זאת המניה בוול סטריט שהשורטיסטים הפסידו עליה 12 מיליארד דולר ב-2023

הביצועים המרשימים שנרשמו בוול סטריט בשנת 2023 יזכרו לעוד שנים רבות • עם זאת, השורטיסטים דווקא הפסידו בענק ורשמו יחדיו הפסדים של כ-200 מיליארד דולר • ובאיזו מניה הם הפסידו כ-12 מיליארד דולר?

הדגם החדש של טסלה
הדגם החדש של טסלה

אין ספק ששנת 2023 תיזכר כאחת השנים הטובות ביותר שנרשמה בוול סטריט. המדדים המרכזיים בבורסת ניו יורק זינקו בכעשרות אחוזים ושפכו אור על שוקי המניות בארה"ב שספגו מכה קשה בשנת 2022.

למרות הביצועים שהציגה הבורסה בניו יורק בשנה החולפת, בתי ההשקעות ומשקיעים רבים פספסו את התחזיות המוקדמות כאשר צפו כי מדדי המניות המרכזיים יניבו תשואות נמוכות יותר וחלקם אף רשמו הפסדים.

באשר ל-S&P 500, הצפי הממוצע בבתי ההשקעות היה לעלייה של 11% בסיכום השנה החולפת, בפועל המדד זינק ביותר מכפליים - 25%. העלייה החדה תודלקה על ידי סקטור הטכנולוגיה, ומי שכונו "שבע המופלאות" (מניות ענקיות ההייטק). יש לציין שחלק ניכר מהמלצות הסקטורים של בתי ההשקעות בתחילת 2023 היו להשקעה בתחומי הטכנולוגיה, בדגש על ענף השבבים. 

לא רק מובילאיי: המניה שאיבדה 41% בסופ"ש אחד 
הריבית תרד אבל אי הוודאות גדולה: מה חושפים הפרוטוקולים של הפד? 

הפסדים של 12.2 מיליארד דולר ממניה אחת

ומעבר לבתי ההשקעות, גם מוכרי השורט סיימו את השנה באכזבה גדולה ובהפסדים של מיליארדי דולרים. בכתבה שפורסמה בסוף השבוע האחרון באתר CNN עולה כי סך ההפסדים שרשמו השורטיסטים השנה הגיע לכ-194.8 מיליארד דולר, על פי ההערכה שביצעה חברת המחקר S3 Partners. עוד עולה מהניתוח כי המניה שהשורטיסים הפסידו עליה הכי הרבה בשנת 2023 היא יצרנית המכוניות החשמליות טסלה , עליה מוכרי השורט הפסידו יחד על פי ההערכות כ-12.2 מיליארד דולר.

ההערכה זו אינה מפתיעה, כאשר במהלך השנה החולפת, מניית טסלה יותר מהכפילה את שוויה. ב-S3 Partners מסבירים שעל מנת שהשורטיסטים יספגו מכה כזו, נדרשה קבוצה גדולה של משקיעים שתהמר נגד העליות החדות בטסלה, מעבר לרווחים שהמניה הציגה. עוד הסבירו בחברת המחקר כי ההפסדים שהשורטיסים רשמו על טסלה היו גרועים במיוחד - יותר מההפסדים שהם ספגו יחד בענקיות הטק מיקרוסופט  ומטא .

טסלה, בעלת השווי הגבוה ביותר מבין יצרניות הרכב העולמיות שמחזיקה בנפח של כ-14% מכלל שוק הרכב החשמלי, נחשבת לחביבת השורטיסים אשר סבורים כי החברה מוערכת יתר על המידה. בשנת 2022, הם הרוויחו 15.9 מיליארד דולר על מניות טסלה, כאשר מניית החברה איבדה 65% משוויה. עם זאת, יש לציין כי מאז שהחברה הונפקה בשנת 2010, היא הציגה יותר רווחים מהפסדים במהלך השנים האחרונות על פי S3. במקביל הם מציינים כי מוכרי השורט ספגו הפסד נקי של 61.8 מליארד דולר מאז הנפקת המניה. 

בוול סטריט חלוקים לגבי עתיד המניה

למרות שמניית טסלה פתחה את השנה עם ירידה של 5% בשבוע האחרון, שווי השוק שלה עומד על 756 מיליארד דולר, יותר מפי שניים מהשווי של יצרנית הרכב השנייה בגודלה בעולם, טויוטה - וזאת למרות שהמכירות העולמיות של טויוטה גדולות פי שש מזו של טסלה.

בחברת המחקר S3 מדגישים כי להערכתם מוכרי השורט מחכים שטסלה תתחיל להיסחר הרבה מתחת לשווי הנוכחי שלה. "בכל שנה הדובים יוצאים ממצב תרדמה וחושבים 'זו השנה שבה מניות טסלה קורסות' ", אמר ל"CNN" דן איבס, אנליסט ב-Wedbush Securities. "הדוביים רואים בה חברת רכב שצריכה להיסחר במכפיל דומה של חברת ג'נרל מוטורוס או טויוטה. השוריים כמוני מאמינים שזו חברת טכנולוגיה משבשת. וזו השקפת הקונצנזוס בוול סטריט". במקביל, רק לפני מספר חודשים במורגן סטנלי התייחסו לראלי המסחרר שרשמה המניה וציינו כי "השוק רוצה להאמין שטסלה היא קודם כל חברת AI ורק אחר כך חברת רכב".

לצד זאת, בן רוז, אנליסט ב־Battle Road Research, טען כי הראלי במניה התחיל כשמאסק מינה מנכ"לית חדשה בטוויטר שבשליטתו, וזה עזר להפיג את החששות מכך שניהול הרשת החברתית שרכש אשתקד ידרוש ממנו תשומת לב מוגברת. 

עם זאת ב-CNN מסבירים כי מספר אנליסטים בשוק ממשיכים להתעקש שהצרות של טסלה מחכות לה מעבר לפינה. האנליסט גורדון ג'ונסון מ-GLJ Research, אחד המבקרים המרכזיים של טסלה, מצביע על מספר גורמים שצפויים להעיב על המניה, כולל שולי רווח קטנים יותר בעקבות סדרה של הורדות מחירים, עודף כושר ייצור במפעליה בהתחשב בביקוש הנוכחי שלה ותחרות גוברת מיצרניות רכב אחרות המייצרות רכבי EV. ג'ונסון צופה כי מחיר היעד של המניה ירד ב-90% ממחירה הנוכחי ויעמוד על 25 דולר למניה ב-12 החודשים הבאים.

ומעבר לטסלה, השורטיסים ידועים כמשקיעים שמציפים בעיות כלכליות ותפעוליות בחברות שונות שעלולים אפילו להביא לקריסתן. חברת ניקולה למשל, יצרנית משאיות חשמליות שרבים ראו בעבר כ"טסלה הבאה", התרסקה מדוח של חברת המחקר הינדנברג, העוסקת במכירות בחסר. הדוח של הינדנברג הטיל ספק בטענותיה של ניקולה לגבי מוצריה והביקוש למכירות שלה. המייסד שלה, טרבור מילטון, נידון לאחרונה לארבע שנות מאסר פדרלי בגין הונאת משקיעים.