ישראל במלחמה | סיקור שוטף

דיווח: ארה"ב תוקפת יעדים פרו-איראנים בסוריה

הרמטכ"ל, ראש השב"כ וראש אמ"ן מתלבטים מתי להתפטר • מזכיר המדינה של ארה"ב יבקר במזרח התיכון בשבוע הבא • שר הביטחון גלנט הבהיר בחרמון: בלי הסדר, לא נחדול את האש בצפון, גם אם תהיה הפסקת אש בדרום • בחמאס מתעקשים - המשא ומתן צריך להוביל לסיום המלחמה • טיל בליסטי ששיגרו החות'ים יורט בדרך לאילת • עדכונים שוטפים

קבינט המלחמה
קבינט המלחמה

עדכונים שוטפים

22:54 - צה"ל תקף בלבנון אתר צבאי ומשאית בה אוחסנו אמצעי לחימה של חיזבאללה

מטוסי קרב תקפו לפני זמן קצר אתר צבאי ששימש את ארגון הטרור חיזבאללה במרחב הכפר בליידא ומשאית בה אוחסנו אמצעי לחימה במרחב הכפר שובא שבדרום לבנון. בנוסף, זוהו מוקדם יותר היום מספר שיגורים למרחב אביבים ולמרחב יראון, לא היו נפגעים.

22:42 - דיווח: החלה תקיפה אמריקנית על מיליציות פרו-איראניות בסוריה

האמריקנים תוקפים בסוריה בתגובה על מתקפת המל"טים על הבסיס של צבא ארה"ב בירדן, שבמהלכה נהרגו שלושה חיילים אמריקנים ונפצעו כ-40.

22:08 - דיווח: איראן העלתה את הכוננות לרמה הגבוהה ביותר

בניסיון להרתיע את ארה"ב מהסלמה - איראן הציבה את כל כוחותיה החמושים ברמת הכוננות הגבוהה ביותר, הפעילה מערכות הגנה אווירית, והציבה טילים בליסטיים לאורך הגבול עם עיראק, כך לפי דיווח בניו יורק טיימס.

21:31 - החות'ים קיבלו אחריות לשיגור הטילים הבליסטיים לעבר אילת

21:05 - בלינקן יבקר במזרח התיכון - כבר ביום ראשון

מזכיר המדינה של ארצות הברית אנתוני בלינקן יבקר במזרח התיכון מיום ראשון ועד חמישי, כך עדכנו בארה"ב. בלינקן צפוי לעסוק במגעים לשחרור החטופים, והוא יבקר בסעודיה, מצרים, קטאר וישראל.

20:35 - הרמטכ"ל, ראש השב"כ וראש אמ"ן מתלבטים מתי להתפטר

ראשי המערכת הביטחונית מתכוונים להישאר בתפקיד כל עוד יש לחימה בדרום ובצפון, ולכן העזיבה לא מתוכננת לזמן הקרוב. עם זאת, שיקול מרכזי במועד העזיבה שלהם עוסק במערכת הפוליטית - ובשאלה מי יהיה הגורם שימנה את מחליפם.

19:41 - דיפלומטים מארה"ב ומאירופה מתנגדים לתמיכה בישראל

800 גורמים רשמיים בארה"ב ומדינות באירופה, כולל דיפלומטים ואנשי ממשל, חתמו על עצומה נגד התמיכה של ממשלותיהם במלחמה של ישראל נגד חמאס. בעצומה נכתב כי "יש סיכון סביר שמדיניות הממשלות תורמת להפרות חמורות של הדין הבין-לאומי, פשעי מלחמה ואפילו טיהור אתני ורצח עם".

19:05 - גורם אמריקני לסקיי ניוז: מפציצי B-1 אמריקניים יצאו מבסיס בבריטניה למשימה במזרח התיכון

18:40 - חברת הספנות שמפסיקה לשוט בים האדום

חברת הספנות CMA CGM השעתה את מעבר הספינות שלה בנתיב באב אל-מנדב, בעקבות כינון לעבר ספינות במהלך השבוע החולף.

18:21 - בחמאס דנים במתווה העסקה לשחרור החטופים

ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמאעיל הניה שוחח היום עם מזכ"ל הג'יהאד האיסלאמי זיאד א-נח'אלה וקיים התייעצויות לגבי ההצעה שעלתה בפסגה פריז. הניה הדגיש כי בחינת ההצעה החדשה להפסקת אש מבוססת על כך שכל משא ומתן יוביל לסיום מוחלט של הלחימה, לנסיגה של כוחות צה"ל מהרצועה ולשיקומה.

18:00 - גלנט בחרמון: "כל עוד לא נגיע למצב שבו ניתן להחזיר תושבים - לא נחדל"

שר הביטחון יואב גלנט ביקר ביחידת האלפיניסטים בחרמון, שם קיבל סקירה על פעילות היחידה ושוחח עם הלוחמים. "אם חיזבאללה חושב שכאשר תהיה הפסקת אש בדרום, הוא יחדל את האש ואנחנו נעצור - הוא עושה טעות גדולה", סיפר גלנט.

"גם כאן, בפינה הצפונית ביותר במדינת ישראל, על החרמון - כוחות צה"ל נמצאים, מגנים, ערוכים, מפטרלים ונמצאים בכוננות מלאה", אמר גלנט לחיילים. "שוחחתי אתמול עם שר ההגנה האמריקאי לויד אוסטין, דיברנו על המאמץ להחזיר את הביטחון ואת השקט בצורה מדינית, כך שתושבי הצפון יוכלו לחזור לביתם בביטחון".

גלנט הבהיר: "כל עוד לא נגיע למצב שניתן להחזיר בביטחון את תושבי הצפון, אנחנו לא נחדל. כאשר נגיע לזה, או באמצעות הסדרה או בדרך צבאית - אנחנו נוכל להיות רגועים"

17:45 - דובר צה"ל בערבית הציג מסמכים: כך חמאס משתמש במסגדים בעזה

דובר צה"ל בערבית, סא"ל אביחי אדרעי, פרסם מסמכים מודיעיניים שנתפסו בידי צה"ל בלחימה בעזה - שחושפים את השימוש הציני של חמאס והג'יהאד האיסלאמי במסגדים ברצועת עזה. לפי אותם מסמכים, המסגדים שימשו כנקודת כינוס לפעילים לפני שיצאו לפעילויות טרור, לאחסון אמל"ח ועוד.

אדרעי הציג את מסגד א-נור שבח'אן יונס ששימש כחמ"ל פעיל של חמאס ואת מסגד א-שיח' מצטפא אל-עאקאד שהאימאם שלו משמש גם כפעיל בארגון הטרור. "מה אומר הקוראן על מי שמשתמש במסגדים לא לטובת תפילה? בעולם הזה הוא יהיה מוקצה ובעולם הבא - יקבל עונש כבד. חמאס מבייש את האסלאם".

17:21 - מערכת חץ יירטה טיל בליסטי שנורה לעבר ישראל מתימן

הטיל נורה דרך ים סוף וכוון לאילת, לא הופעלה אזעקה. מדובר בהצלחה של מערכת חץ, שסיכלה ניסיון נוסף של החות'ים לפגוע בישראל.

16:31 - דיווח: שבעה בני אדם נעצרו בטורקיה בחשד ש"מכרו מידע למוסד"

בטורקיה דיווחו כי שבעה בני אדם נעצרו באיסטנבול ובאיזמיר, בגין "מכירת מידע מודיעיני לסוכני מוסד". מפרוץ המלחמה ניכרת עליה במאמצי הטורקים לסכל פעולות מודיעין ישראליות בתחום המדינה, וארדואן איים כי כל ניסיון ישראלי לפגיעה באנשי חמאס על אדמת טורקיה - יגרור תגובה חריפה.

16:22 - צה"ל תקף חוליית מחבלים ותשתיות טרור בלבנון

מטוס קרב של חיל האוויר תקף לפני זמן קצר חוליית מחבלים בלבנון. ביממה האחרונה מטוסי קרב תקפו תשתיות טרור ומבנים צבאיים של חיזבאללה, במרחבים אלחיאם, כפר קאנא וג'בל בלאט.

משעות הבוקר זוהו שני שיגורים משטח לבנון לעבר מרחב קריית שמונה. כמו כן, זוהה לפני זמן קצר שיגור אחד משטח לבנון לעבר הר דב. צה"ל תקף את מקורות הירי.

15:50 - דיווח בתימן: תקיפה אמריקנית במחוז חג'ה

15:35 - הוויכוח בין השרים - והעקיצה: הציטוטים מהדיון על עסקת חטופים

שרי הקבינט דנו הלילה במתווה לעסקה לשחרור החטופים. חלק מהשרים התנגדו למבנה העסקה וחלוקתה לשלבים, אחרים התרעמו על "הפסקת לחימה ארוכה". ראש הממשלה נתניהו הבהיר: אלה התנאים שלא נסכים להם -  "לא נוכל לאפשר הפסקת המלחמה, יצאנו למהלך הזה למוטט את החמאס. לא נוכל לאפשר שחרור אלפי מחבלים - זה נתון שהמשמעות שלו ברורה לכולנו ולא נוכל לאפשר יציאה מהרצועה של צה"ל. כוחנו באחדותנו. מקווה שכולם כאן יישארו, ואם לא זה יפגע בכולנו". 

15:31 - שרת החוץ של בלגיה: "זימנתי את שגרירת ישראל בבריסל לשיחת גינוי בעקבות ההרס של משרדי סוכנות הסיוע הבלגית Enabel ברצועת עזה".

15:07 - חמאס: נגיב בקרוב על ההצעה לעסקה.

13:28 - סקר בארה"ב: המלחמה בעזה "הלכה רחוק מדי"

לפי סקר חדש שפורסם בסוכנות הידיעות AP - מחצית מהמבוגרים בארצות הברית חושבים שהמערכה הצבאית של ישראל בעזה "הלכה רחוק מדי".

13:00 - מתחת לאדמה, בשווי מיליונים: מתחם הכספות של חמאס נחשף

לוחמי אוגדה 99 חיסלו מחבלים רבים במרכז הרצועה ופגעו בתשתיות טרור רבות, כך דיווח דובר צה"ל. לוחמי צוות הקרב של חטיבה 646, איתרו במרחב נוציראת מתחם לייצור רקטות ולוחמי חטיבה 179 חיסלו מאות מחבלים חמושים, איתרו והשמידו תוואי מנהור ומבני טרור.

מפקד אוגדה 99, תת-אלוף ברק חירם, אמר ללוחמי המילואים של חטיבת 'יפתח': "אומרים שרק עם המוכן להילחם על חירותו ראוי לה - בזכותכם, אנשי המילואים, העם שלנו ראוי לחירותו". צילום: דובר צה"ל.

12:19 - בשל חסימת המעבר: לא נכנסו משאיות סיוע הומניטרי לרצועת עזה מניצנה

79 משאיות סיוע נכנסו לעזה ללא הפרעה דרך כרם שלום. ממעבר ניצנה שנחסם - לא נכנסו משאיות.

11:45 - שרים בקבינט: עסקת החטופים עוד רחוקה ולא בטוח שתצא לפועל

שרים בקבינט אחרי הישיבה הלילית: התחושה שמתווה בפתח לא מבוססת - לא הוצג לקבינט מתווה. מהתבטאויות השרים - יהיה קשה מאוד עד בלתי אפשרי לאשר עסקה שכוללת הפוגה של למעלה מחודש, שחרור רוצחים ומספרים גבוהים של מחבלים.

11:15 - דיווח באיראן: יועץ של משמרות המהפכה נהרג ב"תקיפה ישראלית" בדרום דמשק

 באיראן דיווחו כי יועץ משמרות המהפכה, סעיד עלידאדי, חוסל הלילה בדרום דמשק ב"תקיפה ישראלית". 

10:50 - טורקיה הודיעה: סוכנות המודיעין (MİT) עצרה שבעה חשודים באיסוף מידע אחר אנשים עבור המוסד

המעצרים התבצעו באיסטנבול ובאיזמיר, כאשר בדיווחים מקומיים נטען כי המוסד שוכרים את שירותיהם של חוקרים פרטיים. אותם שליחים, לפי הדיווחים, אוספים מידע ביוגרפי, מסיירים, מתעדים ומצמידים מכשירי ציטוט ליעדים שאחריהם הם עוקבים.

10:00 - מעבר ניצנה נחסם: "אף סיוע לעזה לא עובר"

מפגינים חסמו את מעבר ניצנה למעבר משאיות הסיוע ההומניטרי לעזה. "משאית אספקה אחת לחמאס לא עוברת מכאן", נמסר מתנועת צו 9 שמובילה את המחאה. "אף סיוע לא עובר עד שאחרון החטופים חוזר". בשל ההכרזה על שטח צבאי סגור, הפעילות באזור מעבר כרם שלום נמשכת כרגיל.

9:30 - אזעקות בקריית שמונה והסביבה

כארבע רקטות שוגרו מלבנון ונפלו בשטחים פתוחים באזור קריית שמונה. לא נגרם נזק ולא היו נפגעים.

9:25 - דיווח: ישראל תקפה בדרום דמשק

סוכנות הידיעות הסורית סאנא דיווחה על "תקיפה ישראלית" בדרום דמשק. לפי הדיווח, בכיר בצבא סוריה האשים את ישראל בתקיפה, וטען כי היא כוונה לתשתית של משמרות המהפכה האיראניות. מערכות ההגנה האוויריות של צבא סוריה הופעלו - לא היו נפגעים, אך נגרם נזק.

פרויקט מיוחד | עד כמה צה"ל מתקדם בכיתור רצועת עזה? הנתונים שכדאי להכיר
הכירו את יחידת הרפאים של צה"ל שרוצה לשנות את פני המלחמה

9:20 - צה"ל: עשרות מחבלים חוסלו בח'אן יונס, הלחימה נמשכת גם בצפון ומרכז הרצועה

צה"ל בעדכון על פעילות הכוחות בח'אן יונס: "ביממה האחרונה חוסלו יותר מ-20 מחבלים, רובם בקרבות מטווח קצר. באזור בוצעו פשיטות על יעדי טרור ומבנים צבאיים שבהם אותרו רימונים, מטעני חבלה, ציוד צבאי, רובי קלצ'ניקוב ותחמושת. באחת הפעילויות חוליית נ"ט ירתה לעבר לוחמי גבעתי - וחוסלה תוך דקות".

בצה"ל הדגישו כי הלחימה בצפון ובמרכז הרצועה נמשכת אף היא. "כוחות אוגדה 162 ממשיכים לפשוט על תשתיות טרור ולחסל חוליות חמושות", הוסיפו. "במרחב שאטי, לוחמי צוות הקרב של חטיבה 401 חיסלו כעשרה מחבלים ביממה האחרונה". מטרה אווירית חשודה שחצתה מהרצועה יורטה במהלך הלילה.

9:15 - חה"כ ליברמן: "המשאיות מכניסות לעזה קוראסונים"

חה"כ מהאופוזיציה אביגדור ליברמן בציוץ: "אתמול ביקרתי במעבר כרם שלום ונדהמתי לשמוע מצוות העובדים, שרק מספר שעות קודם לכן, הורידו מאחת המשאיות כמות גדולה של קרואסונים. לפני כמה ימים ראינו את השווקים ברצועה מלאים בסחורה ובני אדם, דוכני שווארמה - כנראה כעת הגיע הזמן של הקינוח"

"לצערי, זו לא בדיחה. זה בעוד שאנחנו עדיין לא קיבלנו שום הוכחה שהחטופים שלנו קיבלו את התרופות שהעברנו באמצעות הצלב האדום. הגיע הזמן לשנות דיסקט". המתקפה של ליברמן מצטרפת להפגנות בימים האחרונים במעבר, בניסיון למנוע את הכנסת משאיות הסיוע ההומניטרי לרצועה.

8:00 - היום העשירי ברציפות: מפגינים חוסמים את מעבר כרם שלום למשאיות אספקה לעזה

7:00 - דיווח: בישראל ממתינים לתשובה על המתווה ומעריכים שהסיכוי לעסקה אינו גבוה

יועץ ביטחוני, שמעורה בדיוני קבינט המלחמה, צוטט ברשת NBC: "כולם מחכים לתשובת חמאס". לדבריו, התשובה עשויה להתקבל רק בעוד כמה ימים, ורק אז יחל המשא ומתן על בסיס ההצעה. בכיר ישראלי נוסף התייחס לסיכוי שהעסקה תצא לפועל: "להערכתי, הסיכוי לעסקה הוא לא יותר מ-50%".

04:10 - הפנטגון: שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין שוחח עם שר הביטחון יואב גלנט על מעבר של ישראל ל"מבצעים בעצימות נמוכה בעזה"

ההצהרה של הפנטגון הגיעה כמה שעות לאחר שגלנט אמר שישראל תמשיך במערכה הצבאית שלה בעזה, עד לרפיח. בהצהרה של הפנטגון נכתב כי אוסטין מכיר בחשיבותו של מתן סיוע הומניטרי לעזה ללא הפרעה, והודה לגלנט על מאמציו בנושא.

02:13 - אלג'יריה הציגה במועצת הביטחון של האו"ם הצעה הקוראת להפסקת אש מיידית בעזה

בהצעה נכתב כי אלג'יריה מבקשת מכל הצדדים לציית לחוק הבינלאומי וקוראת לגישה הומניטרית מלאה, מהירה ובטוחה לכל רצועת עזה.

00:45 - אונר"א: "ייתכן שלא נוכל להמשיך בפעילות לאחר סוף החודש"

לאחר שקרוב ל-20 מדינות הקפיאו את הסיוע לאונר"א, הנציב הכללי של הסוכנות פיליפ לזאריני, מסר: "אם המימון יישאר מוקפא, ככל הנראה ניאלץ לסיים את הפעילות שלנו עד סוף פברואר - לא רק בעזה, אלא גם ברחבי האזור".

23:15 - חמאס מנסה להחזיר את האחיזה שלו בצפון הרצועה

צה"ל ממשיך לפעול בשכונות בצפון הרצועה בעקבות חזרה של פעילי חמאס לאזור. בפעילות בשאטי ובביה"ח שיפא, חיסל צה"ל 200 מחבלים, עצר 60 מחבלים והביא אותם לחקירה. הכוחות איתרו מנהרות אסטרטגיות ומשגרי רקטות והשמידו אותם. בנוסף, צה"ל חיסל אנשי חמאס שהשתלטו על משאית סיוע שיועד לאוכלוסייה.

22:37 - לקראת עסקה לשחרור חטופים? בעזה כבר "חוגגים"

המוני עזתים יצאו לרחובות, מריעים וחוגגים את הדיווח של אל-ג'זירה על הפסקת האש. על אף שחמאס עוד לא הגיב על ההצעה, ולמראות שהדיווח נמחק מחשבונות אל-ג'זירה ברשתות, רבים עדיין חוגגים באזור בית החולים חללי אל-אקצא בדיר אל-בלח.

21:44 - בריטניה שוקלת הכרה במדינה פלסטינית עוד לפני תום המלחמה

שר החוץ הבריטי דיוויד קמרון אמר לסוכנות AP: בריטניה עשויה להכיר במדינה פלסטינית כבר מיד לאחר ההכרזה על הפסקת אש, מבלי לחכות לסיום רשמי של המלחמה שעלול לקחת שנים רבות.

21:30 - אזעקות בזרעית - שיגור נפל בשטח פתוח

אזעקה נשמעה בזרעית שבגליל. זמן קצר לאחר מכן אותר שיגור מלבנון שנפל בשטח פתוח, ללא נפגעים.

20:38 - בכיר בחמאס: "אין עדיין הסכמה - הצהרת קטר נמהרת"

גורם בכיר בארגוני הטרור הפלסטינים אמר לערוץ אל-מיאדין הלבנוני: "קיבלנו מסר מהנהגת חמאס לגבי המסגרת של ההצעה שעלתה בפסגת פריז והיא 'מצויה בלמידה'". לדבריו של הבכיר, בראש סדר העדיפויות נמצאות הפסקה כוללת של הלחימה ונסיגה מוחלטת של כוחות צה"ל מעזה.

"עד כה לא יצאה אף משלחת מהנהגת חמאס לקהיר, טרם נקבע מועד לפגישות", אמר. "אוחדו מאמצי התיווך של מצרים וקטר אבל אין עדיין הסכמה על המסגרת, ולחמאס יש הערות מהותיות. ההצהרה של קטאר נמהרת ולא נכונה". במקביל, אוסאמה חמדאן, בכיר בחמאס, אמר לערוץ קטרי: "עד כה לא ניתן לדבר על הגעה להסכם - אנחנו בתחילת הדרך".

הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12