האם מספר המפונים מהצפון עומד על יותר מ־120 אלף?

כמה מתושבי הצפון פונו מביתם בעקבות המצב? הרבה פחות מכפי שטען ליברמן • המשרוקית של גלובס

אביגדור ליברמן, ישראל ביתנו (שבע תשע, 103FM ,7.1.24) / צילום: שלומי יוסף
אביגדור ליברמן, ישראל ביתנו (שבע תשע, 103FM ,7.1.24) / צילום: שלומי יוסף

להגדרות הציונים לחצו כאן

נכון - ההצהרה נכונה ומדויקת
נכון ברובו - ההצהרה נכונה ברובה, אך יש בה מרכיב שאינו נכון או אינו מדויק
חצי נכון - חלק מההצהרה נכון וחלקה שגוי, או שהיא אינה כוללת פרטים מהותיים שעשויים לשנות את משמעותה
לא נכון ברובו - חלק קטן מההצהרה נכון ורובה שגוי, או שהיא מחסירה פרטים יסודיים באופן היוצר הטעיה מהותית לגבי משמעותה
לא נכון - ההצהרה כלל אינה נכונה
מטעה - ההצהרה יוצרת מצג שווא או רושם שגוי, אף שהיא מתבססת על עובדות נכונות
כן, אבל - עובדה נכונה בפני עצמה, אך עובדות שלא צוינו עשויות להעמידה באור אחר. מומלץ לבחון את הדברים בפרספקטיבה רחבה יותר
לא מבוסס - לא קיימים נתונים עליהם ניתן לבצע קביעה פוזיטיבית לגבי נכונות הטענה, ואלה גם לא נאספים
ללא ציון - המצב העובדתי מורכב מכדי לתת לאמירה ציון מובהק. הסיבות האפשריות לכך יכולות להיות: התבטאות שאינה מובהקת מספיק וניתן לפרש אותה במספר צורות, מחלוקת בין מומחים, מתודולוגיות שונות שלא ניתן להכריע ביניהן ועוד

מזה כשלושה חודשים שישראל נתונה במצב שכמותו לא הכירה. מלבד התושבים הרבים שפונו בדרום וטרם שבו לבתיהם, ישנם גם מפונים רבים בצפון - שם נראה שהמצב מורכב אף יותר, מכיוון שלא ברור מהו התהליך שאמור להוביל לחזרתם הביתה. ח"כ אביגדור ליברמן התייחס לכך בראיון ב־103FM ואמר: "כרגע תושבי הגליל פונו. יש לנו יותר מ־120 אלף פליטים רק מהצפון שנאלצו לעזוב את בתיהם". זאת לא הייתה הפעם הראשונה שליברמן נקב בסדר הגודל הזה. כשבוע לפני כן, בריאיון בכאן 11, בתשובה לשאלה על המצב בצפון הוא הזכיר כי "יש לנו שם כ־130 אלף פליטים". האם אלה המספרים?

המשרוקית | לרמטכ"ל לא הייתה סמכות למנות את שאול מופז לצוות שיבדוק את צה"ל?
המשרוקית | באיזה בית דין בינלאומי נתבעת ישראל על "רצח עם", ולמה זה חשוב? 

הפינוי המאורגן של תושבי היישובים בצפון החל ב־18 באוקטובר, כשבוע וחצי לאחר פרוץ המלחמה בעזה. החלטה מספר 975 של הממשלה קבעה כי תושבי היישובים שבטווח של בין 0 ל־5 ק"מ מהגבול יפונו מבתיהם, ויהיו זכאים למקומות לינה ושהייה חלופיים על חשבון המדינה (בהחלטה צוין כי פינוי האוכלוסייה בטווח של עד 2 ק"מ ממילא החל כבר). בכמה תושבים מדובר? על פי הנתונים אליהם הפנתה אותנו רשות החירום הלאומית (רח"ל) ונתונים המוצגים במסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת (ממ"מ), בסך הכל הורתה המדינה על פינוי של כ־61 אלף תושבים מ־43 יישובים. כלומר, כמחצית מהנתון בו נקב ליברמן. אלה מתחלקים ל־27 אלף תושבים מהיישובים הקרובים ביותר לגדר, שמוגדרים מפונים רשמית מאז 18 באוקטובר; כ־23 אלף תושבים מקריית שמונה שם החל הפינוי הרשמי ב־20 באוקטובר; ועוד כ־11 אלף מפונים מהיישובים המרוחקים יותר (בפועל, פונו יישובים בטווח של עד 3.5 ק"מ מהגבול). במסמך של הממ"מ ישנו גם פירוט של מספר המפונים בפועל. על פי הנתונים, שמעודכנים לתחילת דצמבר, פונו מהיישובים כ־51,700 תושבים - שהם כ־84% מכלל פוטנציאל המפונים.

 

מצד שני, יש גם מפונים מיישובים מרוחקים יותר, שהחליטו להתפנות באופן עצמאי, ואינם זכאים לסיוע מהמדינה. בכמה אנשים מדובר כאן? אותו מסמך של הממ"מ נוקב בהערכה של כ־6,000 איש נוספים, שמבוססת על נתוני פיקוד העורף. יחד עם זאת, בדיון שנערך בעניין בוועדה לביקורת המדינה של הכנסת, טענו ראשי רשויות בצפון כי המספר בפועל הוא גבוה בהרבה, ועומד על כ־30 אלף תושבים.

אז מדוע נקב ליברמן במספר כה גבוה, שרחוק אפילו מההערכות המרחיבות ביותר? הוא לא השיב לפניותינו, אך ייתכן שהוא התבלבל עם הנתון הרשמי של סך המפונים במדינה, מהדרום ומהצפון יחד, שעומד על פי נתוני רח"ל על כ־126 אלף תושבים.

בשורה התחתונה: דבריו של ליברמן לא נכונים. על פי נתונים והערכות של גורמים רשמיים התפנו מהצפון כ־52 אלף תושבים, מתוך כ־61 אלף "זכאים". לאלה צריך להוסיף בין 6,000 תושבים (נתוני פיקוד העורף) ל־30 אלף (הערכת ראשי רשויות) שמתגוררים ביישובים מרוחקים יותר, והתפנו עצמאית.

תחקיר: יובל אינהורן

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: אביגדור ליברמן

מפלגה: ישראל ביתנו

תוכנית: שבע תשע

ציטוט: "יש לנו יותר מ-120 אלף פליטים רק מהצפון שנאלצו לעזוב את בתיהם"

תאריך: 7.1

ציון: לא נכון

בריאיון ל-103FM, ח"כ אביגדור ליברמן התייחס למציאות הביטחונית בצפון וביקש לתאר את תמונת המצב של תושבי האזור: "כרגע תושבי הגליל פונו. יש לנו יותר מ-120 אלף פליטים רק מהצפון שנאלצו לעזוב את בתיהם ", אמר ליברמן. למעשה, זו אינה הפעם הראשונה שליברמן נוקב בנתון הזה. כשבוע לפני כן, בריאיון בכאן 11, ליברמן נשאל גם אז על האופן שבו הוא רואה את המצב בצפון, ובמסגרת תשובתו אמר: "יש לנו שם [בצפון] כ-130 אלף פליטים". על כן, בדקנו האם זה אכן מספר המפונים מיישובי הצפון.

פינוי האוכלוסייה בצפון מוסדר במספר החלטות. הראשונה היא  החלטה מ-2012 של ו"ועדת שרים להכנת העורף לשעת חירום" שקיבלה תוקף של החלטת ממשלה (מספר 4877). ההחלטה קובעת תוכנית פעולה לאומית לחלוקת אחריות לביצוע פינוי המוני מאורגן של אוכלוסייה וקליטתה בשל סיכון המאיים עליה או משום שנותרה ללא קורת גג.

על בסיס החלטה זו ולאור תוכנית אופרטיבית של צה"ל ("מרחק בטוח צפון"); האיום הקיים על האוכלוסייה המצויה בסמוך לגבול הצפוני של מדינת ישראל במסגרת מלחמת 'חרבות הברזל'; ירי טילים וחדירת גורמים עוינים אל שטח ישראל ומשלא ניתן לשמור על שלומה של האוכלוסייה או להבטיח אספקת מוצרים ושירותים בסיסיים עבורה אלא באמצעות פינויה המאורגן - ב-18 באוקטובר קיבלה הממשלה את החלטה מספר 975 שעניינה "תוכנית פעולה לאומית לביצוע פינוי אוכלוסייה בגזרת הצפון (0 - 5 ק"מ מהגבול) וקליטתה". בהחלטה צוין כי על פי הודעת שר הביטחון, פינוי האוכלוסייה בטווח של עד 2 ק"מ כבר החל - ובנוסף, נקבע שם כי תפונה גם האוכלוסייה הנמצאת בטווח של 5-2 ק"מ מהגבול הצפוני של מדינת ישראל, בהתאם לתוכנית צה"ל ולהערכת מצב מבצעית שלו, כאשר שר הביטחון מוסמך, בתיאום עם ראש הממשלה, להורות על עיתוי הפעלת תוכנית הפינוי. נציין שעל פי האמור בעתירה שהוגשה לבג"ץ על ידי מספר יישובים, בהחלטת הממשלה נכללים שמונה יישובים שלגביהם לא הופעלה תוכנית פינוי בסופו של דבר: עבדון, אבירים, אלקוש, עלמה, ריחאניה, כרם בן זמרה, פסוטה וחורפיש.

בכמה תושבים מפונים מדובר? על פי הנתונים אליהם הפנתה אותנו רשות החירום הלאומית (רח"ל) ונתונים המוצגים במסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת (ממ"מ), פונו בצפון "באופן רשמי" בסך הכל כ-61 אלף תושבים מ-43 יישובים. מספרי המפונים מתחלקים ל-27 אלף תושבים מ-28 היישובים שבטווח של 0-2 ק"מ מגבול לבנון (תוכנית הפינוי הופעלה ב-16 באוקטובר), כ-23 אלף תושבים מקריית שמונה תוכנית הפינוי הופעלה ב-20 באוקטובר) וכ-11 אלף תושבים מ-14 יישובים בטווח של בין 2 ל-5 ק"מ (הפינוי החל ב-22 באוקטובר).

לפי הממ"מ, נכון ל-4 בדצמבר, בפועל פונו כ-51,700 - שהם כ-84% מכלל פוטנציאל המפונים. אלה מתחלקים לכ-22,700 תושבים שהתפנו מיישובים במרחק של עד שני ק"מ מהגבול (כ-80% מסך האוכלוסייה ביישובים אלה), כ-19,500 מקריית שמונה (כ-85% מהאוכלוסייה) וכ-9,500 מהיישובים שנמצאים בטווח רחוק יותר (כ-91% מהאוכלוסייה).

עוד לפי המידע שפורסם על ידי הממ"מ, ההערכה היא כי נכון ל-18 בדצמבר, כ-1,500 תושבים התפנו עצמאית מהיישובים הנמצאים בטווח של 5-3.5 ק"מ מהגבול; וכ-4,500 תושבים התפנו עצמאית מהיישובים בטווח של 7-5 ק"מ מהגבול. כלומר, בסך הכל, כ-6,000 תושבים התפנו מיישובים 16 המצויים בטווח של 3.5-7 ק"מ מהגבול. בדיון בוועדה לביקורת המדינה של הכנסת, נציגי הרשויות בצפון טענו כי ההערכה שגויה ולדבריהם מדובר על קרוב ל-30 אלף איש. כך או כך, גם אם כוללים את ההערכות המרחיבות, עדיין לא מגיעים למספר שבו נקב ליברמן.

אז מדוע ליברמן דיבר על יותר מ-120 אלף מפונים? אנחנו לא קיבלנו את התייחסותו, אבל ייתכן שהטעות נובעת ממספר המפונים הכללי - שכולל גם את גבול הצפון וגם את גבול הדרום - שעומד על כ-126 אלף תושבים.

לסיכום, בניגוד לטענת ליברמן, הנתון על 126 אלף מפונים לא מתייחס רק למפונים מהצפון, אלא כולל גם את המפונים מהדרום. מספר התושבים שהתפנו באופן רשמי בצפון עומד על כ-61 אלף תושבים, - ולא "120 אלף". לפי הערכות של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, ישנם עוד כ-6,000 תושבים שהתפנו באופן עצמאי. לכן דבריו של ליברמן לא נכונים.