ישראל במלחמה | שאלות ותשובות

טווח מוגדל ודיוק כירורגי: כך פועל טיל הנ"ט המחודש של חיזבאללה

ארגון הטרור פגע ביחידת הבקרה של צה"ל במירון באמצעות טיל קורנט מחודש • כיצד ישראל שידרגה את יכולות ההגנה שלה מפני הטיל המתקדם, ומהן יכולותיו?

הפגיעה בבסיס במירון על ידי חיזבאללה, בשבוע שעבר / צילום: צילום מסך, טוויטר
הפגיעה בבסיס במירון על ידי חיזבאללה, בשבוע שעבר / צילום: צילום מסך, טוויטר

רבים בישראל התוודעו לראשונה בשבת האחרונה לתוצאות מפעל ההתעצמות ודיוק הטילים של חיזבאללה. הדבר קרה כאשר ארגון הטרור בלבנון פגע ביחידת הבקרה האווירית הצפונית של חיל האוויר באמצעות שיגור טיל נ"ט רוסי מדגם קורנט EM.

מערכת שלמה של הגנה אווירית ברכב אחד: רפאל השלימה ניסוי מוצלח במערכת SPYDER All in One 
דירוג צבאות העולם ל-2024: באיזה מקום מדורגת ישראל? 

טילי קורנט נחשבים לנשק מודרני ששימש את חיזבאללה גם במלחמת הלבנון השנייה, בה נפלו 121 חיילי צה"ל. מדובר במשפחה של טילי נ"ט שהתפתחו לאורך השנים, ומיטב התוצרת שלהם משמשת היום את חיזבאללה. אז מהם היכולות של קורנט EM, כיצד הוא מגיע לחיזבאללה, ובאיזו מערכה אחרת הוא מופעל כדבר שבשגרה? גלובס עושה סדר.

מהו טיל קורנט EM?

חברת KBP חשפה את הטיל בסלון האווירי של מוסקבה באוגוסט 2011. טיל קורנט EM הוא טיל מדויק שניתן לשיגור משתי פלטפורמות: רכובה או משגר שמתבסס על שדרוג של משגר קורנט E, הישן יותר. הטווח של הטיל, ששוקל כ־31 ק"ג, הוא עד 10 ק"מ ביום ועד 8 ק"מ בלילה. הפערים בין היום ללילה נובעים, בין השאר, בשל טמפרטורה נמוכה יותר בלילה, שמשפיעה על ההנעה בתוך המשגר.

הדיוק הרב של קורנט EM נובע מהגדלת טווח התצפית שלו באמצעות שני שדות ראייה. הקורנט המחודש יכול לחדור שריון בעובי של כ־1.1־1.3 מטר. המערכת שלו מסוגלת לשגר שלושה טילים, כשהקורנט המחודש נע במהירות של כ־300 מטר בשנייה. עוצמת הפיצוץ שלו שווה לכ־10 ק"ג TNT, שלוש ק"ג יותר מקורנט E.

מהו מחירו של הטיל ואיך הוא הגיע לידי חיזבאללה?

מחיר טיל קורנט מוערך בכ־26 אלף דולר, כשידוע כי יש שני מקורות עיקריים שמספקים אותו לחיזבאללה. בראש ובראשונה - איראן. כבר במלחמת האזרחים בתימן הוכח בשנים האחרונות כיצד קורנטים מתקדמים הגיעו לידי המורדים החות'ים, שפגעו באמצעותם בטנקים סעודיים רבים. מקור נוסף לאמל"ח מתקדם לחיזבאללה, גם אם משני כיום, הוא נשיא סוריה בשאר אסד.

איך ישראל השתפרה בהגנה מול הקורנט?

ישראל התמודדה לראשונה עם שימוש של חיזבאללה בסדרת קורנט במלחמת לבנון השנייה כאמור. התוצאות הקשות הובילו לקידום דרסטי של מערכות המיגון האקטיביות (מעיל רוח מתוצרת רפאל), בטנקים ובנגמ"שים. נתונים שפרסמו תא"ל (מיל') ברוך מצליח, לשעבר ראש מנת"ק (מנהלת טנק המרכבה והרק"ם במשרד הביטחון), ואל"מ (מיל') שאול נגר, בביטאון השריון, מצביעים כי קורנט בגרסתו הישנה יותר היה הרסני מאוד בשל ראש קרבי כפול שמיועד להתגבר על מיגון ריאקטיבי.

הנתונים ממלחמת לבנון השנייה הצביעו כי כ־60 טנקים ונגמ"שים ועוד כ־20 דחפורים נפגעו במלחמת לבנון השנייה מטילי נ"ט שונים. מתוכם כ־20 טנקים נפגעו מטילי קורנט מתקדמים, שנורו בעיקר נגד טנקי מרכבה סימן 4. עוד מציינים שני המומחים כי מבין פגיעות הנ"ט בטנקים ב־2006, כ־40% הצליחו לחדור לתא הלחימה, ובממוצע היה הרוג אחד לכל חדירה. נתונים אלה היו נמוכים משמעותית ביחס למלחמות העבר, שבהם שיעור החדירה היה כ־60%.

לפי הערכות מומחים, מלחמת חרבות ברזל ככלל היא המערכה שבה הופעל מספר טילי הנ"ט הגדול ביותר עד כה. אך בכל זאת, מספר הנופלים, באופן יחסי למערכה, אינו גבוה מאוד.

חיזבאללה וחמאס מפרסמים תיעודים שונים של התקיפות במטרה להגשים יעדים תודעתיים - למשל בפרסום תיעוד הפגיעה במירון של חיזבאללה. עם זאת, חלק גדול מהתיעודים של חמאס מהווים "גול עצמי". עורכי הסרטונים של ארגון הטרור לא יודעים לזהות הפעלות מוצלחות רבות של מעיל רוח שמוכחות בעזרת התיעודים שלהם.

לא מן הנמנע כי גם אותם קטעים מאפשרים למהנדסים במערכת הביטחון לחדד אף יותר את המערכת שמוטמעת גם בטנקים מפורסמים של צבאות זרים, כמו ליאופרד של צבא גרמניה וצ'לנג'ר של צבא בריטניה. אולם, אף מערכת הגנה לא מספקת הגנה אבסולוטית - וכאן עלול קורנט EM לפגוע.

באיזו זירה נוספת מופעל קורנט EM?

מלחמת רוסיה־אוקראינה מאפשרת למערכת הביטחון לצבור מידע אודות שימושים אפשריים של קורנט EM. צבא רוסיה משתמש בטילי הקורנט כדי ליצור מערך הגנה מפני תקיפות של מסוקי קרב וכלי טיס נגד מערכת ההגנה האווירית המתקדם 400־S. ברמה ההתקפית, במהלך המלחמה השמידו קורנט ER טנקים של צבא אוקראינה, בהם אברהמס 2 מתוצרת בריטניה. למעשה, טילים אלו פגעו בכוחות שריון האוקראיניים במרבית הגזרות, אם לא כולן.

מנגד, גם כוחותיה של קייב פוגעים ברוסים עם טילי נ"ט אלו. באמצעות קורנט מדגמים קודמים, למשל, הושמדה מערכת תצפית רוסית. המשגר ששימש לפעולה זו, כפי שהכריזו בגאווה האוקראינים, הוא שלל מלחמה.