מגמת העלייה ברכישות באונליין נעצרת ב-2024, לפחות בינתיים

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל • מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף התיירות ממשיך להתחזק, וענף האופנה חוזר לרשום ביצועים גבוהים

רכישות האונליין קיבלו תפנית / צילום: Shutterstock
רכישות האונליין קיבלו תפנית / צילום: Shutterstock

ענף התיירות והנסיעות ממשיך להתחזק, עם עלייה של 17% בהיקף הרכישות באשראי בהשוואה לשבוע הקודם - כך עולה ממדד הפניקס גמא השבועי. מדובר בהתאוששות מרשימה בעסקאות לעומת החודשים הראשונים של המלחמה, אך בהשוואה לחודש ספטמבר עדיין מדובר בירידה של 57%. 

עוד אישוש שהמשק חוזר לשגרה: המסחר באונליין רשם גידול בדצמבר
ארבעה אתרי מכירות אונליין ישראליים נסגרו בשבוע אחד. למה זה קרה?

המדד בוחן את מחזור הקניות, את מספרן ואת גובהן הממוצע בשבעה ענפים בולטים במשק. ההשוואה נעשית הן מול השבוע הקודם והן מול שבוע עסקים רגיל לפני המלחמה (בתחילת ספטמבר). בשבוע שבין התאריכים 14-20.1.24 נרשמה עלייה של 7% במחזורי הקניות בענף האופנה לעומת השבוע הקודם, ועלייה חדה יותר של 26% מול שבוע רגיל בספטמבר טרום המלחמה.

 

בהשוואה לשבוע המקביל בשנה שעברה, מדובר בעלייה של 6% במחזור הקנייה, כאשר גובה עסקה ממוצעת עומד על 228 שקל לעומת 215 שקל בשנה שעברה. עם זאת, את העלייה בגובה התשלום ניתן לייחס לאינפלציה - ולא לגידול במספר הפריטים הנרכשים, למשל.

בענפי המחשבים והסלולר, האופטיקה, המסעדות ובתי קפה נשמרת היציבות, עם עליות של 2%-3% בשבוע החולף. ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם ירידה של 2%. בפניקס גמא מעריכים כי מכירות דגמי 2024 החדשים של מותגי הסלולר, לצד ביקוש למוצרי חימום עקב מזג האוויר הסוער, יביאו בקרוב לעלייה בהיקפי המסחר בענף זה.

נדב לחמני, מנכ"ל קונטרול מבית הפניקס גמא, מצביע על מגמה נוספת: "כאשר מנתחים את הרגלי הקניות, רואים שהציבור מעדיף יותר לקנות בחנויות הפיזיות, למדוד ולמשש את הסחורה ופחות להזמין באונליין. בהשוואה לשבוע המקביל אשתקד רואים ירידה של כ־9.5% במחזור הקניות באונליין ועלייה של 7.5% בחנויות הפיזיות. למעשה, מגמה דומה נרשמת בכל שלושת השבועות הראשונים של ינואר.

"עדיין מוקדם לדבר על מגמה קבועה, אבל צריך לקחת בחשבון שלאחרונה נסגרו אתרי אונליין גדולים כגון עזריאלי.קום, המרקטפלייס של שופרסל וגרו ובאליגם של מליסרון, כך שבהחלט יש אינדיקציות לכך שהצרכן הישראלי חוזר לחנויות הפיזיות".