ארה"ב מקדמת תוכנית לשחרור בני ערובה שמטרתה לשים קץ למלחמת עזה

השיחות נמצאות בשלב מוקדם ונותרו פערים גדולים בין ישראל לחמאס לגבי הפרטים

מנהרה בה הוחזקו החטופים / צילום: דובר צה''ל
מנהרה בה הוחזקו החטופים / צילום: דובר צה''ל

ארה"ב, מצרים וקטר דוחפות את ישראל וחמאס להצטרף לתהליך דיפלומטי מדורג שיתחיל בשחרור חטופים ובסופו של דבר יוביל לנסיגה של הכוחות הישראליים ולסיום המלחמה בעזה, כך אמרו דיפלומטים המעורבים בתיווך השיחות.

ארדואן מעלה הילוך: לראשונה טורקיה בצעדים כלכליים נגד ישראל
WSJ| חדשות רעות לישראל: זה מספר פעילי חמאס שחוסלו עד כה

אף אחד מהצדדים בסכסוך לא הסכים לתנאי ההצעה החדשה - הכוללת צעדים בניגוד לעמדות המוצהרות של ישראל וחמאס. טאהר אלנונו, יועץ התקשורת של חמאס, אמר כי אין התקדמות של ממש, וגורמים ישראליים לא הגיבו לבקשת תגובה.

אבל אנשים שתודרכו על השיחות אמרו שישראל וחמאס לפחות שוב מראות נכונות להשתתף בדיונים לאחר שבועות של שיחות תקועות מאז תום הפסקת האש האחרונה, ב-30 בנובמבר. המשא ומתן היה אמור להימשך בקהיר בימים הקרובים, אמרו המקורבים.

"הנכונות של שני הצדדים לדון בתוואי הייתה צעד חיובי. המתווכים פועלים כעת לגשר על הפער", אמר אחד האנשים שתודרכו על השיחות.

עסקת שבויים היא המפתח להפסקת הלחימה

ההצעה החדשה, הנתמכת על ידי וושינגטון, קהיר ודוחא, מייצגת גישה חדשה לנטרול הסכסוך - במטרה להפוך את שחרור בני הערובה הישראלים שנחטפו על ידי חמאס, לחלק מהסכם כולל שעלול להוביל לסיום המלחמה.

בנובמבר, הפסקת הלחימה נמשכה שבוע ולוותה בחילופין של 100 חטופים ישראלים בעזה ליותר מ-300 אסירים פלסטינים שבידי ישראל.

מנהלי המשא ומתן הישראלים המשיכו לדחוף להפסקת הלחימה למשך שבועיים כדי לאפשר חילופי חטופים ואסירים, והסתייגו מלדון בתוכניות על הפסקת אש קבועה, אמרו גורמים רשמיים במצרים.

חמאס, לעומת זאת, מבקש להשיג יתרון מירבי מהחטופים שהוא מחזיק, ורק מעוניין לסחור בהם תמורת אלפי אסירים פלסטינים והפסקת אש קבועה. מנהיג חמאס, יחיא סינוואר מאמין שהישראלים יתעדפו חטופים על פני שדה הקרב ושחמאס צריך להחזיק מעמד זמן רב ככל האפשר כדי להתיש את ישראל ולשמור אותה תחת לחץ בינלאומי, אמרו הגורמים. סינוואר מוכן לשחרר חטופים אבל רוצה הפסקת אש ארוכה יותר ותנאים טובים יותר מהפעם הקודמת, אמרו הגורמים הרשמיים.

חמאס לקח יותר מ-200 חטופים במתקפת פתע על ישראל ב-7 באוקטובר, בה נרצחו כ-1,200 בני אדם. חלק מהקורבנות עונו ונאנסו. גורמים רשמיים ישראלים אמרו שהמתקפה שינתה את החברה הישראלית באופן עמוק ונשבעו להשמיד את חמאס ולהרוג את מנהיגיו.

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית
 קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

ארה"ב, מצרים וקטר רואות בעסקת שבויים נוספת את המפתח להפסקה ממושכת של הלחימה. גורמים מצריים אומרים כי בעוד שמנהיגים ישראלים נוקטים בפומבי בעמדה בלתי מתפשרת, יש חלוקות בתוך הקבינט הישראלי, וחלקם קוראים לתעדוף חטופים.

בראיון נדיר לטלוויזיה הישראלית אמר גדי אייזנקוט, אלוף לשעבר שכיום הינו חבר ללא זכות הצבעה בקבינט המלחמה: "צריך לומר בגבורה שאי אפשר להחזיר את בני הערובה בחיים בזמן הקרוב ללא הסכם".

מנהיגים ישראלים בכירים אחרים אינם מסכימים ואומרים כי רק המשך לחץ צבאי על חמאס יאלץ את הקבוצה להחזיר שבויים.

המתווה החדש: תוכנית של 90 ימים שתכלול עסקת חילופי שבויים 

ביום שלישי בקהיר, מנהלי המשא ומתן הישראלי הציעו הצעה נגדית נוספת על חטופים שלא כללה דרך לסיום המלחמה, אמרו גורמים רשמיים במצרים. לדבריהם, מנהל המשא ומתן הבכיר של מצרים, ראש המודיעין שלה, עבאס כאמל, האשים את הצוות הישראלי בכך שהוא לא רציני לגבי השיחות.

בינתיים, חמאס אמר לגורמים מצריים וקטרים כי עסקת בני הערובה הקודמת קצרת הטווח לא הייתה מספקת, כשפחות סיוע ממה שהובטח הגיע לעזה ורבים מהאסירים המשוחררים שלו נעצרו שוב מאוחר יותר.

גורם רשמי קטרי אמר כי מדינת המפרץ "ממשיכה לתקשר עם כל הצדדים במטרה לתווך לעבר סיום מיידי של שפיכות הדמים, להגן על חייהם של אזרחים חפים מפשע, להבטיח את שחרור בני הערובה ולהקל על משלוח ללא הפרעה של סיוע הומניטרי לעזה".

המתווכים הציעו תוכנית של 90 יום שתשהה תחילה את הלחימה למספר לא מוגדר של ימים כדי שחמאס ישחרר תחילה את כל בני הערובה האזרחיים הישראלים, בעוד שישראל תשחרר מאות אסירים פלסטינים, תסיג את הכוחות מהעיירות והערים בעזה, תאפשר חופש תנועה ברצועה ותפסיק את מעקב הרחפנים, כמו גם הכפלת כמות הסיוע הנכנסת  על פי התוכנית.

בשלב השני, חמאס ישחרר חיילות ישראליות וישיב גופות, בעוד שישראל תשחרר אסירים פלסטינים נוספים. שלב שלישי יכלול שחרור של חיילים ישראלים וגברים בגיל הלחימה שחמאס מחשיב כחיילים, לפי גורמים מצריים, בעוד שישראל תפרוס מחדש חלק מכוחותיה מחוץ לגבולות הנוכחיים של רצועת עזה.

ישראל אומרת שהיא השמידה יותר ממחצית מגדודי הלחימה של חמאס ו"ניקתה" במידה רבה את העיר הגדולה ברצועה, העיר עזה, וסביבתה ממחבלים. אבל כוחותיה נלחמים כעת בחאן יונס, עיר צפופה בדרום המובלעת, ומתכוננים לעימותים נוספים בעיירת הגבול רפיח, שבה חיפשו יותר מ-1.3 מיליון אזרחים מקלט.

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: Associated Press, Ohad Zwigenberg
 פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: Associated Press, Ohad Zwigenberg

עוד על השולחן: הקמת קרן בינלאומית לשיקום עזה, וערובות בטיחות למנהיגים פוליטיים של חמאס, אמרו גורמים מצריים.

לאחר מכן, התוכנית צופה שיחות להפסקת אש קבועה, נורמליזציה של היחסים בין ישראל למדינות ערביות כמו ערב הסעודית וחידוש תהליך יצירת מדינה פלסטינית, אמרו גורמים רשמיים במצרים.

מדינות המפרץ שללו את מימון השיקום של עזה - כפי שכינו זאת הישראלים - ללא דרך ברורה ובלתי הפיכה למדינה פלסטינית.

חוסר התקשורת בין הנייה וסינוואר פוגע בהתקדמות השיחות

מכשול מיוחד בשיחות, אמרו גורמים מצריים, היה השסעים הפנימיים של חמאס.

בצד אחד נמצא סינוואר, אדריכל הפיגועים של ה-7 באוקטובר, שכנראה מסתתר עמוק ברשת המנהרות התת-קרקעית של עזה עם לפחות חלק מבני הערובה. סינוואר אמר למתווכים כי חמאס בעצם ניצחו במלחמה, אמרו הגורמים הרשמיים, למרות האבדות הצבאיות הכבדות, ולאחר שלפחות 25 אלף פלסטינים נהרגו במתקפה של ישראל, בעיקר נשים וילדים - לפי נתוני משרד הבריאות הפלסטיני שאינם מבחינים בין אזרחים ומחבלים.

מנהיג ארגון הטרור הרצחני חמאס / צילום: Reuters, Majdi Fathi
 מנהיג ארגון הטרור הרצחני חמאס / צילום: Reuters, Majdi Fathi

המוות וההרס עוררו ביקורת על התנהלות ישראל במלחמה מצד ממשלות ערביות ואחרות ומפגינים במערב. ממשלת דרום אפריקה הגישה תביעה בגין רצח עם נגד ישראל לבית הדין הבינלאומי. ישראל הכחישה בתוקף את ההאשמה.

מהצד השני עומדת ההנהגה הפוליטית של חמאס מחוץ לעזה. גורמים רשמיים אלה, שבסיסם בדוחא, הובילו את השיחות עם קטר ומצרים, עושים מאמצים לשמור על החמאס רלוונטי לאחר סיום המלחמה, והצביעו על נכונות לגבי תהליך של פירוז בעזה - רעיון שסינואר מתנגד לו בתוקף, אמרו הגורמים המצרים.

ישראל מתנגדת לתפקיד של חמאס בכל ממשלה עתידית בעזה וגם הביעה התנגדות להצעות לפיהן הרשות הפלסטינית החילונית, השולטת בגדה המערבית, תנהל את הרצועה, כפי שארה"ב קיוותה.

סינוואר והמנהיג הפוליטי של חמאס בדוחא, איסמעיל הנייה, לא תקשרו ישירות כבר כמעט חודש, אמרו הגורמים. זה הפך את התקדמות העסקה למאתגרת, הם אמרו.