גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם קיים מושב הכי בטוח במטוס?

טיסה היא דרך נסיעה שנחשבת למאוד בטוחה, אבל התקריות בעת האחרונה עם טיסות של אלסקה איירליינס וג'פן איירליינס מעוררות שאלות לגבי איפה טוב לשבת ואיך להתנהג בעת מצב חירום

החור שנפער בדופן המטוס / צילום: ap, The Oregonian
החור שנפער בדופן המטוס / צילום: ap, The Oregonian

הרימו את היד אם אתם מקדישים יותר מחשבה לשאלה איפה תשבו על מטוס, והאם אתם באמת מוכנים לעזור בעת מצב חירום, לאחר הצפייה בצילומים המזעזעים בשתי תאונות שהתרחשו תוך זמן קצר באלסקה איירליינס ובג'פאן איירליינס.

WSJ | חור באמצע הטיסה: איך פיצתה אלסקה איירליינס את הנוסעים
WSJ |בתוך מטוס בוער, היו ל־367 נוסעים דקות בודדות להימלט. כך הם עשו זאת  

מיליוני נוסעים מגיעים ליעדיהם כל יום ללא בעיה: ב־2022 היו 20 תאונות בחברות תעופה אמריקאיות המספקות שירותים על פי לוח זמנים קבוע, עם הרוג אחד, על פי המנהל הלאומי לבטיחות בתעבורה (NTSB). זה מתוך כמעט 8.4 מיליון טיסות. המושג "תאונה של חברת תעופה" מכסה נזק משמעותי או פציעה חמורה על מטוס משער ההמראה עד שער הנחיתה.

אבל נוסעים מפוחדים בצדק ממצבי־כמעט, ומומחי בטיחות תעופה אומרים שטבעי לתהות באיזה מושבים במטוס הכי בטוח לשבת לאחר שתקריות שהתרחשו באמצע טיסה הגיעו לחדשות. הם ממהרים להוסיף שאין תשובה אחת נכונה - בין היתר בגלל שבלתי אפשרי לחזות מראש מקרי חירום אוויריים, בגלל נדירותם.

"אין באמת 'מושב הכי בטוח' במטוס", אמר אנתוני בריקהאוס, מרצה עמית באוניברסיטה אמברי־רידל לאווירונאוטיקה בדיטונה ביץ', פלורידה.

מטוס של Japan Airlines עולה באש על המסלול של נמל התעופה האנדה בטוקיו / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בהלה בשמי פורטלנד

כמה מוותיקי התעשייה אומרים שהופתעו לגבי פרטי התקרית בטיסת אלסקה 1282 שיצאה מפורטלנד, אורגון, ביום שישי בערב.

חלק מהמטוס התפרק קרוב למושב חלון 26A בחלק האחורי של המטוס. למרבה המזל אף אחד לא היה במושב או במושב המרכזי הסמוך אליו.

החור היה בגודל של דלת יציאת החירום אבל בפועל היה פאנל באורך 1.2 מטר שמשמש לכיסוי, או סגירת, מקום שבו אפשר להתקין דלת נוספת במטוס. בחלק מתצורות המושבים של מטוס 737 מקס 9, המושבים האלה היו הופכים ליציאה נוספת.

גם אלסקה וגם יונייטד גילו ברגים רופפים על אוטמי הדלתות של מטוסי מקס 9 אחרים לאחר שמנהל התעופה הפדרלי קרקע את הדגם הזה.

אף נוסע בטיסה של אלסקה או של ג'פאן לא נפצע באופן רציני. חמישה נוסעים במטוס משמר החופים של יפן שהתנגש עם המטוס של ג'פאן איירליינס נהרגו בהתנגשות ב־2 בינואר בשדה התעופה האנדה בטוקיו.

עד כמה שתקריות כאלה הן לא שגרתיות, כשהן קורות, אף אחד לא יודע מראש איך יתרחשו, אמר בריקהאוס, מנהל מעבדת המחקר הפורנזי האווירי של אמברי־רידל וחוקר תאונות אוויריות.

"אם תוכלי לומר לי איך מטוס הולך להתרסק", אמר, "אוכל לומר לך איפה לשבת".

הוא אומר שהחלק האחורי של המטוס לרוב בטוח יותר, ואחריו המושבים הקרובים לכנפיים. ה"מרכיבים המבניים החזקים" של הכנפיים הופכים את החלק הזה של המטוס לעמיד יותר בעת התנגשות, אמר.

בריקהאוס מעדיף מושבים בשורת היציאה בגלל המקום הנוסף לרגליים והסיכוי להימלט מהר במקרה של מצב חירום.

"אם משהו כן קורה, אני כבר ליד היציאה", אמר.

להאזין לפני ההמראה

נוסעים שבאמת חוששים לגבי בטיחות צריכים להתמקד פחות באיפה הם יושבים ויותר בתדרוכי הבטיחות של חברת התעופה לפני הטיסה, כך אמר בריקהאוס ומומחים אחרים בתעשייה. רוב הזמן נוסעים, בעיקר נוסעים תכופים (וגם אני), מתעלמים ממה שאומרות הדיילות ומסרטוני הבטיחות המוקרנים על גב המושב שלפנינו.

"זה מתסכל כשאני טס ואני מסתכל מסביב וכל כך מעט אנשים מפנים תשומת לב", אמר בריקהאוס.

הדיילות באופן שגרתי מזכירות לנו להקפיד לחגור חגורת בטיחות כשאנו יושבים ולהסתכל איפה נמצאת יציאת החירום הקרובה ביותר למושב שלנו. בריקהאוס אומר שהיו תאונות בהן נוסעים פספסו יציאת חירום שהייתה ממש מאחוריהם כשניסו להגיע ליציאות חירום בחלק קדמי יותר של המטוס.

"מבחינה פסיכולוגית, בני אדם אוהבים לצאת מהמטוס באותה דרך שנכנסו", אמר. "זה באמת קשור לערנות ולתשומת לב למה שקורה מסביב".

גרהם בריית'וויט, מרצה ומנהל מערכות תחבורה באוניברסיטת קרנפילד הבריטית, אומר שראה חברות תעופה שמציעות לנוסעים לספור את מספר השורות עד ליציאה, אפילו אם היציאה מאחוריהם.

אחת הסיבות לכך, כתב לי בדואר אלקטרוני: האדם האחרון שנמלט שריפה במטוס של בריטיש איירטורס בשדה התעופה של מנצ'סטר ב־1985 אמר שתמיד נהג לספור את מספר השורות עד היציאה הקרובה ביותר. כשעשן מילא את הקבינה, זה מה שהוביל אותו לבטיחות.

המושב החביב על בריית'וויט כשהוא נוסע: מושב המעבר הקרוב ביותר לשורת היציאה שזמין.

במהלך פינוי, אמר, הכרחי להקשיב להוראות הדיילים. הם מקבלים הוראות מהטייסים איזה צד של המטוס בטוח יותר לפינוי או מחליטים בעצמם איפה ומתי בטוח לפתוח יציאת חירום.

בזמן התקרית במטוס של ג'פאן לא ניתן היה להשתמש בכל יציאות החירום בגלל שהמטוס בער, אבל הם הצליחו לפנות 367 נוסעים תוך 18 דקות. בדגם איירבוס A350 נדרשים להוכיח בבדיקות שאפשר לפנות את המטוס תוך פחות מ־90 שניות, אבל הצוות עדיין היה מהיר דיו להציל את כולם.

מאט פלאט אינו נוסע חששן. נהג UPS בן 50 מיוטה התחיל לטוס כקטין לא מלווה כשהיה ילד ואומר שבימינו הוא טס כמה פעמים בשנה, לעתים קרובות עם ילדיו. הוא צופה בתוכנית "אסונות אוויריים", בערוץ סמית'סוניאן.

פלאט אומר שהבן שלו בן ה־10 אוהב את מושב החלון בדיוק כפי שהוא אהב אותו בגילו. אבל הוא בעצמו לא יישב במושב כזה בטיסה מתוכננת לפלורידה לאימון קיץ של ליגת הבייסבול.

העובדה שהתקרית של אלסקה קרתה למטוס חדש לגמרי זעזעה אותו.

"אני כנראה אעשה כל מאמץ להימנע ממושב ליד החלון", אמר.

עוד כתבות

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח־האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהימה את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות