עם הפסדים ושווי אפסי: בית ההשקעות שצפוי להיכנס לבורסה בדלת האחורית

מנהל ההשקעות הוותיק שי ברק שוקד בתקופה האחרונה על מיזוג בית ההשקעות שהקים לשלד בורסאי • הערכת השווי אפסית, ההון העצמי בגירעון, וקרן נאמנות אחת בסיכון גבוה היא מקור ההכנסות הכמעט בלעדי, אבל ברק משוכנע: "אם נבוא קטנים נצא גדולים"

שי ברק, ברק בית השקעות / צילום: מצגת החברה
שי ברק, ברק בית השקעות / צילום: מצגת החברה

שי ברק, אחד הפעילים הוותיקים בשוק ההון המקומי, שוקד בתקופה האחרונה על מהלך מעניין: בית ההשקעות שהקים ונושא את שמו "ברק בית השקעות", צפוי להיכנס לבורסה בקרוב בדלת האחורית. לפי הערכת שווי שבוצעה בחודש האחרון, בית ההשקעות יתמזג לשלד הבורסאי של חברת הקנאביס פנאקסיה לפי שווי אפס. זאת, מאחר שמדובר בחברה מפסידה "והיא אינה מגיעה לאיזון תזרימי בשנות התחזית", כתבו בחברת הייעוץ שסיפקה את ההערכה פרומתאוס.

בלעדי | הדיל שיטלטל את ענף הבנקים והביטוח
ההצעה להגדלת המס על רווחי הבנקים: זה הסכום שייכנס לקופת המדינה 

וזו רק ההתחלה. על מנת להימנע מהערת עסק חי, ציינו רואי החשבון המבקרים של ברק בית השקעות כי בעלי השליטה בה נדרשו "לכסות" את הפסדי החברה הצפויים בשנת 2023 בסך כ־3 מיליון שקל. ממתאר עסקת המיזוג, מאוגוסט האחרון, עולה גם כי כ־90% מהכנסות בית ההשקעות עד כה נבעו מדמי ניהול בגין קרן נאמנות אחת הנקראת ברק אסטרטגיות - קרן ממונפת ששיעור דמי הניהול בה עומד על 3.8% בכל שנה.

עד כמה מדובר בקרן עם סיכון גבוה? היקף נכסיה עמד בשיא על 300 מיליון שקל, ונכון למועד המתאר עומד על כ-50 מיליון שקל בלבד. לא זו בלבד, גם טבלת התשואות שלה תנודתית במיוחד. בשנה החולפת היא הציגה תשואה של 24%, אך בסיכום שלוש השנים האחרונות היא רשמה ירידה חדה של 19%. בהסתכלות של חמש שנים התמונה שוב מתהפכת וקרן ברק אסטרטגיות מציגה תשואה חיובית מרשימה של 92%.

 

"התחלנו את המסע של המיזוג לפני כמעט שנה", אומר שי ברק בשיחה עם גלובס. "התוכנית שלנו היא לקדם את פעילויות הקרנות וניהול התיקים, להקים חברה לניהול קופות גמל ולבצע פעילות בתחום הפינטק. החזון והשאיפה שלנו הם להתחיל את הדרך לאט ובעקביות ויום אחד להיות בית השקעות גדול".

התוכניות להמשך: עוד 12 קופות גמל והשתלמות

במתאר העסקה נכתב כי ברק בית השקעות מתכנן להקים לפחות 12 קופות גמל והשתלמות שונות ובשלב שני, לאחר כשנתיים, גם קרן פנסיה מקיפה. כמו כן, החל פיתוח אפליקציה לניהול תיקי השקעות גלובליים, מתוך כוונה להפעילה תחילה בארה"ב, ובהמשך במדינות אירופה ואסיה.

לגבי הערכת השווי האפסית שקיבל בית ההשקעות, ברק אומר כי "אני מאמין שאם נבוא קטנים - נצא גדולים. בחרתי להתחיל את הדרך מאפס ושהציבור יצטרף. מי שמאמין מוזמן".

מי שאמורה לקלוט את פעילות בית ההשקעות היא כאמור החברה הציבורית פנאקסיה, המנוהלת ע"י בעל השליטה דדי סגל, שאיבדה 95% מערכה בשלוש השנים האחרונות. חברת הקנאביס הרפואי נסחרת כיום, טרם המיזוג, בשווי שוק של כ־22 מיליון שקל. אסיפת בעלי מניות לאישור המיזוג נקבעה ל־18 בפברואר. אם העסקה תאושר, תמכור פנאקסיה את פעילות הקנאביס לבעל השליטה סגל ותקצה כ־60% ממניותיה לבעלי ברק בית השקעות.

שי ברק, שמשמש כמנכ"ל, יחזיק 12.3% ממניות החברה הציבורית לאחר המיזוג. בעל מניות נוסף הוא תומר חיים, שאמור לכהן כיו"ר החברה לאחר המיזוג ויחזיק ב־19% ממניותיה. שני בעלי מניות נוספים הם גיא גזיאל ויוסף הרמן.

כחלק מזימון האסיפה פורסמו גם נתונים עדכניים על תוצאות ברק בית השקעות (דוחות פרופורמה) שמלמדים על הכנסות מינוריות של 2.35 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של 2023 - ירידה של 6% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. הירידה נבעה בין היתר מצניחה של 33% בנכסי קרן ברק אסטרטגיות, בה כאמור תלויה החברה.

ברק בית השקעות סיכם את שלושת הרבעונים הראשונים של 2023 בהפסד תפעולי של 2.1 מיליון שקל, שנבע בעיקר מהוצאות הנהלה כבדות. בשורה התחתונה נרשם הפסד של 2.2 מיליון שקל, שהעביר את בית ההשקעות לגירעון של כחצי מיליון שקל בהון העצמי. לחברה יתרת הפסד מצטברת של כ־13 מיליון שקל ו"המשך פעילותה מותנה בהשגת מקורות מימון חיצוניים והמשך גיוסי הון מבעלי מניותיה", לפי פרומתאוס.

המנכ"ל מבקש שדרוג בתנאי השכר

למרות התוצאות החלשות מבקשת החברה לאשר תנאי שכר מופלגים למנכ"ל שי ברק - שכר בעלות של 2 מיליון שקל בשנה, לאחר שב־2022 קיבל 1.6 מיליון שקל.

שי ברק הוא בעל ניסיון של 28 שנה בעולמות שוק ההון, ובעבר שימש כמנהל השקעות במנורה ובהפניקס כמנכ"ל מגדל קרנות נאמנות. נכון להיום מנהל בית ההשקעות שהקים ברק 10 קרנות נאמנות בהם מנוהלים כ־140 מיליון שקל ועוד כ־14 מיליון שקל בתיקי השקעות.

למה שהציבור ירצה להשקיע בבית השקעות קטן?
ברק: "אני מכיר את אלטשולר שחם עוד כשניהל נכסים בהיקף של 40 מיליון שקל. מעולם לא היו למשקיעים בבורסה את האפשרות לקנות את המניות של בית ההשקעות בתחילת הדרך. אנחנו הולכים בדרך המלך, לקחנו רו"ח מארבע הפירמות הגדולות (קסלמן וקסלמן, ח"ש), הם מחמירים בדרישות ועושים לנו מראש את החיים קשים. אנחנו מרגישים בסדר עם המיזוג".

"זה העיתוי המושלם. יש לנצל את הדיכאון בשוק"

"בתור מי שהיה בחמישה 'סייקלים' בשוק ההון (שפל וגאות בשווקים, ח"ש) אני רוצה להגיד שזה העיתוי המושלם", כך מסביר ברק את ההחלטה להיכנס לבורסה דווקא עכשיו. לדבריו, הריביות הגבוהות ניתבו סכומי שיא לקרנות הכספיות והפסיביות, אבל "מתישהו המשקיעים יתחילו להזרים את הכספים בחזרה לניהול האקטיבי. כולם מבינים כיום שבעוד 5 שנים הריבית כנראה תהיה נמוכה יותר. צריך לנצל את הדיכאון הנוכחי בשווקים"

איפה כדאי למשקיעים להתמקד כיום?
"ההמלצה שלנו היא להתמקד כיום בשוק האמריקאי. כאן בישראל רב הנסתר על הגלוי. יש המון סימני שאלה לגבי גודל הגירעון הממשלתי בשל המלחמה ויש לא מעט עסקים שנמצאים כבר בקשיים, מה שבסוף עלול להתגלגל לגל של פשיטות רגל וסגירת פעילויות. אלה דברים שלוקח זמן לעכל, וחלק גדול מהעובדים עוד לא חזרו בכלל מהמלחמה. ראינו למשל, בארה"ב בשנת 2007, שקודם הגיע משבר הסאב־פריים, ואז רק ב־2008 הגיע המשבר הכלכלי הגדול. כך שאנחנו ממליצים כיום להיות מוטים להשקעות בחו"ל עם דגש על ארה"ב. אם תהיה הפתעה טובה בבלימת האינפלציה בארה"ב, אז מהלך של הורדת הריבית עשוי לתת בסיס לעליות נוספות בשווקים".

מבחינת ההשקעות הסולידיות בשוק המקומי, ממליץ ברק להיזהר עם האג"ח של ממשלת ישראל ולהעדיף אג"ח קונצרניות: "האג"ח הממשלתיות כאן נמצאות באזור אי וודאות, מבחינת היקפי הגיוס שיידרש למשרד האוצר. באפיק הקונצרני כדאי ללכת על המדדים". לגבי השקעה באג"ח בחו"ל הוא אומר כי "צריך להיזהר. שינוי חד בדולר עלול לקזז את כל התשואה שתירשם באפיק הזה".