הדירוג השנתי: אלו הדרכונים החזקים ביותר בעולם, ואיפה ממוקם הישראלי

אזרחי שש מדינות בעולם זכאים נכון לתחילת שנת 2024 להיכנס ללא דרישה בוויזה ל-194 מתוך 227 מדינות וטריטוריות ברחבי העולם • גם הדרכון הישראלי רשם בשנים האחרונות עלייה בדירוג העולמי ובמספר המדינות אליהן אזרחים ישראלים יכולים להיכנס ללא צורך בוויזה

גם הדרכון הישראלי רשם עלייה בדירוג העולמי / צילום: Shutterstock
גם הדרכון הישראלי רשם עלייה בדירוג העולמי / צילום: Shutterstock

שש מדינות חולקות את המקום הראשון בדירוג הדרכונים החזקים ביותר בעולם, לפי חברת הייעוץ "Henley & Partners", המפרסמת היום (ד') את המדד השנתי שלה. אזרחי צרפת, גרמניה, איטליה, ספרד, יפן וסינגפור זכאים נכון לתחילת שנת 2024 להיכנס ללא דרישה בוויזה ל-194 מתוך 227 מדינות וטריטוריות ברחבי העולם. למרות העימותים הגלובליים והמתחים הבין-גושיים המתגברים בשנים האחרונות, מספר המדינות המאפשרות כניסה ללא ויזה נמצא במגמת עלייה מתמשכת כבר שני עשורים, לפי החברה, המתמחה בייעוץ בענייני הגירה ואזרחויות זרות. 

המומחה שמגלה: אוניות החלו להכריז שאין להן קשר לישראל כדי להימנע מפגיעה
תעלומה בגרמניה: מי חיבל בצינור הגז שאמור לפתור את משבר האנרגיה?

לפי הדירוג החדש לשנת 2024, אפילו הדרכון הישראלי רשם עלייה בדירוג העולמי ובמספר המדינות אליהן אזרחים ישראלים יכולים להיכנס ללא צורך בוויזה. לעומת המקום ה-24 שבו ניצב ב-2022 (עם כניסה חופשית ל-159 מדינות), השנה ניצב הדרכון הישראלי במקום ה-21, עם כניסה ל-166 מדינות. בשנים האחרונות "הסכמי אברהם" וכן הסכם הכניסה ללא ויזה לארה"ב, ושורת הסכמים בילטרליים עם מדינות נוספות, אחראים לזינוק במספר המדינות שתושבי ישראל יכולים להיכנס אליהן ולשיפור במעמד הדרכון הישראלי. 

ישראל היא אחת המדינות שאזרחיהן מחזיקים בשיעור הגבוה ביותר של אזרחויות נוספות, אחרי מדינות מבוססות הגירה כמו שוויץ. נתונים מדויקים לא נמצאים, אך לפי מחקרים שערך בעבר ד"ר יוסי הרפז, כחצי מיליון ישראלים מחזיקים בדרכון אירופי. בנוסף, לחצי מיליון נוספים יש דרכון אמריקאי או רוסי או של מדינות אחרות, כך שלמיליון אזרחי מדינת ישראל יש למעשה אזרחות כפולה. בעוד בעבר מדינות אסרו על כך, בשנים האחרונות ניתן להחזיק אזרחויות מרובות, וישראלים רבים פנו לעשות זאת מסיבות שונות, כולל כ"תעודת ביטוח" למקרה של קטסטרופה לאומית. לכן, נתוני המדד רלוונטיים לישראלים רבים. 

חופש תנועה רב יותר בין מדינות

לפי המדד של חברת Henley & Partners, העולם צועד לאט לאט, אבל בטוח, לכיוון של חופש תנועה רב יותר. בעוד שבשנת 2006 המספר הממוצע של יעדים אליהם אזרח כלשהו (בממוצע) היה יכול להיכנס עמד על 58 יעדים, השנה הוא כבר עומד על 111. חלק מהמדינות מאפשרות כניסה ללא ויזה רק אחרי אספקת פרטים אישיים. עם זאת, השונות בקרב הדרכונים השונים הולכת וגוברת. לעומת שש המדינות שבצמרת הרשימה, הדרכון האפגני מאפשר כניסה ללא ויזה רק ל-28 מדינות. כך גם לגבי סוריה (29), עיראק (31) ופקיסטאן (34). שלא במקרה, אלו מדינות המקור העיקריות למהגרים לא-חוקיים לאירופה בשנים האחרונות. 

עיון במדד מראה, כי מדינות אירופה מובילות את הדירוג העולמי במספר הכניסות האפשריות ללא ויזה, בעקבות עבודה עקבית ומתמשכת של האיחוד האירופי בנושא תנועה חופשית וכניסה למדינות זרות ללא צורך בוויזה. במקום השני ניצבות פינלנד ושבדיה, ואליהן מצטרפת דרום-קוריאה. במקום השלישי ניצבות במשותף אוסטריה, דנמרק, אירלנד והולנד. במקום הרביעי ניצבות בלגיה, לוקסמבורג, נורבגיה ופורטוגל, שהיתה בשנים האחרונות יעד לבקשות אזרחות רבות מצד ישראלים בעקבות חוקים (שבוטלו בינתיים) לאפשר אזרחות לצאצאי יהודים שגרו במדינה עד המאה ה-15. 

מבין המדינות הלא-אירופיות ברשימה, בולטות אוסטרליה וניו-זילנד במקום השישי וקנדה וארה"ב במקום השביעי (לעומת המקום הראשון במדד ב-2014). 

עוד בולטת ברשימה איחוד האמירויות (מקום 11, עם כניסה ללא ויזה ל-183 מדינות). המדינה עמלה בשנים האחרונות על הרחבה שיטתית של המדינות אליהן תושביה יכולים להיכנס. בשנה האחרונה, בעקבות המלחמה באוקראינה, בולטת הגירה של עשירים מרוסיה למדינה המפרצית. הדרכון הרוסי, לשם השוואה, הידרדר משמעותית אחרי המלחמה ומאפשר כניסה ל-119 מדינות בלבד (מקום 51 בדירוג). איחוד האמירויות הוסיפה 106 יעדים לכניסה ללא ויזה בעשור האחרון, וקפצה מהמקום ה-55 בשנת 2015 למקום ה-11 כעת, כאמור.