חצי שנה אחרי הממשלה: אינטל מאשרת כי תשקיע עוד 15 מיליארד דולר בשדרוג המפעל בקריית גת

לפי אינטל, ההשקעה במפעל החדש מביאה את סך ההשקעות של אינטל בישראל לכ־50 מיליארד דולר ב־50 שנות פעילותה במדינה • המפעל החדש, שבנייתו כבר החלה, צפוי להתחיל בייצור בתוך ארבע עד חמש שנים

מפעל אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock, Shutterstock
מפעל אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock, Shutterstock

אינטל  מאשרת הבוקר (ג') כי תוסיף 15 מיליארד דולר נוספים להשקעה במפעל השבבים החדש בקריית גת מעבר להשקעה של 10 מיליארד דולר, שהחלה בשנת 2019, ובכך מיישרת החברה האמריקאית קו עם ממשלת ישראל, שהודיעה על כך בעצמה חצי שנה קודם לכן.

כשמנכ"ל אינטל אומר שהישראלים רבי־תושייה, למה הוא מתכוון?
ענקית הסייבר שמציעה משרות לסטודנטים שסובלים מאנטישמיות

על־‏פי אינטל, ההסכם עם ממשלת ישראל כולל השקעה של 25 מיליארד דולר בסך־הכול, הכולל שדרוג והרחבה של מפעל ייצור השבבים בקריית גת. במסגרת ההסכם, תעניק הממשלה מענק בסך 3.2 מיליארד דולר על־פני מספר שנים, בהתאם לעמידה ביעדים שונים, ככל הנראה יעדי תעסוקה והשקעה חוזרת בחברות ובקבלנים ישראלים. אינטל התחייבה לרכוש מוצרים ושירותים של חברות ישראליות בשווי של 60 מיליארד שקל במהלך העשור הקרוב. זהו המענק הגבוה ביותר שהעניקה אי־פעם ממשלת ישראל לחברה פרטית - והוא מוערך בכ-12% מכלל ההוצאות לצורך ההקמה והשדרוג של המפעל החדש.

המפעל החדש, שבנייתו כבר החלה, צפוי להתחיל בייצור בתוך ארבע עד חמש שנים, והוא יכלול תהליך ייצור ייחודי לאינטל באמצעות טכנולוגיית ליתוגרפיה אולטרה־סגולה; מכונות מיוחדות לשם כך כבר הוזמנו מ-ASML ההולנדית. בראש המפעל החדש תעמוד מירב בן חמו קריאף.

אינטל נחשבת למעסיקה הפרטית הגדולה בישראל

אינטל פתחה את המרכז הראשון שלה בישראל בסמוך לחוף שמן בחיפה ב-1974, בו הועסקו אז חמישה עובדים. כיום, היא נחשבת למעסיקה הפרטית הגדולה בישראל עם כ- 12,000 עובדים. על־פי אינטל, ההשקעה במפעל החדש מביאה את סך ההשקעות של אינטל בישראל לכ־50 מיליארד דולר ב־50 שנות פעילותה במדינה.

לפני כשבועיים, התראיין פט גלסינגר, מנכ"ל החברה, ברשת פוקס האמריקאית ואמר: "יש לי (בישראל) 20,000 נפשות - אני רואה את עצמי אחראי להם. אני רואה את עצמי כאחראי לכולם - מהעובדים הישירים ועד לקבלנים, מהם 17% נמצאים היום במילואים. איבדנו כמה במלחמה. המשפחות שלנו איבדו את ילדיהם, ויש לנו גם חטופים. זה מאוד-מאוד אישי".

גלסינגר הוסיף: "הישראלים הם מהאנשים רבי־התושייה ביותר שיש. הם לא החמיצו אף הזמנה לייצור של פרוסת סיליקון או למשימת פיתוח, למרות העימות. זו הסיבה שאנחנו מאמינים בהם כל-כך, וזה מסביר מדוע היינו החברה הבין־לאומית הראשונה שהגיעה לכאן. אנחנו מתפללים לשקט ולפתרון קבוע - כיוון שזו לא בעיה חדשה. העניין הזה בעבודה כבר אלפי שנים, אבל אנחנו מחויבים לפעילות שלנו שם".