זוג היה חייב 570 אלף שקל, רשם ההוצאה לפועל הפחית להם ל-36 אלף שקל

החלטת הרשם ניתנה בעניינם של זוג מהדרום שלהם היו יחד 28 תיקים בהוצאה לפועל • הרשם קבע כי מצבם של החייבים מצדיק את הפחתת הריביות בעניינם, שלדבריו נופחו עד מאוד

לשכת ההוצאה לפועל / צילום: רשות האכיפה והגבייה
לשכת ההוצאה לפועל / צילום: רשות האכיפה והגבייה

בני זוג מהדרום עם חובות בסך כולל של כ-570 אלף שקל ישלמו רק 36 אלף שקל - כך קבע לאחרונה רשם ההוצאה לפועל יחיאל נויזץ מראשון לציון. החלטת הרשם פורטת לפרטים את השינוי ביחס המשפטי לריביות שחל בשנים האחרונות בישראל, ואשר שיאו ברפורמה בחוק פסיקת ריבית והצמדה, שעברה בכנסת ועתידה להיכנס לתוקף ב-1 באוקטובר השנה. 

הפחתה בריבית וסיכויי החזר גבוהים: מה צריך לדעת על הרפורמה בהוצאה לפועל?
דוח המבקר: התנהלות המדינה מובילה לגידול בהיקף חובות האזרחים

בני הזוג שעניינם הובא בפני הרשם הם תושבי הדרום, שלהם היו יחד 28 תיקים בהוצאה לפועל, חלקם בני למעלה מ-20 שנה. נסיבותיהם האישיות, כפי שעולה מן ההחלטה, קשות ביותר: החייב חולה בגופו ובנפשו, ביצע מספר ניסיונות אובדניים וככלל אינו עובד. לבני הזוג יש שלושה ילדים, שאחת מהן אובחנה עם אוטיזם ומוכרת כנכה לצמיתות בשיעור של 100%. על רקע מצבם של בני המשפחה נאלצה החייבת להיעדר פעמים רבות מעבודתה, והחובות נצברו. 

הרשם יכול היה לדון בעניינם של בני הזוג יחד הודות לתקנה שמתירה לרשם לאחד תיקים ולדון בהם בנסיבות מסוימות. תקנה זו גם היא חלק מן השינוי הנרחב במדיניות היחס לחובות ולהליך הגבייה בכלל. 

נמצאה הצדקה להפחתת ריביות 

לאחר שחקר את החייבת, בחן את תיקיהם של שני בני הזוג ואיפשר לזוכים להגיב, קבע הרשם כי מצבם של החייבים מצדיק את הפחתת הריביות בעניינם - שנופחו עד מאוד, וזאת בשים לב לשינוי בחוק פסיקת ריבית והצמדה, המעיד על הלך-הרוח של הכנסת ביחס לכך.

הרשם הצביע בין היתר על קיומם של חובות ישנים מאוד (אחד מהם משנת 1999), על חוסר המעש של הזוכים בחלק מן התיקים, על נסיבותיהם האישיות הקשות של בני הזוג ועל טענותיה של החייבת שלפיהן חרף העובדה שבמשך השנים שילמה סכומים רבים בתיקיה, הללו לא הביאו לכל הפחתה של החובות. 

עוד התייחס הרשם לתקופה שבה עמדה החייבת בציווי תשלומים במסגרת הליכי חדלות פירעון, אך הדבר לא מנע מתיקיה הפרטניים להמשיך לצבור חובות "באופן  אקספוננציאלי", דבר המונע מהחייב לראות "אור בקצה המנהרה" לסיום חובותיו בעוד ריבית הפיגורים ממשיכה להיצבר. הדבר אינו עולה בקנה אחד ואף סותר את השיטה הנהוגה במשפטנו ובפסיקה, לפיו ריבית פיגורים אינה ריבית "עונשית", אלא מטרתה "דרבון החייב לשלם חובותיו", ציין הרשם.

עוד הוסיף הרשם ומנה את שינוי המגמה בחקיקה ובפסיקה ביחס לריביות הפיגורים, הכרסום במעמדה של הריבית וההכרה בכך ש"שיקום חייבים הוא אינטרס ציבורי עליון".

כן הוסיף הרשם כי "עצם הפחתת הריביות וצמצום ניכר של החוב בתיק, עשויים להניע חייבים אשר קודם לכך היו מיואשים מחוסר אופק, להגדיל הכנסות ולסיים את חובם בתקופה קצרה אף יותר".  

שינוי הפרדיגמה ביחס לחייבים

כזכור, לאחרונה עברה בכנסת רפורמה מקיפה בחוק פסיקת ריבית והצמדה, שהיא שרשרת נוספת בשורת שינויים שתכליתם שינוי הפרדיגמה ביחס לחייבים, תוך מתן תמריצים לשלם, ומידתיות בגבייה במקרים שבהם החייבים אינם משלמים.

עו"ד מאיר לוין, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה (משפט כלכלי), אמר אז לגלובס כי "נקודת המוצא שלנו היא שרבים מהחייבים בהוצאה לפועל שלא משלמים את החוב שלהם במועד הם לא משתמטים. יש חייבים רבים שלא מספיק מודעים לחוב או לא מקדישים תשומת-לב למחיר הכלכלי שהם משלמים כשהם מפגרים בתשלום, ויש חייבים שיש להם קושי כלכלי אמיתי לשלם את כל החובות שלהם בבת-אחת".