הפתרון של אילון מאסק להגירה הלא חוקית לאירופה: "תעשו עוד ילדים"

מאסק הופיע בפסטיבל פוליטי לצד ראש ממשלת איטליה ג'ורג'ה מלוני וראש ממשלת בריטניה רישי סונאק וקרא להיאבק בהגירה הלא חוקית • לפי הערכות, השנה ייכנסו כמיליון מהגרים לא חוקיים לאיחוד האירופי

אילון מאסק ובנו הצעיר, שעמו הופיע באירוע / צילום: ap, Alessandra Tarantino
אילון מאסק ובנו הצעיר, שעמו הופיע באירוע / צילום: ap, Alessandra Tarantino

אילון מאסק, המיליארדר האמריקאי השנוי במחלוקת, היזם שאחראי לטסלה ול־SpaceX שגם רכש והפך את הרשת החברתית טוויטר לקרקע פורה להפצת תעמולה אנטישמית בשם חופש הביטוי, התערב בסוף השבוע בסוגיה הרגישה של הגירה לא חוקית באירופה. מאסק הגיע, כשבנו הצעיר נמצא על כתפיו, לפסטיבל פוליטי ימני המערב פנטזיה ולאומיות אירופית באיטליה, וקרא לאיטלקים להישמר מפני "וירוס ה־Woke" האמריקאי, לעשות יותר ילדים ולשמור על הזהות שלהם.

מי שהזמינה את מאסק לאירוע היא ג'ורג'ה מלוני, ראש ממשלת איטליה. מלוני, העומדת בראש קואליציית ימין־מרכז פופוליסטית המובילה את המדינה בשנה האחרונה, חוותה קשיים אלקטורליים קלים בחודשים האחרונים. היא, שקידשה את המשפחה המסורתית, נפרדה מבן־זוגה אחרי שנחשפו הערות סקסיסטיות המרמזות על בגידתו. לשניים ילדה משותפת.

ביחד עם מנהיגים אחרים באירופה, מלוני הציבה בשבועות האחרונים את נושא המאבק בהגירה הלא חוקית בראש סדר היום. הסוגיה קיבלה משנה תוקף בין היתר בעקבות המחאות הפרו־פלסטיניות נגד המלחמה בעזה ברחובות ערים רבות באירופה, זינוק במספר התקריות האנטישמיות וחשש ממשי להתקפת טרור כחלק מ"הזדהות" עם הנעשה בעזה.

מלוני היא גם זו שיזמה את הפסטיבל היוצא דופן, ששמו "אטריו", כבר לפני יותר עשרים שנה, אז היתה פעילה פוליטית זוטרה במפלגה ניאו־פשיסטית שלאחר מכן התגלגלה להיות חלק ממפלגת "אחיי איטליה", שכיום שותפה לשלטון. מטרתו היתה להוות מעין חגיגה של נוער שמרני, חובב פנטזיה, והוא נקרא על שמו של גיבור "הסיפור שאינו נגמר", הנלחם על "ערכים" מול החידלון. מלוני חובבת ז'אנר ספרותי זה, ובעבר ציטטה בהרחבה, מ"שר הטבעות" ועד לספרי מנגה יפנים. במשך ארבעה ימים, יותר מ־100 אלף בני אדם באו לפסטיבל שהתקיים ברומא, ודבריו של מאסק עוררו הד במדינה כולה, בשל הסיקור התקשורתי.

"סכנה לאיבוד מדינות"

למאסק יש, לפי הערכות, 11 ילדים כתוצאה ממערכות יחסים עם שלוש נשים. בנו הצעיר, שעמו הופיע באירוע, נקרא X Æ A-12. המיליארדר האמריקאי אמר כי מדינות כמו איטליה "נמצאות בסכנת היעלמות" בגלל שיעור הילודה הנמוך במדינה (1.3 ילדים בממוצע לאשה). "מהי איטליה אם לא האיטלקים שחיים בה?", אמר, "דמוגרפיה היא חשובה מאוד, אנחנו בסכנה לאבד מדינות כאיטליה, צרפת ויפן". הוא אמר כי כשהוא שוקל להשקיע באיטליה, הוא נרתע מהאוכלוסייה המתכווצת, "תעשו יותר ילדים", אמר.

סוגיה זו הובילה את מאסק לנושא ההגירה. בעבר כתב ברשת החברתית שבבעלותו נגד ארגוני סיוע גרמנים המחלצים פליטים ומבקשי מקלט מהים התיכון בעת צרה ומורידים אותם בנמלים איטלקים. "זה נראה כמו הפרת ריבונות", כתב.

באירוע שבו השתתף בסוף השבוע שב ויצא נגד התופעה, ואמר כי הגירה לא חוקית של כוח־אדם לא מיומן ממדינות עולם שלישי אינה הפתרון לבעיית האוכלוסייה המזדקנת והמתכווצת באירופה. לדבריו, יש "להגביר את ההגירה החוקית, אך לשים סוף להגירה הלא חוקית".

"הנושא הסבוך ביותר"

אירופה עומדת השנה בפני מספר שיא - מאז 2016 - של כניסות לא חוקיות לשטחה. לפני נתוני סוכנות משמר הגבולות של האיחוד האירופי, "פרונטקס", יותר ממיליון בני אדם צפויים להיכנס עד תום השנה, ועד כה נכנסו יותר מ־800 אלף בני אדם (נכון לאוקטובר).

האיחוד האירופי אינו מצליח לגבש מנגנון מוסכם לגבי האחריות על הפליטים, ונקרע בשנים האחרונות סביב הסוגיה. מדינות מרכז אירופה אינן מוכנות לקבל פליטים, ומדינות החוף הדרומיות איטליה יוון וספרד עומדות בפני רוב הנטל הראשוני. ממדינות אלו, הפליטים ומבקשי המקלט, שרק מיעוטם זכאי להגנה לפי אמנות האו"ם, מתפזרים במדינות מערב אירופה, שם הם זוכים לתנאים סוציאליים ולאפשרות עבודה.

מלוני הודתה בפסטיבל הפוליטי, שהסתיים ביום ראשון האחרון, כי לא הצליחה עד כה להתמודד עם הנושא כפי שהבטיחה בקמפיין הבחירות שלה. "זה הנושא הסבוך ביותר שנתקלתי בו", אמרה. לדבריה, היא מנסה "ליצור פתרון עמוק ובר־קיימא" לסוגיה, ולא "תיקון מהיר". "השמאל חושב שההגירה תפתור את הבעיה", אמרה בנוגע לבעיית הילודה, "אבל אנחנו רוצים לפתור אותה על ידי כך שמשפחות איטלקיות יולידו יותר ילדים. ילדים הם התקווה".

מי שעוד השתתף בכינוס היה ראש ממשלת בריטניה, רישי סונאק, העובד בימים אלו על תוכנית משלו לגירוש מבקשי מקלט לרואנדה תמורת תשלום למדינה. סונאק מעוניין להצטייר כמגנה של בריטניה מפני הגירה לא חוקית, בניסיון לצבור תמיכה נחוצה במפלגה השמרנית, שאומנם ניצבת בשלטון אך אינה פופולרית בסקרים לקראת הבחירות הצפויות בשנה הבאה. לטענתו, "הסכנה היא שאירופה תשותק בגלל ההגירה הלא חוקית".

בריטניה כבר חתמה על הסכם בילטרלי עם אלבניה, לגירוש מהיר של כל תושב אלבני שמגיע אליה ואין לו הצדקה מיוחדת לבקשת מקלט. בתוך כך, מספר הכניסות מאלבניה ירד ב־90% מאז, מסר סונאק באירוע.

הסכם דומה יש לספרד עם מרוקו. גם מלוני חתמה הסכם דומה עם אלבניה, אך הוא הוקפא על ידי בית המשפט העליון במדינה. אדי ראמה, ראש ממשלת אלבניה, השתתף גם הוא בכינוס והעריך כי ההסכם האיטלקי־אלבני ייצא לפועל בקרוב. איטליה ומדינות אירופיות נוספות מנסות להגיע להסכם דומה עם תוניסיה.