חמאס | דעה

המומחה שמסביר: זה מה שמרוויחה ישראל מהחיסול של בכיר חמאס

חיסולו של עארורי מהווה פגיעה בקשר בין חמאס לאיראן, החיוני מאוד לארגון הטרור • זו גם פגיעה קשה בזרוע חמאס הצפונית ובזרוע המובילה את הטרור של חמאס בגדה המערבית, שם היה עארורי אחראי גם על הכוונת הפעילות הצבאית של חמאס • שאלת השאלות היא כיצד יגיב חיזבאללה

סאלח אל עארורי / צילום: ap, Nariman El-Mofty
סאלח אל עארורי / צילום: ap, Nariman El-Mofty

הכותב הוא חוקר בכיר במכון למחקרי בטחון לאומי. תחומי המחקר שלו הם יחסי ישראל-פלסטינים, החברה הפלסטינית, זיקתה לישראל ולהתנחלויות וכן המערכת הבינארגונית הפלסטינית. תפקידו הצבאי האחרון היה היועץ לענייני ערבים של המנהל האזרחי ברצועת עזה.

חיסולו של סגן יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, צאלח עארורי היום (ג') בפרבר הדרומי של ביירות מהווה מהלומה קשה לחמאס ולציר ההתנגדות. עארורי מילא בשנים האחרונות תפקיד מרכזי ביותר ביצירה ובהכוונה של פעילות חמאס בתחומים הצבאי והמדיני באיזור ומחוצה לו. הוא היה אחראי על הקשר שהתהדק בשנים האחרונות בין חמאס לחיזבאללה ואיראן אחרי שנים של נתק, שהחלו עם פרוץ האביב הערבי. הנהגת חמאס, שישבה אז בסוריה, התנגדה להרג הרב שמבצע משטרו של בשאר אלאסד בקרב אזרחים סורים מוסלמים רבים ועזבה את סוריה לקטר היריבה.

הקואליציה האמריקאית בים האדום מקרטעת, וישראל היא אחת הסיבות לכך 

ח'אלד משעל, שעמד אז בראש חמאס, נחשב מאז לאישיות בלתי רצויה באיראן, בשל מה שהוגדר כפגיעה בלכידות ציר ההתנגדות שעליו עמלה במשך שנים רבות. עארורי, שמילא את תפקיד הסגן משנת 2017, טווה מחדש את הקשרים עם חיזבאללה, התקרב מאוד לגנרל קאסם סלימאני, מפקד כוח אלקודס האיראני שחוסל ע"י ארה"ב ב-2020, וכן התחבב על משמרות המהפכה וההנהגה האיראנית.

פגיעה בקשר בין חמאס לאיראן

בתוך חמאס הוביל עארורי את הזרם הפרו איראני מול הזרם השני שדגל בהישענות על מצרים והמדינות הסוניות והובל ע"י ח'אלד משעל ומוסא אבו מרזוק, יושבי הראש לשעבר שהשפעתם בתוך הארגון עודנה רבה. אחד משיאי פעילותו היה מבצע שומר החומות, אותו יזמה חמאס ב-2021 לאחר ביטול הבחירות הכלליות ע"י אבו מאזן. כל בכירי חמאס העלו אז על נס את הקשר ההדוק והחיובי שנוצר בין חמאס לבין איראן. הם חלקו לה מחמאות ושבו והודו על הסיוע הכספי הרב, התרומה הרבה בידע, הדרכה ובציוד.

גם רעיון אחדות הזירות שהתפתח לאחר מבצע זה ושביטויים רבים שלו אנו רואים בימים אלה בגבול הצפון, הוא פרי הפעילות הרבה שהוביל עארורי. שבועות אחדים לפני ה-7 באוקטובר האחרון, התריע עארורי בלשון רברבנית מפני מלחמה כוללת העומדת לפרוץ בין "ההתנגדות המזויינת" לבין ישראל.

מכל מקום, חיסולו של עארורי ושניים מהפעילים שהיו איתו זו פגיעה בקשר בין חמאס לאיראן, החיוני מאוד לארגון הנמצא זה חודשים במלחמה עם ישראל. זוהי גם פגיעה קשה בזרוע חמאס הצפונית ובזרוע המובילה את הטרור של חמאס בגדה המערבית. שם היה עארורי אחראי גם על הכוונת הפעילות הצבאית של חמאס - עודד, מימן, דירבן ודחף את אנשיו בגדה המערבית לבצע פעולות טרור נגד חיילים ומתנחלים. בלבנון הוא הצליח הודות לקשרים שטווה עם נסראללה להרחיב מאוד את הפעילות הצבאית של ארגונו מתוך הגבול. פעיליו נוטלים חלק ניכר בתקופה האחרונה, בירי רקטות והשלכות מטענים מלבנון בתיאום ובאישור חיזבאללה.

מה הצעד הבא של חיזבאללה?

שאלת השאלות היא כיצד יגיב חיזבאללה המטיל על ישראל את האחריות לחיסול עארורי. הדילמה שהוצבה לפניו קשה ביותר. ישראל בראייתו חצתה את הקווים והפרה את כללי המשחק שעל פיהם מתנהלת הלחימה בגבול בחודשים האחרונים. היא חדרה עמוק אל תוך הבירה ואל הפרבר הנמצא בשליטת ארגונו. בעבר אף הבהיר כי כל חיסול שיעשה בתוך לבנון יביא לתגובה חריפה מצד חיזבאללה. עתה הוא יידרש לקבל החלטה כאשר מנגד נשמעים כבר קולות של מנהיגים לבנונים המזהירים מפני המטת אסון נוסף על לבנון בסגנון של מה שנחרת בזכרונם בשנת 2006.

האם ימצא נסראללה דרך לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה? בעבר הוא הוכיח שניתן להתפתל ולהבליג בדרכים יצירתיות על אתגרים מן הסוג הזה. אלא שהפעם לא רק בישראל דרוכים לקראת תגובתו, אלא גם בחמאס הנמצאת תחת לחץ צבאי, חשה מוכה ומצפה לנקמה. נראה שלשיקול של השמירה על שלמות לבנון יהיה משקל בהתלבטות של נסראללה. חמאס תמצא קרוב לוודאי ביהודה ושומרון, שם גדל עארורי והוביל את אנשי עז אלדין אל-קסאם, את הזירה בה תבצע את פיגועי הנקם שלה.