רצועת עזה | שאלות ותשובות

ארה"ב וסעודיה מקדמות פתרון לעזה. למה נתניהו מתנגד?

אתמול פורסם דיווח ברשת NBC אודות תוכנית "היום שאחרי" לרצועת עזה שמקדם ממשל ביידן • עפ"י הדיווח, ראש הממשלה דחה את ההצעה בשל ההתחייבות הנדרשת במסגרתה להקמת מדינה פלסטינית • בכירים אמריקאים אמרו ל־NBC כי נתניהו "לא יהיה לנצח" • גלובס עושה סדר

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: חיים צח-לע''מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: חיים צח-לע''מ

ארה"ב מפעילה לחץ על ישראל להיעתר לתוכנית "היום שאחרי" לרצועת עזה שממשל ביידן מקדם בשיתוף ערב הסעודית. כך דווח אמש (ד') ברשת NBC. מה כוללת התוכנית? כיצד ארה"ב מקדמת זאת? ומי מעורבות בו? גלובס עושה סדר.

פרשנות | תומכי טראמפ מאסו בסטאטוס קוו. הם מקבלים עזרה מבית ומחוץ 
הדיל האתיופי: רצועת חוף בים האדום תמורת מניות בחברת התעופה
בכיר בליכוד הציע ליש עתיד: הצטרפו לממשלה לשנה תמורת תיקים, כולל של עוצמה יהודית  

מה כוללת התוכנית?

מחוייבות ישראלית לקידום מדינה פלסטינית, בזמן שכפי שכבר בכירי וושינגטון ציינו - תהיה הנהגה פלסטינית חדשה.

מי המדינות הערביות המעורבות?

קבוצה של חמש מדינות בהובלת ערב הסעודית.

מהי עמדת מוחמד בן סלמאן?

נסיך הכתר של של ערב הסעודית מציע לנרמל את היחסים עם ישראל במסגרת הסכם שיקום רצועת עזה. עם זאת, הוא דורש מחוייבות מנתניהו למפת דרכים למדינה פלסטינית.

מהי עמדת ראש הממשלה?

ראש הממשלה דחה את ההצעה, בשל ההתחייבות הנדרשת במסגרתה להקמת מדינה פלסטינית. "הכדור נמצא במגרש של ראש הממשלה", אמר גורם המעורה בפרטים ל־ NBC.

במה נתניהו מסכים לארה"ב?

אך ורק בהימנעות עד עתה מתקיפה חיזבאללה.

מה מצב יחסי ביידן־נתניהו?

המתיחות בין השניים הולכת וגוברת. לאחר שבתחילת המלחמה הם היו משוחחים בקביעות, ממשל ביידן מתוסכל מהימשכות השימוש הישראלי בכוח. זה גורם לכך שלמרות המלחמה, השיחה האחרונה ביניהם הייתה לפני כשלושה שבועות. אותה השיחה הסתיימה, לפי הדיווח ב־ NBC, באופן פתאומי בעקבות המחלוקת הישראלית על קיזוז מאות מיליוני דולרים מהמסים לרשות הפלסטינית.

כיצד האמריקאים מנסים לפתור את אי ההסכמות בכל זאת?

ממשל ביידן, ככל הנראה, מבין כי מנתניהו הם לא ישיגו הסכמות, כשבכירים אמריקאים אמרו ל־ NBC כי "הוא לא יהיה לנצח". לכן, מזכיר המדינה אנתוני בלינקן נפגש בנפרד מנתניהו עם חברים נוספים בקבינט המלחמה, וכן עם ראש הממשלה לשעבר יאיר לפיד.

מיהן השחקניות האזוריות ובאיזו עמדה מעמידה הסיטואציה את קטאר?

סביר מאוד להניח כי במסגרת תוכנית שכזו, איחוד האמירויות תשמח ליטול חלק לצד ערב הסעודית - במיוחד לאחר נורמליזציה. מנגד, לא בטוח כי קטאר תרצה להמשיך להשקיע ברצועת עזה, לאחר איבוד ההגמוניה המוחלט שלה. בה בעת, על אף התקרבותו של נשיא טורקיה רג'פ טאייפ ארדואן למדינות המפרץ המתונות עבור השקעות בכלכלת מדינתו המקרטעת, לא מן הנמנע כי ישראל תשמח שהוא יישאר רחוק מהשפעה על רצועת עזה. זאת, בשל פעילות חמאס הענפה שהוא מאפשר במדינתו.