ישראל במלחמה | סיקור שוטף

גורם בחמאס: התשובה - לא הערב. נדרוש את הפסקת הלחימה

נתניהו: "המפתח לשחרור מחבלים בעסקה הראשונה - נקודת הייחוס לזו העתידית" • השיגורים לצפון: שתי רקטות נפלו בשטחים פתוחים, אין נפגעים • לראשונה בצה"ל: אפליקציה שמעבירה מידע על הפצועים בשטח - אל בתי החולים • בארה"ב ובבריטניה מאשרים כי תקפו ב-13 מיקומים שונים בתימן • עדכונים שוטפים

יחיא סינוואר, מנהיג חמאס בעזה / צילום: ap, Adel Hana
יחיא סינוואר, מנהיג חמאס בעזה / צילום: ap, Adel Hana

עדכונים שוטפים

20:52 - הרמטכ"ל: "חמאס השתלט על צמתים מרכזיים באונר"א"

הערב התקיים דיון על אונר"א - ועל החלופות האפשריות לארגון. מטרת הדיון לקבוע את המדיניות של צה"ל כלפי אונר"א. הדילמה: מצד אחד אין אלטרנטיבה לארגון, מצד שני הוא מנציח פליטות וחמאס השתלט עליו.

הרמטכ"ל אמר בדיון בין היתר: "חמאס השתלט על צמתים מרכזיים באונר"א. הנוכחות של חמאס בתוך הארגון מייצרת בעיה גדולה, כך גם נוכחותם בארגונים בין-לאומיים אחרים. נמשיך לחשוף ולהעביר חומרים מודיעיניים לשותפות שלנו ברחבי העולם לגבי זה. נדרש שינוי".

20:32 - נחתם הסכם למען משרתי המילואים ובנות/בני זוגם

ההסכם בין ארגון המעסיקים להסתדרות הכללית יעגן את התנאים הסוציאליים למשרתי המילואים ובנות ובני זוגם. במסגרת ההסכם, המעסיקים יהיו זכאים לתשלום בגובה 20 אחוז משכרו של העובד המילואימניק. בנוסף, הוחלט להעניק עד 8 ימי היעדרות בתשלום לבני זוג של משרתי מילואים שלהם ילדים עד גיל 14, ולהאריך את תקופת ההגנה בפני פיטורים למי ששירת במילואים יותר מ-60 יום לחודשיים.

20:10 - גורם בחמאס: לא תימסר תשובה הערב, סינוואר ידרוש התחייבויות לסיום המלחמה

מקור בכיר מאוד בחמאס מדגיש כי בניגוד לדיווחים - תשובת חמאס לא צפויה להתקבל הלילה. כשתתקבל התשובה, חמאס צפוי להדגיש כי לא יהיה הסכם חטופים בלי ערובות מוצקות להפסקת המלחמה ולנסיגה של כוחות צה"ל. "אם זה לא יהיו ערובות, אתם יכולים להמשיך להרוס בתים ולהרוג אזרחים. זה לא מנצח מלחמה", אומר אותו גורם בחמאס.

19:50 - גנץ נפגש עם השליח המיוחד של ארצות הברית עמוס הוכשטיין

יו"ר המחנה הממלכתי השר בני גנץ נפגש עם השליח המיוחד של נשיא ארצות הברית עמוס הוכשטיין בקריה. במהלך הפגישה, ציין גנץ כי לבנון היא האחראית לטרור שיוצא משטחה. הוא הוסיף כי ישראל תרחיב ותעמיק את הפעילות הצבאית להסרת האיום.

19:02 - קבינט המלחמה מתכנס בקריה

חברי הקבינט המצומצם מתכנסים כעת בבסיס הקריה בתל אביב. למרות הדיווחים, תשובת חמאס להצעה לעסקת החטופים מתעכבת.

17:21 - דובר החות'ים: התוקפנות שלכם לא תצליח, החלטת תימן לתמוך בעזה לא תשתנה

יחיא סריע, דובר החות'ים, התייחס לתקיפות שביצעו בריטניה וארצות הברית בשטחי תימן, והבהיר כי "התוקפנות לא תשיג אף מטרה". הוא הדגיש כי עמדתם בנוגע לתמיכה בעזה לא תשתנה, וכי יכולותיהם הצבאיות "לא ייהרסו בקלות - כפי שנבנו מחדש לאורך שנים של מלחמה קשה".

17:15 לוחמי חטיבת הצנחנים מצאו יותר מ-3 מיליון שקל בכספות חמאס

דובר צה"ל פרסם היום כי בעקבות אינדיקציה מודיעינית פשטו לוחמים של חטיבת הצנחנים, שפועלים בשכונת אל עמל שבח'אן יונס, על כספות של חמאס ועל משרד חלפנות של הארגון, בהם אותרו יותר מ-3 מיליון שקל ששימשו ככספי טרור. עוד אותרו מסמכים מודיעיניים של ארגון הטרור. 

הכספים שנמצאו במשרד חלפנות של הארגון חמאס / צילום: דובר צה''ל
 הכספים שנמצאו במשרד חלפנות של הארגון חמאס / צילום: דובר צה''ל

בנוסף, דובר צה"ל פרסם כי בימים האחרונים מעמיקים לוחמי החטיבה את הלחימה בשכונה במערב חאן יונס, שמהווה מעוז טרור של חמאס. בשכונה איתרו הלוחמים אמצעי לחימה רבים, עשרות תשתיות טרור של החמאס, פירי תת קרקע, עמדות תצפית ומפעלים לייצור אמצעי לחימה שונים.

אמצעי לחימה שאותרו בח'אן יונס / צילום: דובר צה''ל
 אמצעי לחימה שאותרו בח'אן יונס / צילום: דובר צה''ל

במסגרת התקדמות הכוחות במרחב, זיהו הלוחמים במספר אירועים, חוליות מחבלים שניסו לבצע ירי לעבר הכוח ולהניח מטענים בסמוך אליו. לוחמי הצנחנים חיסלו את המחבלים בקרבות מטווח קרוב, ירי צלפים, בסיוע ירי מרגמות, והכווינו כלי טיס של חיל האוויר.

16:55 - שר הביטחון גלנט בבסיס תל נוף: "כל תקיפה בעזה מקרבת אותנו לפירוק חמאס ולהשבת החטופים"

במהלך ביקורו בבסיס חיל האוויר תל נוף, אמר השר גלנט כי לתקיפות בעזה השפעה ישירה על השגת מטרות המלחמה ועל השבת החטופים: "הלחץ על חמאס עובד, הם במצב מאוד קשה ואנחנו מכים אותם". הוא התייחס גם למצב בגבול הצפון ואמר כי "ככל שנעמיק את ההישג המבצעי, כך הסיכוי להגעה למצב שבו לא נאלץ להגיע למלחמה - גובר. עדיין לא הפעלנו את כל יכולותינו המיוחדות, חרטומי המטוסים מופנים צפונה".

16:05 - נתניהו: "המפתח לשחרור מחבלים בעסקה הראשונה - נקודת הייחוס לזו העתידית"

חרף הביקורת של בכירים בקבינט על התייחסות נתניהו למספר המחבלים שישוחררו במסגרת עסקת חטופים, ראש הממשלה ציין שוב בישיבת הממשלה כי לא ישוחררו אלפי מחבלים. הוא התייחס בדבריו לעסקת החטופים הראשונה, וציין כי המפתח ליחס בין מספר המחבלים ששוחררו למספר החטופים שהוחזרו "צריך להיות נקודת הייחוס שלנו להמשך". הוא הוסיף כי "לא תהיה הפסקה של המלחמה ללא בהשגת כל יעדיה".

במקביל, היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית ג'ייק סאליבן אמר כי לבית הלבן אין מידע מוצק לגבי כמה מהחטופים בעזה עדיין בחיים. הוא ציין גם כי עסקה שתביא להפוגה בעימות נמצאת באינטרס הביטחוני הלאומי של ארצות הברית".

15:48 - נמשכות האזעקות בקריית שמונה וביישובים בגליל

חילופי אש בגבול הצפון: אזעקה הופעלה בקריית שמונה, מרגליות ומנרה. דובר צה"ל מסר כי זוהו מספר שיגורים שחצו משטח לבנון לעבר שטח ישראל. צה"ל תקף מטרות של חיזבאללה בשטח לבנון.

דובר צה"ל: מטוסי קרב תקפו עמדת שיגור שבה שהו מחבלים ועמדות תצפית של ארגון הטרור חיזבאללה במרחבים בלידא ומיס אל-ג'בל שבדרום לבנון. בנוסף, טנק של צה"ל תקף חוליית מחבלים במרחב בלידא. 

15:23 - סמוטריץ' לנתניהו: לפתוח בבדיקת "העלמת מידע" מהדרג המדיני על מעורבות אונר"א בטבח 7.10

 שר האוצר בצלאל סמוטריץ' פנה לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר הביטחון יואב גלנט בבקשה לפתוח בבדיקה על "העלמת מידע" מהדרג המדיני על מעורבות אונר"א בטבח 7 באוקטובר שביצע חמאס. בבקשתו סמוטריץ' דרש, בין היתר, לקבל מידע על מועד קבלת הידיעה בצה"ל ואם המידע הגיע לדרג המדיני - והוסתר מהקבינט. עוד דרש לדעת כיצד בכוונת הממשלה "לטפל" באדם האחראי על הסתרת המידע. 

15:00 - מקורות בחמאס: ארגון הטרור יגיב הערב למתווה

לאחר הפרסום בערוץ הסעודי אל-חדת', בערוץ א-שרק הסעודי דווח מפי מקורות בחמאס כי ארגון הטרור יגיב הערב למתווה - וימסור את תגובתו בכתב לקטאר ולמצרים במקביל. לפי הדיווח, התגובה תכלול התניה של קבלת ההצעה לעסקה שעלתה בפסגה בפריז, בכפוף להפסקה מוחלטת של המלחמה.

14:59 - אזעקות בצפון

אזעקות הופעלו בקריית שמונה, בית הלל, תל חי וכפר גלעדי. ממד"א נמסר כי בשלב זה לא התקבלו קריאות על נפילות או נפגעים.

14:55 - בעזה מדווחים: צה"ל תוקף את מסגד השהידים בדיר אל-בלח, מרכז הרצועה

14:40 - פעילים חסמו משאיות באשדוד, לאחר שחשדו כי הן מכילות סיוע הומניטרי שמועבר לרצועת עזה

13:59 - אזעקות הופעלו בערב אל עראמשה, מרגליות וחניתה, אין נפגעים

האזעקה במרגליות: זוהו שיגורים מלבנון, שתי רקטות נפלו בשטחים פתוחים ורקטה נוספת יורטה. לא דווח על נפגעים או נזק. גם בערב אל עראמשה שבגליל המערבי הופעלה אזעקה, לפחות שיגור אחד זוהה מלבנון. אין נפגעים או נזק. זמן קצר לאחר מכן - אזעקה הופעה בחניתה שבגליל המערבי.

13:57 - נתניהו הבהיר שסירוב קבוע לארה"ב "מסכן אינטרסים חיוניים" - אבל לא הזכיר את בן גביר

איתמר בן גביר, השר לביטחון לאומי, תוקף את מדיניות הנשיא ביידן בנוגע למלחמה נגד חמאס, בראיון ראשון לתקשורת הזרה מאז שנכנס לממשלה. רה"מ בנימין נתניהו התייחס לדבריו של השר, אך לא הזכיר את שמו: "יש כאלה שאומרים 'כן' לכל דבר, במקומות שחייבים להגיד 'לא'. הם מקבלים מחיאות כפיים מהקהילה הבין-לאומית, אבל מסכנים את הביטחון הלאומי שלנו".

 "אני לא צריך עזרה כדי לדעת איך לנווט את יחסינו מול ארה"ב והקהילה הבין-לאומית, תוך עמידה איתנה על האינטרסים הלאומיים שלנו", הוסיף נתניהו. "כמדינה ריבונית שנלחמת על קיומה ועתידה, את ההחלטות שלנו אנחנו מקבלים בעצמנו, גם באותם מקרים שבהם אין הסכמה עם ידידינו האמריקנים". 

 לתרגום הבלעדי של גלובס לראיון המלא.

13:40 - מטוסי חיל האוויר תקפו יעדי חיזבאללה במיס אל-ג'בל בדרום שלבנון

13:10 - הרמטכ"ל לשעבר כוכבי ומנכ"לים של חברות עסקיות נפגשו עם ראשי רשויות בדרום

כ-120 מנכ"לים של החברות העסקיות הגדולות בישראל נפגשו עם ראשי רשויות בדרום במסגרת מיזם "ישראל מתגייסת" וסיירו בעוטף עזה. לצד בכירים במערכת הצבאית, בהם הרמטכ"ל לשעבר אביב כוכבי, בכירים במערכת האקדמית ותורמים - במטרה לייצר תוכניות לאומיות משותפות ולגבש פתרונות עבור המפונים בתחומים שונים.

במהלך הסיור ברעים כוכבי פגש קבוצת עולים מארה"ב ובשיחה איתם אמר כי "זאת החובה שלנו לסייע לתושבים ולאנשים שגרים פה להפוך את זה למקום טוב יותר. להפוך את זה למקום חזק יותר. הרבה ילדים, נערים ואנשים סובלים מהזוועות שהתרחשו ב-7.10".

אלוף פיקוד העורף רפי מילוא, שהשתתף בסיור אמר: "ב-7 באוקטובר אנחנו (צה"ל) כשלנו בהגנה על תושבי העוטף. לא נתנו להם את הביטחון ואנחנו נושאים באחריות. העוטף מהווה חבל ארץ עם אוכלוסייה שמייצגת את כל מדינת ישראל. אנחנו גאים על החיבור עם ראשי הרשויות והתושבים ונעשה הכול על מנת לתת את הביטחון הנדרש על מנת שהתושבים יחזרו".

12:09 - אזעקה הופעלה בקיבוץ יפתח שבגליל העליון

12:05 - ישראל נסוגה, חמאס חוזר? עדויות מעזה - כך מנסה ארגון הטרור לחזור לשלוט בצפון הרצועה

 כחודש וחצי לאחר שדובר צה"ל הצהיר כי הלוחמים הגיעו כמעט לאחיזה מבצעית מלאה בצפון הרצועה, העדויות שמגיעות מעזה דווקא מציגות תמונה אחרת: חמאס הולך ומשתקם, ומפעיל מחבלים חמושים שמסתובבים בלבוש אזרחי, ואף שילם משכורות חלקיות לחלק מפקידיו וממנה מפקדים חדשים - במקום אלו שחוסלו. 

12:00 - צה"ל פיתח אפליקציה ייחודית לאנשי הרפואה שבשדה הקרב

מתחילת התמרון הקרקעי ברצועת עזה מלווים אנשי חיל הרפואה של אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה את הכוחות הלוחמים בשדה הקרב - לכל פלוגה מתמרנת מטפל בכיר, רופא או פרמדיק. מדובר צה"ל נמסר כי עד כה התיעוד הרפואי בשטח הוזן ידנית בדף כתוב, ובחודש נובמבר פותחה אפליקציה ייחודית שמותקנת על טאבלט שנמצא ברשות דרגי הטיפול השונים בשטח, שם מזין המטפל מידע על מצבו של הפצוע ועל הטיפול שניתן לו.

 המידע מועבר באמצעות כרטיסי NFC בין דרגי הטיפול בדרך עד לבית החולים אליו יפונה בארץ, הסבירו בדובר צה"ל. "בדרך זו המידע עובר במלואו ובצורה מדויקת ביותר בין המטפלים השונים. כך ניתן לתעדף פצועים באופן יעיל יותר, לדעת מה היו המדדים של הפצועים בדרכם לבית החולים ומה הטיפול שניתן להם בשטח עד להגעתם לצוותים הרפואיים בבתי החולים". 

11:48 - חיזבאללה הודיע על עוד מחבל משורותיו שחוסל, ה-179 מתחילת המלחמה

11:25 - האזעקות בגליל העליון - זיהוי שווא

זמן קצר לפני רצף האזעקות שנשמעו בגליל העליון, טיל נ"ט נורה מלבנון ופגע במוסך טרקטורים בקיבוץ יראון. נזק נגרם למקום. 

11:20 - דיווח: חמאס צפוי למסור הערב את תגובתו על המתווה לשחרור החטופים

בערוץ הסעודי אל-חדת' דווח כי חמאס וארגוני הטרור צפויים להגיב על ההצעה לעסקת חטופים שגובשה בפריז הערב בשעה 19:00. נכון לשעה זו לדיווח אין אישור נוסף ממקור אחר.

10:52 - אזעקה הופעלה בקיבוץ מנרה שבגליל העליון

10:07 - לא כל בכירי הציר האיראני מסתתרים: אבו פדכ אל-מוחמדאווי, המפקד העליון של המיליציות הפרו-איראניות בעיראק הגיע לאתר התקיפות של האמריקנים במערב המדינה 

10:00 - צה"ל ומשרד הביטחון: הסתיימה חלוקת אמצעי לחימה לכיתות הכוננות בכ-70 יישובים בעוטף עזה

משרד הביטחון ודובר צה"ל עדכנו כי סיימו את השלב הראשון בחלוקת אמצעי לחימה לכיתות הכוננות בכ-70 יישובים בעוטף עזה. בהודעה משותפת נמסר כי "חלוקת אמצעי הלחימה לכוחות הגנת היישובים במרחב עוטף עזה הינה חלק בתוכנית 'משיב הרוח' במסגרתה כיתות הכוננות קיבלו ציוד הכולל בין היתר נשקים, אפודים קרמיים, מדים, נעליים וקסדות שנרכשו ונבדקו בסטדנרטים הגבוהים ביותר".

עוד נמסר ממשרד הביטחון וצה"ל כי בשבועות הקרובים תתבצע הצטיידות נוספת, שתכלול נשקים, ציוד רפואי ולוגיסטי נוסף. זאת במקביל להשלמת חלוקת הציוד לכיתות כוננות נוספות בפיקוד הצפון. "לצד רכש הציוד וחלוקתו, מתבצעים אימוני כוחות הגנת היישוב שנמשכים ביתר שאת מאז תחילת הלחימה, ושיתרחבו בהמשך, לטובת חיזוק בטחון התושבים".

9:45 - מנהיג המיליציות בעיראק: "האמריקנים משחקים באש"

פלאח פיאד, מנהיג המיליציות בעיראק, בהלוויות הרוגי התקיפה האמריקנית: "האמריקנים משחקים באש, התקיפות לא יישארו ללא מענה. לא נעצור עד שהם יעזבו את עיראק".

09:23 - כוחות צה"ל ממשיכים לחסל מחבלים מהאוויר, מהים ומהיבשה ברחבי רצועת עזה

דובר צה"ל עדכן כי ביממה האחרונה פשטו לוחמי צוות הקרב של חטיבת הצנחנים על מבנה ששימש את מפקד חטיבת ח'אן יונס לניהול הלחימה. הכוחות איתרו במבנה אמצעי לחימה רבים, בהם קלאצ'ניקוב, מחסניות, ציוד צבאי ואמצעים טכנולוגיים. מחבל שהתקרב לכוחות החטיבה כשהוא חמוש בסכין והשליך שני רימונים לעבר הלוחמים - חוסל בירי.

במערב ח'אן יונס לוחמי צוות קרב חטיבת הצנחנים חיסלו מחבלים שהיו בקרבת הכוחות בירי מטווח קצר. בפשיטות נוספות של הכוחות אותר מצבור של רקטות RPG בתוך בתי מחבלים .

עוד עדכן דובר צה"ל כי לוחמי צוות הקרב של חטיבת גבעתי במרחב ח'אן יונס, חיסלו מחבל שנצפה מתקרב לכוחות. כמו כן, מכלול האש החטיבתי הכווין כלי טיס שתקף וחיסל שני מחבלים שנצפו מתקרבים למבנה. בנוסף, מטוס קרב חיסל צלף של ארגון הטרור הג'יאהד האסלאמי, בהכוונה של מרכז האש של אוגדה 98.

בצפון הרצועה: דובר צה"ל מסר כי לוחמי צוות קרב חטיבה 401 חיסלו שבעה מחבלי חמאס. במהלך פשיטות על מבנים רבים איתרו לוחמי החטיבה שבעה רובי קלאצ’ניקוב, שלושה אקדחים, ציוד צבאי, תחמושת רבה ורימונים.

בתקיפות חיל האוויר ביממה האחרונה ברחבי הרצועה, מטוסי קרב תקפו מספר מטרות של חמאס, ביניהן תשתיות טרור ועמדות שיגור. "כוחות זרוע הים ממשיכים לסייע לכוחות הקרקעיים הפועלים ברצועת עזה באש ובתצפית מהים", ציינו בדובר צה"ל. "ביממה האחרונה, תקפו הכוחות מספר מטרות המשמשות את ארגוני הטרור ברצועת עזה, בהן תשתיות טרור ומבנה בו זוהו מחבלים".

05:56: הותר לפרסום: רס"ל במיל' שמעון יהושע אסולין נפל בקרב בדרום הרצועה

רס"ל במיל' שמעון יהושע אסולין, בן 24 מבית שמש, נפל בקרב בדרום הרצועה. אסולין ז"ל שירת כלוחם בגדוד ההנדסה 924 של חטיבת הראל.

05:42: אחרי גל התקיפות בתימן: ארה"ב השמידה טיל שיוט נגד ספינות - שהיה מוכן לשיגור

פיקוד המרכז של ארה"ב הצהיר כי בנוסף לגל התקיפות בתימן, הכוחות האמריקנים השמידו גם טיל שיוט שהיה מוכן לשיגור נגד ספינות בים האדום. בצבא ארה"ב קבעו כי הטיל שהושמד הוגדר כאיום ממשי על ספינות חיל הים האמריקני ועל כלי מסחר באזור.

02:10: באיראן ובתימן מגנים את התקיפות האמריקניות: "לא נעצור עד שיופסק רצח העם בעזה"

בצל התקיפות האמריקניות - מוחמד אל-בוחייתי, מבכירי המורדים החות'ים בתימן, הדגיש כי הכוחות ימשיכו לתקוף עד שעזה תשוחרר. "ההפצצות של צבאות ארה"ב ובריטניה לא ישנו את עמדתנו", טען. "הפעולות הצבאיות נגד ישראל יימשכו עד אשר יופסק רצח העם בעזה ויוסר המצור על תושביה - לא משנה בכמה קורבנות זה יעלה לנו", כתב אל-בוחייתי ב-X (טוויטר לשעבר).

בסוכנות הידיעות הממלכתית של איראן IRNA מדווחים כי שר החוץ של איראן, חוסיין אמיר עבדאללהיאן, הדגיש כי התקיפות האחרונות של צבא ארה"ב במזרח התיכון מקשות על הגעה לפתרון מדיני באזור. במהלך פגישתו בטהרן עם שליח האו"ם הנס גרונדברג, אמר השר האיראני כי התקיפות האמריקניות "סיבכו את המצב ומקשות על הגעה לפתרון מדיני".

ביקורת על התקיפות נשמעת גם מתוך ארה"ב: חבר בית הנבחרים הרפובליקני ריק קרופורד צייץ: "למרות שנראה שארה"ב פגעה בכמה יעדי איכות הלילה, אני כועס על כך שממשל ביידן הקדיש שבוע שלם כדי לאותת בפעולות תגמול - ונמנע מטיפול בבעיה בפועל: איראן". 

01:17: אחרי התקיפות - צבאות ארה"ב ובריטניה שולחים אזהרה: "לא נהסס להמשיך להגן על החיים וחופש המסחר בים האדום"

"המטרה שלנו נותרה להפחית את המתיחות ולהחזיר את היציבות והביטחון בים האדום", הדגישו ארה"ב ובריטניה - והזהירו את החות'ים: "לא נהסס להמשיך להגן על החיים חופש המסחר מפני האיומים". ההצהרה המשותפת כללה שורה של מדינות נוספות, כמו: אוסטרליה, בחריין, קנדה, דנמרק, הולנד וניו זילנד.

00:00: ארה"ב ובריטניה בהצהרה משותפת: "תקפנו 36 מטרות של החות'ים בתימן

ארצות הברית ובריטניה פרסמו הצהרה משותפת לפיה תקפו 36 מטרות של החות'ים בתימן - ב-13 מיקומים שונים. עוד צוין בסוכנות הידיעות רויטרס כי בין היתר הותקפו מחסני נשק, מערכות לשיגור טילים, מערכות הגנה אווירית ומכ"מים.

הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12