מניין ההרוגים בחמאס לא מספיק למימוש מטרות המלחמה של ישראל, על פי המודיעין האמריקאי

ההערכה האמריקאית הראשונה שנחשפה בנוגע למניין ההרוגים בחמאס מדגימה את שרידות ארגון הטרור לאחר מספר חודשי לחימה

מחבלי חמאס נכנעים במהלך הקרבות / צילום: דובר צה''ל
מחבלי חמאס נכנעים במהלך הקרבות / צילום: דובר צה''ל

כוחות צה"ל הרגו בין 20% ל־30% מפעילי חמאס, על פי הערכות המודיעין האמריקאי, מניין שבינתיים אינו מגיע לכדי היעד של ישראל לחסל את הארגון ומראה את חוסנו לאחר חודשים של לחימה שהפכו חלקים נרחבים מרצועת עזה לעיי חורבות.

כך מנסה בכיר הפת"ח לרשת את אבו מאזן דרך הכדורגל 
היזמת שפיתחה כוונת שמבטיחה פגיעה בכדור הראשון, וכבר משמשת את לוחמי צה"ל

עוד גורסת ההערכה האמריקאית של כמות ההרוגים בארגון הטרור שלחמאס נותרו מספיק כלי נשק כדי להמשיך לפגוע בישראל ובכוחות צה"ל בתוך עזה גם חודשים רבים, והארגון מנסה לשקם את המשטרה שלו בחלקים מהעיר עזה, על פי פקידים אמריקאים שאישרו את תוכנו של דוח מסווג.

בכירים ישראלים הכירו בכך שלמרות המערכה האווירית והקרקעית התקיפה בתוך עזה, בה נהרגו אלפי אזרחים, הם עוד לא השיגו את היעד של השמדת חמאס, שניהל את רצועת עזה מאז שסילק משם את הרשות הפלסטינית ב‏־2007. פעילי הארגון שינו טקטיקה, פועלים בחוליות קטנות יותר ומתחבאים בין מארבים שהם עושים לכוחות צה"ל, בעוד שפעילים בודדים צפויים לקחת על עצמם עוד משימות שהיו אמורות להתבצע בידי עמיתיהם שנהרגו, אמרו אנליסטים צבאיים.

ישראל הוציאה אלפי חיילים מעזה לאור לחץ אמריקאי לעבור לשלב יותר כירורגי במלחמתה נגד חמאס, אבל בכירים בצה"ל אומרים שהמלחמה עלולה להמשך גם חודשים רבים. השרידות של חמאס העלתה שאלות בתוך ישראל, בשטחים הפלסטיניים ובמדינות זרות אם ישראל יכולה להשיג את מטרות המלחמה שלה.

בינתיים, בכירי ממשל ביידן החלו לצמצם את ציפיותיהם מהמלחמה ומפירוק והשמדת חמאס כאיום ביטחוני. ארה"ב דוחקת בישראל להעביר את הלחימה למבצעים ממוקדים המכוונים נגד ראשי הארגון.

למרות שחמאס ספג אלפי אבדות, על פי הערכות אמריקאיות וישראליות, כל מטרתו היא לשרוד בסוף המלחמה, כך אומרים קצינים בכירים בצה"ל וקצינים בדימוס.

"אתה לא צריך לנצח, אתה רק צריך לא להפסיד", אמר פקיד צבאי ישראלי בכיר לגבי היעד של חמאס.

הערכות שונות בנוגע למניין הרוגי חמאס

במתקפה ב־7 באוקטובר רצחו פעילי חמאס יותר מ־1,200 ישראלים, רובם אזרחים, ולקחו יותר מ־200 חטופים לעזה. זה הוביל לפעם הראשונה בה ישראל החליטה לנסות לחסל את ארגון הטרור מהשורש. לפני כן, רוב הפקידים הישראלים, האמריקאים והאנליסטים התייחסו לארגון החמאס ככזה שהאיום שהוא מציב לישראל ניתן לניהול.

במלחמה נהרגו עד כה יותר מ־24 אלף פלסטינים, מתוכם כשליש היו גברים, על פי פקידי משרד הבריאות הפלסטיני. כ־1.9 מיליון עזתים, בערך 85% מאוכלוסיית הרצועה, נמלטו מבתיהם, על פי המשרד לעניינים הומניטריים של האו"ם.

הנתונים של משרד הבריאות הפלסטיני לא מבדילים בין חמושים לאזרחים. חמאס הכחיש שכוחותיו ספגו אבדות רבות, מבלי לספק מספרים ספציפיים כמה מחמושי הארגון נהרגו.

בארה"ב העריכו שבארגון, המוגדר כארגון טרור, היו בין 25 אלף ל־30 אלף לוחמים לפני המלחמה בנוסף לאלפי שוטרים וכוחות אחרים. גם בישראל ההערכה דיברה על 30 אלף חמושים או יותר.

ההערכה האמריקאית, שנכללה בדו"ח מסווג מוקדם יותר החודש, נלקחה ממודיעין ניתוח של ההריסות בעזה, צילומי כטב"מים של הרצועה, ונתוני מודיעין שסיפקה לארה"ב ישראל.

בצה"ל מעריכים שהרגו כ־9,000 פעילי חמאס בעזה מתחילת המלחמה לצד עוד יותר מ־1,000 במתקפה של 7 באוקטובר, כ־30% מכלל הכוח הלוחם של הארגון. כמו כן ההערכה הישראלית לגבי מספר פצועי חמאס שיצאו באופן קבוע ממעגל הלחימה הרבה יותר גבוהה מההערכה האמריקאית.

פקידים ישראליים מעריכים שעד כ־16 אלף מפעילי חמאס נפצעו ושכחצי מהם לא יחזרו לשדה הקרב, על פי פקיד צבאי ישראלי בכיר. בארה"ב ההערכה היא שנפצעו בין 10,500 ל־11,700 חמושים, כך אמר פקיד אמריקאי המכיר את ההערכה, וכן שרבים מהפצועים בסופו של דבר עלולים לחזור לשדה הקרב.

כ־190 חיילי צה"ל נהרגו בעזה מתחילת התמרון הקרקעי של ישראל, וכ־1,200 נפצעו, על פי נתוני צה"ל.

"בן אדם אחד עכשיו צריך לעשות שניים או שלושה תפקידים"

על פי הדוקטרינה הצבאית של ארה"ב, כוח קונבנציונלי שמאבד 25%-30% מלוחמיו נחשב לבלתי יעיל בשדה הקרב. אבל חמאס אינו כוח צבאי קונבנציונלי, ונלחם מלחמת מגננה בשטח עירוני צפוף עם גישה למאות קילומטרים של מנהרות מתחת לקרקע. הארגון הוכיח שהוא עדיין מסוגל להילחם, אבל האבדות "ממשיכים להפעיל עוד לחץ על הרשת של חמאס", אמר הגנרל בדימוס ג'וזף ווטל, שפיקד על מבצעי צבא ארה"ב במזרח התיכון.

"בן אדם אחד עכשיו צריך לעשות שניים או שלושה תפקידים", אמר.

דוברת משרד מנהל המודיעין הלאומי של ארה"ב סירבה להגיב. בצה"ל חזרו על ההערכות הישראליות על מניין ההרוגים בחמאס וסירבו לפרט מעבר לכך. בחמאס לא הגיבו לבקשת תגובה.

בסימן נוסף של חוסנו של הארגון, בצפון הרצועה, שם רוב העיר עזה ואזורים אחרים הושמדו כליל בתקיפות האוויריות והלחימה של צה"ל, חמאס מנסה לשקם את סמכותו על ידי סיורים של קבוצות קטנות של שוטרים ואנשי שירותי החירום, כך אמרו פקידים ישראלים ותושבים פלסטינים. תושבי העיר עזה אמרו שהנוכחות המשטרתית מינימלית והעיר ברובה עדיין חסרת סדר אזרחי.

מוקדם יותר השבוע, ירה חמאס מטח רקטות לתוך ישראל מאזור במרכז הרצועה בו פעלו כוחות צה"ל יום קודם לכן, מה שהדגיש חששות של חלק מהאנשים בישראל שחמאס פשוט ישתקם בכל אזור שלא יישלט על ידי כוחות צה"ל.

רשויות חמאס הקשורות למשרד הפנים בעזה חזרו לעיר עזה, אמר קצין בצה"ל, כולל באזורים שבעבר הוחזקו על ידי הצבא. צה"ל סיים הסגה משמעותית של הכוחות מהעיר מוקדם יותר החודש.

"זה רק עניין של זמן במידה וישראל לא תהיה שם עם חיילים על הקרקע במקומות האלה שגם הזרוע הצבאית תחזור", אמר מיכאל מילשטיין, לשעבר ראש המחלקה לעניינים הפלסטיניים באגף מודיעין.

מרקוס ווקר ואביר איוב השתפו בהכנת הכתבה.