זו הייתה החברה הישראלית הכי רווחית בוול סטריט השנה

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו • עם רווח נקי של יותר מ-2 מיליארד דולר, טבע היא החברה הישראלית שתסיים את 2023 עם הרווח הגדול ביותר בוול סטריט • אבל גם על ההכנסות הגבוהות שלה מרחף סימן שאלה

המרכז הלוגיסטי של חברת טבע בשוהם / צילום: סיון פרג'
המרכז הלוגיסטי של חברת טבע בשוהם / צילום: סיון פרג'

החברה הישראלית שנסחרת בוול סטריט וצפויה לסיים את שנת 2023 עם הרווח הגדול ביותר עשויה להפתיע רבים. מדובר בחברת התרופות טבע , שבשלושת הרבעונים הראשונים של השנה רשמה רווח נקי של 1.76 מיליארד דולר, ולפי התחזית השנתית שלה תסיים את השנה עם רווח נקי של בין 2.55 מיליארד דולר ל־2.9 מיליארד דולר.

ניתוח | השנה שהבורסה בתל אביב תעדיף לשכוח 
השבוע בביומד | הישראלית שקיבלה שני אישורי FDA וחברת הביומד שמצטרפת לענקיות 

למרות התחזית המוצלחת של טבע, יש לזכור שני דברים: ראשית, לא מדובר על הרווח החשבונאי (GAAP, לפי כללי החשבונאות המקובלים בארה"ב) אלא על הרווח Non-GAAP, כלומר בנטרול סעיפים חשבונאיים שונים.

במקרה של טבע יש פער גדול בין שני סוגי הרווח. כך למשל, בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה לפי חישוב GAAP, היא רשמה הפסד נקי של כמעט מיליארד דולר לעומת רווח של 1.76 מיליארד לפי חישוב Non-GAAP. הפער בין סוגי הנתונים נמצא בשורה של סעיפים שלא נכללים בחישוב ה-Non-GAAP, דוגמאת הפחתות שווי של נכסים שונים, עלויות הקשורות להליכים משפטיים ועוד. במקרה של ענקית התרופות הישראלית, כל אלו מסתכמים לסכומי עתק.

שנית, סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר באופנהיימר, מבקש לחדד את ההבדל בין הרווח הכי גבוה, לחברה הכי רווחית. "לטבע יש את מחזור ההכנסות הכי גבוה מבין החברות הישראליות שנסחרות בוול סטריט", הוא מסביר. "היא מוכרת ב־15 מיליארד דולר בשנה, כשלדוגמה ICL מוכרת ב־7.5 מיליארד דולר וצ'ק פוינט בכ־2.4 מיליארד דולר. אז ברור שאם מוכרים ב־15 מיליארד דולר הרווח אבסולוטי יכול להיות גבוה, גם אם שיעורי הרווחיות נמוכים יחסית".

וסצ'ונוק מציין חברות ישראליות עם שיעורי רווחיות גבוהים, בהסתכלות על ה־EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות): חברת אבטחת הסייבר צ'ק פוינט, חברת האסתטיקה הרפואית אינמוד וחברת הטכנולוגיה לרכב מובילאיי. ה־EBITDA המתואם של טבע צפוי להסתכם השנה ב־4.5־4.9 מיליארד דולר, אמצע טווח התחזית, וכ־31% מהמחזור, שיעור דומה לזה שנרשם ב־2022.

 

טבע תחזור לצמוח?

אבל גם על ההכנסות הגבוהות של טבע מרחף סימן שאלה. בחמש השנים האחרונות הכנסות החברה התכווצו בעקביות, ורק השנה החברה שכונתה בעבר "מניית העם" צפויה לחזור לצמיחה.

רכישה אחת ב-2016 העיבה על ההכנסות של טבע. החברה הישראלית רכשה את חברת התרופות הגנריות אקטביס תמורת כמעט 40 מיליארד דולר. אלא שבמקום צמיחה, טבע קיבלה חוב עתק שרבץ על כתפיה שנים. ההלוואה שנטלה לצורך מימון העסקה אילצה את המנכ"ל הטרי דאז קאר שולץ להוביל תוכנית התייעלות אגרסיבית שכללה פיטורי עובדים רבים. לפני כשנה שולץ פרש מתפקידו והמנכ"ל החדש, ריצ'רד פרנסיס הציג תוכנית אסטרטגית שמטרתה להוביל את טבע לצמיחה. השנה נגלה האם הוא הצליח במשימה.