משרדי עו"ד | בדיקת גלובס

ההאטה במשרדי עורכי הדין מגיעה גם לשותפים השכירים

בדיקת גלובס ביחס ל־15 משרדי עורכי הדין הגדולים בארץ מראה שבחלקם חלה ירידה במספר השותפים החדשים • שישה משרדים טרם הודיעו על מינויים, למרות החשיבות העסקית של המהלך בתחילת השנה • בדרך־כלל קידום זה מבטא תוספת שכר של אלפי שקלים

ירידה בקידום שכירים לשותפים במשרדים גדולים / צילום: Shutterstock
ירידה בקידום שכירים לשותפים במשרדים גדולים / צילום: Shutterstock

בכל תחילת שנה פירמות עורכי הדין הגדולות בארץ מקדמות שותפים חדשים מתוך המשרד. המהלך מביע הערכה מקצועית וכרוך בשדרוג כלכלי לעורך הדין. בדיקת גלובס ביחס ל־15 המשרדים הגדולים בישראל העלתה כי חלה ירידה בצמיחה האורגנית.

אהרן ברק יהיה השופט מטעם ישראל בבית הדין הבינלאומי בהאג
עורך הדין שמודה: "טעיתי לגבי בית הדין בהאג, הייתי חלק מהקונספציה 23 שנה" 
פירמות עורכי הדין הגדולות עוצרות את הבונוסים כדי להימנע מפיטורים וחל"ת
ניתוח | המגמות שסוחפות את משרדי עורכי הדין בזמן המלחמה

שישה משרדים קידמו פחות שותפים מהשנה שעברה, שישה משרדים נוספים עדיין לא מינו, ורק שני משרדים מינו יותר מהשנה שעברה. משרד אחד מינה מספר זהה לשנה שעברה. יש לציין כי למרות הירידה במספר הקידומים מתוך המשרד, בחלק מהמשרדים גייסו במקביל שותפים מחוץ לפירמה.

היבט נוסף שנבדק ביחס לנתוני השותפים החדשים הוא שנות הוותק שלהם במקצוע עריכת הדין - תוך כמה זמן ניתן להגיע לשותפות ומה אחוז הנשים בקרב המינויים החדשים.

 

גורם בענף מסביר כי ההחלטה על מינוי שותפים חדשים בדרך־כלל נובעת מתכנון הפעילות העסקית השנתית. "המינוי מוצמד לפעילות השנה העסקית של שנת העבודה. יש משמעות סימבולית ועסקית למינוי בתחילת שנה". סיבה נוספת נוגעת לעורכי הדין עצמם, שמחכים לראות אם התנאים שלהם ישופרו ואם קודמו. במידה ולא - הם בודקים אופציות נוספות. לכן, בתקופה זו רואים מעברים בין המשרדים.

שישה משרדים לא מינו שותפים בשלב זה

אחד ההסברים האפשריים לירידה בצמיחה האורגנית הוא מיזוגים וצירופי שותפים מחוץ למשרד. כך, בין אם מדובר במיזוגים גדולים או קטנים, אי־אפשר למנות כמות גדולה של שותפים בשל המשמעות הכלכלית.

בדיקת גלובס העלתה כי בסך־הכול מונו 70 שותפים ב־8 פירמות מהגדולות בארץ. במשרד הגדול בארץ, גולדפרב גרוס זליגמן המונה 533 עורכי דין וסוגר שנה למיזוג הענק, מונו שבעה שותפים חדשים בלבד. לצורך ההשוואה, בשנה שעברה כאשר המשרדים היו מופרדים - קידם משרד גרוס שבעה שותפים חדשים, ומשרד גולדפרב זליגמן 11 שותפים.

במשרד מיתר, השני בגודלו בארץ, גם חלה ירידה במספר השותפים החדשים. 10 שותפים מונו לעומת השנה שעברה אז מונו 19 שותפים. לצד זאת, במיתר החליטו לחלק בונוסים ולהעלות שכר כרגיל.

במשרד פירון בו מועסקים כ־271 עורכי הדין קודמו שלושה שותפים בלבד לעומת תשעה בשנה שעברה. במקביל, במשרד ביצעו מיזוגים קטנים וחיזקו תחומים עם שמונה שותפים חדשים מבחוץ.

במשרד ש.הורוביץ, המונה 202 עורכי דין, קידמו שלוש עורכות דין לשותפות, כאשר ב־2023 מינו ארבעה שותפים. בנוסף, צירף המשרד ארבעה שותפים מבחוץ בעת האחרונה: שניים שיובילו את תחום הבינה המלאכותית והקריפטו ושניים בתחום המיזוגים ורכישות. במשרד ארדינסט המונה 160 עורכי דין מינו חמישה שותפים חדשים כאשר ב־2023 מינו שמונה. גם במשרד זה בחרו לצרף לאחרונה שותף מבחוץ למחלקה המסחרית.

משרד AYR - עמר רייטר ז'אן שוכטוביץ המונה כ־136 עורכי דין, מינה שותפה אחת למחלקת משפט וטכנולוגיה כאשר בשנים קודמות מונו שלושה שותפים. במקביל, המשרד צירף בחודשים האחרונים שותף מבחוץ למחלקת הליטיגציה.

הרצוג, המשרד השלישי בגודלו המונה 480 עורכי דין, מינה 17 שותפים חדשים, לעומת שנה שעברה, אז מינו 15. במשרד גורניצקי עם 270 עורכי דין מינו השנה 15 שותפים - כמות כפולה מזו בשנה שעברה, אז מינו שבעה שותפים. במשרד פישר שמרו על הנתון ומינו 10 שותפים כפי שהיה גם בשנה שעברה.

השותפים החדשים במשרד עו''ד פישר / צילום: רמי זרנגר
 השותפים החדשים במשרד עו''ד פישר / צילום: רמי זרנגר

מי שלא מינה עדיין הם משרדי עורכי הדין ארנון תדמור לוי, פרל כהן, שבלת, אגמון עם טולצ'ינסקי, נשיץ ברנדס אמיר וברנע ג'פה לנדה. ממשרדים אלו נמסר כי ימונו שותפים בהמשך. מנשיץ נמסר כי "מינוי השותפים נעשה בכל השנים, באופן עקבי, בסוף חודש ינואר. במשרד מעריכים שכמות עורכי הדין שיתמנו תהיה דומה לזו שמונתה בשנים האחרונות". מברנע ג'פה לנדה נמסר כי הליך מינוי השותפים נדחה לפברואר וכי חולקו בונוסים.

עלייה באחוז הנשים שקודמו

השותפים החדשים יהיו "שותפי שכר", כאשר משמעות תואר זה משתנה במעט ממשרד למשרד. לרוב מדובר בהעלאה של אלפי שקלים במשכורת, בחלק מהמשרדים השותפים יקבלו חלק מהרווחים של לקוחות שיביאו, ובחלק אחר השותפים החדשים עשויים ליהנות מאחוזים קטנים מרווחי הפירמה. הצירוף לשותפות פותח להם את האפשרות להתקדם בעתיד.

בין השותפים החדשים נמנים עורכי דין ותיקים שהגיעו לאחר שהחלו בקריירה במשרד ממשלתי או משרד פרטי אחר, לצד עורכי דין שצמחו במשרדים עוד מההתמחות. משך זמן הקידום נותר דומה לשנים קודמות.

מרבית השותפים החדשים (59%) הם בעלי ותק שנע בין 7 ל־9 שנים. 14% בעלי ותק מקצועי של 10־12 שנים ואילו 20% בעלי ותק של 13 שנים ומעלה. רק 7% (5) בעלי ותק של שש שנים. כלומר רק 5 שכירים, מתוך 70 שותפים חדשים קודמו לאחר שש שנים.

בעוד שבקרב השותפים המנהלים של משרדי עורכי הדין יש נשים בודדות, בקידום השותפים השנה עלה מספר הנשים על הגברים. 53% מ־70 השותפים שמונו הן נשים. בשנה שעברה עמד אחוז השותפות על 48%.

המשרדים המובילים בייצוג נשי הם ש.הורוביץ שמינה רק נשים לשותפות מתוך המשרד, ומשרד גולדפרב זליגמן בו מונו חמש נשים מתוך שבעה שותפים. גם בגורניצקי אחוז גבוה של נשים במינויים החדשים - 9 מתוך 15 השותפים. בפישר מחצית מהשותפים הן נשים. בהרצוג 7 שותפות מתוך 17. במיתר 4 מתוך 10.