חגי שרייבר: "כ-50% מהתחזקות השקל נבעה מהיחלשות הדולר בעולם ולא מהלכי בנק ישראל"

חגי שרייבר, מנהל ההשקעות הראשי של הפניקס, אמר בוועידת ישראל לעסקים של גלובס כי עלויות גידור הדולרים למוסדיים הן "קנס" של 5-7 מיליארד שקל בשנה • לדבריו, החלטות ההשקעה מתקבלות רק לטובת הלקוחות: "קראתי שהפוליטיקאים מכריחים אותנו להשקיע בנכסים מסוימים – לא היה ולא יהיה"

"כולנו מתבשמים מהפעולות החשובות של בנק ישראל, שחיזקו את השקל בכ-10%, אבל בואו לא נשכח שזה מגיע גם על רקע של היחלשות הדולר בעולם. למעשה, בין 50% ל-60% מהתחזקות השקל, ובחלק מהימים גם 70%, מדובר בירידת הדולר מול האירו, בגלל הירידה החדה בתשואות. אי אפשר עדיין ללכת לנוח, כאשר לא ברור עדיין המצב בצפון, כאשר יש בעיות עם החות'ים ועדיין הלחימה לא עברה לעצימות נמוכה בדרום" - כך אמר היום (ג') חגי שרייבר, מנהל ההשקעות הראשי של הפניקס והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח, בוועידת ישראל לעסקים של גלובס. 

ועידת ישראל | הנגיד קורא לבצע שינויים בתקציב ועוקץ את שר האוצר: "השווקים מסתכלים עלינו, הם רוצים לראות אחריות"
ועידת ישראל | מנכ"ל הפניקס, אייל בן סימון: "כלכלה חזקה תלויה בשיתוף עמוק יותר של המגזר העסקי בכל שלבי ההחלטות"
ועידת ישראל | יו"ר בנק הפועלים, ראובן קרופיק: "תקציב המדינה לא נבנה על סמך רציונל כלכלי אלא אינטרס פוליטי" 

לדבריו, הפעם בנק ישראל פעל במהירות בשוק המט"ח אך בעבר זה לא היה כך: "כולנו הרענו לנגיד על ההתערבות בשוק המט"ח והאמירה שימכור 30 מיליארד דולר, זה היה מהיר. אבל בקורונה לקח שבוע או שבועיים עד שהבינו את חומרת המצב והתערבו. אז יש שיפור בהתנהלות אבל אפשר לעשות עוד הרבה". 

"עלות גידור המט"ח בישראל היא הגבוהה בעולם"

שרייבר העריך שהציבור הישראלי משלם "קנס" משמעותי בעקבות עלויות הגידור (ניטרול השפעת הדולר) של הגופים המוסדיים. "היום עלות גידור המט"ח בישראל היא הגבוהה בעולם. אפשר להקל על זה באמצעות התערבות של בנק ישראל, בלי לבקש סובסידיות. מבחינת עלות, אני מעריך שמדובר מס עלות גידור של 5-7 מיליארד שקל עודפים בשנה. יש קונספציה שאם תהיה עלות גידור גבוהה למוסדיים הם יגדרו פחות וזה ישפיע על השקל-דולר. צריך גמישות מחשבתית וכולנו ניהנה מזה".  

שרייבר ציין שהפניקס זיהתה את התשואות הגבוהות בשוק אגרות החוב הקונצרני (אגרות חוב של חברות), וכי בתחום הזה מנהלי השקעות צריכים לפעול במהירות. לדבריו, "חלון ההזדמנויות של אג"ח קונצרני בארץ הוא בדרך כלל קצר מאוד, אתה צריך להיות מהיר והחלטי. כך קרה בקורונה וגם בתקופות אחרות. בחלונות הללו אנחנו מפנים כמעט את כל כוח האש שלנו לאג"ח קונצרני בארץ. אלה התקופות שמוסדיים מגיעים ומצטיידים, ואחר כך כשיש ודאות בשוק, אופטימיות לגבי החלטות ריבית וכדומה, פתאום המחזורים מאוד קטנים, השווקים עולים ואין אפשרות לרכוש בהיקפים משמעותיים. כלומר אתה חייב לקנות בזמן הירידות גם אם אתה לא תופס את נקודת המינימום. עכשיו כשהשוק עובר למרווחים נמוכים מדי - זה הזמן קצת להוריד ולמכור". 

בנוגע לשאלה כמה חברות הביטוח יתגייסו ויסייעו לציבור הרחב בעקבות המשבר שנובע מהמלחמה, אמר שרייבר: "קראתי ביום שישי האחרון שמשרד האוצר והפוליטיקאים יכריחו אותנו, המוסדיים, להשקיע בנכסים כאלה ואחרים. ואני אומר - לא היה ולא יהיה. אי אפשר להכריח אותנו. הנאמנות שלנו היא ללקוחות. להחליט במה נשקיע זה נדון לכישלון. גם המשקיעים בארץ יודעים שלהחליט להשקיע בארץ בצורה מלאכותית יגרום לכך שתמיד השווי יישאר נמוך, כי כולם ירגישו שהתמחור גבוה מדי ביחס לערכו הכלכלי.

"לכן, יש לנו דבר אחד בראש. אנחנו מחויבים לפנסיות ולתשואות לעמיתים שלנו. צריך לומר, אנחנו רוצים לעשות עסקים בארץ. הנכסים הפיננסים זולים כעת בארץ, בנק הפועלים זול מהמתחרה בחו"ל, בז"ן זולה מהמתחרים בחו"ל, שופרסל זולה לעומת המתחרים. אבל כדי לקנות את המניות הללו צריך שהסיכון של ישראל יהיה נמוך יותר ככל האפשר, וזה התפקיד של המדינה".

*** גילוי מלא: ועידת ישראל לעסקים נערכת בשיתוף בנק הפועלים והפניקס, בחסות מטא, שופרסל, בז"ן, אמדוקס, פאגאיה, אנרג'יאן, MSCI, סיסקו וקרן ינאי, ובהשתתפות מקורות, חברת נמלי ישראל, נמל אשדוד ורשות החדשנות