ספינת התענוגות הגדולה בעולם מפליגה לראשונה, ויש גם קשר ישראלי

הספינה, שכוללת 20 סיפונים, שבע בריכות ו־40 מסעדות, יצאה ממיאמי השבוע • החברה שמפעילה אותה, רויאל קריביאן, ספגה ביקורת על פגיעה בסביבה • וגם: מה המחיר לאדם ללילה?

אוניית התענוגות הגדולה ביותר בעולם Icon of the Seas / צילום: Reuters
אוניית התענוגות הגדולה ביותר בעולם Icon of the Seas / צילום: Reuters

שבע בריכות שחייה, שש מגלשות מים ויותר מ־40 מסעדות וברים - אלו הן רק חלק מהאטרקציות שמציעה אוניית התענוגות הגדולה ביותר בעולם, Icon of the Seas, שיצאה השבוע לשיט הבכורה שלה ממיאמי. האונייה - שמשקלה הוא פי חמישה מהטיטאניק, והיא מתפרסת על פני כ־365 מטרים - כוללת גם 20 סיפונים, תיאטרון ומשטח החלקה על הקרח.

האם ההשקעה החמה של הבנקים הגדולים בארה"ב מתאימה גם לכם?
תרחיש האימים הימי: מה יקרה אם איראן תחליט להשתמש בנשק יום הדין
שלוש ספינות, רק להגנה: כך תיראה הקואליציה האירופית בים האדום

מי שירצה לשוט עליה ייאלץ להיפרד מכ־1,500־4,500 שקל ללילה לאדם בחדר, בהתאם לגודלו ותנאיו. במהלך שבוע שכזה ייהנו הנוסעים מביקור ביעדים כמו פוארטו קוסטה מאיה וקוזומל במקסיקו והאי הפרטי של חברת רויאל קריביאן, שאליה שייכת האונייה, שזכה לשם החריג "יום מושלם קוקוקאי".

בנוסף לעלות הגבוהה, המעוניינים בשיט ייאלצו ככל הנראה גם להמתין בתור לא קטן. בעת חשיפת Icon of the Seas באוקטובר 2022 השלימה רויאל קריביאן את יום המכירות, ולאחר מכן שבוע המכירות, הגדול ביותר ב־53 שנותיה. הביקוש מאז נותר גבוה, כשלא רק שיט הבכורה השבוע היה סולד־אאוט - אלא גם אלה שצפויים בהמשך השנה מתמלאים בקצב גבוה.

רויאל קריביאן מדורגת במקום השלישי בעולם בהכנסות (כ־8.8 מיליארד דולר ב־2022), לאחר תאגיד קרניבל של מיקי אריסון (12.2 מיליארד דולר) ו־MSC (22.8 מיליארד דולר). מי שמעורב בחברה הוא אייל עופר, שמחזיק באמצעות חברת אוסיריס בכ־5.3% ממניותיה.

טקס ההטבלה של האונייה סיפק עדות לחשיבות העסקית הרבה שמייחסת רויאל קריביאן לאונייה, כשאירחה את מועדון הכדורגל מה־MLS, אינטר מיאמי. החברה היא הספונסר הראשי של הקבוצה, ולכן רצתה למקסם את התועלות עם נוכחות שחקן אינטר מיאמי ואחד הגדולים בהיסטוריה, ליונל מסי.

הסכנה לאיכות הסביבה

האונייה נבנתה בעיר טורקו בפינלנד במשך יותר מ־900 יום, בעלות של 2 מיליארד דולר. בתכנונה ניתן דגש להגברת העצמאות של האונייה. כך, בין השאר, הוקמה בה מערכת פירוליזה (פירוק חומר בעזרת חימום לטמפרטורה גבוהה) באמצעות גלי מיקרו - לטובת המרת פסולת לגז שמפיק אנרגיה. כמו כן, האונייה כוללת מערכת אוסמוזה הפוכה (סינון מים שמפריד אותם מרכיבים נלווים), שמספקת ל־Icon of the Seas כמעט את כל צרכי המים המתוקים שלה.

עם תחילת פעילותה עלתה ביקורת רבה סביב האונייה והעובדה שהיא כוללת שישה מנועי דלק כפולים, שמונעים באמצעות LNG (גז טבעי מונזל), שמאוחסן במיכל ענק של 300 טונות. החברה מתגאה כי LNG, שמהווה את הדלק לכ־6% מבין כ־300 ספינות הקרוזים בעולם, הוא "דלק הבערה הימי הנקי ביותר".

LNG אומנם נשרף בצורה נקייה יותר מדלקים אחרים, כמו מזוט למשל, תוך שהוא פולט כ־25% פחות פחמן דו־חמצני, אולם שריפה לא מבוקרת שלו מובילה לפליטת מתאן לאטמוספירה. יתרה מכך, מנועי דלק כפול מהסוג שבו משתמשים בספינה של רויאל קריביאן, הם כאלה שידועים בדליפת מתאן במסגרת תהליך הבעירה, במה שמכונה "החלקת מתאן".

כאשר זה קורה, מתאן לוכד עד פי 80 יותר חום מפחמן דו־חמצני לאורך 20 שנים. וכך, במקום להיות ידידותית יותר לסביבה, הספינה עלולה להיות מזהמת יותר בהשוואה להנעה באמצעות דלקים אחרים. "הם מביכים את עצמם כשהם קוראים ל־LNG 'דלק ירוק'", אמר לסוכנות הידיעות רויטרס בריאן קומר, מנהל התוכנית הימית של המועצה הבינלאומית לתחבורה נקייה (ICCT). "לספינה הזו יש את מכלי ה־LNG הגדולים בהיסטוריה שהותקנו בספינה".

מזהם יותר מטיסה?

הביקורת נגד תחום אוניות הפאר והשפעותיהם על זיהום כדור הארץ אינה חדשה. לדברי קומר, אדם ממוצע בקרוז שנמשך לאורך כ־2,000 ק"מ, אחראי לפליטת 500 ק"ג פחמן דו־חמצני. לעומת זאת, אדם שטס לחופשה הלוך ושוב, ושוהה במלון ארבעה כוכבים, יפלוט כ־235 ק"ג פחמן דו־חמצני.

ברויאל קריביאן מודעים לסוגיה וטוענים כי Icon of the Seas פועלת ב־24% יותר אפקטיביות מהסטנדרט לספינות חדשות שקבע ארגון הימאות הבינלאומי. עם זאת, עוד הרבה לפני חניכת הספינה, הגיעו פליטות הפחמן הדו־חמצני של החברה ב־2022 לכ־5.5 מיליון טונות (עלייה מכ־5.3 מיליון טונות ב־2019).

רויאל קריביאן, בדומה לענקיות אחרות כמו MSC, מחויבת לאפס פליטות פחמן נטו עד 2050. היעד נראה שאפתני במיוחד, משום שלפי התאחדות קווי הקרוז הבינלאומית, מבין 54 ספינות שהוזמנו מהחודש ועד דצמבר 2028, 63% יהיו מונעות באמצעות LNG. התקווה הסביבתית תגיע רק בשנה הבאה, כשחברת סלבריטי תחנוך את אוניית Xcel, שתוכל להשיט 3,248 נוסעים בעזרת מנוע שמסוגל לעבוד על בסיס מתנול.

מתנול ואמוניה נחשבות לשתי חלופות נקיות יותר הן מדלק מזוט והן מ־LNG, אבל הנעת כלי שיט באמצעותן נמצאת בשלב ראשוני למדי אפילו בתחום אוניות המשא. במהלך השנה צפויה ענקית המכולות מארסק, למשל, לקבל שמונה ספינות שמונעות בעזרת מתנול.