ישראל במלחמה | סיקור שוטף

הערכה: ביומיים הקרובים תתקבל תשובה מחמאס על עסקה נוספת לשחרור חטופים

משלחת חמאס דחתה הגעתה לקהיר, בישראל מעריכים אחרי העיכוב: "עדיין ניתן להתקדם במו"מ" • סער: יהיה רוב למתווה טוב לשחרור חטופים, מדינה פלסטינית - גלולת רעל • חיזבאללה תקף ליד שתולה, כלי רכב נשרפו כליל • עדכונים שוטפים

אבו עוביידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA
אבו עוביידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

עדכונים שוטפים

21:15: הותקף מבנה צבאי של חיזבאללה בדרום לבנון

מטוסי קרב תקפו מבנה צבאי של חיזבאללה בכפר א-טייבה. פרט לכך, צה"ל תקף במהלך היום בירי טנק וארטילריה מרחבים נוספים בדרום לבנון. בשעות האחרונות זיהו בצה"ל כמה שיגורים שחצו מלבנון להר דב, אבן מנחם ויראון, ללא נפגעים, ובתגובה כוחות צה"ל תקפו את מקורות הירי.

20:40: דובר צה"ל על המצב בצפון: "חיסלנו יותר מ-200 מחבלים, פרסנו שלוש אוגדות בגבול" 

דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי ערך סקירה על מצב הלחימה בצפון: "פרסנו שלוש אוגדות לאורך הגבול, עד כה תקפנו יותר מ-150 חוליות מחבלים וחיסלנו יותר מ-200 מחבלים. המאמץ השני הוא מאמץ ההתקפה - מתחילת המלחמה תקפנו יותר מ-3,400 מטרות בדרום לבנון. אנחנו פועלים על מנת לעצור את שרשרת אספקת התחמושת והטילים, לרוב כאלה שמוברחים באמצעות איראן. המאמץ השלישי והאחרון הוא הגברת המוכנות למלחמה - אנחנו לא בוחרים בה בעדיפות ראשונה אבל ערוכים אליה". 

הגרי פנה לתושבי הצפון שנעקרו מבתיהם לפני ארבעה חודשים: "החוסן שלכם הוא מקור ההשראה. מוטלת עלינו החובה להבטיח ביטחון בגבול הצפון כך שתוכלו לשוב לביתכם. זה אתגר מורכב ויש דרך ארוכה לעבור עד שהמצב יאפשר את החזרתכם. אנחנו נחושים לעמוד במשימה הזו ולממש אותה". 

20:17: גבול הצפון: שלוש נפילות ליד שתולה, ללא נפגעים

20:15: משפחות החטופים: "הם בסכנת מוות ככל שהזמן עובר"

בני משפחות החטופים מקיימים הערב עצרת לצדם של אלפים רבים ב"כיכר החטופים" שברחבת מוזיאון תל אביב. המסר שבו מתמקדים בעצרת הוא הסכנה שנשקפת לחיי החטופים והחטופות - שמוחזקים בשבי כבר 120 ימים. "120 ימים מתחת לאדמה בלי חמצן. ללא החזרת החטופים, אף אזרח בארץ לא מוגן", קראו המשפחות. במקביל, משפחות חטופים חוסמות את איילון דרום ליד קיבוץ גלויות והציתו כתובת "HELP" על הכביש.

19:58: בישראל מעריכים: תשובת חמאס למתווה עסקה - ביומיים הקרובים 

בישראל עדיין מאמינים שניתן להתקדם במשא ומתן. הייתה הבנה שהתשובה מצד חמאס בנוגע למתווה לעסקה חדשה לשחרור חטופים תגיע בסוף השבוע, אך לוח הזמנים משתנה עם דחיית פגישות שתוכננו בקהיר. לכן, ההערכה בישראל היא כי תשובה סופית תתקבל ביומיים הקרובים והיא תניע משא ומתן לעסקה. 

בעיתונים האמריקניים עלתה התהייה אם הסיבה לעיכוב היא מתיחות בין מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר לראש הלשכה המדינית של הארגון איסמעיל הנייה. גורם ישראלי מבהיר כי קיימת מתיחות אבל היא לא משפיעה על היתכנות לעסקה. התשובה תהיה מצד הזרוע הצבאית של חמאס - סינוואר, ראש הזרוע מוחמד דף וסגנו מרואן עיסא. פרט לכך, שר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן צפוי להגיע לאזור השבוע עם שורה של החלטות שיבקש מישראל לקבל - גם בנושא רפיח וציר פילדפלי וגם בסוגיית "היום שאחרי" המלחמה. 

19:34: השר גדעון סער: יהיה רוב למתווה טוב לשחרור חטופים, מדינה פלסטינית - גלולת רעל

חבר הקבינט המדיני-ביטחוני השר גדעון סער אמר בריאיון ל"פגוש את העיתונות": "אני לא חושב, לפחות ממה שאני מתרשם, שיש דיון ענייני. הוא לא הגיע למיצוי מסיבה פשוטה - המפתחות לעסקה לא על השולחן ולכן הדיון הוא תיאורטי. אם יהיה מתווה טוב, יהיה לו רוב".

18:23 - הנייה נפגש ראש סוכנות הביון הטורקית: "דנו בדרכים להפסקת האש"

בזמן שחמאס מעכב את התשובה על המתווה: ראש הלשכה המדינית איסמאעיל הניה ומשלחת של הארגון נפגשו היום עם ראש סוכנות הביון הטורקי אבראהים קאלין בהצהרה של חמאס נכתב כי "הם דנו בהתפתחויות במצב ברצועת עזה, בדרכים להפסקת האש ולסיום המצור ובהכנסת סיוע הומניטרי" - בנוסף לסקירת הממצאים האחרונים שעלו בשיחות שנוגעות לעסקת חליפין.

17:30: צה"ל חשף: מנהרה עם מעלית תת-קרקעית

לוחמי יחידת יהל"ם בסיוע חיל האוויר השמידו פיר מנהרה שהוביל לדירת מסתור ובה מעלית תת-קרקעית . כ-80% ממנהרות חמאס עדיין שמישות, כך לפי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל".

16:13 - בחמאס מכחישים: אין מחלוקת על העסקה בין סינוואר להנייה

בצל הדיווחים בתקשורת בארה"ב על כך שהנייה מתנגד לעסקת החטופים המתגבשת בעוד סינוואר תומך, בחמאס הכחישו כי קיימת מחלוקת בין הלשכה המדינית לזרוע הצבאית של חמאס: "זה לא נכון, יש תיאום בין הזרוע המדינית לצבאית, ובין חמאס ליתר הארגונים".

16:09 - המיליציות הפרו-איראניות: תקפנו בסיס אמריקני בסוריה

המיליציות הפרו-איראניות הודיעו שתקפו את בסיס הכוחות האמריקניים במזרח סוריה - תקיפה שלישית מאז התקיפות האמריקניות הלילה. במקביל, דווח כי 23 אנשי המיליציות הפרו-איראניות בסוריה ו-16 בעיראק נהרגו בתקיפות האמריקניות הלילה, בתגובה להרג החיילים האמריקנים בגבול ירדן. 

15:56 - תשובת חמאס למתווה תתעכב: "בשל התייעצויות, הנייה דוחה את הגעתו לקהיר"

מנהיג חמאס, אסמאעיל הניה, דחה את ביקור משלחת חמאס בראשותו במצרים - לצורך התייעצויות עם ארגוני הטרור ברצועת עזה על המתווה המתגבש לעסקת חטופים והפסקת האש - כך דווח בעיתון אל-ערבי אל-ג'דיד הפרו-קטארי. המשמעות - תשובת חמאס למתווה לא תגיע היום. 

15:48 - בלבנון מדווחים: חיזבאללה החליט על העלאת הכוננות בכל יחידותיו

בעיתון הלבנוני אל-אח'באר שמזוהה עם חיזבאללה מדווחים שארגון הטרור ערוך לאפשרות שפניה של ישראל למלחמה ולכן החליט להעמיד את כל היחידות שלו בכוננות גבוהה.

15:42 - צבא ארה"ב מעדכן על תקיפות של החות'ים בתימן

צבא ארה"ב מעדכן על שלושה אירועים אתמול בגזרה התימנית: ספינת המלחמה USS Carney הפילה כטב"ם של החות'ים מעל מפרץ עדן. לאחר מכן השמידו הכוחות האמריקניים ארבעה כטב"מים של החות'ים שהיו מוכנים לשיגור והיוו סכנה מיידית. בהמשך, ספינת המלחמה USS Laboon ומטוסי קרב F/A-18 מנושאת המטוסים דוויט אייזנהאוור יירטו שבעה כטב"מים של החות'ים בשמי ים סוף. לא היה נזק ולא היו נפגעים.

15:00 - בפעם החמישית: שר החוץ של ארה"ב בלינקן יגיע מחר לביקור בישראל

שר החוץ של ארה"ב, אנתוני בלינקן, יגיע מחר (ראשון) לביקור בישראל מאז החלה המלחמה, כחלק מביקור בן חמישה ימים במדינות האזור - מצרים, קטאר ובשטחי הרשות הפלסטינית. הביקור יתמקד בהמשך המאמצים לקדם עסקת חטופים.

"אני חוזר למזרח התיכון כדי להמשיך לעבוד עם השותפים שלנו כדי להשיג שלום בר-קיימא באזור, עם ביטחון לישראלים ולפלסטינים כאחד", כתב בלינקן ברשתות החברתיות.

14:35 - צה"ל על התקיפות בדרום לבנון: נתקפו מטרות של חיזבאללה

דובר צה"ל מאשר כי מטוסי קרב תקפו כמה מטרות של חיזבאללה בדרום לבנון, בהן 2 עמדות של תצפית במרווחין ובעיתא א-שעב וכן עמדת שיגור באזור יארון ממנה בוצעו שיגורים לשטח הארץ.

14:34 - פורטוגל תעביר מיליון אירו לאונר"א: "לא נפנה עורף"

שר החוץ של פורטוגל, ז'ואאו קראוויניו, הודיע בטוויטר כי מדינתו תעביר מיליון אירו נוספים לאונר"א - חרף החשד שחלק מעובדי הארגון שיתפו פעולה עם חמאס והשתתפו במתקפת הפתע של חמאס ב-7 באוקטובר. לדבריו, הוא קיבל את ההחלטה לאחר שקיים דיאלוג עם יו"ר הארגון פיליפ לזריני.

14:14 - הפלסטינים מדווחים: צה"ל תוקף סמוך למתחם בית החולים שיפא בעזה

בכלי התקשורת הפלסטיניים מדווחים על פעילות של כוחות צה"ל סמוך לבית החולים שיפא שבצפון הרצועה, זאת בצל דילול כוחות צה"ל בצפון הרצועה והתמקדות באזור ח'אן יונס.

14:05 - צה"ל מפזר שוב כרוזים בשמי הרצועה: "תתעוררו"

בעזה דיווחו שחיל האוויר פיזר מהאוויר כרוזים של עיתון בשמי הרצועה - תחת השם "המציאות". בכרוזים ישנה קריאה לאזרחי עזה "להתעורר" לנוכח האסון שחמאס המיט עליהם. "הם הרסו כל דבר טוב, הכו אתכם ועינו אתכם, הפקירו את משפחותיכם ברחובות נטושים - והם מסתתרים במנהרות", נכתב. "אתם שותקים? כל זה רק טיפה בים. עתידכם בידיכם".

13:26 - צבע אדום בעוטף

התרעת צבע אדום הופעלה בעוטף עזה, לראשונה אחרי ארבעה ימים. ההתרעה הופעלה ביישובים עין השלושה ונירים, והפרטים בבדיקה. הפעם האחרונה שבה הופעלה התרעה בעוטף הייתה ביום שלישי השבוע, אז נשמעה האזעקה בקיבוץ נחל עוז.

13:15 - שיגורים וירי נ"ט לגליל, דיווח: צה"ל תוקף בדרום לבנון

שני שיגורים זוהו הבוקר מלבנון לעבר למרחב זרעית בגליל המערבי. הרקטות נפלו בשטחים פתוחים. אחר כך, מחבלי חיזבאללה ירו טיל נ"ט למרחב ברעם בגליל העליון, ללא נפגעים. לא הופעלו התרעות באירועים הללו.

במקביל, בלבנון מדווחים שצה"ל תוקף בעיתא א-שעב בדרום המדינה. בתמונות שמגיעות מהמקום נראית פטריית עשן גדולה מיתמרת מעל הכפר.

13:00 - תיעוד: פעילות יחידת הניוד בפינוי הפצועים בעזה

לוחמי הניוד של בית הספר לניוד מבצעי מחטיבת המרום בסדיר ובמילואים, פועלים מתחילת התמרון הקרקעי ברצועת עזה. הלוחמים מבצעים משימות מסובכות תחת אש, בעומק שטח אויב. הם מניידים אל ומחוץ לרצועה עשרות אלפי לוחמים ונמצאים בקשר רציף עם הכוחות המתמרנים ועם מערכי הרפואה שבשטח הארץ.

היחידה מהווה חוט מקשר בין תוך הרצועה לשטח ישראל. במעל ל-1,500 פעילויות, פינו לוחמי בית הספר לניוד מבצעי לוחמים רבים שנפצעו. הפינוי המהיר מציל את חייהם.

12:20 - דיווח: התיקונים שחמאס מתכוון לדרוש להצעה לעסקת חטופים

עיתון א-שרק אל-אוסט הסעודי מדווח כי לחמאס יש "תיקונים" להצעה שגובשה ודבק בעמידה ב"מחירים הנדרשים" להשלמת העסקה. תנאיו של ארגון הטרור כוללים את בחירת שמות המחבלים שישוחררו מבתי הכלא הישראלים, היקף הסיוע לרצועה, חופש תנועה וחזרת העזתים לבתיהם.

על פי המקורות שצוטטו בעיתון, ההתייעצויות בין הנהגת חמאס בחו"ל להנהגה ברצועת עזה מהוות "קושי" ו"דורשות זמן". לצד זאת, צוין כי חמאס מבקש לקבוע את כל מה שקשור לסוגיית השלטון ברצועת עזה.

11:38 - דיווח: 15 הרוגים בתקיפות ארה"ב בסוריה ובעיראק

כלי תקשורת ערבים דיווחו כי בתקיפת 85 המטרות בסוריה ובעיראק הלילה על ידי צבא ארה"ב נהרגו 15 אזרחים. זאת אחרי שמשרד ההגנה הסורי דיווח על "מות אזרחים וחיילים" בתקיפות.

10:18 - איחוד האמירויות: נתרום לאונר"א 5 מיליון דולר

אחרי ששורת מדינות באירופה החליטו להקפיא את המימון שלהן לסוכנות הפליטים של האו"ם בעזה (אונר"א), איחוד האמירויות הודיעה שתתרום לה כסף כדי לתמוך בפעילותה. המדינה הודיעה שתתרום 5 מיליון דולר לסוכנות, סכום נמוך מאוד ביחס לתקציבים שהוקפאו.

08:51 - עשרות מחבלים חוסלו ברצועה: תמונת מצב מהיממה האחרונה

צה"ל עדכן הבוקר כי עשרות מחבלים חוסלו ביממה האחרונה ברחבי רצועת עזה. במקרה אחד, לוחמות מיחידת האיסוף 414 זיהו בצפון הרצועה חוליית מחבלים מעבירה אמצעי לחימה, כלי טיס חיסל את החולייה לאחר זמן קצר. בצפון ובמרכז הרצועה, צוותי הקרב החטיבתיים של חטיבת הנח"ל וחטיבה 401 חיסלו במהלך פשיטות יזומות עשרות מחבלים ביממה האחרונה והשמידו מספר משגרים של טילי נ"ט.

במהלך פשיטה על משרד השייך למחבל חמאס איתרו הכוחות ציוד צבאי, אמצעי לחימה ומסמכים של ארגון הטרור. באחד האירועים במרחב שאטי, לוחמות מיחידת האיסוף 414 זיהו מספר מחבלים שניסו להעביר אמצעי לחימה בתוך שקים, הכוח הכווין לנקודה כלי טיס וחיסל את החולייה.

במערב חאן יונס, צוות הקרב של חטיבת גבעתי חיסל ביממה האחרונה כ-20 מחבלים. באחת הפעילויות, חוליית מחבלים ביצעה ירי נ"ט לעבר כלי צה"לי, הלוחמים סגרו מעגל על שלושת המחבלים שביצעו את הירי וחיסלו אותם לאחר זמן קצר.

במקביל, לוחמי צוות הקרב של חטיבת הצנחנים חיסלו ביממה האחרונה מחבלים רבים במערב העיר, במהלך פשיטה שביצעו הכוחות על מבנה במרחב העיר איתרו הלוחמים נשקים מסוג RPG, רימונים, ציוד צבאי וציוד צלילה של חמאס. עוד במרחב חאן יונס, מטוסי קרב השמידו מתחם לחימה של ארגון הטרור חמאס ובו פיר מנהרה ומחסן אמצעי לחימה של הארגון. בנוסף, לוחמי צוות הקרב החטיבתי 646 איתרו רובים מסוג קלאצ'ניקוב, מטענים ואמצעי לחימה נוספים של ארגון הטרור חמאס.

08:30 - דיווח: תקיפות נגד בסיסים אמריקניים בסוריה ובעיראק

אחרי שארה"ב הודיעה כי תקפה הלילה 85 מטרות של מיליציות פרו איראניות בעיראק ובסוריה, בכלי תקשרות ערביים מדווחים כי מיליציות פרו-איראניות תקפו בסיסים אמריקניים בעיראק ובסוריה. מקורות איראניים אמרו: אין למשמרות המהפכה וכוח קודס בסיסים באזורים שהותקפו אמש על ידי האמריקנים.

במקביל, בניו יורק טיימס מדווחים כי במקביל לתקיפות אתמול בסוריה נגד 85 מטרות של מיליציות פרו-איראניות, בוצעו גם תקיפות סייבר נגד יעדים איראניים.

04:37 - גורם בצבא ארה"ב על תקיפת ארה"ב בסוריה ובעיראק: "אנו בטוחים שהמקומות שבהם תקפנו יביאו לפגיעה משמעותית ביכולות"

03:45 - דובר המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ון קירבי: "לא הייתה שום תקשורת עם איראן מאז המתקפה שהביאה למותם של שלושה חיילים אמריקנים בירדן"

קירבי עוד ציין כי לתקיפה "יהיו תגובות נוספות" מצידה של ארה"ב.

02:00 - הבית הלבן: ארצות הברית הודיעה לממשלת עיראק על התקיפות - לפני ביצוען

00:09 - נשיא ארה"ב ג'ו ביידן: התגובה שלנו למתקפת הכטב"ם בירדן החלה היום. היא תימשך בתזמונים ובמקומות שאנחנו נבחר

בהודעה שפרסם מטעמו, הנשיא ביידן הזהיר: "ארה"ב לא מחפשת קונפליקט במזרח התיכון. עם זאת, כדאי שמי רוצה לפגוע בנו יידע - אם פוגעים באמריקני, אנחנו נגיב".

הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12