אזהרות מפני המלחמות החדשות שבדרך ונשיא דובר עברית בגוואטמלה

טראמפ דהר השבוע באין מפריע בבחירות המקדימות באייווה, כשבמקביל בעולם נשמעו אזהרות מפני שרשרת של מלחמות, כולל ממתקפה רוסית על נאט"ו • בנוסף הושבע נשיא דובר עברית בגוואטמלה, ועוד כדורגלנים הסתבכו בפוליטיקה של המזרח התיכון • 5 אירועים מהשבוע שהיה בעולם

השבוע בעולם / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילום: AP
השבוע בעולם / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילום: AP

1משלושה יוצא אחד

לאיש לא היה ספק שדונלד טראמפ ינצח בהפרש ניכר במקדימות של מפלגתו במדינת אייווה בסיבוב הראשון של המרוץ לנשיאות. אבל גודל יתרונו (51%) מחה כמעט כל ספק שהוא ידהר באין מפריע אל מועמדות הרפובליקאים.

כותרות העיתונים בעולם | עורך העיתון הנפוץ ביותר בחוף המערבי סולק בעקבות סיקור ישראל
WSJ | התוכניות של ארה"ב ליום שאחרי בעזה לא מצליחות לתפוס תאוצה
שאלות ותשובות | ארה"ב וסעודיה מקדמות פתרון לעזה. למה נתניהו מתנגד?

שני הבאים אחריו, רון דסאנטיס וניקי היילי, נחלו אכזבה. כל אחד מהם קיווה, או קיוותה, להתבסס במקום השני בהפרש גדול, ולטעון לתואר "יריב עיקרי". לקורת רוחו של טראמפ זה לא קרה. דסאנטיס, מושל פלורידה, קיבל 21% מהקולות, והיילי, השגרירה לשעבר באו"ם, קיבלה 19%. הזמן מתקצר במהירות בשביל שניהם. כל אחד מהם יצטרך להיצמד לטראמפ לפחות בסיבוב בחירות במהלך החודש הבא. הסיכוי זעום.

בינתיים, ג'ו ביידן מוסיף לדדות בסקרי הפופולריות. 56% מעניקים לו ציון שלילי, רק 40% מחייבים. נחמתו היחידה של הנשיא היא שהציון השלילי של טראמפ גדול במקצת משלו.

נשיא ארה''ב לשעבר, דונלד טראמפ. לאיש לא היה ספק שהוא ינצח בבחירות המקדימות באייווה / צילום: ap, Moises Castillo
 נשיא ארה''ב לשעבר, דונלד טראמפ. לאיש לא היה ספק שהוא ינצח בבחירות המקדימות באייווה / צילום: ap, Moises Castillo

2המלחמה הבאה

אזהרות מפני הידרדרות למלחמה כללית באירופה, באסיה ובמזרח התיכון, בקעו השבוע משורה של גרונות בנאט"ו. שר ההגנה הבריטי, גרנט שאפס, הכריז שהעולם עבר למצב של "ערב מלחמה", ואפשר שבתוך חמש שנים ישתוללו בו־זמנית מלחמות בהשתתפות רוסיה, סין, איראן וצפון קוריאה. גם ראש ממשלת אסטוניה אמרה לעיתון טיימס כי הביון של ארצה מעריך שרוסיה תפתח במלחמה נגד נאט"ו "בתוך שלוש עד חמש שנים".

לפי תרחיש המלחמה של צבא גרמניה, שדלף השבוע, רוסיה תפתח בהתקפה על נאט"ו אולי כבר בשנה הבאה. התרחיש כולל את האפשרות של התמוטטות אוקראינה בקיץ הקרוב. ההסלמה תהיה הדרגתית ותכלול מתקפות סייבר, תנועת כוחות אל הים הבלטי ויצירה של אווירת משבר כדי להצדיק את המהלכים הבאים.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. לפי צבא גרמניה, מוסקבה עשויה לפתוח בהתקפה על נאט''ו בשנה הבאה / צילום: ap, Gavriil Grigorov
 נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. לפי צבא גרמניה, מוסקבה עשויה לפתוח בהתקפה על נאט''ו בשנה הבאה / צילום: ap, Gavriil Grigorov

3סין מצטמקת

השבוע שמענו כי אוכלוסיית סין מוסיפה להצטמק זו השנה השנייה ברציפות. היא פחתה ב־2023 ב־0.15%, שיעור הילודה פחת ב־5.7% ושיעור התמותה עלה ב־6.6%. כל אחד מהם הוא השלילי ביותר זה 50 שנה. יש עכשיו 2.08 מיליון סינים פחות ממה שהיו לפני שנה, והמספר הכולל עומד על 1.409 מיליארד.

מומחים של האו"ם מעריכים שאוכלוסיית סין תפחת ב־109 מיליון בשנת 2050, פי שלושה יותר ממה שחזו ב־2019. את העלייה בתמותה אפשר לייחס כמובן למגפת הקורונה. אבל הירידה בילודה היא תוצאה של מאמץ קומוניסטי מחושב בן 70 שנה. המשטר, הרגיל להורות לנתיניו מה לעשות גם בחייהם הפרטיים, מנסה לשנות את הרגליהם, לפי שעה ללא הצלחה. צדעיה של סין מוסיפים להאפיר.

4ארץ האביב הנצחי

המדינה הגדולה ביותר באמריקה המרכזית הצליחה השבוע להשביע נשיא, שהאליטה הפוליטית והשיפוטית ניסתה בכל כוחה לבטל את בחירתו. יש לנו סיבה סנטימנטלית להתעניין בנשיא הזה, ברנרדו ארוואלו (Bernardo Arevalo), גם מפני שהוא בוגר האוניברסיטה העברית והיה לפנים ציר בשגרירות גוואטמלה בישראל; וגם מפני שהוא בנו של חואן חוסה ארוואלו, נשיא גוואטמלה באמצע המאה ה־20, אשר מילא תפקיד חשוב בהחלטת האו"ם על חלוקת ארץ ישראל והקמת מדינה יהודית.

ארוואלו הבן התמודד בבחירות האחרונות על מצע של ביעור השחיתות. הממסד עשה כמיטב יכולתו לסכל את השבעתו, ממש עד הרגע האחרון. לאחר השבעתו הוא הבטיח "אביב חדש" בזו הידועה בכינוי "ארץ האביב הנצחי".

5כדורגלנים על הכוונת

שגיב יחזקאל לא היה הכדורגלן היחיד שנקלע השבוע אל הכוונת הפוליטית של המזרח התיכון. כדורגלן עבר מפואר של אנגליה, גארי ליניקר, המגיש את תוכנית הכדורגל הפופולרית ביותר של ה־BBC, הסתבך השבוע לאחר ששיתף את עוקביו בקריאה פלסטינית לגירוש ישראל מן הספורט הבין לאומי. "שופרו של חמאס אסיר תודה לליניקר", הכריז דיילי מייל של לונדון. בעקבות ביקורת חריפה הוא חזר בו, וטען שלא הובן.

מגיש BBC גארי ליניקר. שיתף את עוקביו בקריאה לגירוש ישראל מן הספורט הבין לאומי / צילום: Reuters, Paul Childs
 מגיש BBC גארי ליניקר. שיתף את עוקביו בקריאה לגירוש ישראל מן הספורט הבין לאומי / צילום: Reuters, Paul Childs

בנוסף, בערב הסעודית, כדורגלן בריטי פעיל, ג'ורדן הנדרסון, הודיע שהוא מתיר את חוזהו עם קבוצה מקומית שהציעה לו 350 אלף ליש"ט לשבוע. הוא ראה אחר כך צורך להתנצל, בהתחשב בזה שבבריטניה הוא היה מעורב במערכה ציבורית לטובת להט"בים, בעוד שבערב הסעודית להט"בים עולים לגרדום. הנדרסון ויתר על הליגה, והוא עבר להולנד תמורת הרבה פחות כסף והרבה יותר חופש.

רשימות קודמות בבלוג וב-יואב קרני. ציוצים (באנגלית) ב-טוויטר.