחמה". לפוסט הזה יש גם גרסת אינסטגרם עם יותר מ־160 אלף לייקים, וכמובן עוד לא מעט שיכפולים ברשתות השונות. מה בינו ובין המציאות?

כפי שהראו בודקי העובדות של הארגון הבריטי Full Fact אין כמובן כתב אישום שהוגש נגד הרצוג בשווייץ. באותו פוסט באינסטגרם שהזכרנו, מופיעה הפנייה לכתבה בגרסה האנגלית של האתר "זמן ישראל", שנסמכת בין היתר על AFP. בכתבה, שפורסמה ב־19 בינואר, נכתב כי כשהרצוג התארח בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, הוגשו נגדו תלונות הנוגעת ל"פשעים נגד האנושות". כפי שהסבירו במשרד התובע הכללי השווייצרי לבודקי העובדות, כעת התלונות צריכות להיבחן ובהמשך יוחלט מה יעלה בגורלן (אמנם לפי החוק הבינלאומי הרצוג חסין מהליכים של מערכות אכיפת חוק זרות, אך החסינות הזו לא תקפה במקרה של פשעי מלחמה).

נתניהו וטקסס

בטקסס מתנהל בימים אלה מאבק בין מושל המדינה לבין הממשל הפדרלי. הרקע לכך הוא פסיקה של בית המשפט העליון האמריקאי שקבע כי לסוכנים מטעם הממשל יש סמכות להסיר את גדרות התיל מהגבול שבין טקסס למקסיקו, למרות התנגדות המושל, גרג אבוט.

ואיך כל זה קשור לישראל? ברשת איקס (לשעבר טוויטר) פורסם פוסט ויראלי (כ־450 אלף צפיות) ששיתף כותרת שלכאורה פורסמה על ידי סוכנות הידיעות AP: "ראש הממשלה נתניהו: 'ישראל עומדת לצד טקסס'". מעל צילום המסך של הכותרת הזאת כתב מפרסם הפוסט: "אחי, אין מצב שאתה רציני". ואכן, כפי שמסרו מ־AP לאתר בדיקת העובדות של Check Your Fact, הסוכנות מעולם לא פרסמה כותרת כזאת, ומדובר בזיוף.

לפיד והאיראנים

והנה עוד סיפור על זיוף של כותרת, שלכאורה פורסמה על ידי כלי תקשורת מוכר וממוסד. באמצע החודש שעבר תקפה איראן באמצעות טילים מטרות שונות בעיראק ובסוריה, ביניהן בסיס בארביל, בירת החבל הכורדי שבצפון עיראק. על פי ידיעות בתקשורת, האיראנים טענו שאותו בסיס הוא "מטה המוסד בכורדיסטאן".

ואיך הגיבו בישראל? לפי חשבון ערבי עם יותר מ־28 אלף עוקבים ברשת איקס, "ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר שממשלת נתניהו חייבת להודות שהיא (ישראל) איבדה בכירים משמעותיים ופעילים בתקיפה בארביל". בפוסט, שנמחק מאז, המידע הזה הוצג כאילו מדובר בפרסום של רשת אל־ג'זירה. אלא שכפי שהראו בגוף בדיקת העובדות הערבי Misbar, אין דיווח כזה של אל־ג'זירה. ולפיד, מן הסתם, מעולם לא אמר את הדברים.
התביעה בשווייץ הגישה כתב אישום נגד נשיא ישראל בגין פשעי מלחמה"

תחקיר: אוריה בר־מאיר