הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה ירוקה בבורסה המקומית; ת"א בנקים 5 זינק בכ-3.5%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.6% ות"א 90 טיפס ב-0.3% • ביום רביעי תתפרסם החלטת הריבית של הפד • עונת הדוחות בארה"ב תתפוס תאוצה השבוע כשענקיות הטכנולוגיה מיקרוסופט, גוגל, אפל, אמזון ומטא יפרסמו את תוצאותיהן הרבעונית • להערכת חברת ניהול ההשקעות פעילים, "טרם נאמרה המילה האחרונה" ביחס לתקציב המדינה המעודכן, והאתגר העיקרי יהיה בביצוע

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף
בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

16:00

נעילה חיובית בתל אביב. מדד ת"א 35 עלה ב-0.6% ות"א 90 הוסיף לערכו 0.3%. בקרב המדדים הענפיים, ת"א בנקים 5 זינק בכ-3.5% בהובלת מניית הבנק הבינלאומי שזינקה בכ-4.5% ומניית דיסקונט שהוסיפה כ-4% לערכה.

מחזור המסחר היה דל יחסית והסתכם בכ-847 מיליון שקלים.

בקרב מדד ת"א 125 בלטו לחיוב מניות משק אנרגיה , בינלאומי , זפירוס , דיסקונט  ומזרחי טפחות .

מנגד, נייס , קמטק , אודיוקודס , פריורטק  ונובה  ננעלו במגמה שלילית.

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים ננעלו ביציבות. מדד תל גוב שקלי 10 + עלה ב-0.4%. התשואה על אג"ח ממשלת ישראל ל-10 שנים ירדה קלות ועמדה על 4.33%.

15:31

המדדים המרכזיים בת"א חזרו להיסחר במגמה חיובית. מדד ת"א 35 עולה ב-0.5% ות"א 90 מטפס בשיעור דומה.

מניות בזק  וג'נריישן קפיטל  נסחרות במגמה חיובית לאחר שדיווחו הבוקר על חתימת מזכר הבנות לשיתוף פעולה בין פאוור ג'ן, חברה בשליטת קרן ג'נריישן, לבין בזק, להקמת חברה־בת משותפת בשיעורי אחזקה זהים, לשיווק, מכירה ואספקת חשמל לצרכנים ביתיים ולעסקים קטנים. 

13:49

מגמה מעורבת בבורסת ת"א. מדד ת"א 35 עולה ב-0.1% ות"א 90 יורד ב-0.1%

בקרב מניות מדד ת"א 125 ג'י סיטי , הבנק הבינלאומי , דיסקונט , משק אנרגיה  וביג  נסחרות במגמה חיובית.

מנגד, נייס , קמטק , פריורטק , אודיוקודס  ונובה  נסחרות במגמה שלילית.

מניית חברת סייברוואן  הדואלית, מזנקת בכ-12%. זאת לאחר שעלתה ביום שישי ב-10.6% בוול סטריט, לאחר שדיווחה על כך שעסקת מיקרונט לא תצא אל הפועל. סייברוואן, שפיתחה מערכת למניעת היסח הדעת בנהיגה, הודיעה בחודש שעבר על חתימת מסמך עקרונות לרכישת נכסים ופעילות של מיקרונט שנסחרת בבורסה בת"א, והעריכה שתחתום על העסקה ותשלים אותה בתחילת 2024. תנאי העסקה היו אמורים להיקבע אחרי תהליך בדיקת נאותות, אך בסוף השבוע סייברוואן דיווחה שהצדדים לא הצליחו להגיע להסכמה בנוגע לרכישה והחליטו יחד להפסיק את הדיונים.

סייברוואן, המנוהלת על-ידי אורי גלבוע, נסחרת בנאסד"ק ובבורסה בת"א לפי שווי של כ-10 מיליון דולר. מנייתה ירדה ב-2023 בשיעור של 44.5% אך עלתה מתחילת 2024 ב-23.7%.

12:20

המדדים  המרכזיים בת"א נסחרים לפי שעה במגמה חיובית. מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ות"א 90 מטפס ב-0.3%. ת"א בנקים 5 ממשיך במגמה הירוקה ומזנק בכ-2%.

חברת אדגר , העוסקת בהחזקת נדל"ן מניב בישראל ובחו"ל דיווחה כי מועצת העיר בטורונטו, קנדה, אישרה את הרחבת השימוש האפשרי בזכויות בניה בקרקעות ובמבנים של החברה יחד עם שותפה, באזור Village Liberty בטורונטו, כך שכעת יכלול גם שימוש למגורים, וזאת בהיקף של עד 55% מסך הזכויות (בנוסף לשימוש למשרדים ומסחר).

בשוק החוב, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים בעליות קלות. בעקבות הדיווח של חברת ג'י סיטי מוקדם יותר, נרשמים ביקושים באגרות החוב של החברה. סדרה י"ג של החברה רושמת עליות שערים של 1.3% וסדרה י"ב רושמת עליות שערים של 0.9%. 

10:50

המגמה החיובית בתל אביב נמשכת. מדד ת"א 35 עולה ב-0.3% ות"א 90 מוסיף לערכו 0.6%. מדד ת"א ביומד קופץ ב-1.7% ות"א בנקים 5 מטפס ב-1.3%.

ג'י סיטי  בולטת לחיוב במדד ת"א 125 לאחר שדיווחה הבוקר כי השלימה את המכרז של הנפקת מרבית פעילותה בברזיל וקיבלה התחייבויות בהיקף של כ-301 מיליון ריאל ברזילאי, וכ-226 מיליון ש"ח לרכישת יחידות ההשתתפות של Gazit FII Malls, קרן ברזילאית להשקעות בנדל"ן אשר נמצאת בבעלותה המלאה של החברה. יחידות ההשתתפות שיימכרו בהצעת המכר משקפות כ19%- מהון המניות של המנפיקה. 

גם מניית חברת אלקטרה  נסחרת בעליות לאחר שהחברה דיווחה לפני זמן קצר כי החברה הבת סימיס (המוחזקת בשיעור של 66.9% על ידי אלקטרה), המתמחה בעבודות מכאניות מורכבות בתחום מיזוג האוויר, נבחרה לבצע את העבודות המכאניות בפרויקט בארה"ב, במסגרתו ייבנה אצטדיון הפוטבול של קבוצת "באפלו בילס" בעיר באפלו בניו יורק.

האצטדיון החדש שישמש את הקבוצה, ייבנה בהשקעה צפויה של כ-1.7 מיליארד דולר. ויכיל כ-62,000 מושבים. סך התמורה הצפויה לחברה הבת של אלקטרה בגין חלקה בפרויקט עומד על כ-218 מיליון שקל (כ-59 מיליון דולר). 

10:05

פתיחה חיובית בת"א. מדד ת"א 35 ומדד ת"א 90 עולים ב-0.2%, כל אחד.

בולטות לחיוב מניות הבורסה לניע, אייאיאס , ג'י סיטי , אאלקטרה  ובי קומיונקיישנס .

מנגד, נייס , קמטק , טאואר , נובה  ופריורטק  נסחרות בירידות.

08:17

1. שוק המניות

שבוע המסחר בתל אביב צפוי להיפתח בירידות קלות. ביום חמישי האחרון, מגמה מעורבת אפיינה את המסחר במניות בבורסה. מדד ת"א 90 עלה ב-1.3% ות"א 35 ירד ב-0.9%. בקרב המדדים הענפיים, ת"א ביומד צלל ב-2.2%, ות"א בנקים 5 ירד ב-1.5%. מנגד, מניות הבנייה טיפסו ב-1%. 

חברת בזק  וקרן ג'נריישן קפיטל הודיעו הבוקר כי הן נכנסות לתחום אספקת החשמל, ומקימות מיזם משותף, בשיעורי בעלות זהים, לאספקת חשמל שעתיד להתחרות בחברת החשמל. מטעם החברות נמסר כי: " בזק תמנף את עוצמותיה ותוביל את השיווק, המכירות והשירות של המיזם, ופאוורג'ן, זרוע האנרגיה של קרן התשתיות ג'נריישן קפיטל, תספק את החשמל ממגוון מתקני ייצור שבבעלותה תוך מימוש יכולות סחר האנרגיה שלה". 

רק ביום חמישי האחרון מניית קרן ג'נריישן קפיטל  עלתה בקרוב ל-4% לאחר שחברת הפניקס  דיווחה על השקעה של 260 מיליון שקל בפאוורג'ן. הפניקס תקבל בתמורה מניות בכורה שיישאו ריבית של 8.25% צמודה למדד וכן אופציות להשקעה של עוד 150 מיליון שקל.

מיטב הוביל בהעברות כספים בגמל ב-2023, ומה עשו אלטשולר שחם ומור 

הפניקס ריכזה עניין נוסף השבוע לאחר שרכשה ביום שלישי האחרון מניות של חברת כרטיסי האשראי ישראכרט  ב"הנחה" של 10%, בסכום של כ-15.3 מיליון שקל, מה שהעלה את ההחזקה של הפניקס בישראכרט ל-5.5% והפך אותה לבעלת עניין בחברת האשראי. ההחזקה שלה בחברה מסתכמת בשווי של כ-137 מיליון שקל. 

בסיכום שבוע המסחר שפרסמה הבורסה לניירות ערך צוין כי מדד ת"א-35 ירד השבוע ב-0.7% ואילו מדד ת"א-90 עלה השבוע בכ-0.9%, זאת לעומת עלייה של מניות ההייטק הכלולות במדדי ת"א-טכנולוגיה ות"א-דואליות עלו השבוע בכ-1.5% כל אחד, בהשפעת עליות השערים בבורסת הנאסד"ק (0.9%). מדד ת"א-נפט וגז עלה בכ-0.8% בהשפעת העלייה במחירי נפט ברנט.

בוול סטריט, המדדים המרכזיים ננעלו ביום ו' במגמה מעורבת. הנאסד"ק ירד ב-0.4%, ה-S&P 500 השיל מערכו 0.1% והדאו ג'ונס טיפס ב-0.2%. בסיכום שבועי, ה-S&P 500 עלה ב-1.1%, הנאסדק הוסיף כ-0.9% לערכו והדאו ג'ונס טיפס ב-0.7%.

במסגרת עונת הדוחות, אינטל  פרסמה את תוצאותיה הכספיות לרבעון האחרון של 2023 ביום חמישי בסיום המסחר בוול סטריט. חברת השבבים הציגה הכנסות בסך של 15.4 ברבעון הרביעי של השנה. בכך היא מכה את תחזיות האנליסטים שחזו הכנסות של 15.14 מיליארד דולר. עם זאת, ההכנסות של החברה בשנת 2023 כולה עמדו על 54.2 מיליארד דולר - ירידה של 14% בהשוואה לשנה הקודמת. הרווח למניה עלה ל- 54 סנט, מעל לתחזיות האנליסטים שצפו רווח של 44 סנט למניה. ברבעון המקביל אשתקד, עמדו ההכנסות הרבעוניות על 14 מיליארד דולר בלבד והרווח למניה - 10 סנט בלבד.

התוצאות של אינטל מוכיחות: הדרך להתאוששות עוד רחוקה 

למרות שאינטל עקפה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות לרבעון, התחזית של החברה לרבעון הראשון של שנת 2024 אכזבה את התחזיות המוקדמות. החברה צופה כי תציג הכנסות של 13.2-12.2 מיליארד דולר בעוד שהתחזיות עמדו על 14.5 מיליארד דולר. נתון זה הוביל לצלילה של המניה ב-12% ביום שישי האחרון.

גם מובילאיי  דיווחה השבוע על הכנסות של 637 מיליון דולר ברבעון, צמיחה של 13% בהשוואה לרבעון המקביל. בשנת 2023 כולה ההכנסות הסתכמו ב-2.079 מיליארד דולר, צמיחה של 11.2% לעומת שנת 2022.

עם זאת, שנת 2024 תהיה שנה של התכווצות בהכנסות, בהתאם לתחזיות החברה שנמסרו בתחילת החודש ושעליהן החברה חוזרת כעת - ההכנסות בשנה זו יהיו 1.83-1.96 מיליארד דולר, כלומר ירידה של 5.7%-12% ביחס ל-2023.

עד כה, כ-25% חברות במדד ה-S&P500 דיווחו על תוצאותיהן הכספיות לרבעון האחרון של שנת 2023. כ-69% מהחברות הפתיעו את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח והככנסות. עם זאת, ישנן חברות שהנמיכו את התחזיות שלהן לרבעון הראשון של שנת 2024.

 מרבית המניות הדואליות חזרו מוול סטריט עם פערים שליליים. קמטק בולטת עם פער שלילי של כ-3% ומנגד קומפיוג'ן עם פער חיובי של 16%.  

2. שוקי האג"ח

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים 40,20 ו-60 ננעלו ביציבות ביום חמישי האחרון. מדד תל גוב שקלי 10 + עלה ב-0.2%. התשואה על אג"ח ממשלת ישראל ל-10 שנים ננעלה על 4.34%. 

בסקירה השבועית של מודי שפריר, אסטרטג ראשי לשווקים פיננסיים בבנק הפועלים, הוא המשיך להמליץ להחזיק את תיק האג"ח המקומי במח"מ בינוני, אך עם קיצור מסוים של המח"מ. בצד הגורמים התומכים בקיצור מח"מ התיק הוא מציין את התגברות הסיכויים להורדת דירוג האשראי של ישראל על-ידי מודי'ס או סוכנות פיץ', על רקע התארכות המלחמה והזינוק הצפוי בגירעון ב-2024; התגברות הסיכונים הגיאו-פוליטיים באזור; הגידול החד בהנפקות; והעובדה כי שוק הריביות המקומי מתמחר תוואי הורדות ריבית מעט חד מדי לשנה הקרובה.

בשוק החוב האמריקאי, תשואות האג"ח הממשלתיות טיפסו קלות ביום ו'. התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים עמדה על 4.14%. התשואה על אג"ח לשנתיים נסחרה סביב 4.36%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

ביום שישי השקל התחזק במסחר הן מול הדולר והן מול האירו, ובכך המשיך את המגמה של השבוע האחרון. יחד עם זאת, מתחילת השנה השקל נחלש בכ-1.5% ביחס לדולר ובשיעור זניח ביחס לאירו.

בשוק הסחורות, מחירי הנפט קפצו בכ-1.5% ביום ו'. מחירה של חבית מסוג ברנט טיפס לרמה של 83.8 דולרים, כך שמתחילת השבוע הוא עלה בכ-6%. בבנק לאומי העריכו בשבוע החולף כי התנודתיות במחיר הנפט באה על רקע התקפות ואיומי החות'ים, לצד פעילות הכוח הבינלאומי שהוקם על מנת למנוע את שיבוש נתיבי השיט הימיים. להערכת הכלכלן הראשי של לאומי, ד"ר גיל מיכאל בפמן, התנודתיות תימשך בטווח הקרוב ותושפע מהחרפת האיומים. בנוגע לגז הטבעי כתב בפמן כי העלייה במחירו בארה"ב נבלמה.

4. מאקרו

בגזרת המאקרו, מדד המחירים של ההוצאה לצריכה פרטית (PCE) בארה"ב עלה בחודש דצמבר ב-0.2% בקצב חודשי בהתאם לתחזיות. בקצב שנתי, המדד נותר ללא שינוי ועמד על 2.6% בהתאם לצפי המוקדם. במקביל, מדד הליבה של ההוצאה לצריכה הפרטית עלה ב-0.2% בקצב חודשי בדצמבר ובקצב שנתי המדד ירד ל-2.9%.

בין הנתונים הבולטים שיפורסמו בשבוע הקרוב ניתן לציין את המכירות הקמעונאיות באוסטרליה, הצמיחה בתמ"ג במספר מדינות באירופה וכן בגוש האירו כולו ברבעון הרביעי ובשנת 2023, מדד המחירים לצרכן בספרד, בצרפת ובאוסטרליה, דוח משרות פנויות בארה"ב לחודש דצמבר, מדד אמון הצרכנים בארה"ב, מדד מנהלי הרכש בתעשייה בסין, שיעור האבטלה בגרמניה והצמיחה בקנדה.

בישראל יתפרסם בין היתר הנתון של רכישות בכרטיסי אשראי על-ידי צרכנים פרטיים בחודשים אוקטובר-דצמבר 2023. ביום רביעי תתפרסם החלטת הריבית של הפד.

בוול סטריט נמשכת עונת הדוחות לסיכום הרבעון הרביעי ושנת 2023, ובין המדווחות בשבוע הקרוב נמצאות ענקיות הטכנולוגיה מיקרוסופט, גוגל, אפל, אמזון ומטא, חברת התעופה ריינאייר, חברות התרופות פייזר, מרק ונוברטיס וחברות האנרגיה אקסון מוביל ושברון. גם מספר חברות ישראליות יפרסמו דוחות וביניהן חברת התרופות טבע שהדוחות שלה יפורסמו ביום רביעי הקרוב.

5. תחזית

לאחר הפחתת הריבית בתחילת ינואר, לעת עתה לא צפויה הפחתה נוספת בריבית בנק ישראל בהחלטה בסוף פברואר, כך מעריכים במחלקת המחקר של פעילים ניהול תיקי השקעות. "סביר שבבנק יעדיפו להמתין ולעקוב אחר תחילת יישום תקציב המדינה וכן אחר נתוני האינפלציה וכלל נתוני המאקרו של המשק", כותבים כלכלני פעילים.

"נזכיר, כי מתחילת המלחמה הבנק המרכזי הדגיש את הצורך לפעול בזהירות ובהדרגתיות עם מדיניות הריבית תוך תמיכה ביציבות הכלכלית והפיננסית. שוקי הכספים מגלמים עתה הפחתה בריבית לרמה של 3.5% בסוף השנה, לא רחוק מהתחזית של ריבית בתחום של 3.75%-4% על-ידי חטיבת המחקר בבנק ישראל".

עוד מציינים בפעילים כי מספר אינדיקטורים מצביעים על התאוששות מסוימת בפעילות הכלכלית במשק. בהתייחסות לתקציב המדינה המעודכן הם כותבים כי "טרם נאמרה המילה האחרונה" וכי מדובר בתקציב לחוץ יחסית, והאתגר העיקרי יהיה בביצוע.

לדבריהם, "הממשלה קבעה תקרת גירעון של 6.6% מהתוצר תוך גידול של 55 מיליארד שקל בהוצאות הביטחון מעל ומעבר התכנון המקורי ל-2024. בין ההנחות שביסוד התקציב נציין את תחזית הצמיחה של 1.6% ב-2024, ואת ההנחה שהכנסות המדינה ממסים ירדו ב-25 מיליארד שקל בלבד לעומת התחזית שנקבעה במאי 2023. אנו סבורים שאלה תחזיות מאתגרות מאוד".