כך עזר המונדיאל בקטר לחמאס להתכונן למלחמה

במונדיאל בקטר ב־2022 חלחל לתודעה הערבית המסר: יש להחרים את ישראל ולהתנגד לנורמליזציה עמה • ח'אלד משעל רכב על הגל והעצים את השיח הג'יהאדיסטי המשיחי שלו, קורא מעל כל במה לאנשי הדת להוציא פסקי הלכה המצווים על ג'יהאד • מעשי הזוועה של ה־7 באוקטובר הם תוצאת ההסתה הדתית הזו • עזה: תמונת מצב, פרויקט מיוחד

ח'אלד משעל. העצים את השיח הג'האדיסטי המשיחי מעל כל במה / צילום: ap, Osama Faisal
ח'אלד משעל. העצים את השיח הג'האדיסטי המשיחי מעל כל במה / צילום: ap, Osama Faisal

ד"ר רונית מרזן היא חוקרת חברה ופוליטיקה פלסטינית באוניברסיטת חיפה

בדצמבר 2022 בא המונדיאל בקטר והעניק לפלסטינים ולאזרחים שהגיעו ממדינות ערב השונות רגע של גרנדיוזיות. קטר העבירה מסר של אחדות וזקיפות קומה ערבית מול העולם המערבי, שנתפס בעיניה כמתנשא. היא הבהירה לו שהתרבות הערבית עשירה לא פחות מהתרבות המערבית, ושדת האסלאם סובלנית ולא אלימה. היא אפשרה להחדיר לתודעת האורחים את הנרטיב - ישראל היא קולוניאליזם התיישבותי ומשטר אפרטהייד, ויש להחרים את ישראל ולהתנגד לנורמליזציה עמה.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

באותו החודש ציינה הנהגת החוץ של חמאס 35 שנה לייסוד התנועה תחת הסיסמה: "באים במבול גדול". רמז לפלישה שעתידה להתחולל שנה מאוחר יותר, ב־7 באוקטובר, תחת השם "מבול אל־אקצא". הבכיר ח'אלד משעל שיבח בנאומו את אחדות האומה הערבית במונדיאל, שהוכיחה כי הנורמליזציה עם ישראל באזור זרה ומלאכותית. הוא עמד על חשיבות העומק האסטרטגי של האומה הערבית עבור הפלסטינים. לפלסטינים שבמדינות ערב הוא קרא להוביל את מאבק השחרור.

פרשנות | המהפכה שתחליש את רוסיה ואיראן תהיה גם קרב גדול בין טראמפ לביידן
ההשקעה החמה של הבנקים הגדולים בארה"ב 

זה שנים שמשעל שואף למתג את עצמו כממשיך דרך של צלאח אל־דין אל־איובי, משחרר ירושלים מידי הצלבנים, ובנאומו בכנס בטורקיה (אוקטובר 2021) הציע לאמץ מספר לקחים ממורשת צלאח אל־דין. בהם: הג'יהאד וההתנגדות הם הדרך לשחרור פלסטין, ועל האומה הערבית־האסלאמית לספק נשק וכסף; אחדות האומה ומניעת חדירת אויבים לתוכה (הסכמי הנורמליזציה) הן תנאי לניצחון; למידה מהמערכות הקודמות והעמדת מנהיגות שתדע לנצל את השינויים בסביבה האזורית והבינלאומית, ולהעריך מתי להתקדם ומתי לסגת, מתי להגן ומתי לתקוף.

במהלך 2023 השיח הג'יהאדיסטי המשיחי של משעל התעצם, ומעל כל במה הוא קרא לאנשי הדת להוציא פסקי הלכה המצווים על המוסלמים לצאת לג'יהאד. "אנו עומדים מול רגע האמת ואני אומר ללא היסוס וגמגום, זהו הרגע שעל האומה להיכנס למערכה [...] אם הם [הישראלים] ישחקו באש, האש הזאת תשרוף אותם. אנו רוצים שהדם הערבי והמוסלמי יישפך על אדמת פלסטין, וזה יהיה רגע עצום ומעורר כבוד בעולם הזה ובעולם הבא. נשיב את ההיסטוריה ונאמר: עומר [אבן אל־ח'טאב] כבש אותה [את ירושלים], צלאח אל־דין שחרר אותה ואנשי הדת והמוג'אהדון של האומה גאלו אותה [...] דמיינו לעצמכם את פעולות ההקרבה על אדמת פלסטין, כשהמוסלמי והערבי יילחמו לצד אחיהם הפלסטיני, יא סלאם, רק כאשר העולם, אמריקה, המערב והציונים יראו את שיירות המוג'אהדון הבאים לשפוך את דמם על אדמת פלסטין, שדה המערכה ומאזן הכוחות ישתנו", אמר להם.

זהו מסע של דת, ערביות, לאומיות וגבריות, הסביר משעל, והוסיף כי הפלסטינים זקוקים למנהיג כמו השייח' עבדאללה עזאם, ממייסדי אל־קאעדה, שהפך את אפגניסטן לבעיה של האומה וסחף אחריו מוסלמים רבים לג'יהאד עולמי.

משעל רוצה עבדאללה עזאם חדש, אך בינתיים נאלץ להסתפק באמיר הקטרי, המתווך שהוציא את האמריקאים מאפגניסטן והשיב את הטליבאן לשלטון. "אם נפגין עמידה נחושה, נשיג יותר, כמו הטאליבן", אמר לפלסטינים באחת ההזדמנויות.

שליט קטאר, האמיר שייח' תמים בין חאמד אל ת'אני, מעניק למסי את הגלימה וגביע הניצחון במונדיאל / צילום: Associated Press, Martin Meissner
 שליט קטאר, האמיר שייח' תמים בין חאמד אל ת'אני, מעניק למסי את הגלימה וגביע הניצחון במונדיאל / צילום: Associated Press, Martin Meissner

חיסול המפעל הציוני

אבל לא רק משעל שם יהבו על האמיר הקטרי. גם חברי "האיחוד העולמי של אנשי הדת המוסלמים", הפועלים בחסות האמיר, מאמינים שיום יבוא והמפעל הציוני יחוסל. השייח' יוסף אל־קרדאוי, שעמד בראש האיחוד, הוציא פסקי הלכה שקראו לג'יהאד נגד ישראל והתירו פיגועי התאבדות נגד נשים וילדים, ואחרי ה־7 באוקטובר האיחוד הוציא שני פסקי הלכה שתמכו במתקפה.

פסק ההלכה הראשון קבע כי המעשים של תושבי עזה הם בבחינת ג'יהאד והסיוע להם הוא חובה הלכתית החלה על כל המוסלמים ובכל אמצעי - צבאי, כספי, דיפלומטי, מדיני, עממי ותודעתי. הנורמליזציה עם ישראל אסורה וכל המדינות שעשו זאת נקראו לנתק יחסים עמה. פסק ההלכה השני קבע כי על מצרים, ירדן, סוריה, לבנון, הרשות הפלסטינית והארגונים בגדה המערבית, רצועת עזה ושטחי 48 להתערב צבאית, פיננסית, תקשורתית ודיפלומטית כדי לאזן את התמיכה המערבית בישראל. לא ייתכן שהצבאות הערביים המונים 4 מיליון חיילים יישארו בבסיסיהם, וההפקרה של עזה, ירושלים, מסגד אל־אקצא ופלסטין הם בגידה באללה וחטא חמור.

איש הדת אחמד אל־ריסוני, שהחליף את אל־קרדאוי, מסגר את מעשי ה־7 באוקטובר כ"דפוס הפעולה הבטוח והמועיל ביותר לשחרור פלסטין אחרי כישלון הרשות הפלסטינית, הליגות הערבית והאסלאמית והאו"ם"; "ג'יהאד נגד הציונים הכובשים ונגד הצלבנים והכופרים העומדים מאחוריהם"; "ג'יהאד מכובד וטהור ביותר"; "ג'יהאד שלם ומושלם"; "ג'יהאד שהפיח חיים בקרב כול המוסלמים הסונים". הוא מדקלם דף מסרים דומה לזה שמהדהדים כלי התקשורת, משפיעני הרשת והאינטלקטואלים שעובדים בשביל קטר. הוא מסביר את חשיבות האחדות של המוסלמים השיעים והסונים מול הישות הציונית המפולגת, שרבים מתושביה כבר מהגרים ממנה; הוא עומד על השינויים בדעת הקהל העולמית לטובת הפלסטינים; וחולק שבחים לאקטיביסטים ברשתות החברתיות.

חברו גם לנוצרים

קטר וחמאס לא הסתפקו רק במוסלמים. הן חברו גם לאנשי דת נוצרים קיצוניים, כמו מנואל מסלם מביר זית, החבר במוסד להצלת ירושלים והמקומות הקדושים לאסלאם ולנצרות בפלסטין. אחמד יוסף, יועצו לשעבר של אסמאעיל הנייה, כתב ספרים על פועלו, ומוחמד אל־עמאדי, השליח הקטרי, ביקר בביתו. דף הפייסבוק של מסלם רווי בהסתה נגד היהודים "הברברים", והפלסטינים נקראים לכוון אליהם את הרובה, הגרזן, האבן והעט.

כתובת הגרפיטי "סייד קטב - פלוגות ירושלים", שהוטבעה על קירות קיבוץ בארי, מתייחסת לאחד מהאידיאולוגים של תנועת ״האחים המוסלמים״ ומבהירה היטב שהמלחמה בין האסלאם ליהודים לא תיפסק.

מעשי הזוועה של ה־7 באוקטובר הם אפוא פרי הבאושים של ההסתה הדתית הפרועה שיצאה מעל אדמת קטר ובעידודה. אסור שחמאס תהיה חלק מכל הסדרה מדינית עתידית, ואסור שקטר תהיה השושבינה.