חברת הנדל"ן המניב לבעלי האג"ח: מפסיקים לשלם את החוב

להרץ פרופרטיס שתי סדרות אג"ח בהיקף של כחצי מיליארד שקל • בעוד שבועיים אמורה החברה לשלם למחזיקי האג"ח כ-30 מיליון דולר אבל דירקטוריון החברה החליט שלא לשלם: "לטובת שמירת נכסי החברה"

פרויקט Brookhollow Central של הרץ פרופרטיס בטקסס / צילום: מצגת החברה
פרויקט Brookhollow Central של הרץ פרופרטיס בטקסס / צילום: מצגת החברה

חברת הרץ פרופרטיס, המשקיעה בבנייני משרדים בארה"ב, ונמצאת בדרך להסדר חוב, מדווחת למחזיקי איגרות החוב שלה שהיא לא תשלם להם את התשלום התקופתי הקרוב כאשר המשמעות היא שייתכן שהיא פשוט תפסיק לשלם להם ריבית.

מאות מיליוני שקלים בסכנה: שתי חברות נדל"ן אמריקאיות נוספות בדרך להסדר חוב בבורסת ת"א 
בנק ישראל בוחן שינויים במתווה למתן הקלות לחברות האג"ח 

לחברה, בניהולו של וויליאם הרץ, יש שתי סדרות אג"ח בהיקף כולל של יותר מחצי מיליארד שקל, הנסחרות בתשואות זבל. מצבה של סדרה א' (בהיקף של 328 מיליון שקל) גרוע מאוד והתשואה עליו זינקה לאחוז ארבע ספרתי, כלומר אלפי אחוזים, כאשר המשקיעים מתמחרים סיכוי אפסי לקבל בחזרה את הכסף. התשלום הקרוב, בהיקף של 30 מיליון דולר, היה אמור להיות משולם בעוד שבועיים, ב-15 בינואר. מצבה של סדרה ב' (היקף כספי של 207 מיליון שקל) טוב יותר, שכן יש עליה ביטחונות, והיא נסחרת בתשואה של קרוב ל-18%. התשלום שבוטל במקרה שלה הוא ב-28 בפברואר.

נכון שמצבה של החברה בכי רע והמשקיעים עלולים להפסיד את כספם, אבל כעת הם והנאמן תוהים לעצמם מדוע בעצם שיפסידו גם את תשלומי הריבית התקופתיים שהם אמורים לקבל?

לפי הודעתה, "דירקטוריון החברה הינו בדעה כי טובת החברה היא לשמר בידיה את כל האמצעים הנזילים שבידה לטובת שמירת נכסי החברה, לרבות מול מלווים ושמירת פעילותה כ-"עסק חי".

החברה שנמצאת בהליך הסדרי חוב מול מחזיקי האג"ח כבר דיווחה למשקיעים שהיא צופה לרשום הפסדי שיערוך של 147 מיליון דולר ברבעון השלישי של השנה, וזאת אחרי ביקורת של רשות ניירות ערך בנכס gateway center.

העסקה בארה"ב נפלה

כבר בדוחותיה לרבעון השני של השנה דיווחה החברה על הפסדי שיערוך נוספים בהיקף של יותר מ-100 מיליון שקל, אז היא גם נאלצה לרשום הערת עסק חי, שמשמעותו הוא שרואי החשבון שלה כלל לא בטוחים שהיא תצליח לשרוד את השנה הקרובה.

בחודש ספטמבר האחרון דיווחה החברה כי בוטל עסקה למכירת נכס שלה בשם קפיטל וואן טאואר (לייק צ'ארלס, לואיזיאנה), וכי הביטול "משפיע לרעה על יכולת החברה לעמוד בתשלום מלוא קרן אג"ח סדרה א' אשר צפוי לחול ב-15 בינואר 2024". החברה הניחה כי העסקה תפיק לה תזרים עודף של 9.8 מיליון דולרים, מה שלא קרה בסופו של דבר.

בתחילת אותו חודש חתכה מידרוג את הדירוג של הסדרה הלא מובטחת (א') של הרץ פרופרטיס ב-11 מדרגות בבת אחת. מדירוג Baa2 (המקביל ל-BBB של S&P), לדירוג Ca, גבוה דרגה אחת מעל חדלות פירעון.

בסוף החודש שעבר דיווחה הרץ על שימוש באפשרות הדחייה בפרסום הדוחות הכספיים שניתנה ע"י רשות ניירות ערך בעקבות מלחמת חרבות ברזל, כך שדוחותיה צפויים להתפרסם עד סוף חודש דצמבר.