גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בתוך מטוס בוער, היו ל־367 נוסעים דקות בודדות להימלט. כך הם עשו זאת

ג'וזף היאשי, תייר במטוס של ג'פאן איירליינס אשר עלה בלהבות בנמל התעופה של טוקיו, נזכר ב"בום הגדול" ובהימלטות כדי לשרוד

מטוס של Japan Airlines עולה באש על המסלול של נמל התעופה האנדה בטוקיו / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS
מטוס של Japan Airlines עולה באש על המסלול של נמל התעופה האנדה בטוקיו / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

אלה היו 18 דקות של אימה, בלבול, ונחישות להישאר בחיים.

דליקה התפשטה בחלקו האחורי של המטוס בשדה התעופה בטוקיו ועשן החל למלא את תא הנוסעים. 367 הנוסעים התחילו להבין: יש להם רק דקות להציל עצמם ממוות בלהבות. ילד אחד צעק "בבקשה, תפתחו את הדלת!"

סערה בבריטניה: המשטרה מבקשת מידע על "פשעי מלחמה של ישראל" 
אילון מאסק רצה לחפור רשת מנהרות כדי להילחם בפקקים, למה הוא נכשל? 
כותרות העיתונים בעולם | האקונומיסט במאמר חריף נגד נתניהו וחמינאי לא רוצה הסלמה מול ישראל 

ג'וזף היאשי, בן 28, במושב 27B, חזר מחופשת סקי בצפון יפן.

"אנשים ניסו להתרחק ממנועי המטוס כי הם חששו שהמנועים יתפוצצו", אמר היאשי, שגר בדלאס ועובד בתחום הפיננסי בטוקיו. "אני לא מדען, אבל אני יודע שאש ודלק מטוסים הם לא מתכון מוצלח. כולם ניסו להידחף לקדמת המטוס".

במהלך בדיקות סימולציה, יצרני המטוסים צריכים להראות שהם מסוגלים לפנות מטוס מנוסעים תוך 90 שניות. בחיים האמיתיים זה לא תמיד כל כך פשוט.

ב־18 הדקות שחלפו בין 17:47 ל־18:05 בשדה התעופה הנדה בטוקיו, כמה דברים השתבשו. לקח מספר לא מבוטל של דקות עד שהצליחו לפתוח את דלתות המטוס של ג'פן איירליינס. מערכת הכריזה לא עבדה. רוב פתחי המילוט לא היו זמינים.

אבל הרבה דברים עבדו כהלכה. מרגע שנפתחו הדלתות, הנוסעים נרגעו ופעלו לפי ההנחיות. חברת התעופה הודיעה שהיא מוכנה לעצור אנשים שינסו לסחוב איתם מזוודות עלייה למטוס כבדות - אינסטינקט אנושי מרגיז שפגע בעבר במאמצי פינוי מטוסים - אך לא הייתה עדות לכך שמי מהנוסעים ניסה לעשות זאת.

הדקות האלה הצילו חיים. כל 367 הנוסעים ו־12 אנשי הצוות של המטוס הצליחו לצאת ממנו בביטחה וללא פציעות מעבר לכמה חבורות ונקעים.

דובר ג'פן איירליינס יסואו נומהאטה אמר על הפינוי המוצלח, "אנחנו מאמינים שזו הייתה תוצאה של הכשרה וריענון הידע מידי שנה".

פגיעה במטוס שהיה על אותו מסלול ולא קיבל אישור נחיתה

עד רגעי הנחיתה, טיסה JL516 הייתה שלווה. המטוס שהיה כמעט מלא טס באחד מנתיבי האוויר העמוסים ביותר בעולם, מסאפורו בצפון יפן לטוקיו. רבים מהנוסעים היו יפנים שחזרו לעיר הבירה לאחר שטסו לבקר קרובי משפחה בחופשת השנה החדשה. חלקם, כמו היאשי וקבוצה של תיירים מהונג קונג, שבו בחופשה.

חברת התעופה אמרה שהטייס קיבל רשות לנחות ממגדל הפיקוח וחזר על הרשות בחזרה לפקח הטיסה. היאשי הרגיש את הצמיג פוגע בקרקע.

"חשבתי, 'אוקיי, נחיתה רכה. יפה'. ואז ממש שנייה אחר כך הייתה התנגשות ענקית ושמעת בום גדול", אמר.

המטוס של ג'פן איירליינס פגע במטוס של משמר החופים שהיה על אותו מסלול, עמוס אוכל, מים, וציוד סיוע אחר לאיזור בחוף יפן שנפגע על ידי רעידת אדמה יום קודם לכן.

פקיד של משרד התחבורה אמר בתדריך ביום רביעי שלא היה רישום של רשות למטוס משמר החופים להיכנס למסלול, אם כי מגדל הפיקוח אישר לו להמתין בנקודה הנמצאת קרוב למסלול בערך שתי דקות לפני ההתנגשות.

אחרי ההתנגשות, מטוס משמר החופים התפוצץ בכדור אש, וחמישה אנשי הצוות עליו נהרגו. הקפטן אושפז פצוע ואמר לחוקרים בבית החולים שנכנס למסלול לאחר שקיבל רשות לעשות זאת, כך אמר פקיד במשמר החופים. עם זאת, משמר החופים לא מוצא רישום של הרשות הזו, אמר אותו פקיד.

המטוס של טיסה JL516 נשרף מבחוץ - אבל באופן מכריע, עדיין לא מבפנים. השעה הייתה 17:47, על פי חברת התעופה. המירוץ להישרדות החל.

סימולציות לפינוי מטוסים ב-90 שניות

כדי לפעול ברחבי העולם, יצרני מטוסים חייבים להוכיח לרגולטורים שטייסים יכולים לפנות מטוס ב־90 שניות. הם עושים בדיקות בתנאים שנועדו לעשות סימולציה של החיים האמיתיים. הדגמה טיפוסית נעשית עם אנשים מגילאים שונים ומידות גוף שונות המגלמים נוסעים, וכן בובות בגודל טבעי האמורות לייצג ילדים ופעוטות. חצי מהיציאות חסומות, ושמיכות, כריות ותיקים זרוקים במעברים כדי להוות מכשולים.

הבדיקות לעתים קרובות לא מצליחות לשחזר תנאי תאונה אמיתיים, אמר אד גלאה, מרצה באוניברסיטת גריניץ' הבריטית המתמחה בבטיחות אש ועושה ניתוחים של מקרי פינוי. כדוגמה אחת, הבחין שהמטוסים בבדיקות מקבילים לקרקע, בעוד שהחרטום של המטוס של ג'פן איירליינס פנה מטה, מה שהקשה על הנוסעים להגיע ליציאות ולהשתמש במגלשות.

מעט מאוד מקרי פינוי אמיתיים תואמים את תנאי הבדיקה ויכולים להסתיים ב־90 שניות, אמר גלאה. "זה מצביע על העובדה שזה סתם שטויות".

בכל זאת, מנהל התעופה הפדרלי של ארה"ב אמר שבסך הכל בטיחות הפינוי גבוהה, והצביע על פיתוחים כמו תאורות חירום טובות יותר וחומרים פחות דליקים המשמשים לריפוד תא הנוסעים.

חברות תעופה ומומחי בטיחות חקרו מקרים קודמים של פינוי כדי לשפר את הסיכויים לשרוד. אחת המסקנות: האינסטינקט של אנשים לנסות למשוך את התיקים שלהם מהאחסון מעל המושבים עלול להיות קטלני.

שלוש מתוך 8 דלתות המטוס נפתחו

המטוס של ג'פן איירליינס התגלגל במורד המסלול מרחק מסוים לפני שנעצר. האורות הראשיים כבו.

"כולם צרחו מהפגיעה הראשונית ואז הכל נעשה שקט באופן מטריד בגלל שכולם היו מבולבלים", אמר היאשי. היה נראה שהנוסעת לידו מכירה נהלי חירום. "היא התחילה לצעוק, 'תורידו את הראש, תישארו חגורים, הישארו במושבים'", אמר.

היאשי מעריך שלקח בין שלוש לחמש דקות עד שנפתחו הדלתות.

בג'פן איירליינס אומרים שלקח זמן מה לפתוח את הדלתות בגלל שהדיילים היו צריכים קודם לקבל את אישור הטייס שהמטוס הגיע לעצירה מלאה והיו צריכים לבדוק אם בטוח להתפנות.

בסופו של דבר, הודיעה חברת התעופה, נעשה שימוש רק בשלוש מתוך שמונה המגלשות בגלל שהאש דלקה מחוץ לדלתות האחרות ולא היה בטוח לפתוח אותן. הדיילים פתחו את שתי הדלתות הקדמיות - אחת מכל צד של המטוס - לאחר שהיו בקשר עם הטייס.

דלת נוספת בחלק האחורי נפתחה על ידי דייל שפעל ללא אישור הטייס בגלל שהכשל במערכת התקשורת הפנימית לא אפשר לו לדבר אתו, נמסר מחברת התעופה.

"הנוסעים צעקו על הדיילים לפתוח את הדלתות. זה היה כאוטי", אמר היאשי. "זה לא היה ממש דחיפות בכוח, אבל זו הייתה הפעם הראשונה שראיתי יפנים דוחפים זה את זה".

מערכת הכריזה לא עבדה. חלק מהדיילים השתמשו במגפונים למצבי חירום או פשוט צעקו, כך נמסר מג'פן איירליינס.

"היו כמה אנשים שניסו להשיג את הדברים שלהם, אבל כמובן אם אתה עושה את זה, אתה מעכב את כולם", אמר היאשי. "אנשים אמרו 'מה אתה עושה? הדברים האלה לא חשובים'".

בסופו של דבר נפתחו הדלתות. בג'פן איירליינס אמרו שהדיילים אמרו לאנשים להותיר את מיטלטליהם מאחור ולהסיר עקבים חדים שעלולים לקרוע את מגלשות המילוט.

היאשי אמר שבתחילה נשאר במושב שלו, וציית להוראות של הנוסעת בעלת הניסיון שלידו. "אבל אז האש מבחוץ התחילה לגבור, והסתכלתי על הגברת", נזכר, והצעתי שאולי הגיע הזמן לצאת מהמטוס. היא הסכימה.

"קמתי, לבשתי מעיל וכולם התחילו לרוץ לקדמת המטוס", אמר היאשי. הוא גלש למקום בטוח ורץ הרחק מהמטוס, ואז ב־10 הדקות הבאות צפה באנשים שמאחוריו יוצאים מהדלתות הקדמיות.

הירושי קאנקו, מרצה לפילוסופיה בן 67 שחזר מביקור אצל אימו, אמר ששמע שהדיילים לא רוצים שאנשים ייקחו מזוודות. קאנקו, שישב בשורה 10, לקח תיק גב קטן שהכיל את הפריטים בעלי הערך שלו שהניח מקודם מתחת למושב לפניו אבל הותיר אחריו תיק גדול, וגלש במגלשה בצד ימין של המטוס.

כשהיאשי ואחרים רצו על האספלט לכיוון הטרמינל, שמו לב למטוס נוסף שהלהבות מלחכות במסלול ההמראה. כשלא הבינו שהתנגשו עם מטוס של משמר החופים, שאלו אחד את השני מה היה מקור השריפה השנייה אבל לא היה להם זמן לברר, כך אמר.

מטוס האירבוס A350 הראשון שמושמד לחלוטין

עד 18:05, הפינוי הסתיים וכולם היו בטוחים, נמסר מג'פן איירליינס.

כמה דקות אחר כך, המטוס הוקף להבות שהותירו ממנו שלד חרוך עד בוקר המחרת - מטוס אירבוס A350 הראשון שמושמד לחלוטין מאז שהדגם הזה נכנס לשימוש לפני עשר שנים.

קאנקו, המרצה, אמר שהנוסעים סביבו לא היו בפאניקה ושהוא היה יותר מפוחד כשחזר הביתה וראה את הצילומים בטלוויזיה. בראייה לאחור, אמר, העיכוב בפתיחת הדלתות היה חישוב נכון. "לוקח זמן לוודא שהדלתות בטוחות, ומסוכן לפתוח דלת כשלהבות משתוללות בחוץ", אמר.

כשהתרחש הפינוי, אמר היאשי, "זה מלא עשן ואתה לא מבין מה הולך". אבל בחזרה בטרמינל, "למדנו שחמישה אנשים על המטוס השני נהרגו. היינו בחדר ההמתנה בשדה התעופה, והקדרות החלה להתפשט באוויר".

שם, היאשי התבונן על המתרחש בזמן שאכל אוניגרי, כדור אורז ממולא סלמון, שאנשי הצוות חילקו להם. לא היו לו המפתחות שלו והוא יצטרך לישון אצל חבר. הוא איבד מזוודה מלאה בגדים כולל שני פריטים שאהב במיוחד, וכן מחשב נייד ומצלמת גו-פרו. את כל הדברים האלה ניתן יהיה להחליף. באותו רגע, לשום דבר מהם לא הייתה חשיבות.

"זה היה האוניגרי הכי טעים שאכלתי בחיים", אמר היאשי.

מיהו אינאדה השתתף בהכנת הכתבה.

עוד כתבות

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהימה את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח־האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"