גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בואינג שוב מסתבכת: כל מה שכדאי לדעת על הסערה האחרונה של יצרנית המטוסים

החור במטוס בואינג 737 מדגם מקס 9 הוא רק חלק משרשרת ארוכה של תקריות שסיבכו את ענקית התעופה ● כ-200 מטוסים מהדגם הזה קורקעו בארה"ב, מאות טיסות בוטלו ומניית החברה צנחה - אך האנליסטים בטוחים שהיא עוד תמריא

מפעל בואינג. מטוסי החברה הציגו שורת כשלים בשנים האחרונות / צילום: Shutterstock, VDB Photos
מפעל בואינג. מטוסי החברה הציגו שורת כשלים בשנים האחרונות / צילום: Shutterstock, VDB Photos

ענקית התעופה בואינג שוב מסתבכת. בשישי האחרון נפער חור במטוס בן חודשיים של בואינג 737 מדגם מקס 9, המטוס הנמכר ביותר בהיסטוריה של החברה, ועורר בהלה בקרב הנוסעים. אך זו היא רק תקרית מצערת נוספת בשורה של כשלים שהציגו מטוסי החברה בשנים האחרונות.

חור באמצע הטיסה: איך פיצתה אלסקה איירליינס את הנוסעים 
הבלעדיות בשמיים נגמרה, לאיפה הישראלים יבחרו לטוס? 

מה קרה הפעם, כמה מטוסים בסכנה ואיך הגיבה מניית החברה? גלובס עושה סדר.

מה קרה בטיסה של אלסקה איירליינס?

כ-10 דקות לאחר שהמריאה מנמל התעופה הבינלאומי של פורטלנד ביום שישי בלילה, גילו הנוסעים בטיסה 1282 של אלסקה איירליינס כי חור גדול נפער במטוס מדגם בואינג 737 מקס 9, כשדלת יציאת חירום שאינה בשימוש התפוצצה והותירה קרע בצד גוף המטוס. רוח חזקה חדרה לתא הנוסעים ושאבה איתה טלפונים, צעצועים וחפצים אישיים אחרים. הטיסה, שהיתה בדרכה לאונטריו, קליפורניה, הספיקה להגיע ל-16 אלף רגל (4,876 מטר) לפני שהאירוע התרחש, אז ביצעה נחיתת חירום בפורטלנד, אורגון.

מורה בבית ספר מצא את לוח המטוס המפוצץ בחצר האחורית שלו, דיווחה המועצה הלאומית לבטיחות בתעבורה (ה-NTSB) ביום ראשון.

אף אחד מ-171 הנוסעים ושישה אנשי צוות לא נפצע קשה, אך האובדן המהיר של לחץ אוויר בתא הנוסעים הפך את האוויר לדליל וגרם לירידת מסכות חמצן מהתקרה. בטיסה שהיתה כמעט מלאה, המושבים בשורה של החלק שניתק היו ריקים. אך מלבד האפשרות שהמושבים האלה היו מאוישים, זה יכל להיות הרבה יותר גרוע. כמה דקות נוספות לעליית המטוס, שטף האוויר הפתאומי היה הרבה יותר אלים, ועלול היה להיות קטלני.

בגובה של מעל 30 אלף רגל, "יכולנו להסתכל על מצב שבו חלקים גדולים יותר היו מתפוצצים ושבו נוסעים, שבשלב זה של הטיסה כבר לא צריכים להיות חגורים, היו גם הם נשאבים החוצה כי הכוחות היו כל כך אדירים". צוטט בניו יורק טיימס אנתוני בריקהאוס, פרופ' לבטיחות תעופה וחלל באוניברסיטת אמברי-רידל אווירונאוטיקה. גם הטמפרטורה במטוס הייתה יורדת באופן דרמטי.

למה זה קרה?

הדלת המדוברת אמורה להיות מוברגת היטב לגוף המטוס באמצעות ארבעה ברגים. המטוס היה בן חודשיים בלבד, כך שסביר להניח שלא מדובר בבלאי. במסיבת עיתונאים שהתקיימה אמש (ב') בפורטלנד, אמרה יו"ר ה-NTSB, ג'ניפר הומנדי כי ארבעה ברגים המכונים "ברגי עצירה", היו צריכים למנוע מפקק הדלת לנוע כלפי מעלה ולהתנתק מהמטוס.

עם זאת, הברגים לא היו על פקק הדלת כאשר החוקרים מצאו אותה. אמש הודיעו החוקרים הפדרליים כי ייתכן שהברגים לא הותקנו מעולם. "אנחנו לא יודעים אם הם היו שם או אם הם השתחררו במהלך הפיצוץ", אמרה הומנדי, לפי הניו יורק טיימס.

"זה יכול להיות עיצוב, זה יכול להיות פגם בייצור, או שילוב של השניים. או שזה יכול להיות משהו אחר, משהו לא ידוע", הסביר טים אטקינסון, יועץ תעופה וחוקר תאונות מטוסים לשעבר ל-BBC.

אתמול חברת תעופה נוספת דיווחה על תקלה עם הדלת. כך, יונייטד איירליינס הודיעה כי מצאה ברגים רופפים בפקקי דלתות בחלק ממטוסי המקס 9 שלה, כשלקחה מושבים ולוחות דופן לבדיקות בסוף השבוע.

האם היו סימנים מקדימים?

ה-NTSB חשפה כי טייסים ראו נורת אזהרה של לחץ נדלקת במהלך טיסות קודמות, וכי המטוס הוגבל ולא יכל לבצע נסיעות ארוכות מעל המים כתוצאה מכך. עם זאת, היא הזהירה כי ייתכן שנורת האזהרה אינה קשורה לפיצוץ הדלת.

ביום ראשון אמרה הומנדי כי אלסקה איירליינס הוזהרה שלוש פעמים לפני הטיסה ביום שישי על בעיות בלחץ בתא הנוסעים במטוס. האזהרות הללו היו משמעותיות מספיק עד כדי שחברת התעופה החליטה שהמטוס, מקס 9, לא יוכל לשמש עוד בטיסות להוואי.

כמה מטוסים קורקעו?

אלסקה איירליינס בחרה בתחילה לקרקע את צי ה-737 מקס 9 שלה. הרגולטור האמריקני, מינהל התעופה הפדרלי (FAA) הלך בעקבותיה, והשעה זמנית 171 מטוסי בואינג 737 מקס 9, המופעלים בעיקר על ידי אלסקה ויונייטד, לצורך בדיקות.

"נכון ליום שני, השימוש במטוס הזה נשאר מושעה וביטלנו 200 טיסות מקס 9. אנו מצפים לביטולים משמעותיים גם ביום שלישי. הצלחנו להפעיל כמה טיסות מתוכננות על ידי מעבר לסוגי מטוסים אחרים, תוך הימנעות של כ-30 ביטולים בכל אחת מהן. ביום שני ושלישי", אמרו נציגי יונייטד בהצהרה רשמית.

חברות תעופה אחרות עם מטוסי מקס 9 נמצאות מחוץ לארה"ב, כמו קופה איירליינס של פנמה, טורקיש איירליינס ואיסלנדאייר. סוכנות הבטיחות בתעופה של האיחוד האירופי הודיעה ביום שני כי מטוסי ה-Max 9 הפועלים באירופה אינם מקורקעים מכיוון שיש להם תצורה שונה.

ה-NTSB הודיעה כי החלה בחקירה שכנראה תימשך חודשים. בחקירה צפויים להיות מעורבים הן בואינג והן הספקית שלה, Spirit AeroSystems, שייצרה בפועל את הדלת.

האם יש בישראל מטוסים מדגם זה?

לא, לאף אחת מחברות התעופה הישראליות אין מטוסים מדגם 737 מקס 9.

איך הגיבה המניה של בואינג?

אתמול צנחה מניית בואינג ב-8%, ואת המסחר היום פתחה בירידות של כ-2%. Spirit AeroSystems ירדה ב-11% אתמול לקצת מעל 28 דולר, והיום היא מאבדת כ-3% נוספים.

מניות של יריבתה האירופית של בואינג, איירבוס, עלו ביום שני ב-2.5% בפריז, כאשר המשקיעים שיערו שהיא יכולה לקחת נתח שוק מהחברה האמריקאית, דווחו ב-CNBC. "איירבוס תכריז כי סיפקה 735 מטוסים בשנה שעברה, וגברה על בואינג כדי להישאר יצרנית המטוסים הגדולה בעולם זו השנה החמישית ברציפות", צוטטו מקורות בתעשייה ברויטרס. עם זאת, היום המניה נסחרת ללא שינוי.

למרות זאת, ב-InvestorPlace מזכירים שבואינג שרדה תקריות גרועות בהרבה בעשור האחרון, כולל תאונות קטלניות מרובות. גם לפי דיווח רויטרס, האנליסטים בוול סטריט רואים בתאונה נסיגה זמנית לבואינג. כמה אנליסטים אמרו שהבעיה נראתה כבעיית ייצור חד פעמית, ולא בעיית עיצוב שיקרה יותר לתיקון.

חלק מהמשקיעים ראו בצניחת יום שני הזדמנות קנייה. "אני חושב שבטווח הארוך, בואינג תבין את זה. יש להם עסקים טובים והם עושים מטוס טוב", אמר לרויטרס טוני בנקרופט, מנהל תיקים בחברת ההשקעות-Gabeli Funds, המחזיקה בנתח של פחות מ-1% בבואינג.

כך או כך, "הנהלת בואינג תהיה תחת לחץ ניכר מצד הרגולטורים והלקוחות להסביר מה קורה, מה שאומר רוח נגד משמעותית קדימה עבור העסק. אין זה פלא שהמשקיעים מיהרו למכור את המניות מכיוון שהסיכונים למקרה ההשקעה רק עלו", אמר ל-CNBC ראס מולד, מנהל השקעות ב- AJ Bell, פלטפורמת ההשקעות הבריטית.

מה קרה בהסתבכויות הקודמות של בואינג?

המקס 737 הוא המטוס הנמכר ביותר של בואינג, אך מסתמן גם כאחד הקטלניים שלה. התקרית של טיסה 1282 מצטרפת לרשימת הכשלים של בואינג מהשנים האחרונות. זאת כאשר שתי תאונות של דגם ישן יותר של בואינג 737, מקס 8, המופעל על ידי Southwest Airlines, הובילו למותם של מאות אנשים, ולהפסדים של מיליארדי דולרים לחברה, לאחר שיותר מ-50 מדינות ברחבי העולם השעו זמנית את המטוסים. בשתי התאונות של מקס 8 - באחת מעורבת חברת התעופה האינדונזית Lion Air ב-2018 ובאחרת מעורבת אתיופיאן איירליינס ב-2019 - נהרגו 346 בני אדם.

תקריות אלו הובילו להשעיית צי המקס 737 העולמי למשך יותר מ-18 חודשים לצורך תיקונים ובדיקות בטיחות נוספות. ראש ה-FAA תיאר לאחר מכן את הדגם כ"מטוס התובלה הנבדק ביותר בהיסטוריה". עם זאת, מאז שהמקס 737 חזר לשירות, היו מספר בעיות, כולל תקלות חשמליות ובעיות בקרת איכות, שבחלקן היתה מעורבת גם Spirit AeroSystems.

לאחר התאונות הקודמות חשפו חוקרים את הבעיות במערכת מאפייני התמרון של המטוס, או MCAS. ה-MCAS, שפותחה על ידי בואינג, נועדה לעזור לייצב את המטוס. אך ביזנס אינסיידר דיווח בעבר שמערכת MCAS השתמשה בנתונים מחיישן יחיד שסיפק נתונים לא מדויקים לגבי זווית המטוס. בואינג גם לא בנתה חיישן גיבוי שיכול לתקן את הנתונים הללו.

בואינג הבטיחה בסופו של דבר לתקן את מערכת בקרת הטיסה הפגומה, אבל לפי ביזנס אינסיידר, הופיעו דיווחים על לחץ שהופעל על העובדים לאשר תכונות בטיחות במהירות, שהטייסים אפילו לא ידעו שהם טסים עם מערכת אוטומטית עד להתרסקות Lion Air, ושבואינג הטעתה את ה-FAA בנוגע ל-MCAS.

בביזנס אינסיידר מדגישים כי התאונות הקודמות וזו של אלסקה איירליינס לא נראות קשורות, אך "יש עדיין הרבה מה לקבוע לגבי האירוע".

המטוס שהיה מעורב בתקרית האחרונה הוא הגרסה המתקדמת יותר והדור האחרון של 737 של בואינג. המטוס תוכנן להיות הרבה יותר חסכוני בדלק מדגמים קודמים, וזכה להצלחה בקרב חברות התעופה. אך בואינג התמודדה עם האשמות נרחבות בהעמדת הרווח מעל בטיחות הנוסעים. חושפי שחיתויות טענו שהחברה מפעילה לחץ מופרז על עובדיה לבנות יותר מדי מטוסים מהר מדי, מה שהוביל לתנאים כאוטיים במפעלים שלה, וקיצוץ פינות בקווי הייצור.

התאונה ביום שישי התרחשה בדיוק כשבואינג ניסתה להגביר את התפוקה של המקס. "אני חושב שכרגע, בהתחשב במידע שהיה לחושפי השחיתויות ומה שנחשף עד כה, אני פשוט אהיה מודאג מכך שלמטוס יש בעיות ייצור, וייתכן שהן לא מוגבלות לדלת הזו של המקס 9", אמר ג'סטין גרין, עורך דין לתאונות תעופה ב-Kreindler & Kreindler, לביזנס אינסיידר.

עם זאת, החברה מתעקשת שהיום היא חברה אחרת. המנכ"ל שלה, דיוויד קלהון, הדגיש שוב ושוב את מחויבותה לסטנדרטים הגבוהים ביותר של בטיחות, איכות ושלמות.

עוד כתבות

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א