החוקר שמעריך - כך אפשר לפתור את בעיית "היום שאחרי" בעזה

הכנסת כוחות ישראלים לציר פילדלפי תחייב שינוי פורמלי בהסכם השלום עם מצרים, שמסרבת לשינוי בהסכמים לפני תום הלחימה • כיבוש הציר ייצר מצב לא מעשי שסופו יעלה למדינה בכסף רב ובדמים • אין פתרונות קסם אידאליים, אולם יש אילוץ אחד שאותו ניתן להסיר: עלינו להפריד בין הפתרון לצפון הרצועה לבין דרומה

ציר פילדלפי בעזה / צילום: דובר צה''ל
ציר פילדלפי בעזה / צילום: דובר צה''ל

הכותב הוא חוקר של כלכלת עזה

מספרים לנו כי "הכרעה בעזה לא תושג ללא פעולה ברפיח ותפיסת ציר פילדלפי". אפילו נתניהו הבטיח: "ציר פילדלפי חייב להיות בידינו כדי להבטיח פירוז". אולם, לאחר שישראל כבר "עדכנה את מצרים על כוונתה להשתלט על ציר פילדלפי" - המהלך נתקע.

הכנסת כוחות ישראלים בהיקף ניכר לציר פילדלפי מחייבת שינוי פורמלי בהסכם השלום עם מצרים, אך זו אינה מוכנה לשינוי בהסכמים לפני תום הלחימה בעזה. לתסבוכת המדינית נוסף רובד מעשי, חשוב יותר: לרפיח העזתית, עיר בת 250,000 תושבים - נוספו כמיליון איש, העקורים מצפון עזה, שאין לאן לפנותם. מצרים מסרבת בתוקף לקבלם אליה, אפילו באופן זמני. אולם, הבה נדמיין לרגע כי במטה קסמים הבעיות הללו באות על פתרונן וצה"ל מתייצב על 12.6 הק"מ של ציר פילדלפי וחוצץ בין מה שהיה פעם רפיח המצרית לבין החלק העזתי של רפיח:

שאלות ותשובות | ארה"ב מקדמת פתרון לעזה עם הסעודים, כשביידן ונתניהו בנתק 
בדרך למבוך של ח'אן יונס - כך תבצע ישראל את השלב המסוכן ביותר במלחמה 
התוכניות של ארה"ב למזרח התיכון ביום שאחרי המלחמה בעזה לא מצליחות לתפוס תאוצה 

הציר עצמו צר (40-70 מטר בלבד). לשם הרחבתו ומניעת הברחות תצטרך ישראל, כמו שעשתה מצרים, להרוס חלקים ניכרים מהעיר רפיח הצמודה אליו. אולם מה שהעולם מאפשר למצרים לעשות בשטחה, לא יתאפשר בקלות לישראל: הרס שיטתי של עוד עיר ברצועה אינו אופציה. במצב החדש ישן הזה, שבו כוחותינו חוזרים לציר פילדלפי, ישראל תשלוט סביב כל רצועת עזה, כולל הגישה ימית ואווירית.

על פי הדין הבינלאומי ישראל נחשבת במצב כזה כ"כובש" של עזה - מצב המחייב אותנו לדאוג לכל מחסורה של האוכלוסייה האזרחית: 2.3 מיליון עזתים באחריות מדינת ישראל. כל צורך הומניטרי, מזון, רפואה, חינוך ופינוי זבל הינו באחריות ישראל. המסקנה היא כי כיבוש ציר פילדלפי מייצר מצב שאינו מעשי עבורנו ובסופו של דבר, לאחר עלויות רבות בכסף ובדמים, אנו עלולים למצוא עצמנו עוזבים שוב ציר צר זה.

האם יש אלטרנטיבה?

אין פתרונות קסם אידאליים. אולם יש אילוץ אחד שאותו ניתן להסיר: עלינו להפריד בין הפתרון לצפון הרצועה לבין דרומה. בתווך ביניהם תיישם ישראל רצועת הפרדה, במקום בו אין למצרים זכות כלשהיא למנוע זאת מאיתנו.

הרצועה תחולק לשלושה חלקים:

חלק ראשון: הצפון יוכרז כאזור בטחוני ישראלי זמני. ישראל תצהיר מראש כי אין בכוונתה להתיישב בו - אלא להישאר בעיר כ-3-5 שנים, עד לטיהור מלא של השטח ממחבלים ותשתיות החמאס.

בדומה לאזור הירוק בבגדד, שסביבו שלטו האמריקאים במשך שנים רבות, כל הכניסות והיציאות משטח זה יהיו באחריות מלאה של צה"ל. בצפון הרצועה נמצאים כרבע מיליון עזתים בלבד שעליהם נקבל, באמצעות ממשל צבאי, אחריות לאספקת צרכי המזון והרפואה המיידיים. ישראל תקבל עליה רק אחריות בסיסית אך לא תפעל לשיקום העיר עזה וסביבותיה. לא נאפשר הכנסת חומרי בנייה או מוצרים שאינם הומניטריים. נודיע מראש כי לא תבוצע העברה של האוכלוסייה שבחרה להישאר בצפון, אולם כל עזתי שיחפוץ בעצמו לעזוב אזור זה יורשה לנוע דרומה. נדאג שיהיה כדאי להם.

חלק שני: במרכז הרצועה יוקם תווך הפרדה ברוחב של כ-2 ק"מ שישתרע מבארי לים (אורכו כ-6 ק"מ). אזור זה, שאין בו מבנים רבים או אוכלוסייה יוכרז כשטח צבאי סגור. ישראל תאפשר לכל עזתי החפץ בכך לנוע דרך שטח זה אך רק בכיוון אחד: מהצפון לדרום. לא תתאפשר תנועת עזתים צפונה, אלא במקרים מיוחדים (למשל אנשי צוות רפואי). יוקמו חומות הגנה עם אפשרויות בידוק (שיקוף רנטגן) לכל משאית סיוע הומניטרי העושה דרכה צפונה.

חלק שלישי: האזור הגדול ביותר בו נמצאים כיום כמעט שני מיליון איש. האזור יקרא בפי ישראל "מדינת דרום עזה". זוהי מדינת אויב לכל דבר אולם לא יהיה שם שום כיבוש. אזור זה, שאפשר אף לכנותו "מדינת עזה החופשית" יהיה מקום צפוף המחובר רק למצרים. אם יהיה צורך צבאי נבצע פשיטות מוגבלות לתוך "עזה החופשית" או בכל דרך שנמצא לנכון, עדיף אש תותחים ארטילרית.

מרכז הרצועה יהיה חסום הרמטית

אין צורך לומר זאת באופן מפורש, אולם המסר שאותו אמורה מצרים להבין, כי הפעם, זהו אינטרס מצרי למנוע הברחות נשק לדרום עזה. אם תהיה עוד מלחמה, שני מיליון האיש בשטח עזה הדרומית ייאלצו הפעם לנוס למצרים. מרכז הרצועה יהיה חסום הרמטית.

בנוסף לאזורים אלו תחזיק ישראל רצועת פרימטר ברוחב של כשני ק"מ סביב צפון הרצועה, וק"מ אחד בדרומה. אולם מודגש כי בציר פילדלפי לא תהיה שום רצועה כזו. החיבור של עזה יהיה אך ורק למצרים ללא מעורבות ישראלית. ישראל תסיר מעצמה כל אחריות לקשר שבין מצרים ל"עזה החופשית". כך, על רוב שטחה של רצועת עזה ועל כ-85% מאוכלוסייתה לא יהיה שום "כיבוש ישראלי". מדינות שירצו להשקיע באזור הדרומי ולשקם שם את תושבי עזה יוכלו לעשות זאת - מבלי שלישראל יהיה קשר כלשהו או אחריות. הקשר של עזה לעולם החיצון יהיה רק דרך מעבר רפיח. ישראל תסגור את כל המעברים הקיימים כיום בינה לבין הרצועה ובכך תבהיר היטב לעולם כי לא יתאפשר חיבור בין עזה ליו"ש או מעבר עזתים מעזה לגדה. זהו אינטרס ישראלי חיוני שעליו יש לשמור אחרת נקבל מיליוני עזתים קרוב למרכזי אוכלוסיה במרכז ישראל.