הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה ירוקה בבורסה: מדד הבנקים קפץ ב-2.7%; מלם תים זינקה בכ-16%

ת"א 35 התחזק ב-1.1% ות"א 90 קפץ ב-1.8% • לידר שוקי הון:"המדיניות המוניטרית בישראל ב-2024 תושפע מהתנודתיות בשקל" • השקל מתחזק מול הדולר והאירו • בסין, הבנק המרכזי הותיר את הריבית על ההלוואות במדינה ללא שינוי

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף
בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 


17:30

המסחר בבורסת ת"א ננעל היום בעליות. ת"א 35 התחזק ב-1.1% ות"א 90 קפץ ב-1.8%. מדד הבנקים הוסיף 2.7%, בהובלת לאומי  ומזרחי טפחות .

אנרג'יקס , אלקטרה  ואנרג'יאן  בלטו בעליות במדד ת"א 35. קמטק  ואורמת טכנו  הובילו בירידות.

ת"א בנייה קפץ ב-1.9% ות"א נדל"ן זינק ב-2%. המניות שבלטו בעליות בשני המדדים היו: לוינשטין הנדסה , ליבנטל , הכשרה התחדשות , ויתניה , רבוע נדל"ן  וג'י סיטי .

ת"א נפט וגז התחזק ב-2.3%, בהובלת מודיעין  ורציו . מדד הביומד זינק ב-2.6%, אבוג'ן  ואנלייבקס . מדד רשתות שיווק הוסיף 1.7%, בהובלת טרמינל איקס , פוקס  ובריל .

מניות נוספות שבלטו במסחר היום הן מלם תים , חמת , אפיטומי מדיקל , ג'נסל , תורפז  ואינרום . בין המניות שבלטו בירידות נמצאות פסגות , דניה סיבוס , קווליטאו , פריון נטוורק , בית שמש  ותדיראן גרופ .

שוק החוב נהנה גם הוא מעליות כאשר מדד תל גוב כללי וצמודות עלה ב-0.1% ומדד תל גוב שקלי 10+ (של האג"ח הארוכות) הוביל עם עלייה של 0.25%. התשואות מנגד ירדו. בשוק הקונצרני נרשמו גם כן עליות כאשר מדדי תל בונד 20, 40, 60 ושקלי עלו כל אחד בכ-0.1%

מחזור המסחר הסתכם ב-2.3 מיליארד שקל.


16:55

שותפות נאוויטס  עולה במסחר אחרי שדיווחה כי המפעילה LLOG Exploration Offshore החליטה על קידוח הפקה ראשון במאגר בקסקין דרום, שמגיעים אחרי ארבעה קידוחים בחלק הצפוינ. נאוויטס מחזיקה ב-7.5% מהזכויות במאגר. מדובר על אזור קידוח ימי 270 מייל מדרוב מערב לניו אורלינס, ארה"ב, במפרץ מקסיקו. הקידוח יבוצע במהלך שנת 2024 והצפי הוא כי הקידוח ייארך במשך כ-55 ימים. עלות הקידוח מוערכת בכ-81 מיליון דולר ונאוויטס תשלם 6.1 מיליון דולר על חלקה.

חברת הביטוח הפניקס  הגדילה את החזקתה במניית שותפות האנרגיה רציו , שמחזיקה ב-15% ממאגר הגז לוויתן. הפניקס הפכה לבעלת עניין אחרי שרכשה כעת עוד מניות בהיקף של 11 מיליון שקל.

16:30

מגמה ירוקה בבורסה: ת"א 35 עולה ב-1.3% ות"א 90 מטפס ב-1%. מדד הבנקים מזנק ב-2.4%, בהובלת מניית מזרחי טפחות .

אנרג'יקס , אלקטרה  ואנרג'יאן  מובילות בעליות במדד ת"א 35. קמטק  בולטת בירידות.

ת"א נפט וגז קופץ ב-1.8%, בהובלת מודיעין  ורציו . ת"א בנייה ות"א נדל"ן מטפסים גם ב-1.8%. המניות שבולטות בעליות בשני המדדים הן הכשרה התחדשות , אפריקה מגורים , אב-גד , ג'י סיטי , נתנאל מניבים  וויתניה .

ת"א רשתות שיווק עולה ב-1.4%, בהובלת טרמינל איקס , פוקס  ובריל . מדד הביומד מוסיף 1.7%, בהובלת אבוג'ן .

הדולר נסחר ברמה של 3.638 שקלים, הרמה הנמוכה מאז ה-1 באוגוסט. האירו נחלש ל-3.99 שקלים.

15:29

חברת סייברוואן , שפיתחה מערכת למניעת היסח הדעת בנהיגה, הודיעה על חתימת מסמך עקרונות לרכישת נכסים ופעילות של חברת מיקרונט . שתי החברות נסחרות בבורסה בתל אביב, כשסייברוואן נסחרת גם בנאסד"ק לפי שווי של כ-6 מיליון דולר. שווי השוק של מיקרונט הוא כ-16 מיליון שקל.

תנאי העסקה הסופיים ייקבעו לאחר תהליך בדיקת נאותות, ומרבית התמורה תורכב מתשלומים עתידיים תלויי ביצוע של הפעילות הנרכשת. סייברוואן מעריכה שהעסקה תיחתם ותיסגר בתחילת 2024. מיקרונט עוסקת בפיתוח וייצור מערכות לניהול ציי רכב ועובדי שטח.

14:18

המגמה החיובית בת"א נמשכת. מדד ת"א 35 מזנק בכ-1.1%, ות"א 90 מטפס בכ-0.9%.

חברת האנרגיה המתחדשת סולאיר  (שווי שוק של 480 מיליון שקל) גייסה מהמוסדיים 80 מיליון שקל. בית ההשקעות מור השקיע חצי מכל היקף הגיוס עם 40 מיליון שקל ויחזיק 7.5% ממניות החברה. הפניקס עלתה להחזקה של 15% כשהשקיעה כעת כ-22 מיליון שקל. בין המשקיעים הנוספים נמצאת קרן נוקד. אלון שגב מנכ"ל סולאיר: "ההנפקה מספקת רוח גבית להשלמת יעדי החברה לשנת 2024".

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד המקומיים עולים בכ-0.2%. מדד תל גוב שקלי 10 + מטפס בכ-0.4%.

13:06

המדדים המרכזיים בבורסת ת"א ממשיכים לטפס. מדד ת"א 35 מזנק בכ-1.2%, ות"א 90 מטפס בכ-1.1%. בולטים לחיוב מדד ת"א ביומד שמזנק בכ-4% ות"א בנקים 5 שמטפס ב-2.5%.

בולטות לחיוב במדד ת"א 125 מניות מלם תים , זפירוס , נאוויטס פטר יהש  וג'י סיטי .

חברת תוספי התזונה המיוצרים כסוכריות גומי טופ גאם , דיווחה הבוקר כי אייל שוחט, לשעבר מנכ"ל סודהסטרים העולמית, מונה למנכ"ל החברה. שוחט (50) ייכנס לתפקידו ב-1 בינואר 2024.

שוחט כיהן בחמש השנים האחרונות כמנכ"ל סודהסטרים העולמית, ומילא בחברה שורת תפקידים במהלך 13 השנים האחרונות: תחילה כסמנכ"ל לעניינים משפטיים, לאחר מכן כסמנכ"ל הפיתוח העסקי, עד שמונה לתפקיד המשנה למנכ"ל ושנתיים מאוחר יותר לתפקיד המנכ"ל. באותה תקופה חצתה סודהסטרים לראשונה רף מכירות שנתי של מיליארד דולר, התרחבה לשווקים נוספים במזרח ומערב אירופה והיא משווקת את מוצריה ב-46 מדינות. שוחט היה בין האחראים על הליך מכירתה לפפסיקו העולמית בתמורה ל-3.2 מיליארד דולר בשלהי 2018.

11:27

מתחזקות העליות בת"א. מדד ת"א 35 קופץ בכ-1% ות"א 90 מוסיף לערכו 0.9%. 

שפיר הנדסה  מעדכנת הבוקר כי על אפשרות לשותפה מחליפה בפרויקט המרכזים הלוגיסטיים של צה"ל. אחרי שחתמה עם אוריין לפני מספר שנים, אוריין חתמה לפני מספר חודשים על מכירת חלקה לשפיר. שפיר מדווחת הבוקר (ד') שקרן נוי עשויה להיות זו שתיכנס בנעליה של אוריין ולהחזיק ב-40% מחברת התפעול המשותפת. מדובר על פרויקט שעלותו צפויה להיות בהיקף של כ-2.3 מיליארד שקל. ההקמה צפויה בתוך כ-5 שנים ולאחר מכן התפעול יתפרס על פני 26 שנים.

בשוק המט"ח המקומי, הדולר נסחר ביציבות מול השקל סביב רמה של 3.64 שלים. האירו מתחזק קלות מול המטבע המקומי ונסחר סביב 3.99 שקלים.

10:23

החל השלב האחרון של פירוק נכסי בית ההשקעות פסגות . אי.בי.אי מדווח הבוקר (ד') כי חברת קרנות הנאמנות שלו חתמה היום עם פסגות על הסכם לרכישת 100% ממניות פסגות קרנות נאמנות. על פי ההסכם שנחתם, אי.בי.אי קרנות נאמנות תרכוש את החברה ובכלל זה את כל פעילות הקרנות הפאסיביות של פסגות קרנות. הקרנות האקטיביות של פסגות יימכרו ככל הנראה להפניקס ועסקה בטווחי מחירים דומים צפויה לצאת לפועל בימים הקרובים. במקביל, הפניקס רוכשת את הקרנות האקטיביות של פסגות בסכום של 150 מיליון שקל.

10:05

יום המסחר בת"א נפתח במגמה חיובית. מדד ת"א 35 עולה ב-0.6% ומדד ת"א 90 מוסיף לערכו 0.7%. בקרב המדדים הענפיים, ת"א ביומד מוביל את המגמה החיובית ומזנק בכ-2.3%.

בולטות לחיוב מניות זפירוס , אופקו הלת' , פוקס , ג'י סיטי  וטבע .

מנגד, בולטות לשלילה מניות תדיראן גרופ , קמטק , איסתא , ומשק אנרגיה .

09:03

יום המסחר בשוק המט"ח המקומי נפתח בהיחלשות השקל מול המטבעות הזרים. הדולר מתחזק מול השקל ב-0.2% ונסחר סביב רמה של 3.65 שקלים והאירו מתחזק מול השקל ב-0.4% ונסחר סביב 3.998 שקלים.

07:56

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב 

1. שוק המניות

יום המסחר (ד') בת"א צפוי להיפתח במגמה חיובית. אמש (ג') המדדים המרכזיים בבורסת ת"א נסחרו במגמה חיובית. מדד ת"א 90 זינק מעל 1.5% ואילו ת"א 35 נסחר בעליות קלות. מניות הבנייה והקלינטק בלטו בעליות, ומדד הביומד זינק בכ-11% בהובלת מניית קומפיוג'ן .

"זה הזמן לקנות": מנהל ההשקעות שמשוכנע שבורסת תל אביב בדרך לראלי 

קומפיוג'ן, המפתחת תרופות תוך שימוש במערכות חישוביות, דיווחה במהלך המסחר על עסקה לפיתוח מוצר משותף עם תאגיד התרופות האמריקאי גיליאד. המוצר COM503 של קומפיוג'ן מציע מנגנון חדש לטיפול בסרטן, וצפוי להתחיל ניסויים בבני אדם ב-2024. בנוסף לתשלום מיידי של 60 מיליון דולר, קומפיוג'ן תוכל לקבל מגיליאד 30 מיליון דולר נוספים, ובהתאם לעמידה באבני דרך מסוימות התשלומים עשויים להגיע עד 848 מיליון דולר.

אמש בוול סטריט, המדדים המובילים נסגרו בעליות שערים. הנאסד"ק הוסיף 0.7%, הדאו ג'ונס עלה בשיעור דומה וה-S&P 500 טיפס בכ-0.6%. 

וול סטריט באופוריה לקראת הורדות ריבית, אבל תוכניות הפד עלולות להשתבש 

מרבית המניות הדואליות חזרו מוול סטריט עם פערים שליליים. סייברוואן  בולטת עם פער שלילי של כ-4.3% ומנגד קומפיוג'ן  עם פער חיובי של 7.5%.

הבוקר, החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בעליות שערים. 

באסיה, המדדים המובילים נסחרים במגמה חיובית. מדד הניקיי מזנק בכ-1.7%, ההנג סנג מטפס ב-1.1%, בורסת שנחאי יורדת ב-0.3% ומדד הקוספי עולה ב-1.6%.

2. שוקי האג"ח

בשוק החוב המקומי נרשמו ביום ג' עליות קלות במדדי התל בונד הקונצרניים. האיגרות הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים נסחרו בעלייה של כ-0.8%.

בארה"ב, איגרות החוב הממשלתיות ירדו קלות אמש (ג') וגם הבוקר, התשואה על האיגרת ל-10 שנים יורדת קלות ועומדת על 3.91%, ובאג"ח לשנתיים על 4.42%.

דיוויד קוהל, הכלכלן הראשי בבנק השוויצרי יוליוס בר, צפה בסקירתו השבוע כי: "בארה"ב, תתבצע בחודש מאי הורדת ריבית ראשונה של 25 נקודות בסיס, ולאחריה שתי הפחתות נוספות של 25 נ"ב ביולי ובספטמבר, שיביאו את הריבית לכ-4.5%-4.75% עד סוף שנת 2024. התחזיות בשווקים אגרסיביות יותר, עד כדי הפחתה של 125 נקודות בסיס בשנה הקרובה", לדברי קוהל. "התשואות על אג"ח הממשל עומדות כעת על 3.9%, לאחר תמחור של הפחתות הריבית החזויות והירידה הצפויה באינפלציה.

"בטווח הקצר, שינינו את תחזית התשואה עבור אג"ח ממשל ארה"ב ל-10 שנים ל-4.2%. עם זאת, המדיניות הפיסקלית בארה"ב, כולל הנפקה של אג"ח נוספות, מייצרות סיכוי לאפסייד בתשואות האג"ח, לכן אנו מחזיקים בתחזית שלנו ל-12 חודשים לרמה של 4.5%".

3. שוקי הסחורות והמטבעות

בשוק המט"ח המקומי נרשמה מגמה מעורבת ביום ג'. בעוד שהדולר נסחר ביציבות מול השקל סביב רמה של 3.65 שקלים, האירו התחזק מול השקל לשער של 4 שקלים.

בסקירתם השבועית של יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון, הם צופים כי "המדיניות המוניטרית בישראל ב-2024 תושפע מהתנודתיות בשקל, מגמות באינפלציה ומריבית הפדרל ריזרב (פד), וכן תושפע מהמדיניות הפיסקאלית של הממשלה. הפד בארה"ב צפוי להוריד את הריבית ב0.5%-0.75% החל מסוף הרבעון השני, בישראל צפויות שלוש הורדות ריבית ב-2024 החל מחודש ינואר", להערכתם. "חידוש מגמת הפיחות המתון בשקל יגביל את הפוטנציאל להורדת ריבית במהלך השנה. להערכתנו, בנק ישראל ימשיך למכור מט"ח על מנת למתן, אך לא למנוע, פיחות בשקל".

בשוק הסחורות, מחירי הנפט נסחרו בעליות קלות במהלך יום ג' והבוקר, מחירי הנפט נסחרים ביציבות. הנפט האמריקאי נסחר בכ-74 דולר לחבית והנפט מסוג ברנט בכ-79 דולר.

4. מאקרו

בסין, הבנק המרכזי הותיר הבוקר (ד') את הריבית על ההלוואות במדינה ללא שינוי ברמה של 3.45%.

בהמשך היום צפויים להתפרסם נתוני האינפלציה בבריטניה. בארה"ב צפויים להתפרסם מכירות הבתים הקיימים יחד עם מדד אמון הצרכן של CB.

5. תחזית

על פי רויטרס, חברות הדירוג העולמיות S&P, פיץ' ומודי'ס בוחנות את השפעות מלחמת חרבות ברזל על הכלכלה בישראל ועלולות להוריד את דירוג ההשקעה במדינה בחודש -חודשיים הקרובים.

בחברת הדירוג פיץ' מדגישים כי העובדה תקיפת הספינות היוצאות לישראל בים האדום, על ידי המורדים החות'ים התימנים מייצרת "כמות עצומה של אי ודאות לכמה זמן תימשך המלחמה, או מה יבוא אחר כך". במקביל הודגש כי הגירעון של ישראל צפוי כעת לעמוד על 5%-5.5% מהתמ"ג השנה ובשנה הבאה, מסבירים בחברת הדירוג S&P, אך מדגישים כי יתרות המט"ח בישראל עומדות על 200 מיליארד דולר ומכסות את כל החוב הבינלאומי שלה. ב-S&P מדגישים כי הדירוג של ישראל בהחלט יכול לרדת אך המעבר צפוי להסתכם מ-AA- ל-A+.

בנושא אחר, דיוויד בנימינוב, אנליסט מחקר ב-Global X, התייחס השבוע בסקירתו למתווה הריבית העתידי של הפד בארה"ב ולהשפעתו על הסקטורים השונים. "השוק מתמחר כעת הפחתת ריבית של 0.25% בכל אחת מישיבות הפד בחודשים מרץ עד ספטמבר, שיביאו להורדתה לרמה של 3.75%-4.00%", כתב. "אנו סבורים כי השוק מפריז בהערכתו וחוששים מליבוי מחדש של האינפלציה, שיחייב את הפד שוב להדק את המדיניות. תרחיש שהבנק המרכזי מבקש להמנע ממנו".

"אחד המגזרים שצפויים ליהנות מהפחתות הריבית הוא מגזר הנדל"ן, כשריבית נמוכה מפחיתה את עלויות המימון ומגבירה את הביקוש. הדבר נכון גם לגבי טכנולוגיה, שם חברות יוכלו ליטול יותר הלוואות ולהשקיע בעסקיהן".