יבוא רכב | בדיקת גלובס

גלגלי הכסף: כך משתלטים המיליארדרים של יבוא הרכב על עוד ועוד עסקים בישראל

עם רווחים של מאות מיליוני שקלים בשנה מעסקי הרכב והמוסכים, מנתבים היבואנים סכומים עצומים לעסקים נוספים של נדל"ן, תשתיות, שירותים ומסחר • אלו הם בעלי ההון שמעדיפים להתנהל מתחת לרדאר, אך מחזיקים ברבים מהעסקים המשפיעים על החיים בישראל

צילומים: תמר מצפי, איל יצהר, אביב חופי, אוסנת רום ושלומי יוסף; עיבוד: טלי בוגדנובסקי
צילומים: תמר מצפי, איל יצהר, אביב חופי, אוסנת רום ושלומי יוסף; עיבוד: טלי בוגדנובסקי

דומה שאין רשימה של עשירי ישראל שבה לא תמצאו את יבואני הרכב הגדולים, אשר נהנים משגשוג מתמשך בעסקיהם, פועל יוצא של רווחיות חריגה ורמת תחרות נמוכה. כתריסר יבואני רכב בישראל נהנים מדי שנה מרווח פנטסטי של מאות מיליוני שקלים כל אחד, הנובע ממכירת מכוניות וחלפים, שירותי מוסך ועוד.

מובילאיי מול צים: איזו מניה יותר אטרקטיבית להשקעה?
זאת המניה בוול סטריט שהשורטיסטים הפסידו עליה 12 מיליארד דולר ב-2023

על רקע זה ניתן להבין מדוע משתדלים אותם יבואנים לפעול "מתחת לרדאר", נזהרים מחשיפה לציבור ומסרבים לראיונות בתקשורת. די להם במרדף של הישראלים אחר דגמי הרכב החדשים, וכמעט לא משנה המחיר.

כך, אם באירופה כ־60% מהציבור מגיעים לעבודתם בתחבורה ציבורית, אופניים והליכה, הרי שבישראל רובנו נוסעים לעבודה ברכב הפרטי, לבד בדרך כלל, למרות מחירי הדלק המאמירים והעמידה האינסופית בפקקים, שרק הולכים ומחריפים. ולא נראה שזה הולך להשתנות. בשנת 2023 מכרו יבואניות הרכב בישראל כ־270 אלף מכוניות, קצת יותר מהשנה שלפני ומהממוצע הרב שנתי שלהן.

התוצאה היא הפיכתם של אותם יבואני הרכב למיליארדרים בעלי יתרות נזילות גבוהות, שבשנים האחרונות מנותבות בסכומים גדלים והולכים להשקעות בתחומים נוספים. מדובר בעיקר על כאלה של "כלכלה ישנה" כמו נדל"ן, אנרגיה, תשתיות, פיננסים, שירותים וקמעונות, המבטיחים להם בדרך כלל אספקת תזרים יציב ממקורות נוספים.

מה הסיבה לכך? בכל השיחות שקיימנו עם מנהלים בכירים בענף הרכב, חוזרות על עצמן המילים גיוון ופיזור. אחד הבכירים בענף מסביר כי "כל חברה חפצת חיים חייבת לחשוב על התרחבות. גיוון זה נכון לכל עסק, כשהיכולת לא להיות תלוי ברגל אחת היא חשובה".

מנהל אחר בענף הרכב מודה שפוטנציאל ההתרחבות בו מוגבל: "גם בסקטור מצוין אפשר לצמוח עד גבול מסוים. תפתח עוד מרכז שירות ומוסך? אוקי, אם אתה ממונף תחזיר חלק, אבל מה תעשה עם כל שאר הכסף?".

הגורמים בענף מזכירים גם את כניסת המותגים הסיניים והמכוניות החשמליות כסיבה לפזר השקעות: "חסמי הכניסה הגבוהים נפלו בעקבות כניסת הרכבים חשמליים, מספר המותגים גדל ב־60% תוך שנתיים. ברור לגמרי שבטווח של שלוש שנים העוגה תתחלק בין הרבה יותר שחקנים ותיפגע משמעותית הרווחיות", מעריך אחד מהם. מנכ"ל אחת היבואניות אף אומר כי "שנת 2024 תהיה מאתגרת מאוד".

 

מהלכי הרכישה האחרונים של UMI

את מהלכי ההשקעה הגדולים האחרונים של יבואני הרכב בעסקים שאינם בתחום ההתמחות שלהם, ביצעה חברת יוניברסל מוטורס (UMI), יבואנית מכוניות שברולט, איסוזו וקאדילק, הנמצאת בשליטת משפחת עיני וחיים דנון. היא השקיעה אשתקד מאות מיליוני שקלים במניות חברת שירותי הסיעוד וכוח האדם דנאל, והובילה מהפכה בדירקטוריון החברה המאכזבת (ראו מסגרת).

בשבוע שעבר רכשה UMI מידי קרן פימי את החזקות השליטה (50.2%) בחברת ג'י וואן (G1)העוסקת במתן שירותי שמירה וביטחון תמורת כ־200 מיליון שקל. גורם בשוק מסביר לגלובס כי מדובר בפעילות סינרגטית ל־UMI, ש"זקוקה להם כיוון שמותגי הרכב שלה פחות חזקים, הם יותר נישה כך שפוטנציאל הצמיחה מוגבל".

וזה לא הכול: לפני כשנה וחצי רכשה UMI את רשת חנויות הציוד המשרדי אופיס דיפו מידי רני צים בכמה עשרות מיליוני שקלים, ובד בבד השלימה סיבוב מהיר ורווחי במיוחד של כ־160 מיליון שקל על מניות קבוצת הביטוח הפניקס. אגב יו"ר הפניקס, בני גבאי, הוא גם מנכ"ל משותף של UMI.

יוניברסל מוטורס היא אחת מיבואניות הרכב הקטנות בישראל, שמחזיקה רק כ־1.9% מהשוק, מה שלא מנע ממנה להרוויח במצטבר יותר ממיליארד שקל בשלוש השנים האחרונות.

מבין היבואנים האחרים (שלא כולם מופיעים בכתבה זו) גם בני משפחת קרסו, בעלי השליטה בחברת קרסו מוטורס הנסחרת בבורסה בשווי של 1.5 מיליארד שקל, אינם טומנים ידם בצלחת. היבואנית של מכוניות רנו, ניסן, דאצ'יה וצ'רי הנפיקה לפני כשנה וחצי בבורסה את חברת קרסו נדל"ן , העוסקת בייזום ובנייה למגורים, התחדשות עירונית ונדל"ן מניב.

חברה זו נסחרת כיום בשווי של 1.45 מיליארד שקל לאחר ירידה של כ־27% במחירה בהנפקה. משפחת קרסו גם לקחה חלק בקבוצה שתכננה לרכוש את השליטה בחברת האוטובוסים אגד לפני כשנתיים, אך נסוגה לאחר שזכתה במכרז. זמן קצר לפני כן עמדה על הפרק השקעה נוספת שלא יצאה לפועל במניות שופרסל.

קרסו מוטורס , המחזיקה ב־7.6% משוק הרכב בישראל, רשמה רווח מצטבר של כ־900 מיליון שקל בסיכום שלוש השנים האחרונות.

חברה נוספת הנסחרת בבורסה בתל אביב היא דלק רכב  של גיל אגמון, שביצעה כנראה את ההשקעה הגדולה ביותר של יבואנית רכב בתחום אחר. החברה, יבואנית רכבי מזדה, פורד ו־BMW, שולטת כיום בענקית התשתיות ורידיס העוסקת בין היתר בתחומי התעשייה, האנרגיה, פינוי פסולת ואיכות הסביבה.

דלק רכב רכשה את ורידיס בשנת 2018 תמורת 1.27 מיליארד שקל, ושלוש שנים לאחר מכן הנפיקה אותה בתל אביב בשווי של פי 3 מכך. נכון להיום ורידיס נסחרת בשווי של 2.94 מיליארד שקל, ירידה של יותר מ־20% ביחס למחיר בהנפקה. ירידה זו נבעה בין היתר ממהלך התרחבות גדול שביצעה ורידיס עצמה, שהשלימה אשתקד את רכישת חברת המחזור והקרטונים אינפיניה (לשעבר נייר חדרה), בעיקר מידי קרן פימי, תמורת 2.35 מיליארד שקל.

בינתיים, הרכישה לא התבררה כמוצלחת למדי, כשהמיזוג העביר את ורידיס  להפסד ובשוק תוהים למה אגמון נכנס להשקעה הזו. "אני חושב שהוא טעה, היה יכול לחלק את הכסף כדיבידנד", אומר גורם בענף. ורידיס גם רכשה 20% מתחנת הכוח מישור רותם שבבעלות חברת OPC של עידן עופר, במאות מיליוני שקלים.

דלק רכב ואגמון באופן אישי ביצעו גם השקעות משמעותיות במיזמים של טכנולוגיות לרכב, ואף רשמו אקזיט מוצלח במיוחד בחברת מובילאיי. היבואנית נסחרת כיום בשווי 2.2 מיליארד שקל, לאחר שהרוויחה כ־2 מיליארד שקל בשלוש השנים האחרונות במצטבר.

יבואנית הרכב UMI לקחה את ההגה בחברת סיעוד וכוח אדם ששווה 2 מיליארד שקל

במשך תקופה ארוכה הייתה מניית חברת שירותי הסיעוד וכוח האדם דנאל יקירת המשקיעים בבורסה בת"א, כשהניבה להם תשואות חלומיות של מאות אחוזים.

הביצועים הטובים במניה, לצד תחומי פעילותה השמרניים, הובילו שורה של גופים מוסדיים להפוך לבעלי עניין בחברה המתנהלת ללא גרעין שליטה. בשיאה לפני כשנתיים הגיעה דנאל לשווי של מעל 4 מיליארד שקל.

אלא שסדרה של אירועים שליליים - ובראשם ניסיונות כושלים להתרחבות לתחומי השירותים הרפואיים, טלטלו את החברה, גרמו להרעה בתוצאותיה העסקיות והפילו את המניה. שווייה של דנאל נחתך ביותר מחצי והיא נסחרת כיום לפי שווי של כ־1.9 מיליארד שקל "בלבד".

הוואקום הזה שבו בעיקר גופים מוסדיים מקומיים מחזיקים במניות דנאל, ללא בעל שליטה דומיננטי, קרץ ליבואנית הרכב יוניברסל מוטורס (UMI), בניהולם של עמית רון ובני גבאי.

ביולי אשתקד, לאחר שמימשה השקעה פיננסית מוצלחת במיוחד במניות קבוצת הביטוח הפניקס, הפכה UMI לבעלת עניין בדנאל עם החזקה של מעל 5% במניותיה. בהמשך רכשה מניות נוספות בדנאל ובנתה לעצמה פוזיציה של כמעט 13% ממניות החברה, בשווי שוק נוכחי של כרבע מיליארד שקל. החזקה זו מקנה ל־UMI כוח משמעותי במהלך שהובילה לזעזוע בדירקטוריון דנאל, ואשר כלל את הדחת היו"ר הוותיק רמי אנטין ומינוי דירקטורים מטעמה.

בשבוע החולף, רשמה UMI ניצחון נוסף כשלתפקיד יו"ר דנאל מונתה דירקטורית מטעמה, סיגל רגב, לשעבר מנכ"לית קופת חולים מאוחדת. למינויה של רגב קדמו מספר חודשים שבהם ניהלה UMI מאבק יצרי וסוער מול ארבעת הדירקטורים הוותיקים שנותרו בדנאל, והיוו רוב במועצת המנהלים. הללו הובילו להקמת ועדת איתור שהמליצה למנות את פרופ' ארי שמיס, לשעבר מנכ"ל בית החולים אסותא, לתפקיד היו"ר.

סיגל רגב רוזנברג, מנכ''לית מאוחדת / צילום: ענבל מרמרי
 סיגל רגב רוזנברג, מנכ''לית מאוחדת / צילום: ענבל מרמרי

לאחרונה הצליחה UMI להוביל מהלך להגדלת מספר חברי הדירקטוריון בדנאל ל־9, ולמנות דירקטורים נוספים מטעמה - מנכ"ל החברה עמית רון וד"ר טל פרלוק, בד בבד עם פסילת מינויו של שמיס לתפקיד היו"ר.

יש לציין כי עד כה UMI לא נקטה בצעד לסיום העסקתו של המנכ"ל הוותיק של דנאל, אילן ישראלי, מי שהוביל את עסקאות הרכישה הכושלות שביצעה החברה בשנים האחרונות (של רשת מרפאות "עיניים" להסרת משקפיים בלייזר, חברת שירותי הפונדקאות ותרומת הביציות מנור ואת אביב סיינטיפיק הפועלת בתחום של טיפולי אנטי־אייג'ינג).

עם זאת, הצלחתה של UMI להשתלט על דירקטוריון דנאל, הגם שהיא אינה בעלת השליטה מכוח החזקותיה במניות החברה, עשויה לסמן מפנה בפעילות החברה. לפחות בינתיים בעלי המניות, ו־UMI בראשם, יכולים להיות מרוצים מכניסתה לחברה, כשמרמת השפל בסוף חודש מאי אשתקד, זינקה מניית דנאל ביותר מ־60%.

חזי שטרנליכט

חורש עם החזקות בתחנות כוח

עוד שם גדול בתחום ההשקעות מחוץ לעולמות הרכב הוא זה של היבואן השני בגודלו בישראל, ג'ורג' חורש, בעלי יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה, לקסוס וג'ילי.

באמצעות חברת יוניון השקעות שבבעלות בני משפחתו חולש חורש על עסקי אנרגיה ומסחר הכוללים החזקות ברשת סופר־פארם, ברשת האופנה H&M בישראל, בחברת הגזים התעשייתיים מקסימה, בחברת תמלוגי הגז כהן פיתוח ובתחנת הכוח הפרטית דליה אנרגיות.

לאחרונה רכש חורש באופן פרטי כ־30% מתחנת הכוח אשכול, כחלק מזכייתה של דליה במכרז של חברת החשמל למכירת התחנה, הגדולה מסוגה בישראל, תמורת סכום של 9 מיליארד שקל.

חורש גם נקשר בכמה עסקות נדל"ן גדולות במרכז הארץ, באחת מהן, לפני כשבע שנים, רכש מידי חברת צנורות המזרח התיכון שטח של כ־180 דונמים באזור התעשייה ניר צבי הסמוך לרמלה, עליה פועל מפעל החברה, תמורת 386 מיליון שקל, והשכיר לה אותו מחדש.

ספינות, מרלו"גים ורכבי קיה

מיליארדר אחר שייצר ענף הרכב הוא רמי אונגר, שמייבא באמצעות טלקאר את דגמי קיה. אונגר ידוע כבעל חברת ספנות גדולה (Ray Shipping שיש לה צי של יותר מ־60 ספינות, ואחת מהן אף נחטפה לאחרונה על ידי החות'ים מתימן בים האדום), וגם מחזיק ב־29% מחברת הנדל"ן המניב ויתניה הנסחרת בשווי של כמיליארד שקל. בעבר ניסה להתמודד על המכרז לרכישת נמל חיפה.

עדות לעוצמתו הפיננסית של אונגר ניתנה כאשר רכש לפני מספר שנים מידי חברת הנדל"ן מגה אור, שבשליטת צחי נחמיאס, מרכז לוגיסטי במודיעין, המשמש בעיקר את הדואר, תמורת כ־470 מיליון שקל. זאת לאחר שחיפש על פי המקורבים לעסקה נכס המניב תזרים מזומנים חזק ויציב.

יבואנית מכשירי חשמל עם נתח בביטוח

היבואנית הרביעית בגודלה בישראל היא צ'מפיון מוטורס, המוחזקת בידי חברת ההשקעות אלייד, אותה מוביל היו"ר, רו"ח יצחק סוארי. צ'מפיון מייבאת את מכוניות אאודי, סקודה, פולקסווגן וסיאט וסביבה נבנתה קבוצה עסקית גדולה השולחת זרועות לעסקים מגוונים, הכוללים נכסי נדל"ן, תשתיות, אנרגיה ומסחר בשווי של מיליארדי שקלים.

בין היתר כנראה שרכשתם מכשיר חשמל או שניים מהרשתות שמוחזקות על ידי אלייד - ניופאן וא.ל.מ. היא גם מחזיקה בנתח בעסקי הפנסיה והגמל של מנורה מבטחים, בחברת מסופי המטען הבורסאית ממן ובחברת נגב אקולוגיה שעוסקת במחזור פסולת.

פעילות אינפיניה שקנתה ורידיס של דלק רכב / צילום: אינפיניה מיחזור
 פעילות אינפיניה שקנתה ורידיס של דלק רכב / צילום: אינפיניה מיחזור

אלייד גם זכתה יחד עם החברות לוינשטיין ומבנה במכרז להקמת 230 יחידות דיור במתחם המדובר של שדה דב בצפון ת"א, ורכשה קרקע נוספת בחוף התכלת בהרצליה. לפני כשנתיים מכרה אלייד את חלקה (5%) בחברת כרטיסי האשראי MAX וב־2020 ניסתה להתמודד על רכישת נמל חיפה, וגם על הקמת הרכבת הקלה בגוש דן.