הבורסה בת"א | סיקור שוטף

הבורסה בת"א נסגרה בעליות; מדד הביומד טיפס בכ-11% לאחר הזינוק במניית קומפיוג'ן

מדד ת"א 35 עלה ב-0.6% ומדד ת"א 90 זינק בכ-1.6% • השקל נחלש מול הדולר • מגמה מעורבת באיגרות החוב הממשלתיות בישראל • הפועלים: "הריבית תפחת בישראל לפני שתפחת בארה"ב"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף
בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:33

הבורסה בת"א ננעלה בעליות שערים. מדד ת"א 35 ננעל בעליה של 0.6% ומדד ת"א 90 עלה ב-1.6%. בלט במיוחד מדד הביומד שהוסיף 11.2%. מדד אחד שירד הוא מדד הבנקים, ירידה של 0.5%, בנק הפועלים  הוביל את הירידה במדד. 

ירידות בשקל - בסיום המסחר עמד שער החליפין על 3.65 שקל לדולר, פיחות של כ-0.3%, ומול האירו עמד השקל על 4.01 שקל לאירו. 

איגרות החוב הממשלתיות במגמה מעורבת. תשואת האיגרת הממשלתית לעשר שנים ירדה בנקודת בסיס אחת ל-3.8% ותשואת האיגרת לשנתיים הוסיפה 2 נקודות ל-3.63%. 

מחזור המסחר היום בבורסה הסתכם ב-1.688 מיליארד שקל. 

16:29

מדדי הבורסה מתנהלים כעת ביציבות כשמדד ת"א 35 עולה ב-0.2% ומדד ת"א 90 מוסיף 1.4%. בולט במיוחד מדד הביומד עם עליה של 11.5%, עוד בולטים מדד ת"א צמיחה שעולה ב-4% ומדד גלובל בלוטק עם עליה של 3.11%. מדד הבנקים יורד ב-0.25%.

מניות שבולטות בעליה הןאיסתא , משק אנרגיה  ומיטרוניקס . יורדות קמטק , אלוני חץ  והבורסה לניירות ערך 

15:36

בריינסוויי , מפתחת טיפול מתקדם ולא פולשני בהפרעות מוחיות, הודיעה היום על הרחבת שיתוף הפעולה עם רשת המספקת שירותים בתחום בריאות הנפש במערב ארה"ב. בהתאם לרצף ההזמנות, יותקנו שבע מערכות Deep TMS™ ברשת זו, עם תוכנית להתרחבות בהמשך.

הטיפול בטכנולוגיית Deep TMS מועבר באמצעות סליל פטנט וייחודי שמצוי בתוך קסדה מרופדת, נוחה וידידותית למשתמש. באמצעות פעימת שדה מגנטי המכוונת למבנים במוח המושפעים מכך, מסוגלת מערכת ה- Deep TMS לעורר רשתות עצביות שאינן פעילות או מצויות במצב של תת-פעילות. המערכת קיבלה את אישור ה-FDA לטיפולים בהפרעת דיכאון מג'ורי עם ובלי תסמיני חרדה, בהפרעה טורדנית-כפייתית (OCD) וכן בהתמכרות לעישון.

15:10

המדדים המרכזיים בת"א נסחרים במגמה חיובית. מדד ת"א 35 מוסיף לערכו 0.2% ות"א 90 קופץ ב-1.6%. מדד הביומד מזנק בכ-11% בהובלת מניית קומפיוג'ן שעולה במאות אחוזים.

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים עולים בכ-0.2%. במקביל, מדד תל גוב שקלי 10 + מטפס בכ-0.7%.

14:06

המגמה החיובית בת"א נמשכת. מדד ת"א 35 עולה ב-0.1% ות"א 90 מזנק בכ-1.6%.

חברת קומפיוגן , המפתחת תרופות תוך שימוש במערכות חישוביות, מרכזת עניין לאחר שדווח כי תאגיד התרופות האמריקאי גיליאד והחברה, הודיעו על עסקה לפיתוח משותף של המוצר COM503 של קומפיוג'ן. במסגרת העסקה תשלם גיליאד 60 מיליון דולר מיידית, סכום גדול יחסית בימים אלה עבור מוצר שנמצא לפני שלב הניסויים בבני אדם. המוצר צפוי להיכנס לניסויים בבני אדם ב-2024, ואז תוכל לקבל קומפיוג'ן 30 מיליון דולר נוספים. תשלומים נוספים בהתאם לעמידה באבני דרך מסוימות, יכולים להגיע עד 848 מיליון דולר, לא כולל תמלוגים שקומיוג'ן עשויה לקבל מהכנסות המוצר, אם וכאשר יהיו כאלה. 

12:08

מתחזקות העליות בתל אביב. מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ות"א 90 מזנק בכ-1.5%. מניות הבנייה והקלינטק מובילות את המגמה ומזנקות מעל ל-2%.

בולטות לחיוב במדד ת"א 125 מניות זפירוס , אקרו , נופר אנרג'י , נקסט ויז'ן  ושוב אנרגיה .

בשוק המט"ח המקומי, הדולר נסחר ביציבות מול השקל סביב רמה של 3.65 שקלים. האירו מתחזק קלות מול השקל ונסחר סביב 3.99 שקלים.

11:06

מסחר תנודתי בבורסת ת"א. המדדים המרכזיים עברו להיסחר בעליות קלות. מדד ת"א 35 עולה ב-0.2% ומדד ת"א 90 מוסיף כ-0.6% לערכו. מדד ת"א קלינטק מוביל את המגמה החיובית ומטפס בכ-1.1% גם מדד הביומד עולה בכ-1%.

10:27

המדדים המרכזיים בבורסת ת"א עברו להיסחר בירידות קלות. מדד ת"א 35 יורד בכ-0.2% ומדד ת"א 90 יורד בשיעור דומה.

חברת הפניקס  דיווחה הבוקר על סיום תקופת הביטוח לפוליסת ביטוח סיעוד קבוצתי לחברי מכבי שירותי בריאות בתחילת שנת 2024. 

חברת אפולו פאוור , העוסקת בפיתוח טכנולוגיות לתחום האנרגיה הסולארית, הודיעה הבוקר כי קיבלה אישור למענק בגובה 1.2 מיליון דולר לחברת הבת שלה, סולארפיינט, ולחברת ליפרט (Lippert), חברה אמריקאית ציבורית הנחשבת למובילה עולמית בייצור והרכבות של מוצרים לתחומי הפנאי, התחבורה והמגורים, ובעיקר לקרוואנים.
במסגרת שיתוף הפעולה, סולארפיינט תוביל את פיתוח היריעה הסולארית המותאמת לסוכך הנמכר על ידי ליפרט.

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים בעליות קלות. מדד תל גוב שקלי 10 + מוסיף לערכו 0.3%.

10:05

יום המסחר בת"א נפתח במגמה חיובית. מדד ת"א 35 עולה ב-0.2% ומדד ת"א 90 מוסיף לערכו 0.1%. 

בולטות לחיוב מניות ארד , מניבים ריט , דוראל אנרגיה , ישראמקו יהש , קבוצת אקרשטיין .

בולטות לשלילה מניות קמטק , קנון , הבורסה לניע בתא , חילן  ונקסט ויז'ן .

08:08

יום המסחר בשוק המט"ח נפתח בהיחלשות קלה של השקל מול המטבעות הזרים. שער הדולר שקל עומד על 3.66 שקלים ושער האירו שקל עומד על 4 שקלים.

07:52

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב 

1. שוק המניות

יום (ג') המסחר בת"א צפוי להיפתח במגמה מעורבת. אמש (ב') המסחר בבורסה התנהל בעליות ומדד ת"א 35 אף מחק בשעות הצהריים את הירידות מתחילת מלחמת חרבות ברזל. המדדים הענפיים הבולטים היו מדד הבנקים, מדד תשתיות ואנרגיה ומדד הקלינטק שהשלים עליה של כ-8% בשבוע האחרון.

בין מניות סקטור האנרגיה בלטו בשני אנלייט אנרגיה , שהודיעה על סגירות פיננסיות למימון פרויקטים בישראל ובארה"ב בסך כולל של 511 מיליון דולר.

החברה צופה לקבל החזר הון עצמי עודף בסך כ-325 מיליון דולר. וכן אנרג'יקס , שחתמה בשני על הסכם אסטרטגי עם חברה טכנולוגית ביחס לפרויקטים של ייצור חשמל בהספק של לפחות 1 ג'יגוואט בארה"ב. החברה מעריכה את היקף ההכנסות מההסכם ב-110-130 מיליון דולר לשנה.

דיסקונט השקעות  דיווחה על חתימת ההסכם למכירת השליטה בסלקום  לפי שווי של 2.6 מיליארד שקל. החברה תמכור את החזקותיה בחברת התקשורת, כ-36%, לקרן פורטיסימו תמורת 925 מיליון שקל.

המניה הקטנה שמזנקת בבורסת תל אביב בעקבות המתקפות של החות'ים 
הבורסה בת"א, נדל"ן ואנרגיה מתחדשת: ההמלצות של מנהלי ההשקעות לשנה שבפתח 

אמש בוול סטריט, המדדים המרכזיים ננעלו במגמה חיובית. מדד הנאסד"ק עלה בכ-0.6%, ה-S&P 500 טיפס ב-0.5%, בעוד הדאו ג'ונס נותר ללא שינוי.

אפל  ריכזה עניין אמש במסחר על רקע ההודעה של ענקית הטכנולוגיה כי היא מפסיקה את מכירות השעון החכם שלה, אפל ווטש, בימים הקרובים. בסוף אוקטובר, סוכנות סחר פדרלית בארה"ב פסקה כי אפל השתמשה שלא כדין בפטנט של חברה מתחרה בשעונים שלה. לממשל ביידן ניתנו 60 יום לבחון את ההחלטה, שמסתיימים בקרוב, אך אפל החליטה לעצור את המכירות נכון לעת עתה כצעדים מקדימים, למקרה שההחלטה תעמוד על כנה. 

מרבית המניות הדואליות חזרו מוול סטריט עם פערים שליליים. קמטק בולטת עם פער שלילי של כ-2.3% ומנגד סייברוואן עם פער חיובי של 9.5%. 

בארה"ב, החוזים העתידיים נסחרים הבוקר במגמה מעורבת.

גם באסיה, המדדים המובילים נחסרים הבוקר במגמה מעורבת. הניקיי קופץ ב-1%, ההנג סנג יורד ב-0.5%, בורסת שנחאי משילה מערכה 0.1% ומדד הקוספי נסחר במגמה דומה.

2. שוקי האג"ח

בשוק החוב המקומי נרשמו בשני ביקושים ותשואות איגרות החוב הממשלתיות המשיכו בירידתן.

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב, התייחס בסקירתו השבועית לשוק האג"ח הממשלתיות בישראל: "התשואה בישראל נמוכה מדי. עובדה זו מצביעה שצריכה להיות פרמיה כלשהי על הסיכון. אנו ממליצים לקצר מח"מ לבינוני ברכיב האג"ח ועל הגדלת חשיפה לאג"ח הצמודות".

בשוק החוב האמריקאי, תשואות האג"ח הממשלתיות הקצרות וארוכות הטווח יורדות קלות הבוקר (ב'). גם לגבי שוק החוב האמריקאי, זבז’ינסקי מצנן את ההתלהבות: "תגובת השווקים להחלטת הריבית של הפד, במיוחד של שוק האג"ח, הייתה קיצונית מדי. הירידה בתשואה ל-10 שנים בכ-0.3% הייתה מוגזמת".

3. שוקי הסחורות והמטבעות

בשוק המט"ח המקומי, הדולר נחלש מול השקל ונסחר בצהריי שני סביב 3.647 שקלים, הרמה הנמוכה זה חמישה חודשים. גם האירו נחלש מול המטבע המקומי ב-0.7% ונסחר בשער של כ-3.98 שקלים.

מחירי הנפט נסחרים הבוקר (ג') סביב רמות הבסיס. הנפט האמריקאי נסחר בכ-73 דולר והנפט מסוג ברנט בכ-78 דולר.

בסקירת הנפט השבועית, כותב הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ד"ר גיל מיכאל בפמן ש"מחירי הנפט עלו בשבוע האחרון בגלל המתקפות על אניות השטות בים האדום על ידי החות'ים". לדברי בפמן, "המתקפות העלו את הפוטנציאל לשיבושים בהובלת נפט ובעיקר בהובלת סחורות והארכת נתיבי שיט".

מחיר הזהב יורד הבוקר קלות ועומד על 2038 דולרים לאונקיה.

מה הוביל לשיא החדש והאם זה הזמן להשקיע בזהב? 

4. מאקרו

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שיעור האבטלה המורחב בישראל, הכולל בתוכו את המובטלים ואת היוצאים לחל"ת, ירד בנובמבר ועומד כעת על 8.5%, לעומת 9.6% באוקטובר. מדובר בירידה של כ-50 אלף איש. נתון האבטלה המורחב אינו כולל את אנשי המילואים.

הבוקר (ג'), הבנק המרכזי ביפן החליט להותיר את הריבית על כנה ברמה של 0.1%-.

בהמשך היום יתפרסמו מדד המחירים לצרכן לחודש נובמבר בגוש האירו ובקנדה. בהמשך השבוע צפויים להתפרסם מדד המחירים לצרכן בקנדה, נתוני הצמיחה בתמ"ג בארה"ב ובבריטניה, נתוני אבטלה בארה"ב והמאזן המסחרי ביפן. 

הנתון החשוב ביותר השבוע יתפרסם ביום שישי: מדד ה-PCE שהוא מדד האינפלציה המועדף על הפדרל ריזרב. הצפי הוא לירידה נוספת באינפלציה.

5. תחזית

בסקירה השבועית של החטיבה הפיננסית של בנק הפועלים נכתב: "הלחץ על בנק ישראל להפחית ריבית גובר, וככל הנראה הריבית תפחת בישראל לפני שתפחת בארה"ב". בפועלים צופים כי "בנק ישראל יראה לנגד עיניו משק במיתון עם אינפלציה שאמורה להתכנס לתחום היעד בטווח המיידי, וציפיות לאינפלציה מעוגנות ביעד. אלו יאפשרו כנראה הפחתת ריבית מוקדמת".

בנוסף, בסקירה נכתב כי, "אנו צופים ריבית בשיעור של כ-4% בעוד כשנה. השווקים הפיננסיים מתמחרים עתה הפחתות ריבית בקצב מהיר בהרבה, כ-3.25% בסוף 2024. אנו מניחים שהגירעון התקציבי הגבוה הצפוי ב-2024, יהיה גורם שיעכב הפחתות ריבית בקצב שמתמחר עתה שוק ההון".