בורסה שנחאי | סיקור שוטף

המסחר באסיה נסגר במגמה מעורבת; היום חג המולד, לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובאירופה

הניקיי עלה ב-0.4% • שנחאי ננעלה ביציבות • בהונג קונג, בדרום קוריאה ובהודו לא התקיים היום מסחר • הכלכלן ראשי של מיטב צופה שרוב הבנקים המרכזיים הגדולים יתחילו להוריד ריבית כבר בשליש הראשון של 2024

הבורסה בהונג קונג / צילום: Shutterstock, Wang Sing
הבורסה בהונג קונג / צילום: Shutterstock, Wang Sing

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

08:25

הבורסות באסיה נסחרות במגמה מעורבת. הניקיי ננעל בעלייה של 0.4% ושנחאי יורדת ב-0.3%. בהונג קונג, בדרום קוריאה ובהודו לא מתקיים היום מסחר.

בוול סטריט, המדדים המרכזיים ננעלו בשישי האחרון במגמה מעורבת. מדד הדאו ג'ונס ירד קלות, ה-S&P 500 והנאסד"ק ירדו בכ-0.2%. בסיכום שבועי, ה-S&P 500 סגר שבוע חיובי שמיני ברציפות לראשונה מאז 2017. בסיכום שבועי, עלה ה-S&P 500 ב-0.9%, הדאו רשם עלייה של 0.4%. הנאסד"ק עלה ביותר מ-1% בשבוע האחרון.

היום חג המולד, לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובאירופה.

ניסיון נוסף של ננו דיימנשן להשתלט על סטרטסיס : ביום שישי האחרון הודיעה ננו דיימנשן  כי הגישה הצעה מקדמית לרכישה במזומן של כל מניות סטרטסיס במחיר של 16.5 דולר למניה - פרמיה של 25.9% על מחירה הנוכחי. שתי החברות הן יצרניות מדפסות תלת ממד מישראל. בקיץ 2022 רכשה ננו דיימנשן כ-14% ממניות סטרטסיס. בהמשך, הגישה הצעה לרכישת סטרטסיס אך העסקה לא יצאה לפועל.

OpenAI הודיעה ביום שישי על כוונתה לגייס מימון נוסף לפי שווי של כ-100 מיליארד דולר, כך לפי בלומברג. אם תחתם העסקה הזאת, תהיה מפתחת ה-ChatGPT לסטרט אפ השני היקר ביותר בארה"ב, שנייה ל-SpaceX של אלון מאסק, לפי CBInsights. פרטי הגיוס, תזמונו ותנאיו עדיין לא סוכמו ועשויים להשתנות.

●  הדחתו וחזרתו של סם אלטמן: כל המרוויחים והמפסידים בסערת OpenAI 

וגם, עסקת ענק בניו יורק. המיליארדר הבריטי ג’ים רטקליף רכש 25% ממניותיה של קבוצת הכדורגל מנצ’סטר יונייטד שנסחרת בוול סטריט. המועדון נסחר בשווי של כ-3.2 מיליארד דולר. רטקליף, יו"ר ומייסדה של Ineos petrochemical הוא אחד האנשים העשירים בבריטניה. מתחילת השנה, ירדה מניית המועדון בכ-15%.

לגבי שוק החוב האמריקאי, כלכלני בנק הפועלים מצביעים בסקירתם השבועית על ירידה מתונה בתשואות האג"ח וצפי להורדת ריבית מהירה יותר. "תשואת אג"ח ממשלת ארה"ב לעשר שנים ירדה מעט גם בשבוע שעבר לרמה של 3.89% לעומת 3.91% בשבוע שעבר".

"גם התשואה לשנתיים ירדה מעט לרמה של 4.32% מרמה של 4.44% בשבוע שעבר. שוק ההון צופה שהפד יוריד את הריבית כבר בחודש מרץ, ושהריבית תגיע לרמה שבין 3.75%-4.0% בסוף שנת 2024, מה שמגלם לפחות הפחתה נוספת לעומת החזוי מהשוק בשבוע שעבר".

בשוקי הסחורות, מחיר חבית מסוג ברנט ירד קלות בשישי לכ-79.2 דולר, לאחר שביום חמישי הודיעה אנגולה על עזיבת ארגון המפיקות, OPEC, לאחר 16 שנות חברות. זאת עקב אי-הסכמות מול הקרטל על רקע הקיצוצים שעליהם הוחלט בהתכנסות OPEC+ לפני כשלושה שבועות. ברמה השבועית, מחיר הנפט רשם עלייה.

●  פרשנות | מאנגולה ועד החות'ים: ערב הסעודית מאבדת אחיזה בעולם הנפט 

בגזרת המאקרו, שבוע דל צפוי בנתוני המאקרו שיתפרסמו בעולם, ובכל זאת, ביפן יתפרסמו נתוני האבטלה לחודש נובמבר, מדד מחירי הבתים בארה"ב ומדד מכירות הבתים, דרישות ראשוניות לדמי אבטלה ומדד מנהלי הרכש של שיקאגו. 

לפי סקירתו השבועית של יוני פנינג, אסטרטג עסקאות ראשי בבנק מזרחי טפחות, 
"בארה"ב, האינפלציה ב-PCE ממשיכה להתקרב ליעד של הפד. אינפלציית הליבה נותרת בשלב זה רחוקה מהיעד. אבל סביר להניח שנמשיך להדביק שם את הפער, בחודשים הקרובים. אינדיקציות נוספות, כמו ה-Leading Index, מגבירות את הסבירות להתמתנות בתוצר ברבעון הרביעי, או אפילו למיתונון".

לגבי הריביות בעולם, אלכס זבז'ינסקי, ממיטב צופה שרוב הבנקים המרכזיים הגדולים צפויים להתחיל להוריד ריבית כבר בשליש הראשון של 2024. "הירידה המהירה באינפלציה מובילה לירידה מהירה בציפיות לריבית. לפי עקום ה-IRS, בפחות מחודשיים בלבד הציפיות לריבית הבנקים המרכזיים בעוד שנה ירדו בכ-1.2%-1.4% בכל המדינות העיקריות. בישראל ירדה התחזית לריבית בכ-1.1%. תהליך ירידה בציפיות הריבית מדרבן ירידה מהירה בתשואות האג"ח".

"נציגי הבנקים המרכזיים הגדולים מנסים לקרר התלהבות בשווקים ומזהירים שהריבית לא תרד כל כך מהר. אולם, נראה שירידה מהירה באינפלציה לא מותירה להם ברירה, אלא להתחיל בתהליך הורדת ריבית בהקדם".

לפי זבז'ינסקי, האינפלציה בארה"ב צפויה להגיע ל-2% תוך שלושה חודשים: "בארה"ב אינפלציית ה-PCE ירדה ל-2.6%, מתחת לתחזיות. כפי שהצגנו בסקירה לפני חודש, בהתאם לשינויים החודשיים במדדי הליבה בשישה חודשים (במונחים שנתיים), קצב השינוי השנתי של PCE Core יגיע במרץ 2024 ליעד ה-FED של 2% בסיכוי של כ-90%. נזכיר שבתחזית שפורסמה ע"י ה-FED רק לפני שבועיים הוא העריך שאינפלציית הליבה PCE אפילו בסוף 2024 תעמוד מעל היעד ברמה של 2.4%".