ההודעה הסינית שתדלקה קרב יצרי בין הנמלים הישראליים

יו"ר נמל אשדוד שאול שניידר פנה למנהל רשות הספנות והנמלים בבקשה לשלול את כתב ההסמכה של החברה הסינית שמפעילה את נמל המפרץ בחיפה עד לסיום המלחמה • זאת לאחר ההודעה כי חברת הספנות הסינית קוסקו תפסיק לשוט לישראל • תגובת נמל המפרץ: "לצערנו, ישנם גורמים שמנצלים דווקא את הימים הללו כדי לפגוע בתחרות ולהחזיר את נמלי הים בישראל לימי המונופול הממשלתי"

נמל חיפה / צילום: גדות
נמל חיפה / צילום: גדות

תחת המלחמה בעזה והתמורות הגיאופוליטיות שציננו את שוק הספנות והנמלים הישראלי, מתקיים מתחת לפני השטח ולאחרונה גם בפומבי, מאבק בין הנמלים בישראל כשכל אחד מהם מבקש להצר את צעדיו של הנמל המתחרה. 

סין בחרה צד במלחמה - האם זה יגרום לישראלים לקנות פחות רכבים סיניים?
מנכ"ל נת"ע רמז על דחיית המטרו ל־2040, ובממשלה מאיימים: "נפנה לחברה אחרת"

כך, יו"ר נמל אשדוד שאול שניידר כתב היום לצדוק רדקר מנהל רשות הספנות והנמלים (רספ"ן) במשרד התחבורה כי "אין מנוס מהפסקת זימון נציג הנמל הסיני לדיונים (דיוני הערכת מצב ברספ"ן, א"ז) וכן שלילת כתב הסמכה של הנמל הסיני עד לסיום המלחמה". שניידר כתב כי "סין היא אחת מהמעצמות העולמיות אשר לא רק שהפנו גב לישראל, אלא אף פועלת בגלוי נגדה. למעשה היא מפעילה חרם סחורות על מדינת ישראל באמצעות הוראה ישירה לחברת הספנות קוסקו ואואוסיאל להפסיק לפקוד את נמלי ישראל". 

נחשף בגלובס | חברת הספנות הסינית הרביעית בגודלה בעולם מפסיקה לשוט לישראל 

עוד כתב כי "חמור מכך, סין שותפה למימושו של מצור דה פאקטו על ישראל בכך שהיא משתפת פעולה עם הפרוקסי של איראן, החות'ים, ומונעת מעבר של אוניותיה במצרי באב-אל מנדב". הוא טוען במכתבו כי "אנו 'תורמים' למימושה של התכנית הסינית 'דרך אחת, חגורה אחת', אשר נועדה להביא לשליטה של הסינים בנתיבי הסחר העולמיים, בכך שאפשרנו להם לבנות מוצב קדמי בדמותו של נמל המפרץ בחיפה". 

ואולם, שניידר מציג תמונה מדאיגה, אך גם חלקית. הנמל הוא נמל ישראלי בבעלותה של מדינת ישראל כשזכתה במכרז להפעלתו ל-25 שנה חברה סינית בשם SIPG מפעילת נמל שנגחאי שלראשונה יצאה מגבולותיה של סין אל מפרץ חיפה. על הנמל יש מגבלות ביטחוניות שונות וצו האינטרסים הלאומיים מאפשר למדינה להפקיע בכל עת את הנמל מהחברה. מדובר בחברה ממשלתית סינית, כשיש אף קשר תאגידי בין חברת האם שלה היושבת כאמור בשנגחאי ובין חברת הספנות קוסקו שהפסיקה לפקוד את ישראל. ואולם המפסיד הגדול מאי פקידתה של ישראל הוא דווקא נמל המפרץ שקלט את אותן אוניות. 

בכל אופן, מאז הפעלתו, נמל המפרץ מצטיין בפעילותו ומצליח לנגוס יותר ויותר בענף המכולות מהנמלים בישראל - לרבות נמל אשדוד שמולו הוא מתחרה על הובלה בתחום. גורם בממשלה אמר לגלובס כי "נראה שבנמל אשדוד מבוהלים מכך שמכולות הלכו לנמלים החדשים (נמל הדרום ונמל המפרץ - א"ז) כשהשוק במצב גרוע ובנמל אשדוד משוועים ללקוחות". 

העימותים בין הנמלים 

גורמים אחרים בענף העלו אפשרות שמדובר ב"ספין" לאחר שרק בשבוע שעבר מבקר המדינה מתח ביקורת נוקבת על יעילותו של נמל אשדוד. עפ"י אותו דוח, נמל אשדוד מדורג במקום ה-13 מתוך 14 נמלים ברי השוואה בעולם. המבקר מצא כי במטענים מסוימים צוות הפריקה בנמל אשדוד, שהגיע לכמות תפוקה בה יקבל את מרב הפרמיה, מפסיק את עבודת הפריקה וממתין עד לגמר המשמרת, שכן המשך העבודה לא יניב לו הכנסה נוספת וכן ליקויים רבים נוספים. 

ואולם זהו רק עימות אחד בין הנמלים בישראל שבה פועלים 6 נמלים: נמל המפרץ בהפעלת החברה הסינית SIPG, נמל חיפה בהפעלת החברות ההודיות-ישראליות אדאני וגדות, ונמל מספנות ישראל בבעלות סמי קצב, שלומי פוגל ושלמה מלצר. כל אלו פועלים במרחב חיפה השוקק מתחרות. בדרום פועל נמל אשדוד - היחיד בארץ שעוד נותר חברה ממשלתית ונמל הדרום שמופעל על ידי החברה השוויצרית TIL. באילת ממוקם נמל נוסף העוסק בעיקר בפריקת מכוניות המגיעות לישראל בבעלות האחים נקש. 

כל הנמלים מפסידים מאז תחילת המלחמה אבל לא באופן שווה. נמל אילת כמעט ולא פועל, נמל אשדוד ננטש על ידי לקוחות רבים שעברו לנמלים הצפוניים. על נמל מספנות ישראל בצפון יש מגבלה היסטורית לפריקה של 5% בלבד מהמטען המגיע לישראל, הגבלה שהמדינה הבטיחה לבחון אותה בפני בג"צ ושבמשרד האוצר תומכים בהסרתה. גם לכך בנמל אשדוד מתנגדים ומסרו לגלובס לפני חודש כי "לא ייתכן שהמדינה תחתום הסכם, תפרסם כללים ותפעל בניגוד לכך, כדי לרצות איש עסקים מקורב (פוגל, המקורב לנתניהו, א"ז). זו תהיה פגיעה קשה בנמל אשדוד שהוא נכס של המדינה, ובעובדי הנמל המסורים שעובדים תחת אש, מול איש עסקים שידע בדיוק מה הכללים וכעת מנסה לכופף אותם". 

הנמלים שמתנגדים להארכת הרישיון הזמני לנמלים החדשים 

גם בנמל חיפה מתנגדים בנחרצות להסרת המגבלה שתחמם עוד יותר את התחרות במרחב הצפוני ובכלל. בסוף חודש נובמבר נחת על שולחנו של שגריר ישראל בהודו נאור גילאון מכתב מנשיא חברת הנמלים ההודית של אדאני ובו הוא קורא לו להתערב כדי שלא תוסר המגבלה ההיסטורית על נמל מספנות ישראל. מי שכיהן כקודמו של גילאון הוא רון מלכא יו"ר הדירקטוריון של נמל חיפה שהפרטתו הסתיימה בתחילת השנה, וסובל מקושי בהתרוממות לאחר שמאז ומתמיד הנמל היה בבעלות ממשלתית ועם הוצאות שכר גבוהות במיוחד. 

סערה נוספת שמטלטלת את הענף בימים אלו הוא דרישתם של הנמלים חיפה ואשדוד שלא להאריך את תקופת הרישיון הזמני שניתנה לנמלים החדשים נמל המפרץ ונמל הדרום לפרוק גם מטען כללי למשך שנתיים כדי לצמצם את התורים התפעוליים שהיו בנמלי ישראל בעקבות משבר הקורונה. 

על כן, גורמים בענף עומדים על כך שיש אולי להתייחס למכתבו של שניידר, אבל הוא נשלח בתוך קונטקסט של מאבק חריף בין הנמלים, כשבאופן פרדוקסלי נראה שרבים מהם מתאמצים דווקא לצמצם את התחרות - שבזכותה ובשמה בכלל רכשו את הזיכיון להפעלת הנמלים.

תגובת נמל המפרץ: "לצערנו, ישנם גורמים שמנצלים דווקא את הימים הללו כדי לפגוע בתחרות ולהחזיר את נמלי הים בישראל לימי המונופול הממשלתי. חברת נמל המפרץ היא חברה ישראלית בבעלות SIPG. החברה מעסיקה למעלה מ-130 עובדים ישראלים באופן ישיר שלוש מאות עובדים המעניקים שירותי תפעול לנמל המפרץ.

בזכות אמון הלקוחות, המעריכים את שירות יעיל, איכותי ומהיר בתחום פריקת מכולות והטענתן, נמל המפרץ הצליח לטפל רק בשנת 2023 למעלה מ 800 אלף מכולות ולעקוף את הנמל המתחרה. רמת השירות לה זוכים לקוחות נמל המפרץ, מעודדת תחרות ותורם לכלכלת ישראל.

חברת נמל המפרץ מחויבת לקיום חוזה הזיכיון עם מדינת ישראל, כולל החובה להמשיך ולפעול גם בשעת חירום, כפי שהוכח בחודשים האחרונים. נמל המפרץ כפוף לכל מערכת החוקים והרגולציה בישראל ומקפיד על יישומם. נמל המפרץ ימשיך להעניק ללקוחותיו שירות ברמה הגבוהה ביותר בעולם, לתרום לקידום התחרות בענף הנמלים, לסייע לצמיחת המשק הישראלי. אין לאפשר לגורמים אינטרסנטים לפגוע בתחרות הבריאה בענף הנמלים".