האתגר הסיני החדש של אנבידיה: לקוחות לא רוצים את השבבים הפשוטים שלה

לאחר שבאנבידיה תכננו את השבבים שלהם כך שיעמדו בתקנות המחמירות של ארה"ב, קונים סינים נרתעים משבבי בינה מלאכותית בעלי הספק נמוך יותר

שבב של חברת אנבידיה / צילום: Shutterstock
שבב של חברת אנבידיה / צילום: Shutterstock

לאחר שהתקנות בארה"ב חסמו את אנבידיה מלמכור את שבבי הבינה המלאכותית בעלי הביצועים הגבוהים שלה לסין באוקטובר, מהנדסי החברה תכננו במהירות מערך חדש שיעמוד בכללים המחמירים.

חברת הסייבר ששילשה את כמות המשרות: דפוסי הצמיחה של ההייטק הישראלי נחשפים
אפליקציית ה-AI של מיקרוסופט יצאה לדרך. תחליף את ChatGPT?

חברת הטכנולוגיה האמריקאית אולי מצאה מרחב פעולה, אבל היא עומדת בפני בעיה גדולה יותר: חברות ענן סיניות - כמה מהלקוחות הגדולים ביותר של אנבידיה בעולם, לא כל כך להוטים לקנות את שבבי הבינה המלאכותית שלה בעלי הספק נמוך יותר.

חברות הענן הגדולות בסין בודקות דגימות של אנבידיה מאז נובמבר. קבוצת עליבאבא וטנסנט ציינו בפני אנבידיה שהן יזמינו הרבה פחות ממה שתכננו להזמין במקור כשהיא הציעה את מוצריה האסורים, כך אמרו אנשים שמכירים את הנושא.

בטווח הקצר, הורדת הדירוג של המעבדים של אנבידיה מצמצמת את פער הביצועים מול חלופות מקומיות, מה שהופך שבבים מתוצרת סין לאטרקטיביים יותר ויותר עבור קונים.

עליבאבא וטנסנט מעבירות כמה הזמנות מוליכים למחצה מתקדמים לחברות תוצרת בית כמו וואווי טכנולוג'יז (Huawei Technologies), ומסתמכות יותר על שבבים שהם יכולים לפתח בבית, אמרו מקורבים. כך גם שני הקונים המובילים האחרים של סין - חלוצת ה-AI Baidu והבעלים של טיקטוק ByteDance.

בטווח הארוך יותר, הקונים הסינים אינם בטוחים לגבי יכולתה של אנבידיה להמשיך ולספק אותם, מאחר והרגולטורים בארה"ב התחייבו לבדוק את בקרות ייצוא השבבים באופן קבוע ועשויים להחמיר עוד יותר את מגבלות הביצועים, אמרו מקורבים לנושא. חברות הטכנולוגיה משנות את האסטרטגיות העסקיות שלהן כדי להתכונן לעתיד עם פחות גישה למוצרים של אנבידיה, וכדי להימנע מהתהליך היקר של התאמה מתמדת של הטכנולוגיה שלהן כדי להסתגל לשבבים חדשים.

עבור אנבידיה שבסיסה בסנטה קלרה, קליפורניה, השחלת המחט בין הדרישות של הרגולטורים בארה"ב ואספקת השבבים שלקוחות סינים זקוקים להם הופכת מאתגרת יותר. לחברה יש מיליארדי דולרים בהזמנות שלא מומשו עבור השבבים הקודמים שלה, וסין היא אחד השווקים הגדולים ביותר שלה, שהיסטורית אחראית לכחמישית מהכנסותיה.

לשבבים של אנבידיה יש כרגע ביקוש גבוה יותר ממה שהיא יכולה לענות. אף על פי כן, מתחים גיאופוליטיים מהווים את הסיכון לטווח הארוך של אובדן מכירות בכלכלה השנייה בגודלה בעולם, אשר רודפת אחר פיתוח בינה מלאכותית כעדיפות אסטרטגית.

חברות ענן סיניות רוכשות כיום כ-80% משבבי AI מתקדמים מאנבידיה, וזה צפוי לרדת ל-50%-60% בחמש השנים הקרובות, אמר פרנק קונג, אנליסט בחברת המחקר הטכנולוגי TrendForce. הוא הוסיף כי החמרת בקרות השבבים בארה"ב, תיצור בעתיד לחץ נוסף על המכירות של אנבידיה בסין.

אנבידיה מסרה כי היא פועלת להציע מוצרים העומדים בחוקים של ארה"ב ללקוחות ברחבי העולם.

החברה אמרה שהיא לא רואה השפעה כספית לטווח קצר מהמגבלות על משלוח שבבי הבינה המלאכותית שלה לסין, מכיוון שהיא יכולה למצוא עבורם קונים אחרים. אבל מנהלת הכספים הראשית, קולט קרס, אמרה בשנה שעברה כי בטווח הארוך, הגבלת מכירת שבבי בינה מלאכותית בסין ימנע מהתעשייה האמריקאית להיות מסוגלת להתחרות ולהוביל באחד השווקים הגדולים בעולם.

עוברים לצ'יפים של וואווי

במהלך השנתיים האחרונות, ממשל ביידן ניהל שני סבבים של סנקציות על ייצוא כדי לצמצם את הגישה של סין לשבבים וטכנולוגיה מתקדמים שארה"ב טוענת כי בייג'ינג תוכל להשתמש בהם כדי לקדם את יכולות הצבא והמעקב שלה. מנכ"ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, אמר שהוא עדיין מקווה לספק מעבדים מתקדמים לסין ועובד עם לקוחות בסין כדי לקבל רישיונות ייצוא.

לאחר ההגבלות הראשונות באוקטובר 2022, אנבידיה שינתה את השבבים שמכרה בסין על ידי צמצום הביצועים שלהם כדי לרדת מתחת לסף שידרוש פיקוח של ממשלת ארה"ב. היא מכרה שבבים כאלה בשווי של יותר ממיליארד דולר ללקוחות סיניים ב-2023.

כשארה"ב, שנה לאחר מכן, חסמה ייצוא נוסף של שבבי אנבידיה לסין ללא רישיון, יצרנית השבבים פיתחה מערך חדש נוסף של מעבדים פחות חזקים עבור קונים סינים, אותו היא מתכננת לשחרר בתחילת השנה, כך דיווח הוול סטריט ג'ורנל. בחודש שעבר השיקה אנבידיה את ה-GeForce RTX 4090 D, גרסה מתוקנת של שבב המשחקים המוביל שלה שהותאמה לאחר המגבלה האחרונה בארה"ב.

חברות סיניות בחנו דוגמאות של שבב ה-AI החדש של אנבידיה עם הביצועים הגבוהים ביותר בהרכב הקרוב, הנקרא H20. השבב מאפשר העברת נתונים בין מספר מעבדים ביעילות, מה שהופך אותו לאופציה טובה יותר מאשר חלופות תוצרת בית לבניית אוספי שבבים הדרושים לטיפול בעומסי העבודה החישוביים של AI, אמרו כמה בודקים.

ובכל זאת, הבודקים אמרו שהם צריכים יותר מה-H20s כדי לדמות את כוח המחשוב שהם קיבלו מהשבבים הקודמים של אנבידיה, מה שמגדיל את העלויות שלהם.

השבבים הסינים המתקדמים ביותר מסוגלים להתמודד עם משימות - כמו ביצוע תחזיות עם מודלים מאומנים של בינה מלאכותית, ומשימות אימון מורכבות פחות בדיוק כמו שבבים אמריקאים, אומרים מפתחים.

וואווי, שהוכרה על ידי הואנג של אנבידיה כ"מתחרה אדירה" של החברה בסין, צוברת רווח על חשבון יצרנית השבבים האמריקאית.

בשנת 2023, וואווי קיבלה הזמנות של לפחות 5,000 שבבי Ascend 910B, מחברות אינטרנט סיניות גדולות, אמרו אנשים שמכירים את הנושא. השבב נחשב לאלטרנטיבה הסינית הקרובה ביותר ל-A100 בעל הביצועים הגבוהים של אנבידיה חסומת הייצוא.

השבבים אמורים להיות מסופקים עד שנת 2024, הם אמרו, מכיוון שוואווי עומדת בפני אילוצי ייצור בגלל הסנקציות של ארה"ב.

רכישות רשמיות סיניות, כמו אלו של מפעילי טלקום בבעלות המדינה, קראו לאימוץ שבבים תוצרת בית כמו זה של וואווי. צ'יינה טלקום רכשה באוקטובר שרתי בינה מלאכותית בשווי של כ-390 מיליון דולר המופעלים על ידי שבבי וואווי, בעוד צ'יינה יוניקום הוציאה לפחות 20 מיליון דולר ב-2022, לפי מסמכי הרכישה של החברה.

וואווי הגבירה את המאמצים להרחיב את המערכת האקולוגית של התוכנה שלה ומתכננת להשיק שבב בינה מלאכותית חדשנית כבר במחצית השנייה של 2024, אמרו האנשים.

כמה מרכזי מחשוב בינה מלאכותית הנתמכים על ידי ממשלה קיבלו את השבבים של וואווי מאז שהטילה ארה"ב את ההגבלות ב-2022.

יצרנית אפליקציות AI עוקפת את שבבי אנבידיה

זרוע השבבים של עליבאבא, T-Head, מפתחת גם מעבד AI חדש למטרות ספציפיות תחת תווית Hanguang שלה, אמרו אנשים שמכירים את הנושא.

"אם ההגבלות צפויות רק להחמיר בשנים הקרובות, מוטב שתתחיל לחשוב על חלופות עכשיו", אמר מנהל בכיר בחברת עליבאבא קלאוד  (Alibaba Cloud).

הטירוף סביב בינה מלאכותית גנרטיבית מוקדם יותר בשנה שעברה דחף את הביקוש לשבבים המתקדמים של אנבידיה, כאשר חברות וסטארט-אפים סיניים גדולים ניסו לפתח מודלים שפה גדולים משלהם. כעת, שחקנים קטנים רבים מפחיתים מאמצים כאלה ועוברים להתמקד ביישומי AI.

קנת יאנג, מייסד שותף בשנחאי של סטארט-אפ בינה מלאכותית בתחום הבריאות, אמר כי הוא מתכנן לדלג על השבבים האחרונים של אנבידיה המתמקדים בסין ולהשכיר במקום זאת כוח עיבוד בינה מלאכותית מ-Baidu או, וואווי.

"מדובר בהוצאת כסף בצורה חכמה", אמר יאנג, שמפתח אפליקציה לטיפול סיעודי.

מהנדסים בחברות טכנולוגיה סיניות אומרים שהשבבים של אנבידיה יישארו בראש סדר העדיפויות של הרכישה במהלך 12 החודשים הבאים, בהתחשב באקו-סיסטם המוצרים הנרחבים יותר של אנבידיה וככל שהחלופות המקומיות ממשיכות להיות במחסור.

בטווח הארוך יותר, סביר להניח שהגבלות ארה"ב ידחפו את הסינים לפתח טכנולוגיות משלהם, אמר קווין שו, מייסד קרן הגידור אינטרקונקטד קפיטל (Interconnected Capital), שכותב ניוזלטר על טכנולוגיה וגיאופוליטיקה.

"לאחר שהשלב הנוכחי של אגירת המלאי יסתיים, העסקים של אנבידיה בסין יתמודדו עם אתגרים חדשים", אמר.