בירושלים יש הכי הרבה יחידות דיור בישראל. ואיזו עיר הכי צפופה?

מסקר שפרסמה היום הלמ"ס עולה כי לא רק שירושלים היא העיר המובילה מבחינת יחידות הדיור שנמצאות בה - היא גם זו שמובילה בקרב 7 הערים הגדולות בגידול שנרשם בה בעשור האחרון • כצפוי, היחס בין גודל האוכלוסייה לבין כמות הדירות גבוה במיוחד בערים החרדיות

ירושלים / צילום: Shutterstock
ירושלים / צילום: Shutterstock

מספר הדירות בירושלים הוא הגדול בארץ, והוא מגיע ל-243 אלף יחידות דיור, כ-8% מכלל הדירות בישראל; תל אביב נמצאת במקום השני עם 218 אלף דירות; ואילו חיפה במקום השלישי עם כ-125 אלף יחידות דיור - כך עולה מסקר דירות ומבנים בישראל 2023, אותו מפרסמת היום (ד') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס).

מהסקר עולה כי לא רק שירושלים היא העיר המובילה מבחינת יחידות הדיור שנמצאות בה - היא גם זו שמובילה בקרב 7 הערים הגדולות בגידול שנרשם בה בעשור האחרון, בעת שנוספו לה מאז 2013 19% לדירות שהיו אז. 

שוק הדיור בתל אביב מכופף את חוקי הכלכלה. או לפחות זה מה שהיזמים רוצים שתחשבו
יזמי הנדל"ן משדרים אופטימיות, אבל השוק חזר לפחות שש שנים אחורה

הסקר מתבסס על נתונים המתקבלים אחת לשנה מחברות המחשוב המנהלות את גביית הארנונה ברשויות המקומיות. מהמאגר אפשר לקבל מידע נרחב, והוא משמש גופי תכנון, גופי מחקר ואת מקבלי ההחלטות. נתוניו נכונים לחודש יולי 2023. 

במדינת ישראל יש כיום כ-2.9 מיליון יחידות דיור, גידול של 1.7% לעומת 2022, כמחציתן בערים הגדולות, שכוללות יותר מ-100 אלף תושבים; כרבע מכלל הדירות מרוכזות במחוז המרכז, כחמישית במחוז תל אביב, 15% במחוז הצפון, 13% במחוז הדרום, 13% במחוז חיפה, 10% במחוז ירושלים ו-3% באיו"ש.

כאמור, ירושלים היא העיר המובילה מבחינת מספר יחידות הדיור שמצויות בה, שהגיע בשנה שעברה ל-243,150, והיא מקדימה את תל אביב, שבה יש 217,928 דירות; ואת חיפה, שבה יש 125,265 דירות. בפתח תקווה, בראשון לציון, בבאר שבע ובנתניה יש 80-88 אלף יחידות דיור.

כאמור, ירושלים מובילה גם מבחינת תופת יחידות הדיור שנרשמה בה בעשור האחרון, כאשר נוספו לה מאז 2013 19% דירות; בחיפה, לעומת זאת, נוספה כמות הדירות היחסית הנמוכה ביותר מבין הערים הגדולות; והעיר גדלה מאז 2013 רק ב-8.4%, שזה פחות מ-11 אלף יחידות דיור. 

 

צפיפות בערים החרדיות

כשמשווים בין מספר יחידות הדיור במחוזות השונים לבין מספר התושבים, ניתן להסיק כי במחוז תל אביב ובמחוז חיפה מספר הנפשות הממוצע למשק בית נמוך יחסית, כתוצאה ממבנה גילים מבוגר יחסית לשאר המחוזות, שבא לידי ביטוי בריבוי של משקי בית של יחידים וכן במספר נמוך יחסית של ילדים במשקי הבית. לעומת זאת, במחוז הדרום ובאזור יהודה והשומרון מספר הדירות נמוך משמעותית ביחס לגודל האוכלוסייה, בשל מבנה גילים צעיר ומספר נפשות ממוצע גבוה למשק בית.

אם בודקים ברמת היישוב, מתברר כי היחס בין גודל האוכלוסייה לכמות הדירות גבוה במיוחד בערים החרדיות ביתר עילית ומודיעין עילית (יותר מ-7 נפשות), בית שמש (5.0 נפשות), בני ברק, נצרת וירושלים (4.7-4.0 נפשות). הערים האלה מתאפיינות במבנה גילים צעיר ובשיעור גבוה של משקי הבית גדולים עם 5 נפשות ויותר.

לעומת זאת, היישובים שבהם היחס בין גודל האוכלוסייה לכמות הדירות נמוך, נמצא בחיפה ובתל אביב-יפו (מעט יותר משתי נפשות בממוצע לדירה). הערים האלה מתאפיינות במבנה גילים מבוגר ובמספר גבוה יחסית של משקי בית קטנים בני 2-1 נפשות.