ישראל במלחמה | סיקור שוטף

דיווחים ערביים: צה"ל תקף במרחב דרום לבנון ובסוריה

שר הביטחון מתח ביקורת פומבית על רה"מ: "חוסר החלטה מדינית עלול לפגוע בהתקדמות הצבאית" • דובר צה"ל: חשש כבד לחיי איתי סבירסקי וחטוף נוסף • מחבל חטף רכב מאישה, דקר אותה והחל לדרוס; בן משפחתו דרס ברחוב אחוזה ורצח את עדנה בת ה-79 • חודשיים וחצי אחרי תחילת התמרון: חטיבת גולני יצאה מעזה להתרעננות • עדכונים שוטפים

הפצצה ישראלית בלבנון / צילום: Reuters, EVELYN HOCKSTEIN
הפצצה ישראלית בלבנון / צילום: Reuters, EVELYN HOCKSTEIN

עדכונים שוטפים 

23:02 - דיווחים: ישראל תקפה מהאוויר בסוריה

מרכז המעקב של האופוזיציה בסוריה מדווח על תקיפה ישראלית בחלב.

22:16 - דיווח: תקיפה ישראלית בדרום לבנון

רשת "אל-מיאדין" הלבנונית, המזוהה עם חיזבאללה, מדווחת כי מטוסי קרב ישראליים תוקפים במארון א-ראס שבדרום לבנון.

22:11 - הנרצחת בפיגוע המשולב ברעננה: עדנה בלושטיין בת ה-79, תושבת העיר

הנרצחת בפיגוע הדריסה והדקירה שאירע היום ברעננה היא תושבת העיר, עדנה בלושטיין, בת 79. ראש העיר רעננה חיים ברוידא מסר: "אנו משתתפים בצער המשפחה על הירצחה, ומאחלים החלמה מהירה לפצועים". ברקע העובדה שהמחבלים שנעצרו הינם שוהים בלתי חוקיים שהועסקו במכון שטיפת רכבים ברעננה, ביקש ראש העיר מהמעסיקים "לבחון כל עובד וגם את מהימנות תעודת הזהות שלו".

21:00 - דובר צה"ל: חשש כבד לחיי איתי סבירסקי ועוד חטוף

דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, התייחס הערב (שני) לסרטונים של איתי סבירסקי, נועה ארגמני וחטוף נוסף שפרסם חמאס ביממה האחרונה, ואמר כי ארגון הטרור משקר כשהוא אומר שסבירסקי נורה בידי כוחותינו. "בימים האחרונים נציגי צה"ל נפגשו עם משפחותיהם והביעו חשש כבד לגורלם עקב מידע שעומד ברשותנו", אמר. הוא התייחס לסרטון נוסף שפורסם הערב ואמר כי "אנחנו בוחנים את התמונות שפרסם חמאס".

"לצד זאת שקיבלנו אות חיים מנועה ארגמני, איתי לא נורה על ידי כוחותינו, זהו שקר של חמאס", הבהיר תא"ל דניאל הגרי, "הבניין שבו הוחזקו לא היה מטרה, והוא לא הותקף על ידי כוחותינו. לא ידענו בזמן אמת את מיקומם, ואנחנו לא תוקפים במקום שבו ידוע לנו שייתכן וישנם חטופים". עוד הוא הוסיף: "בדיעבד אנחנו יודעים שתקפנו מטרות סמוכות לאיתור שבו הם הוחזקו. אנו מתחקרים את האירוע".

נציגי צה"ל הגיעו הערב למשפחותיהם של סבירסקי, ארגמני והחטוף הנוסף ששמו לא פורסם לבקשת המשפחה. הנציגים עדכנו את בני המשפחות במידע שיש בידי הצבא אודותיהם ובשני הסרטונים שלהם שפרסם חמאס ביממה האחרונה. צה"ל בוחן את מהימנות הסרטונים ויעדכן את הציבור בהמשך.

20:08 - חמאס פרסם סרטון נוסף, צה"ל למשפחות 3 החטופים: "בוחנים את מהימנותו"

נציגי צה"ל הגיעו הערב למשפחותיהם של יוסי שרעבי, איתי סבירסקי ונועה ארגמני, שנחטפו לשטח רצועת עזה, ועדכנו את בני המשפחות במידע שיש בידי צה"ל אודותיהם ובסרטון שפרסם חמאס. צה"ל בוחן את מהימנות הסרטון ויעדכן את הציבור בהמשך.

20:04 - הרמטכ"ל: "הפיגוע ברעננה - השראה מהמלחמה בעזה"

רב אלוף הרצי הלוי ביקר ביחידת יהל"ם של חיל ההנדסה הקרבית, שם דיבר עם החיילים שנלחמים בכל הגזרות בימים אלה. "חווינו היום טרור גם ברעננה, ששואב השראה מדברים בעזה. זה לא אנשים אמיצים שבאים להילחם אתכם, לוחמים חיילים וצבא, זה אנשים שבאים לתוך עיר ותוקפים אזרחים בתוך שגרת יומם, ודורסים על מדרכות, ויש רק מענה אחד לדברים האלה. הלילה אנחנו נוציא כוחות בעזה, להמשיך להילחם במחבלים, אנחנו נוציא כוחות ביהודה ושומרון להמשיך להילחם בתשתיות טרור, אנחנו נוציא כוחות בגבול לבנון להמשיך להילחם ולהשמיד תשתיות טרור. האמירה ברורה לכל האזור - אנחנו נחיה כאן".

19:24 - גלנט: אם תיפסק האש ייחרץ גורלם של החטופים לשנים בשבי, נצליח להגיע להסכמות ולשחרורם רק מעמדה של כוח

שר הביטחון חזר בהצהרה לציבור על עמדתו בסוגיית המשך הלחימה והשפעתה על עתיד החטופים: ישראל תצליח להגיע להסכמות ולשחרורם של החטופים רק מעמדה של כוח - "ללא לחץ צבאי איש לא ידבר איתנו".

"אני אומר באופן ברור, בתום המלחמה לא יהיה איום צבאי מעזה, חמאס לא ישלוט ויתפקד ככוח צבאי בעזה - וצה"ל יוכל לעשות כל מה שירצה בתוך הרצועה כדי להגן על ישראל" אמר גלנט.

גלנט הכריז שהתמרון בצפון עזה הושלם, ושבדרומה הוא קרוב לכך: "בתחילת הלחימה ציינו את שלבי הביצוע והבהרנו כי שלב התמרון האינטנסיבי ברצועת עזה ימשך כ-3 חודשים. זהו מהלך רציף חוצה שלבים, במהלכו אנו קוטעים את הצירים בין חאן יונס לרפיח. בכל יום שעובר, עיר הטרור שבנה סינוואר בדרום הרצועה קורסת למנהרות שחפרה לעצמה".

עוד הוסיף השר לגבי סוגיית "היום שאחרי": "בעזה חיים פלסטינים, השלטון חייב לצמוח מתוך רצועת עזה. המחשבה המדינית היא המובילה את המעשה הצבאי. חוסר החלטה מדיני עלול לפגוע במעשה הצבאי - חובתה של הממשלה לקבוע את היעד".

גלנט קרא לשותפיו לקבינט המלחמה גנץ ונתניהו: "זוהי עת לאחדות ולפשרות. ממשלת החירום היא תנאי לניצחון במלחמה, וחובתנו לשכפל את אחדות הלוחמים לאחדות לאומית ואזרחית בהנהגת המדינה. בלעדיה, המרוויח היחידי יהיה החמאס". על היחסים עם נתניהו אמר גלנט: "גם רה"מ וגם אני נחושים לנצח במלחמה. כל היתר שמועות".

השר גדעון סער התייחס באולפן חדשות 12 לדבריו של שר הביטחון בנוגע להישגי הלחימה: "אסור בשום אופן להגיד סיום שלבים לפי לוח זמנים ולא לפי הישגים. אני מתנגד ליציאה מח'אן יונס לפני שאנחנו רואים התקדמות בסוגיית החטופים וחיסול ראשי חמאס".

"אין כרגע איזשהו מתווה שמישהו מציע לקבל אותו", הוסיף חבר הקבינט סער. "חמאס עומד בגישה של הפסקת המלחמה כעת. להפסקת המלחמה יהיו השלכות קשות ביותר - הטרור הזה ירדוף אותנו. חייבים להשלים את המלאכה".

17:14 - אחרי הפיגוע ברעננה - אחד המחבלים כתב בטלגרם לפני שנעצר: "אללה אכבר, נקמתי" 

16:20 - אחרי 101 ימים: גולני יוצאים מעזה להתרעננות והגברת מוכנות להמשך

צה"ל הודיע על יציאתה של אוגדה 36 מרצועת עזה, כחלק מתוכנית הלחימה. האוגדה לקחה חלק משמעותי בלחימה והשתתפה בפירוק המסגרות הצבאיות של חמאס בצפון הרצועה. 

עם יצאת החטיבה משטח הרצועה, המח"ט אל"ם יאיר פלאי דיבר ללוחמיו ברשת הקשר וסיפר על גאוותו בהם: "ב-7 באוקטובר, חג שמחת תורה, ארגון הטרור הרצחני חמאס הרים ראש, הפתיע ותקף. לוחמי החטיבה עמדו בפרץ והגנו בגופם על המוצבים והיישובים בקרבות גבורה. לוחמים, תהיו גאים בעצמכם! גולני בקרבות בעוטף עזה לא נופלת מגולני של תל פאחר, הבופור והחרמון. אתם דור הניצחון, ברית נצח כרותה עם 83 הלוחמים שנפלו במערכה על הגנת העם, על הבטחת דור העתיד.

"לוחמי חטיבת העם. את הלכידות של החזית נביא לעורף - נדביק נאחד ונחבר. זהו סוד הנצח, זו גולני. לאויב מצפון וממזרח נאמר - אנחנו מוכנים ונחושים, עם אמונה בצדקת הדרך, קטלניות ואנושיות. 'ארדוף אויביי ואשיגם ולא אשוב עד כלותם'".

16:15 - המעסיק של המחבלים נעצר, אחד מהם נתפס עם תעודת זהות מזויפת

15:15 - עדכונים מהפיגוע המשולב ברעננה

אישה בשנות ה-70 לחייה נרצחה ועוד 20 בני אדם לפחות נפצעו, בהם חמישה קשה, לאחר שמחבל פתח במסע דקירות ודריסה ברחובות החרושת, ויצמן ואחוזה ברעננה. צוותי מד"א טיפלו בפצועים ופינו אותם לבתי החולים, כוחות משטרה גדולים הגיעו למקום ופתחו במצוד אחר המחבלים - שני תושבי חברון נעצרו סמוך לאחת הזירות.

בין הפצועים: גבר כבן 34 ונער כבן 16 במצב קשה עם חבלות בראש ובגפיים, 8 פצועים במצב בינוני ועוד 3 פצועים במצב קל. 

15:13 - מחבל נוסף נעצר ברעננה

מדוברות המשטרה נמסר: "בהמשך להודעה בדבר מעצר חשוד תושב חברון במעורבות באירוע ברעננה, כעת בתום סריקות מבצעיות המשטרה עצרה את החשוד השני - קרוב משפחתו של החשוד הראשון.

"בהערכת מצב שקיים מפקד מחוז מרכז, ניצב אבי ביטון, בזירה, הוא הטיל את החקירה על היחידה המרכזית של המחוז בשיתוף השב"כ". 

15:07 - נקבע מותה של פצועה בפיגוע המשולב ברעננה

14:52 - החשוד החליף ככל הנראה 3 כלי רכב במהלך האירוע

דוברות המשטרה: "מדובר על-פי החשד באירוע מתגלגל בו החשוד החליף 3 כלי רכב במהלך האירוע.

"החשוד תושב חברון - עצור. שוטרי מחוז מרכז סורקים בזירה וסביבותיה להסרת חשד נוסף".

מחבלים בתוך בית ספר ומתחם לייצור פצצות: תיעוד מפעילות כוחות צה"ל בנוציראת

לוחמי חטיבה 646 פועלים במרחב מחנה נוציראת שבמרכז רצועת עזה. במחנה איתרו הכוחות מתחם לייצור פצצות מרגמה, מפעל לייצור רקטות ואמצעי לחימה שהוסלקו בתוך מבנה של ארגון הומניטרי, כך פרסם דובר צה"ל

בהכוונה מודיעינית, הכוחות סרקו בית ספר במרחב. במסגרת הסריקות איתרו הלוחמים שמונה מחבלי חמאס שהסתתרו בבית הספ. המחבלים נעצרו ונלקחו להמשך חקירת כוחות הביטחון. בנוסף, במרחב בית הספר אותר מחסן אמצעי לחימה שהכיל אמל"ח רב.

14:45 - הפיגוע ברעננה: לפחות 17 פצועים, בהם אישה כבת 70 במצב אנוש

חשד לפיגוע משולב ברעננה: לפחות 17 פצועים, בהם אישה כבת 70 במצב אנוש ועוד 3 במצב קשה, בעקבות דריסה ודקירות ברחובות החרושת, ויצמן ואחוזה בעיר. צוותי מד"א מטפלים בפצועים ומפנים אותם לבתי החולים, כוחות משטרה גדולים מנהלים מצוד אחר הדורס וסורקים אחר חשודים נוספים. בין הפצועים: גבר כבן 34 ונער כבן 16 במצב קשה עם חבלות בראש ובגפיים, 8 פצועים במצב בינוני ועוד 3 פצועים במצב קל. 

הפיגוע ברעננה - הזירות השונות:

● רחוב אחוזה: מחבל משתלט על רכב תוך כדי שהוא דוקר את הנהגת, זורק אותה מרכבה ומתחיל בנהיגה מהירה.
● המחבל דורס 3 בני אדם, המכונית נתקעת לאחר הפגיעה בהם, והוא נוטש את הרכב, לוקח רכב אחר מאותו רחוב וממשיך במסע הדריסות לכיוון רחוב החרושת.
● רחוב החרושת: המחבל משתלט על רכב אחר וממשיך לכיוון רחוב ויצמן - שם הוא דורס מספר אנשים נוספים ונמלט מהזירה.
● לאחר מצוד נעצר המחבל, תושב חברון. סריקות נרחבות עדיין מתנהלות כדי לשלול חשודים נוספים. 

לידיעה המלאה ב-N12

14:00 - אזעקות הופעלו בקריית שמונה

13:54 - חשד לפיגוע משולב ברעננה, לפחות 17 פצועים

לפחות 17 פצועים, בהם 3 במצב קשה, בעקבות דריסה ודקירות ברחובות החרושת, ויצמן ואחוזה ברעננה. צוותי מד"א מטפלים בפצועים ומפנים אותם לבתי החולים, כוחות משטרה גדולים זורמים למקום.

ראש עיריית רעננה, חיים ברוידא, מסר: "אני מבקש מהתושבים ותלמידי בית הספר לא להסתובב ברחובות, להמתין עד שהתמונה תתבהר ולהישמע להוראות של כוחות הביטחון".

מנכ"ל מד"א, אלי בין, לחדשות 12: "בשלב הראשוני אנחנו יודעים על מעל 10 פצועים ב-4 זירות שונות, לא יודעים להגדיר את המצב של כולם, 4 במצב קל-בינוני".

חובש רפואת חירום מד"א, אלי ריימונד, סיפר: "הגענו בכוחות גדולים למקום והתחלנו בביצוע מיון ראשוני והענקת טיפול רפואי לכ-8 פצועים בדרגות פציעה שונות".

לידיעה המלאה ב-N12

13:00 - שולחים פרחים למשפחות חטופים ומרגלים אחרי בכירים ביטחוניים: כך מנסים איראנים לפעול בישראל

בשב"כ חשפו ניסיונות פעולה של פעילי טרור איראנים בישראל, דרך פלטפורמות שונות ברשתות החברתיות. בשב"כ פרסמו לאחרונה כי גופי ביטחון איראנים עושים שימוש בפלטפורמות פיקטיביות ברשת ומקדמים תוך כדי פעילות מול משפחות חטופים. בין היתר הם יוזמים התקהלויות ליד בתי המשפחות ושולחים להם זרי פרחים ומסרים.

11:30 - כוכבי נגד הממשלה: "ביטויים רעילים, יוצרים איום קיומי"

הרמטכ"ל לשעבר אביב כוכבי, שכיהן בתפקיד עד חודש ינואר אשתקד, מתייחס לראשונה למתקפת הפתע של חמאס ב-7 באוקטובר ולמלחמה שפרצה בעקבותיה ברצועת עזה. בהצהרה שנשא באזכרה השנתית לציון 76 שנה לנפילת אנשי הל"ה, הדגיש כוכבי כי הוא נושא באחריות לפעולות שנעשו בצה"ל בתקופתו: "אני שואל את עצמי ללא הרף מה אפשר היה לעשות אחרת", אמר. 

בביקורת חריפה שהעביר על הממשלה, האשים כוכבי נבחרי ציבור בכך שתרמו לחזרה לשיח החברתי "האלים והפלגני". לדבריו, למעשיהם יכולות להיות השלכות מסוכנות: "אנשים בעלי השפעה שנוקטים בדרך מפלגת מפוררים את עיקרון השותפות ויוצרים תנאים לאיום ביטחוני וקיומי".

11:20 - אזעקות במתת שבגליל העליון

לפחות 3 שיגורים זוהו מכיוון לבנון לשטח ישראל, כולם נפלו בשטח פתוח, ולא היו נפגעים. צה"ל תוקף את מקור הירי. 

08:10 - מחבלים שהעמיסו אמל"ח על משאית בח'אן יונס חוסלו מהאוויר

פשיטות נרחבות בח'אן יונס ביממה האחרונה - צה"ל השמיד אמל"ח רב: כוחות של אוגדה 98 שפעלו בדרום הרצועה זיהו שני מחבלי חמאס שמעמיסים אמצעי לחימה על משאית. הם חוסלו על-ידי כלי טיס של חיל האוויר, והאמל"ח הושמד.

במקביל, לוחמי צוות הקרב החטיבתי 7 פשטו על מפקדה מבצעית של חמאס והחרימו רובי קלצ'ניקוב, אקדחים, רימונים, טילי RPG וציוד צלילה השייך לכוח הימי של חמאס.

בנוסף, כוחות נוספים של צה"ל השמידו ביממה האחרונה שני מחסני אמצעי לחימה מהקרקע ומהאוויר, תקפו מבנים צבאיים של חמאס ואיתרו כלי נשק, מטענים ומחסניות בתוך ארון חדר ילדים בביתו של מחבל חמאס.

06:41 - שגיב יחזקאל העביר את הלילה במעצר, בישראל פועלים להבאתו לארץ

שחקן נבחרת ישראל ואנטליאספור הטורקית, שחגג שער עם מחווה לחטופים, נחקר באשמת "סיוע לטבח הישראלי בעזה". במשרד החוץ ובהתאחדות לכדורגל יעשו הכול כדי להנחיתו בישראל עוד היום. בטורקיה פורסמה קריקטורה אנטישמית שהפכה ויראלית במדינה ונושאת את הכתובת: "100 ימים בעזה - 10,000 ילדים הרוגים". בנוסף, אחד הספונסרים הגדולים של המועדון הטורקי מאיים בתביעה בעקבות המקרה.

04:24 - דיווחים פלסטיניים: צה"ל פועל בשעה זו בקלקיליה ובשכם; במקביל, דיווחים על תקיפות ברצועה

הפלסטינים מדווחים כי כוחות צה"ל ביצעו כמה פשיטות בעיר קלקיליה, שבמהלכן הרסו בתי מחבלים. כמו כן דיווחו הפלסטינים על פעילות בעיר שכם, שכללה מספר גדול של כלי רכב צבאיים. עוד דווח על תקיפות נרחבות בדרום רצועת עזה - כשהמיקוד הוא על הערים ח'אן יונס ורפיח.

03:36 - סנטקום: החות'ים שיגרו אמש טיל בליסטי לעבר ספינת מלחמה אמריקאית, כלי טיס הפיל אותו בהצלחה

פיקוד המרכז של צבא ארה"ב הודיע שהמורדים החות'ים בתימן שיגרו אתמול טיל בליסטי לעבר ספינת המלחמה האמריקאית USS Laboon שפועלת בדרום הים האדום - כלי טיס הפיל אותו בקרבת החוף של עיר הנמל אל-חודיידה. עוד דווח כי לא היו נפגעים, ולא נגרם נזק.

03:09 - שר החוץ הסיני: קוראים לוועידת שלום בינלאומית בקנה-מידה אפקטיבי יותר ולוח זמנים קונקרטי ליישום פתרון שתי המדינות

בתום כמה פגישות שערך בקהיר עם מקבילו המצרי סאמח שוכרי, התייחס שר החוץ של סין וואנג יי למלחמה בעזה. לפי הודעת משרד החוץ הסיני, וואנג יי אמר כי הסכסוך בעזה "גורם לאבדות עצומות בקרב אזרחים חפים מפשע - מה שמוביל לאסונות הומניטריים חמורים ולהאצת התפשטותן של השפעות שליליות".

עוד אמר וואנג יי כי סין החליטה לספק בפעם השלישית סיוע הומניטרי לתושבי הרצועה. כמו כן, וואנג יי הוסיף כי הקהילה הבינלאומית צריכה להקשיב היטב לדאגות הלגיטימיות של המדינות באזור, וכי "הממשל העתידי של עזה צריך להיות צעד חשוב לקראת פתרון שתי המדינות".

02:28 - שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן בהצהרת הזדהות עם החטופים לציון 100 ימים בשבי

בהצהרתו כתב בלינקן: "14 בינואר מציין 100 ימי שבי עבור יותר מ-130 בני אדם, כולל 6 אמריקאים, שנלקחו כבני ערובה על-ידי חמאס במהלך המתקפה האכזרית שלו על ישראל ב-7 באוקטובר. זה לא אפשרי עבורנו להבין מה הם חוו במהלך 100 הימים האלה, אך נפגשתי עם רבים ממשפחותיהם ומסרתי מסר ברור: 'ארה"ב איתכם, ולא ננוח עד שתתאחדו עם יקיריכם'. אנו ממשיכים לעבוד מסביב לשעון כדי להבטיח את שחרורו של כל בן ערובה".

01:10 - בנגלדש הביעה את תמיכתה בדרום אפריקה בתביעתה נגד ישראל בבית הדין הבינלאומי בהאג

בהצהרה שפורסמה אמש, ממשרד החוץ של בנגלדש נמסר כי המדינה "מברכת על ההזדמנות להגיש הצהרת התערבות בהליך בבוא העת". עוד הוסיפו במשרד כי "בנגלדש קוראת לכל המדינות לכבד את התחייבויותיהן על-פי אמנת רצח העם".

00:00 - משרד המשפטים הטורקי פתח בחקירה נגד הכדורגלן שגיב יחזקאל -  נחשד בתמיכה ב"מעשי הטבח הישראליים בעזה ובהסתה"

התובע הכללי בטורקיה פתח בחקירה נגד הכדורגלן הישראלי שגיב יחזקאל בחשד לתמיכה "בטבח הישראלי בעזה" ו"הסתה של הציבור" - לאחר שהציג כיתוב לציון 100 ימים למתקפה של חמאס. יחזקאל סולק מוקדם יותר מקבוצתו אנטליהספור, ובטורקיה מדווחים בשעה זו כי הוא נעצר לחקירה.

הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12