שוק ההון | סיקור שוטף

מגמה אדומה בנעילה בת"א. רבוע נדלן צללה בכ-5%

מדד ת"א 35 איבד מערכו 0.5% ות"א 90 צלל ב-1.8% • הדולר התחזק מול השקל בכ-1% ביום שישי האחרון • בוול סטריט, המדדים המרכזיים שברו רצף של תשעה שבועות ירוקים • דוח התעסוקה בארה"ב הפתיע את התחזיות המוקדמות • בשלישי יפורסמו מדדי המחירים לצרכן בארה"ב ובסין

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

16:00

נעילה אדומה בבורסת ת"א. מדד ת"א 35 איבד מערכו 0.5% ות"א 90 צלל ב-1.8%. מניות הביומד הובילו את המגמה השלילית כאשר צללו בכ-2.6%. גם מדד ת"א בנקים 5 השיל מערכו 0.8%.

מחזור המסחר הסתכם בכ-752 מיליוני שקלים.

בקרב המניות של מדד ת"א 125 בלטו לשלילה מניות אופקו הלת' , רבוע נדלן , נאוויטס פטר יהש  ומימון ישיר .

מנגד, בזא , נקסט ויז'ן , קמטק , טבע  ואייאיאס  ננעלו במגמה חיובית.

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים ננעלו ביציבות. מנגד, מדד תל גוב שקלי 10 + השיל מערכו 0.5%.

15:13

בנק דיסקונט א  ביקש אישור ממשרד האוצר לדחות בשנה את מכירת אחזקות הבנק בחברת כרטיסי האשראי כאל. במידה והבקשה תאושר, המועד הסופי המעודכן לדיסקונט להשלמת העברת השליטה (72%) בכאל יעבור לסוף שנת 2026.

הבקשה של דיסקונט מוסברת בחשש שהתזמון הנוכחי אינו מוצלח, בלשון המעטה, לניסיון למקסם את הרווחים על מכירת כאל. מלחמת חרבות ברזל, ההיערכות למשבר כלכלי וחוסר הוודאות הפוליטית מרחיקות משקיעים זרים מהשוק המקומי ומקשים למצוא רוכש פוטנציאלי.

13:25

המגמה השלילית בתל אביב נמשכת. מדד ת"א 35 יורד ב-0.4% ות"א 90 יורד ב-1.3%. את המגמה האדומה מוביל מדד ת"א ביומד שצולל בכ-2.5%.

מניית סיפיה וויז'ן  מזנקת בחדות לאחר שהחברה, העוסקת בפיתוח וייצור מוצרים לניטור פנים כלי רכב, דיווחה הבוקר (א') על כך שזכתה ב-4 דגמי רכב מסחריים עבור יצרנית רכבים גלובלית מובילה אשר הינה לקוח OEM קיים של החברה. במסגרת העסקה, מוצר ה-Cipia Driver Sense צפוי להיות מותקן על משאיות אשר צפויות להתחיל בייצור סדרתי באירופה במהלך הרבעון הרביעי של שנת 2025. זכייה זו מסמנת את ההתרחבות של שיתוף הפעולה של סיפיה עם היצרנית המובילה, כאשר זכיות החברה עבורה עד כה היו בדגמי רכב פרטיים. 

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים בשעה זו ביציבות. מנגד, מדד תל גוב שקלי 10 + יורד ב-0.6%. התשואה על אג"ח ממשלת ישראל ל-10 שנים עולה קלות ועומדת על 4%.

12:15

הירידות בת"א מתחזקות. מדד ת"א 35 משיל מערכו 0.6% ות"א 90 צולל בכ-1.6%.

חברת מישורים  שבשליטת אלכס שניידר ובניהולו של אלון וקסמן, דיווחה הבוקר על גיוס אג"ח בהיקף של כ-81.6 מיליון שקלים. הגיוס מבוצע באמצעות הרחבת סדרת אג"ח ט' של מישורים שהיקפה כ-135 מיליון שקלים ומועד הפירעון שלה צפוי לסוף שנת 2028. אגרת החוב נושאת ריבית צמודת מדד של 3.37%. מישורים תכננה להרחיב את הסדרה בכ-50 מיליון שקלים אך לאחר שהוזרמו ביקושים של כ-131.4 מיליון שקלים, החליטו בחברה להגדיל את היקף הגיוס. בעקבות ביקושי היתר שנרשמו בהנפקה, נקבע לאיגרות החוב מחיר מינימאלי המשקף תשואה שנתית צמודה של כ- 5.07% ומרווח של 3.93% מאג"ח ממשלתית רלוונטית.

10:42

הירידות בתל אביב מתחזקות. מדד ת"א 35 משיל מערכו 0.4% ומדד ת"א 90 צולל בכ-1.1%. מדד הביומד צולל בכ-2% בעקבות הירידה החדה שרושמת מניית אופקו הלת'.

מניית נאוויטס פטר יהש  צוללת בכ-8% לאחר שדיווחה על עצירה זמנית של הקידוח בפרויקט שננדואה לאור בעיות טכניות. מטעם החברה נמסר כי "שותפי פרויקט שננדואה, עודכנו על ידי מפעילת הפרויקט כי במהלך קידוח באר הפיתוח הרביעית - 007SA, וטרם ההגעה לשכבות המטרה, נתקלה המפעילה בבעיות טכניות שונות. לאור הנ"ל, החליטה המפעילה על עצירה זמנית של פעולות הקידוח, טרם ההגעה לשכבות המטרה, וזאת על מנת לבצע במיקום הנוכחי עבודות תיקון בציוד קידוח ייעודי בו נתגלו תקלות באופן שיאפשר את המשך הקידוח". 

בהמשך לדיווח שפורסם הבוקר, החברה מציינת כי: "פרויקט שננדואה ממשיך בהתאם ללוחות הזמנים ומסגרת התקציב, וצפוי להחל בהפקה מסחרית במהלך חודש דצמבר השנה״.

10:05

יום המסחר בתל אביב נפתח בירידות קלות. מדד ת"א 35 יורד ב-0.2% ומדד ת"א 90 משיל מערכו 0.1%. מניות הביומד עולות ב-0.8% . מנגד, מדד ת"א בנקים 5 יורד ב-0.4%.

בולטות לחיוב מניות איידיאיי ביטוח , קמטק , נקסט ויז'ן  ודנאל .

מנגד, בולטות לשלילה פריון נטוורק , טאואר , אנרג'יקס , ונובה .

המסחר במניית אופקו הלת'  נפתח בעיכוב ובשעה זו המניה צוללת ב-17%. זאת לאחר שביום חמישי האחרון החברה הודיעה על גיוס אג"ח המירות. 

07:58

1. שוק המניות

שבוע המסחר בתל אביב צפוי להיפתח בעליות קלות. השבוע החולף, כלל בתוכו את יום המסחר האחרון בת"א לשנת 2023, בה מדד ת"א 35 עלה בשיעור של 3.8%. ביום חמישי ננעלו מדדי המניות בבורסה בעליות קלות. בסיכום שבועי, מדד ת"א 35 רשם עלייה שבועית של כ-1.2%. בין המניות שבלטו במסחר ביום חמישי ניתן לציין את חברת האנרגיה המתחדשת ווינד באז  שעלתה בשיעור דו-ספרתי לאחר שמוקדם יותר השבוע דיווחה על הסכם ראשוני לרכישת טורבינה. מנגד, חברת התרופות הדואלית אופקו הלת'  נחלשה לאחר שדיווחה על הנפקה פרטית של איגרות חוב המירות.

במדדים הענפיים בלטו ביום חמישי חברות הקלינטק שטיפסו בכ-1.4%, בעוד שהבנקים נסחרו סביב רמות הבסיס.

בורסות וול סטריט ננעלו ביום שישי האחרון בעליות קלות מדד הדאו ג'ונס עלה בכ-0.1%. מדד ה-S&P 500 עלה בכ-0.2%, והנאסד"ק עלה בכ-0.1%. 

כשבבורסה חוגגים בעיקר החלטות ריבית, ברור למה הכסף עורק לוול סטריט 

בסיכום שבועי, לאחר שנה חיובית ב-2023, שבוע המסחר הראשון של שנת 2024 ננעל בירידות חדות ושבר רצף של תשעה שבועות ירוקים בבורסה בניו יורק. הנאסד"ק איבד כ-3.25% מערכו, ה-S&P 500 ירד ב-1.5% והדאו ג'ונס השיל 0.6% מערכו.

ענקית הטכנולוגיה אפל  ממשיכה במומנטום השלילי. לאחר שבברקליס הורידו בשבוע שעבר את המלצתם על המניה, ביום שישי האחרון הניו יורק טיימס דיווח כי משרד המשפטים האמריקאי מתכוון להגיש תביעה בגין הפרת הגבלים עסקיים נגד החברה שככל הנראה תוגש עוד השנה. התביעה מתמקדת באופן בו אפל ווטש עובד רק עם אייפון, וגם שירות iMessage של החברה, זמין גם הוא רק במכשירי אפל.

מנכ"ל אפל, טים קוק, צפוי להיפגש ביום חמישי הבא עם מנהלת מחלקת האכיפה בהגבלים העסקיים של הנציבות האירופית, מרגרת' וסטגר.

מרבית המניות הדואליות חזרו מוול סטריט עם פערים שליליים. אופקו הלת' בולטת עם פער שלילי של כ-19% ומנגד טבע עם פער חיובי של 2%.  

מובילאיי , החברה הבת של אינטל (כ-88%) פרסמה ביום חמישי האחרון אזהרה ודיווחה על מלאי גדול אצל הלקוחות שלה, חברות ה-Tier1, הספקיות ליצרניות הרכב בעולם, שהחליטו להגביר ביקושים כהפקת לקחים ממשבר שרשראות האספקה כדי למנוע חוסרים במלאי בעתיד. כתוצאה מכך, החברה מעריכה כי היקף יחידות המערכת הבסיסית שלה, ה-EyeQ, שכבר סופק ללקוחותיה עומד על 6-7 מיליון יחידות והמשמעות היא שבעתיד הקרוב הן יזמינו ממנה פחות מוצרים. בהמשך לכך, מוביליאיי פרסמה תחזית עגומה לרבעון הראשון של השנה עם נפילה של 50% בהכנסות והמניה צנחה במסחר בניו יורק ב-30% ביום חמישי האחרון. ביום ו' המניה הציגה תיקון קל ועלתה בכ-2%. 

2. שוקי האג"ח

המסחר בשוק החוב המקומי התנהל ביום חמישי בעליות מתונות ברוב המדדים, הן של איגרות החוב הממשלתיות (תל גוב) והן של האג"ח הקונצרניות (תל בונד). התשואה על אג"ח ממשלת ישראל ל-10 שנים טיפסה ב-8 נקודות בסיס ונסחרה סביב 4%.

בסקירה השבועית של בנק הפועלים שהוציא בשבוע שעבר מודי שפריר - אסטרטג ראשי לשווקים פיננסיים, נכתב כי הוא נותר בהמלצתו להחזיק את התיק המקומי במח"מ בינוני, בעיקר באמצעות החזקה ישירה באיגרות חוב באמצע העקום, אך הוסיף עוד כי הנטייה הינה למציאת תזמון טוב יותר לקיצור מח"מ התיק. הוא מזכיר עוד את המלצתו מהחודש שעבר שלא להחזיק יותר באג"ח המקומיות ל-30 שנה. במקביל, הוא ממליץ להתחיל ולקצר את מח"מ התיק בחו"ל ממח"מ בינוני-ארוך למח"מ בינוני.

בשוק החוב האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים טיפסה קלות ביום ו' ונסחרה סביב 4%. תשואת האג"ח לשנתיים ירדה קלות ועמדה על 3.75%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

בתחילת השבוע החולף הדולר נסחר סביב 3.6 שקלים, אך בהמשך נרשם פיחות חד במטבע המקומי והדולר הגיע עד לשער של 3.65 שקלים. ביום שישי האחרון (ו') הפיחות במטבע המקומי החריף והדולר זינק ביותר מאחוז ומגיע לסביב 3.69 שקלים. בסיום המסחר, הדולר עמד על 3.68 שקלים. נזכיר, שבשנת 2023 השקל נחלש מול שני מול הדולר ב-3.1%.

הדולר מטפס ל-3.69 שקלים. מה הוביל להיחלשות החדה בשקל? 

בשוק הסחורות, מחירי הנפט זינקו בכ-2% ביום שישי האחרון כאשר מחירה של חבית מסוג ברנט עמד על 78.9 דולרים. הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ד"ר גיל מיכאל בפמן, כתב השבוע כי ההתייצבות במחירים היא לנוכח הגדלת הנוכחות הצבאית מול איומי החות'ים על אוניות בים האדום. עוד הוסיף כי ארגון האנרגיה EIA צופה שמחיר הנפט מסוג ברנט יעלה מממוצע של 78 דולר לחבית בדצמבר 2023 ל-84 דולר במחצית הראשונה של 2024, כשבהמשך צפויה להערכתו ירידת מחירים.

4. מאקרו

ביום שישי האחרון, פורסמו נתוני התעסוקה בארה"ב. בחודש דצמבר נוספו 216 אלף משרות חדשות, זאת לעומת צפי לתוספת של 170 אלף משרות חדשות. בנובמבר נוספו 199 אלף משרות.שיעור האבטלה עמד על 3.7%, זאת לעומת צפי ל-3.8%. בנובמבר שיעור האבטלה עמד על 3.7%.

בשבוע הקרוב יתפרסמו נתוני מאקרו ובהם למשל המאזן המסחרי, הייצור התעשייתי והזמנות ממפעלים בגרמניה, המאזן המסחרי בארה"ב, מדד המחירים לצרכן בשוויץ, שיעור האבטלה בגוש האירו, הצמיחה בתמ"ג בבריטניה לחודש נובמבר, וכן מכירות קמעונאיות באוסטרליה.

בארה"ב יתפרסמו ביום חמישה מדד המחירים לצרכן לחודש דצמבר כאשר התחזיות המוקדמות צופות כי האינפלציה השנתית תעלה ל-3.2%, מ-3.1% בחודש נובמבר. באותו יום יתפרסם גם מדד המחירים לצרכן בסין.

מספר חברות בולטות שנסחרות בוול סטריט יפרסמו דוחות כספיים בשבוע הבא, בעיקר חברות שהשנה הפיסקאלית שלהן לא זהה לשנה הקלנדרית. בין המדווחות ניתן לציין את הקמעונאית Helen of Troy, בנק ג'פריס, יצרנית השבבים הטייוואנית TSMC וחברת שירותי ה-IT ההודית אינפוסיס. ביום שישי הבא תיפתח רשמית עונת הדוחות לרבעון האחרון של 2023, עם פרסום הדוחות של הבנקים ג'יי.פי מורגן, וולס פארגו ובנק אוף אמריקה.

5. תחזית

כלכלני המאקרו של בנק אוף אמריקה מעדכנים את התחזיות שלהם בנוגע לאינפלציה בגוש האירו כלפי מטה. בשנת 2024 להערכת הכלכלנים בבנק האינפלציה תהיה 2.3%, אחרי אינפלציה של 5.5% ב-2023. התחזית הקודמת של הבנק לשנת 2024 הייתה לאינפלציה של 2.6%.

להערכת בנק אוף אמריקה, האינפלציה תמשיך לרדת גם בשנת 2025 ותגיע ל-1.4% - ללא שינוי מתחזיתם הקודמת.

לדברי כלכלני הבנק, הורדת התחזיות (שנמוכות כעת מתחזיות הקונצנזוס) נובעת בעיקר ממחירי אנרגיה נמוכים יותר. עם זאת, בטווח הקצר הם רואים עלייה מסוימת באינפלציה, כשהמדד יעלה בדצמבר וינואר בהשפעת מחירי האנרגיה.