שיא בהיצע: 64 אלף דירות חדשות על המדף; איזו עיר מובילה בעסקאות?

לפי נתוני הלמ"ס, מאז ספטמבר מלאי הדירות החדשות הלא מכורות זינק לשיא, מהן יותר מ-35 אלף מצויות במחוזות המרכז ותל אביב • ירושלים היא העיר הגדולה היחידה שכמעט שלא נפגעה מהמלחמה מבחינת כמות הדירות החדשות שנרכשו בה

מכירת דירות חדשות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
מכירת דירות חדשות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שפל במכירת דירות חדשות עקב המלחמה והמשבר בענף הבנייה, גורר גידול מואץ בהיצע הדירות החדשות למכירה. מאז חגי תשרי הגיע מלאי הדירות החדשות הלא מכורות לשיא חדש, עם זינוק ב-8% לרמה של 64 אלף, מהן יותר מ-35 אלף מצויות במחוזות המרכז ותל אביב. כך עולה מנתוני הלמ"ס על עסקאות בדירות. העיר היחידה הגדולה שכמעט שלא נפגעה מהמלחמה מבחינת כמות הדירות החדשות שנרכשו בה היא ירושלים, שאף הובילה את רכישת הדירות בשלושת החודשים שבין ספטמבר לנובמבר שנה שעברה.

עסקה בשבוע |שני פנטהאוזים באותו פרויקט בחיפה נמכרו תוך עשרה ימים. זה המחיר
שאלות ותשובות |ביטול הטבת מס השבח: כמה ישלמו בעלי דירות ותיקים ואיך המהלך ישפיע על השוק
הגשר לא נבנה, אכלוס השכונה עדיין מתעכב - ולרוכשים נמאס

בחודש השני למלחמה, שוק הנדל"ן היה רחוק מאוד מסימני התאוששות. בחודש נובמבר נמכרו 1,480 דירות חדשות, עלייה של 52.8% לעומת אוקטובר 2023, אך בהשוואה לחודש נובמבר 2022, מדובר בירידה של 51.5%. בהשוואה לממוצע החודשי של מספר הדירות החדשות שנרכשו בשמונת החודשים הראשונים של 2023 (עד לחגי תשרי), הירידה תלולה גם כן, ומגיעה ל-43%, כך שנכון לעכשיו המסרים שמגיעים מאנשי נדל"ן שונים, שהשוק חוזר בהדרגה לקדמותו, על אף שהמלחמה נמשכת - לא מגובים לפי שעה בנתונים.

אשדוד: העיר השנייה במספר הדירות החדשות שנמכרו בה

כאמור, ירושלים נמצאת בראש מכירת הדירות החדשות. בין ספטמבר לנובמבר 2023 נרכשו בעיר 526 דירות חדשות, ירידה של 55 בלבד, לעומת שלושת החודשים שקדמו. כפי שנחשף בגלובס, קבוצות מאורגנות של תושבי חוץ חרדים רוכשות בעיר כמויות משמעותיות של דירות חדשות, דבר שתרם להתמתנות בירידה.

באופן מפתיע, אשדוד הגיעה למקום השני במכירת הדירות החדשות שבה. בין ספטמבר לנובמבר נמכרו בעיר 291 דירות. ואולם רובן נמכרו במהלך חודש ספטמבר שקדם למלחמה. גם אשקלון מככבת בטבלה עם 234 דירות שנרכשו בה, וגם כאן הרוב נמכרו בספטמבר. גם כך, נרשמה ירידה במכירות בהיקף של 62% לעומת החודשים יוני-אוגוסט.

בתל אביב המכירות ירדו ב-49% ל-214 דירות בלבד שנמכרו בעיר בשלושת החודשים הללו. מצד שני בלטה רמת השרון עם מכירת 167 דירות חדשות בה, בפרויקט של התחדשות עירונית, עלייה של 117% לעומת שלושת החודשים הקודמים.

התוצאה של מיעוט העסקאות והמשך של הנפקת היתרי בנייה והתחלות בנייה ברמה גבוהה, היא גידול בהיצע הדירות, שכאמור רשם עלייה של 8% בתוך 3 חודשים בלבד, לכמעט 64 אלף דירות, מהן 19 אלף במחוז תל אביב ו-16 אלף במחוז המרכז.