הבורסה בת"א | סיקור שוטף

ירידות קלות בנעילה בתל אביב; מניית פוקס זינקה ב-6%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.5% • שטראוס מעלה מחירים, המניה טיפסה בכ-5% • השקל נחלש מול המטבעות הזרים • בנק ישראל מתנגד להצעת האוצר להגדלת המס על רווחי הבנקים • מדד המחירים לצרכן יתפרסם היום, הציפיות הן לעלייה של 0.1% • אורי גרינפלד מפסגות: "איום האינפלציה עדיין לא הוסר" • בנק לאומי: "בנק ישראל צפוי לקחת פסק זמן מהורדות הריבית"

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock
הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

17:30

ירידות קלות בנעילה בתל אביב. מדד ת"א 35 ירד ב-0.5% ות"א 90 השיל מערכו 0.2%. בקרב המדדים הענפיים, בלטו לשלילה ת"א נפט וגז ות"א בנקים 5 שהשילו כ-1.5% מערכם, כל אחד. 

מחזור המסחר הסתכם בכ-1 מיליארד שקלים.

בקרב מניות מדד ת"א 125, פוקס , שטראוס , סלקום  ואלטשולר  ננעלו במגמה ירוקה.

מנגד, נאוויטס פטר יהש , קרסו נדלן , משק אנרגיה , אלקטרה צריכה  ודוניץ  ננעלו בירידות שערים.

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים 20,40 ו-60 ננעלו בירידות קלות. מדד תל גוב שקלי 10 + השיל מערכו 0.8%. התשואה על אג"ח ממשלת ישראל ל-10 שנים עלתה ב-4 נקודות בסיס ועמדה על 4.15%.

בשוק המט"ח המקומי, הדולר התחזק מול השקל ב-0.7% ועמד על רמה של 3.75 שקלים. האירו התחזק ב-0.5% ונסחר סביב 4.10 שקלים.

16:38

ירידות קלות בתל אביב. מדד ת"א 35 יורד כעת ב-0.5% ומדד ת"א 90 משיל מערכו 0.2%. מדד הנפט והגז יורד ב-1.6% בעקבות הירידה החדה שרושמת מניית תומר אנרגיה  ומדד ת"א בנקים 5 משיל מערכו 1.3%.

בשוק המט"ח המקומי, הדולר מתחזק ב-0.7% מול השקל ונסחר סביב 3.75 שקלים. האירו מתחזק ב-0.5% מול המטבע המקומי ועומד בשעה זו על 4.10 שקלים.

15:20

המסחר בת"א מתנהל ברובו בירידות שערים. מדד ת"א 35 יורד כעת ב-0.3% ומדד ת"א 90 נסחר ללא שינוי. מדדי הבנקים, הבנייה והקלינטק משילים כ-1%. 

המניות במדד ת"א 125 שבולטות בעלייה הן שטראוס , דלתא גליל  וריטיילורס , יורדות: קרסו נדל"ן , איי.סי.אל  ואלקטרה צריכה 

בשוק החוב נמשכת מגמה מעורבת כשהאג"ח הממשלתית הארוכה, ל-10 שנים עולה ב-4 נקודות בסיס ל-4.15% ותשואת האיגרת הממשלתית לשנתיים יורדת מעט ל-3.77%. באג"ח הקונצרניות מדדי התל בונד, 20, 40 ו-60 יורדים ב-0.1%. 

14:29

אליהו הנפקות דיווחה כי מידרוג מוציאה מבחינה את דירוג אגרות החוב (סדרה א') שהנפיקה החברה ומורידה את דירוג אגרות החוב (סדרה א') מ- A2.il ל- A3.il , תוך קביעת אופק דירוג יציב. הורדת הדירוג והוצאתו מבחינה עם השלכות שליליות, הינה בשל היעדר נראות דיבידנדים מספקת לשירות החוב, לצד הערכתנו כי החברה תממש שיעור מסוים של מניות מגדל אחזקות ביטוח ופיננסים לצורך שירות החוב העיתי, עד למועד הפירעון הסופי.

בשוק המט"ח המקומי, הדולר מוסיף להתחזק מול השקל ונסחר סביב 3.75 שקלים.גם האירו מתחזק מול המטבע המקומי ב-0.7% ועומד על 4.11 שקלים.

13:17

שינוי מגמה נוסף בבורסה המקומית. המדדים המרכזיים נסחרים לפי שעה במגמה מעורבת. מדד ת"א 35 יורד ב-0.3% ומדד ת"א 90 עולה ב-0.1%. בקרב המדדים הענפיים, הירידות במדד ת"א בנקים 5 התמתנו מעט והוא נסחר בשעה זו בירידה של 0.8%.

מניית שטראוס  ממשיכה במומנטום החיובי ומזנקת בשעה זו ב-6% לאחר שהחברה דיווחה מוקדם יותר על מהלך התייעלות ארגונית.

במקביל, דלתא גליל , מג'יק , בי קומיונקיישנס  וריטיילורס נסחרות במגמה חיובית. 

מנגד, נקסט ויז'ן , זפירוס , קרסו נדלן  ואיי.סי.אל  נסחרות בירידות.

12:22

ארי נדל"ן  חתמה על הסכם מכר לרכישת 50% מהון המניות המונפק והנפרע של ברגיל פרוייקטים ונדל"ן באילת לצורך הקמת קניון ומסוף תחבורה לטובת אגד. הדיווח הוא בהמשך לדיווח של החברה מתחילת דצמבר, בדבר חתימת מזכר עקרונות מחייב בין החברה לבין אברהם נניקשווילי ויעקב בן זקן. בגין המניות הנמכרות תשלם החברה למוכרים במועד ההשלמה תמורה בסך של 75 מיליון שקל.

בשוק המט"ח השקל נחלש בכ-0.5% מול הדולר ונסחר כעת  ב-3.74 שקלים לדולר, השקל נחלש גם מול האירו ונסחר  ב-4.01 שקלים לאירו. 

בשוק החוב, מתנהל כעת המסחר במגמה מעורבת. תשואת איגרת החוב הממשלתית לעשר שנים עולהה ב-3 נקודות בסיס ל-4.12%, לעומתה, איגרת החוב הממשלתית לשנתיים נסחרת בירידה קטנה וב-3.77%.

11:22

שינוי מגמה קל בבורסת ת"א. מדד ת"א 35 יורד ב-0.3% ומדד ת"א 90 יורד בשיעור דומה. בקרב המדדים הענפיים, מדד ת"א בנקים 5 מוביל את המגמה השלילית ומשיל מערכו 1.2%. מנגד, מדד ת"א טכנולוגיה עולה ב-0.1%.

מניית חברת רייזור  מזנקת בחדות לאחר שהחברה, העוסקת בפיתוח ושיווק פתרונות ומוצרי בינה מלאכותית, דיווחה לפני זמן קצר כי חתמה על הסכמים עם תאגיד אנרגיה רב לאומי להעמדת רישיונות למוצר ה-DataMind AI של החברה ולמתן שירותים נלווים, וזאת בנוסף הסכם מסגרת אשר נחתם בין הצדדים והמסדיר הוראות כלליות בדבר האופן בו יועמדו רישיונות ויסופקו שירותים נוספים לתאגיד האנרגיה, בתנאים מוגדרים ועל פי פרטים שיקבעו בין הצדדים מעת לעת בהזמנות עבודה.
הזמנת העבודה מתייחסת להעמדת רישיונות עבור 7 תחנות כוח לייצור חשמל של תאגיד האנרגיה לתקופה של שנתיים, בהיקף כספי שנתי של כ-328 אלפי דולרובהיקף כספי כולל לתקופת ההזמנה של כ-656 אלף דולר.

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים בשעה זו ביציבות. מדד תל גוב שקלי 10 + יורד בשעה זו ב-0.2%. התשואה על אג"ח ממשלת ישראל ל-10 שנים עולה קלות ונסחרת סביב 4.11%.

10:29

אם כי ללא שינויים משמעותיים, המסחר בבורסה מתנהל כעת במגמה חיובית. מדד ת"א 35 ללא שינוי ומדד ת"א 90 עולה ב-0.1%.

מליסרון  חתמה עם החברות סקאלה אנרגיה ו- EV-EDGE על הסכמים להקמת מאות עמדות טעינה לרכבים חשמליים - במשרדים ובקניונים שבבעלותה . ההסכמים שנחתמו עם החברות סקאלה אנרגיה ו-EV-EDGE, הינם חלק ממהלך נרחב של מליסרון לקדם ולעודד שימוש באנרגיה ירוקה בנכסיה לשם הפחתת פליטות פחמן, וכן להרחיב את מגוון השירותים הניתנים בקניונים עבור קהל הלקוחות.

הקמת העמדות תחל בקניונים הגדולים ביניהם עופר הקריון, עופר רחובות ועופר רמת אביב, ובהדרגה ביתר הנכסים, עד לפריסה מלאה של רשת עמדות טעינה שתהייה מהגדולות בארץ ותמנה לפי הערכות החברה כ-300 עמדות טעינה.

כמו כן, עמדות הטעינה יחוברו לאפליקציית MY OFER, ולמשתמשי האפליקציה יתאפשר להתחיל ולסיים טעינה, לבצע מעקב אחר התקדמות הטעינה, וכן לקבל הטבות ומבצעים לטעון את רכביהם בקניון.

10:01

הבורסה בת"א נפתחה הבוקר בעליות שערים. מדד ת"א 35 עולה כעת ב-0.3% ומדד ת"א 90 ב-0.2%.

מדד הבנקים יורד כעת בכ-0.5%. אתמול נודע שחרף התנגדות נגיד בנק ישראל, באוצר מתכננים להעלות את המס על רווחי הבנקים, צעד שיכניס למדינה כ-1.4 מיליארד שקל בשנה.

על פי הצעת מחליטים שצורפה לקובץ השינויים בתקציב שפורסמה במוצאי שבת, המס על הרווח של הבנקים יגדל בשנים 2024 ו-2025 ל-26%, לעומת מס של 17% שמוטל עליהם כיום (כתחליף למע"מ). 

שטראוס  מעדכנת שדירקטוריון החברה החליט על מהלך התייעלות ארגונית. מטרתה של התוכנית הינה המשך התייעלות וחיסכון תוך התאמת המבנה הארגוני של הפעילות בישראל לאסטרטגיה של הקבוצה ולסביבה המאקרו כלכלית.

החברה מעריכה כי יישום תוכנית ההתייעלות צפוי להביא לחיסכון שנתי מוערך של כ-45 עד 55 מיליון שקל. החלק היחסי של החיסכון השנתי המוערך יבוא לידי ביטוי בשנת 2024 באופן הדרגתי ובאופן מלא בשנת 2025.

בתוך כך, הודיעה שטראוס על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 1.7%. לפי הודעת החברה, ההחלטה על ההתייקרויות מגיעה בעקבות עלייה של עשרות אחוזים במחירי חומרי הגלם בשנה האחרונה. ההתייקרויות יחולו על כ-25% מהמוצרים,

08:22

בשוק המט"ח השקל נסחר כעת ללא שינוי מול הדולר ב-3.72 שקלים לדולר, האירו נסחר ב-4.08 שקלים לאירו. 

07:55

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב 

1. שוק המניות

המסחר בת"א צפוי להיפתח במגמה מעורבת. אתמול (א') הסתיים המסחר במגמה שלילית. מדד ת"א 35 ירד ב-0.2%, ומדד ת"א 90 השיל מערכו 0.8%. בקרב המדדים הענפיים מדד ת"א ביומד ירד ב-1.4%. מנגד, מדד ת"א רשתות שיווק טיפס ב-1.7%.

"בלי הצדקה כלכלית": בורסת ת"א חזרה למצב של ערב המלחמה   

מדד הבנקים עלה ב-0.6% וזאת למרות שאתמול (א') פורסם ששר האוצר בצלאל סמוטריץ' מקדם את הגדלת המס על רווחי הבנקים ל-26% בשנים 2024 ו-2025, לעומת מס של 17% שמוטל עליהם כיום (כתחליף למע"מ). בבנק ישראל לא אהבו את הניסיון של משרד האוצר. בעיני הבנק, מס ייעודי על רווחי סקטור ספציפי נוגד את העקרונות של מדיניות מיסוי, מייצר אי-ודאות ועלול להרתיע משקיעים. 

מניית ח. מר עלתה אתמול (א') בכ-15%, והמשיכה בכך מומנטום חיובי עם טיפוס של כ-40% מאז תחילת השנה הנוכחית (פחות משבועיים). מסוף חודש מרץ 2023 המניה יותר משילשה את עצמה. 

ריטיילורס  זינקה ב-10% לאחר שדיווחה על משא ומתן לרכישת שליטה בתאגיד אוסטרלי, המפעיל כ-40 חנויות נייקי באוסטרליה ובניו זילנד וכ-11 חנויות של סמסונג. החברה אשר בשליטת פוקס  נסחרת בשווי שוק של כ-3 מיליארד שקל. 

קבוצת חנן מור  זינקה בכ-16% לאחר שדיווחה אתמול שביהמ"ש נענה לבקשת החברה והאריך את התקופה לעיכוב הליכים עד לסוף ינואר.

באסיה נפתח שבוע המסחר בעליות. בסין מדד שנחאי עולה ב-0.3% ומדד הנג סנג ב-0.2%, ביפן מדד הניקיי מוסיף ועולה הבוקר ב-1.2%. הקוספי הדרום קוריאני יורד ב-0.1%.

שוק המניות ששבר שיא של 34 שנה ותפס את תשומת הלב של וורן באפט 

היום, יום מרטין לוטר קינג בארה"ב, לא יתקיים מסחר בוול סטריט.

בהמשך השבוע יתפרסמו דוחות הרבעון הרביעי של גולדמן סאקס גרופ וצ'ארלס שוואב . בשישי האחרון, עם פתיחת עונת הדוחות פרסמו כמה מהבנקים הגדולים את דוחותיהם, וולס פארגו  בנק אוף אמריקה , סיטיגרופ י וג'י.פי מורגן צ'ייס . האחרונה פירסמה רווח שיא של כ-50 מיליארד דולר וסיטי הודיעה על פיטורים של 20 אלף עובדים. 

חברה נוספת שפירסמה דוח ביום שישי היא דלתא איירליינס . הדוח היווה אכזבה והמניה שירדה ב-9%, גררה גם את המתחרות שלה, יונייטד איירליינס הולדינגס  ואמריקן איירליינס גרופ 

2. שוקי האג"ח

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים ננעלו בעליות קלות. מדד תל גוב שקלי 10 + ירד ב-0.1%. התשואה על אג"ח ישראל ל-10 שנים ירדה קלות ונסחרה סביב 4.1%. 

מודי שפריר, אסטרטג ראשי לשווקים פיננסיים בבנק הפועלים, המליץ בסקירתו השבועית להמשיך להחזיק את תיק האג"ח המקומי במח"מ בינוני, אך לאור הירידה החדה בקמירות העקום הממשלתי השקלי בחודש האחרון, הוא כבר אינו ממליץ על החזקה ישירה באיגרות החוב הבינוניות.

לדברי שפריר, "בצד הגורמים התומכים בקיצור מח"מ התיק נמצאים התגברות הסיכויים להורדת דירוג האשראי של ישראל, על רקע התארכות המלחמה והזינוק הצפוי בגירעון ב-2024".

3. שוקי הסחורות והמטבעות

הדולר התחזק מול השקל בשבוע שעבר בשיעור של 2%, ובסיכום השבועיים הראשונים של שנת 2024 התחזק המטבע ב-2.8% מול השקל. היחלשות השקל בשבוע שעבר לשער דולר של 3.73 שקלים, מוסברת בין היתר במצב הביטחוני והחשש להסלמה בצפון, ובתקציב המדינה. נציין גם ששער האירו עלה בסוף השבוע שוב מעל 4 שקלים - 4.08 שקלים לאירו, עלייה של 2.4% לעומת שער של קרוב ל-4 שקלים בשבוע שלפני כן.

בשוק הסחורות, מחיר הנפט המשיך להיות מושפע מהתקפות החות'ים בים האדום, וביום שישי נסחרה חבית נפט מסוג ברנט במחיר של 77.65 דולר, עלייה לעומת יום קודם לכן, אך ירידה מתונה לעומת שבוע קודם.

הביטקוין נסחר הבוקר ב-42,500 דולר לאחר שבשבוע שעבר נסק לכ-49 אלף דולר בעקבות אישור תעודות הסל בארה"ב על המחירים המיידיים של המטבע. 

"קנה בשמועה, מכור בידיעה": מאחורי צניחת הביטקוין בסוף השבוע 

4. מאקרו

מדד המחירים לצרכן בישראל יתפרסם היום. הציפיות הן לעלייה של 0.1%. מדד חודש נובמבר הראה על המשך ירידת המחירים כאשר צנח ל-3.3%. 

לקראת פרסום מדד המחירים לצרכן: האם האינפלציה תעמוד ביעד בנק ישראל? 

אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות מתייחס בסקירתו השבועית למדד: "הנתונים האחרונים בישראל ובעולם מראים באופן ברור כי איום האינפלציה עדיין לא הוסר לחלוטין, כך שהבנקים המרכזיים צפויים להמשיך לנקוט במשנה זהירות בחודשים הקרובים".

"לכך ניתן להוסיף את גל ההתייקרויות האחרון פה בישראל בשורה של מוצרים ושירותים - מוצרי מזון, חשמל, דלק ומים ואת הפיחות המחודש בשקל מול הדולר לדאגות האינפלציה של בנק ישראל".

"כל אלו הופכים את מדד המחירים לצרכן שיפורסם היום למעניין במיוחד. אם נסתכל על התחזיות של החזאים המקצועיים החודש הרי שזה נע בין עליה של 0.1% לירידה של 0.2%. אמנם לא מדובר על ספקטרום רחב מאוד אבל מכיוון שהאינפלציה בישראל עומדת על 3.3%, ממש פסע מכניסה ליעד האינפלציה של בנק ישראל, הרי שהשונות בין התחזיות הופכת את המדד לכזה שיכול לייצר אפקט פסיכולוגי משמעותי".

"מכיוון שבדצמבר 2022 המדד עלה ב-0.3%, כל תוצאה חיובית במדד דצמבר 2023 תשאיר את האינפלציה מחוץ ליעד של בנק ישראל בעוד שמדד שלילי יגרום לכך שהאינפלציה נכנסה לתוך היעד".

בשבוע שעבר פורסם בארה"ב מדד המחירים לצרכן. האינפלציה עלתה בדצמבר ל-3.4%, גבוה מהתחזיות ל-3.2%, ואינפלציית הליבה ירדה מ-4% ל-3.9%, ירידה מתונה יותר מתחזיות הכלכלנים ל-3.8%. בישראל יתפרסם השבוע (ב') מדד המחירים לצרכן לחודש דצמבר.

בשבוע הקרוב יפורסמו נתוני מאקרו שונים בעולם, וביניהם הייצור התעשייתי בגוש האירו, שיעור האבטלה בבריטניה ובסין, מדדי המחירים לצרכן בגוש האירו, גרמניה, בריטניה וקנדה, מכירות קמעונאיות בארה"ב, מכירות בתים קיימים בארה"ב והייצור התעשייתי ביפן.

5. תחזית

בנק ישראל צפוי לקחת פסק זמן מהורדות הריבית, לפחות בהחלטה הקרובה - מעריכים הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ד"ר גיל מיכאל בפמן, ואסטרטג הריביות בלאומי שוקי הון, דודי רזניק. באשר לריבית הפדרל ריזרב בארה"ב (הפד) זו צפויה להערכתם להתחיל לרדת בהחלטה של חודש מרץ או במאי.

בנוגע לריבית בנק ישראל, הם כותבים כי קצב הורדות הריבית יהיה תלוי בעיקר בקצב ירידת האינפלציה, שעתידה להיתקל במהמורות. "בנק ישראל מניח כמה הנחות די משמעותיות, שלעת עתה אינן מתגשמות, ובכלל זה שהממשלה תבצע התאמות תקציביות ניכרות כדי לקזז את העלייה המתמשכת הצפויה בהוצאות הביטחון ובהוצאות האזרחיות. וכמו כן שהפגיעה בנתיבי הסחר של ישראל עם המזרח אינה גוררת התייקרות משמעותית של מוצרים מיובאים", כותבים בפמן ורזניק.

"נראה כי הצפי בשוק לארבע הורדות ריבית נוספות במהלך 2024 וראשית 2025 ניצב בפני כמה וכמה אתגרים, זאת אף אם תופחת הריבית בארה"ב ובאירופה במהלך השנה הקרובה".