האנליסט שממליץ לרכוש חצי מהמניות בתיק בחו"ל ואת רוב האג"ח בישראל

מנהל מחלקת מחקר ניירות ערך בבנק דיסקונט לא נבהל מהשיא ב־S&P 500, ומעריך כי שנת הבחירות בארה"ב תעשה טוב לשוק המניות • בנוסף הוא טוען כי התשואת באג"ח הקונצרניות בארץ עדיין גבוהות בראייה היסטורית, אך עם זאת מגלה כי "אנו דנים בהגדלת משקל חו"ל בתיק"

איפה כדאי להשקיע / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)
איפה כדאי להשקיע / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

שנת 2023 הייתה שנה מצוינת בשוקי המניות בעולם (פחות בארץ), כאשר מדד ה־500 S&P עלה ב־24% ואף הגיע בשבוע האחרון לשיא חדש - למרות הריבית הגבוהה שמכבידה על החברות ופוגעת ברווחיהן. האם השיא החדש אומר שהשוק כבר יקר מדי וצפוי תיקון? בבנק דיסקונט אומרים שהניסיון לנחש מתי יגיעו ירידות אינו רלוונטי כשמדובר בתיק ההשקעות.

נתנאל אריאל, פרשנות | S&P 500 נסחר בשיא כל הזמנים: מה צופים הכלכלנים להמשך?
"הצניחה שחיכינו לה כדי לקנות": המלצת ההשקעה של מורגן סטנלי וג'יי.פי מורגן
טרנד ההשקעה שסוחף את ישראל: "יהיו לי מיליונים, אפרוש מוקדם"

"מדד S&P 500 ישבור שיאים חדשים ככל שהכלכלה האמריקאית בצמיחה מתמשכת. עצם ההגעה לשיא בשוק לא אמורה בהכרח לשנות את האלוקציה (הקצאת הנכסים בתיק ההשקעות, נ"א)", אומר ליאור אלג'ם, מנהל מחלקת מחקר ניירות ערך בבנק דיסקונט. "הבעיה העיקרית בשוק ההון היא הניסיון של המשקיעים 'לתזמן את השווקים'. רוב המחקרים מראים שלקוחות שנכנסים ויוצאים מהשוק בניסיון לתזמן, על פי רוב מפסידים".

לדברי אלג'ם, מעבר להורדת הריבית הצפויה בשנה הקרובה, מה שעוד עשוי לתמוך בשוק האמריקאי בשנת 2024 היא "העובדה שאנו בפתחה של שנת בחירות. לפי בדיקה סטטיסטית שערכנו, שנות בחירות בארה"ב היו ברובן המוחלט חיוביות ל־S&P 500, ללא תלות בשיוך המפלגתי של הנשיא הנבחר. גם בשנים שבהן נבחר נשיא רפובליקני וגם כשנבחר נשיא דמוקרטי - התשואה הממוצעת הייתה מעל 11%". 

ליאור אלג'ם, מנהל מחלקת מחקר ניירות ערך בבנק דיסקונט / צילום: דוברות דיסקונט
 ליאור אלג'ם, מנהל מחלקת מחקר ניירות ערך בבנק דיסקונט / צילום: דוברות דיסקונט

חשיפה של חצי־חצי ברכיב המניות

בדיסקונט ממליצים למשקיעים סולידיים להשקיע 83% מהתיק באג"ח שקלית וצמודת מדד בארץ (שליש ממשלתית והיתרה קונצרנית), 7% במניות, 4% באג"ח בחו"ל והיתרה במזומן או פיקדונות. למשקיע אגרסיבי הם ממליצים על כ־45% מניות (חצי בארץ, חצי בחו"ל), עוד 43% באג"ח שקלית וצמודה בארץ, כ־7% באג"ח בחו"ל והיתר במזומן ופיקדונות.

"כבר היום, אנו בחשיפה לא מבוטלת לשווקים שמעבר לים בתיקים, ומאמינים שהאיזון הזה בין הארץ לחו"ל הוא נכון", אומר אלג'ם. "אנו בתוואי של ירידת ריבית ויש לכך השפעה חיובית על שוקי המניות, בין היתר עקב ירידה בהוצאות מימון של החברות ועלייה בשיערוך הנכסים. עם זאת, בוועדת ההשקעות אנו דנים בהגדלת משקל חו"ל בתיק, וייתכן שבהמשך תתקבל החלטה שכזו". 

 

אתה לא חושש מהשקעות בישראל, שמושפעת מהמלחמה בדרום ועוד קודם לכן ממתח פנימי, בשל קידום הרפורמה במערכת המשפט?
"השוק המקומי נמצא בביצועי חסר לעומת השווקים הגלובליים, מה שנותן לו בעצם פוטנציאל בראייה קדימה. בנוסף, אם נבחן את 20 השנים האחרונות נגלה כי באופן די מובהק, השוק בתל אביב ידע להגיב בצורה מתונה יחסית לאירועים בישראל. גם אם היו סטיות, הן זמניות, ובפועל השוק מתקן מהר מאוד, חוזר לרמתו המקורית ואף מעבר לכך. גם כיום, למרות שמדובר במלחמה שונה לחלוטין בהיקף ובהשפעות שלה על המשק, אנו עדים לתגובה מתונה יחסית של השוק".

כך, למרות ביצועי החסר של השוק המקומי מול מדדי חו"ל בשנה האחרונה, אלג'ם סבור שהעובדה שהמדדים המובילים בארץ עלו ב־4% בסיכום השנה, "מלמדת על הבעת אמון של המשקיעים בכלכלה המקומית. כרגע השוק מראה חוסן למצב הביטחוני, אך כמובן שהתפתחות בגזרה הזו יכולה להשפיע על השווקים ב־2024". 

שוק האג"ח הקונצרני - עדיין מעניין

איגרות חוב נחשבו עד לא מזמן לאפיק השקעה "לא מעניין" לנוכח התשואות האפסיות שהציעו, בהתאם לסביבת הריבית הנמוכה ששררה במשך עשור, אולם כיום מדובר בעולם אחר לגמרי. לדברי אלג'ם, "שנת 2023 תיזכר כאחת השנים המעניינות ביותר באפיק, כשתשואות האג"ח עלו לרמה הגבוהה זה 16 שנים. תהליך העלאות הריבית הסתיים בחודש מאי, מה שגרם לעלייה במחירי האג"ח (וירידה בתשואות), מתוך ציפייה להורדה עתידית של הריבית. השוק הקונצרני המקומי בלט לחיוב - אג"ח בדירוגי AAA ו־AA עלו במעל ל־4.5%, ואג"ח בדירוגי A עלו בקרוב ל־8%".

האם העליות באג"ח מיצו את עצמן?
אלג'ם סבור שלא: "למרות רווחי ההון הנאים עד כה באפיק זה, אנחנו עדיין אופטימיים לגבי שוק האג"ח הקונצרניות, כיוון שהתשואות הנוכחיות עדיין גבוהות בראייה היסטורית. ניתן למצוא אג"ח במרווחים נוחים, ומגמת הירידה בריבית צפויה כמובן להיטיב עם אפיק זה. שוק האג"ח ישחק תפקיד משמעותי בתיקים גם בשנת 2024".

בשאלה אילו סקטורים מומלצים להערכתו להשקעה במניות, שלא במפתיע אלג'ם ממליץ על מניות הטכנולוגיה, רובוטיקה ואוטומציה. זאת מאחר ש"תהליכי הייצור בעולמות התעשייה הופכים למורכבים והצורך ביעילות רק הולך ועולה - מחסנים לוגיסטיים, מפעלי ייצור, רובוטים לניתוחים ועוד. במובנים רבים, תהליך הדה־גלובליזציה והתקדמות ה-AI הם מקדמי מכירות טובים. חברות הענף צפויות להציג צמיחה של 25% ו־21% ברווחים בשנים 2024 ו־2025, בהתאמה". בארץ אלג'ם מציין כי "תמחור הענף נוח ויש רוח גבית מהנעשה במדד הנאסד"ק".

ענף נוסף שעליו הוא ממליץ בארץ הוא הבנקים, בשל "רגולציה חזקה, הלימות הון מהגבוהות בעולם וסיכון מבני נמוך. כל עוד הריבית נותרת בסביבה גבוהה יחסית, מרווח האשראי צפוי להיות סביר, כשגם דיגיטציה והתייעלות יתרמו לחיסכון בעלויות".

עוד הוא מציין - הן בארץ והן בחו"ל - את ענף התשתיות, כשבחו"ל הוא מונה תשתיות חשמל, מים, גז ואנרגיה כיוון ש"הענף נהנה מתנופה הנובעת מהשקעות חסר בשנים האחרונות, ומצד שני הבחירות לנשיאות ארה"ב שלאחריהן יקודמו השקעות". הוא מוסיף כי "תמחור הענף נוח, יש תחזית לצמיחת רווחים דו־ספרתית נאה ב־2024 ותשואת דיבידנד שנתית של כ־3% - שעשויים לסייע לענף לבלוט לטובה בסביבה של אינפלציה מתונה והורדות ריבית".

בארץ, "ענף התשתיות מתפקד טוב כששער החליפין תנודתי, דווקא דולר חזק תומך בו. מכיוון שישראל נמצאת בין ים סוף לים התיכון, היא יכולה להיות גשר חשוב מאוד בעתיד להעברת סחורות מהמזרח למערב, מה שמספק יתרון גדול לנמלים, רכבות, תשתיות ותעשייה מקומית בראייה ארוכת־טווח".

חשיפה מטבעית מפחיתה תנודתיות

בשוק המט"ח, שער הדולר בשנתיים האחרונות התנהג כמו רכבת הרים וזינק מ־3.08 שקלים בסוף 2021 ל־4.1 שקלים בשלהי אוקטובר האחרון. מאז, למרות הימשכות המלחמה, הוא הספיק להיחלש בחזרה ל־3.6 שקלים וכעת נסחר ב־3.77 שקלים לדולר.

לדברי אלג'ם, "הניסיון לחזות תנודות מט"ח, קשה עד בלתי אפשרי", אך הוא מעריך שאפשר לנצל את המט"ח לטובת תיק ההשקעות: "חשיפה מטבעית מפחיתה תנודתיות ומגנה על התיק, כיוון שקיים מתאם שלילי בין מניות לדולר. למשל, ברבעון האחרון לקוחות שהיו חשופים בהיקף סביר לדולר כמעט ולא הרגישו את הירידות והתנודות במניות בארץ. אנחנו ממליצים ללקוחות ברמת סיכון בינונית על 15% עד 20% חשיפה שמשקפת איזון נכון לשנת 2024".