"למה לנצל את ערפל הקרב בשביל מהלך כזה דרמטי?": מנכ"לית משרד החדשנות לשעבר במכתב חריף נגד הצעת האוצר

"האוצר מנצל את כוחו והציבור הרחב לא יזעק כעת כי הוא לא מרגיש", אומרת הילה חדד חמלניק, שכיהנה עד לפני כשנה כמנכ"לית משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה, על כוונת האוצר לצמצם את תקציבי המחקר היישומי ולסגור יחידות במדען הראשי • לדבריה, המתווה הוא "מכת מוות לפעילות המדענים הראשיים בממשלה"

הילה חדד חמלניק / צילום: רמי זרנגר
הילה חדד חמלניק / צילום: רמי זרנגר

הילה חדד חמלניק, מי שכיהנה כמנכ"לית משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה במהלך ממשלת בנט-לפיד ויצאה מהתפקיד לפני כשנה, כתבה מכתב חריף שנשלח היום (ה') לראש אגף התקציבים, כמו גם לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' ולשר המדע אופיר אקוניס, זאת לאור כוונת האוצר לצמצם את תקציבי המחקר היישומי ולסגור יחידות במדען הראשי.

2024 מתחילה בפיטורים בהייטק הישראלי. האם אנו לקראת גל משמעותי חדש? 
המשקיע שיוצא נגד ישראל, אך מסרב למכור את חלקו בסטארט-אפ ישראלי 

במכתב התריעה חדד חמלניק מפני הדרך והעיתוי שבהם, לטענתה, מקבלי ההחלטות במשרד האוצר מעוניינים לפגוע במחקר היישומי. "הופתעתי לראות אתמול במסמך שפורסם בחטף כי בטיוטת תוכנית המחליטים מאזנת מוצגת תוכנית לצמצום דרמטי בכלל יחידות המדען הראשי במשרדי הממשלה, כולל במשרד המרכזי האמון על המדע, גם בתקציבים וגם בתקני כוח אדם, שיש בו בכדי לפגוע בעתיד תעשיית ההייטק בישראל", כתבה.

היא הוסיפה כי הצעת האוצר, כפי שהיא מוצגת כעת, "בעיתוי בו היא מוצגת, בלי הקמה מוקדמת של חלופה שמציגה סימני הצלחה, הינה מכת מוות לפעילות המדענים הראשיים בממשלה". עוד ציינה חדד חמלניק כי הצעה זו "מרחיקה עוד יותר את החלטות הממשלה מהמדע והמחקר ומשבשת רבות את פעילות קידום החדשנות והמחקר במשק הישראלי כולו".

"אין חולק שהמחקר היישומי הינו מנוע צמיחה ומהווה השקעה עתידית הנדרשת בעת זו. קיצוץ בו, עד כדי הקרסת המערכות שתומכות בו, באופן המוצע בשלב זה על ידי אגף התקציבים, תהווה בכיה לדורות", ציינה.

במכתב טענה חדד חמלניק כי עוד בזמן כהונתה כמנכ"לית משרד החדשנות, "כבר בוצעו צעדים רבים לאיגום התקציבים המוקצים למשרדים והוצאתם באמצעות הליך מרכזי במשרד המדע, הקמת פיילוט משותף לקרן למחקר יישומי יחד עם המל"ג וקידום פעילות משותפת של מדענים ראשיים במשרדים השונים", ועל כן, לא ברור הקיצוץ הנוכחי המוצע כמו גם העיתוי בו תוכנית זו מוצעת.

לדברי חדד חמלניק, בהקדמה שנכתבה בהצעה שהוגשה, נכתב בין היתר כי מטרת הקיצוץ הינה "להאיץ את קידום המחקר היישומי בישראל על ידי איגום משאבי וריכוזם בקרן עצמאית שתפעל במודל תחרותי", מה לשטענתה, זו "אמירה המהווה זריית חול בעיני הציבור".

"רוצים לקצץ את תקציב העתיד של מדינת ישראל"

במסגרת טיוטת התקציב שהפיץ משרד האוצר, נקבע קיצוץ של 236 מיליון שקל בתקציבים של המדענים הראשיים, זאת בתשעה משרדי ממשלה, קיצוץ שייארך לאורך ארבע שנים, עד 2027. לפי הצעת האוצר, כמחצית מהתקציב, 120 מיליון שקל, יקוצצו מתקציב המדען הראשי במשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה.

"אני בעיקר חושבת שזאת פרקטיקה בעייתית של אגף תקציבים" אומרת חדד חמלניק לגלובס. "אם לא מתכוונים לקצץ ורק לייעל, אז למה זה פה? למה לנצל את ערפל הקרב בשביל לעשות מהלך כזה דרמטי?".

"הם מדברים על איגום משאבים. כבר ב-2021, משרד המדע ריכז לתוכו את תקציבי המחקר ממשרדים אחרים, מעל 20 מיליון שקל, שיצאו מרוכז דרך קרן משרד המדע ולא דרך כל מדען ראשי בנפרד", פירטה חדד.

לדבריה, "אם ההחלטות עכשיו לא קשורות למלחמה, למה זה בכלל מעניין עכשיו? ואם זה קשור למלחמה ורוצים לקצץ את תקציב העתיד של מדינת ישראל אז אנחנו בבעיה חמורה".

חדד חמלניק הוסיפה כי החלטות הנוגעות לקיצוץ במדען הראשי כמו גם במחקר היישומי זה "מקום שקל ללכת אליו, כי לכאורה זה לא נוגע לציבור הרחב. זה נוגע בו ישירות, אבל הציבור הרחב לא מרגיש את זה". היא ציינה כי "אלו ויכוחים מקצועיים שהתקיימו וצריכים להתקיים כשלאוצר יש את עמדתו וזה בסדר, אבל במקום לשכנע בוויכוחים המקצועים ובהתאמה להגיע להחלטות, האוצר מנצל את כוחו והציבור הרחב לא יזעק כעת כי הוא לא מרגיש - אבל במבט קדימה, כולנו נרגיש את זה".