לא רק לופטהנזה: האם חברות התעופה בדרך לחזור לישראל?

בימים האחרונים כמה חברות תעופה הודיעו על חזרה לפעילות, חלקן חזרו בהן, ואחרות הודיעו על דחיות נוספות • אילו חברות עדיין לא טסות לארץ, ומי בכל זאת ממשיכה לטוס לישראל וממנה בימים אלה?

מטוס לופטהנזה / צילום: יח''צ לופטהנזה
מטוס לופטהנזה / צילום: יח''צ לופטהנזה

ענף התעופה בישראל חטף מכה קשה מתחילת המלחמה מול ארגון הטרור חמאס. גם ענף התיירות שנפסק, וגם חברות התעופה הזרות שהפסיקו לטוס לישראל - מה שהעמיק את העומס על חברות התעופה הישראליות שהמשיכו לפעול לכל אורך התקופה הזו. בימים האחרונים כמה חברות תעופה הודיעו על חזרה לפעילות, חלקן חזרו בהן, ואחרות הודיעו על דחיות נוספות.  

אחרי חודשיים של התרסקות, בענף התיירות רושמים התאוששות קלה

בדומה לשאר חברות התעופה, גם קבוצת לופטהנזה, מקבוצות התעופה הגדולות בעולם, הפסיקו לטוס לישראל מתחילת המלחמה. במהלך סוף השבוע הודיעה לופטהנזה כי היא תשוב לטוס לישראל החל מ-8 בינואר. לפי הודעת החברה, לופטהנזה תציע ארבע טיסות שבועיות שימריאו מתל אביב לפרנקפורט ועוד שלוש טיסות שבועיות מתל אביב למינכן.  

קבוצת לופטהנזה כוללת את אוסטריאן איירליינס וסוויס: על-פי ההודעה, אוסטריאן איירליינס צפויה להפעיל שמונה טיסות בקו לווינה, וסוויס צפויה להטיס חמש טיסות שבועיות לציריך. לדברי החברה, בשלב הראשוני חברות התעופה השונות יצעיו כ-20 טיסות שבועיות לתל אביב וממנה, ולדברי החברה, מדובר בכ-30% מהיקף הטיסות הרגיל של הקבוצה לפני המלחמה. 

גם חברת וירג'ין אטלנטיק הודיעה כי תחדש את הטיסות שלה לישראל מלונדון, בתאריך 17.3.24.

במקרה של חברת אייר אירופה, נעשה סיבוב פארסה: החברה הודיעה לשותפים כי היא חוזרת לטוס ב-9 בינואר עם שתי טיסות שבועיות, ובהדרגה, תוך כמה חודשים, תחזור לטיסות בכל יום.  עם זאת, היום (א') הודיעה אייר אירופה כי היא דוחה את הפעילות בישראל עד לתחילת פברואר.

אייר אירופה למעשה פועלת בצורה דומה לויזאייר, שהאריכה את ביטול הטיסות עד 1 בפברואר. גם חברת רינאייר, בין חברות הלואו קוסט היותר פופולריות הפועלות בישראל, ביטלה פעם נוספת את כלל הטיסות שלה, לכל אורך חודש ינואר. צריך לומר כי בשוק מצפים שגם איזי ג'ט צפויה לבטל את הטיסות עד פברואר, בדומה לשאר החברות ברשימה. 

תדירות הטיסות ירדה 

תדירות הטיסות ירדה משמעותית מתחילת המלחמה: תנועת הנוסעים בישראל מסתכמת בכ-100 טיסות ביום בממוצע, לעומת כ-500 בשגרה - ירידה של 80% מתחילת המלחמה.

מי בכל זאת ממשיכה לטוס לישראל וממנה בימים אלה? כמובן, שלוש החברות הישראליות - אל על, ישראייר וארקיע. לפי מעקב "טיסות סודיות", החברות לא טסות לכלל היעדים כמו שבשגרה, ולדוגמה אל על השהתה את הקווים לשארם ולאיסטנבול בשל אזהרת מסע, את הקווים העונתיים לטוקיו, למרסיי ולדבלין וכן קווים חדשים להודו.   

חברות נוספות שטסות לישראל כרגע הן אתיופיאן איירליינס המפעילה טיסות לאדיס אבבה, אוזבקיסטן איירוייז המפעילה טיסות לטשרקנט, אזימוט המפעילה טיסות לרוסיה, איתיחאד המפעילה טיסות לאבו דאבי, היי-סקיי המפעילה טיסות לקישינב, פליי דובאי המפעילה טיסות לדובאי (כיום, 2 טיסות שבועיות) ורד ווינגס המפעילה טיסות לרוסיה. 

יחד עם זאת, רשימת החברות שעצרו טיסה לישראל ארוכה בהרבה ועומדת על למעלה מ-50 חברות. לפי מעקב "טיסות סודיות", אלה החברות שביטלו את הטיסות לארץ (לפי א'-ב'): אזרביג'ן איירליינס, איבריה, איזיג'ט, איטה, אייגאן איירליינס, אייר אינדיה, אייר אירופה, אייר באלטיק, אייר מלטה, אייר סיישל, אייר סרביה, אייר פראנס, אייר קנדה, איסלנדאייר, אמירייטס, אמריקן איירלינס, אנטר אייר, בולגרייה אייר, בלו בירד, בראסלס איירליינס, בריטיש איירוויז, ג'אורג'יאן איירליינס, גאלף אייר, דלתא אייליינס, היינאן איירליינס, וויז אייר, וויולינג, טאפ אייר פורטוגל, טארום, טוס איירוויז, טורקיש איירליינס, טראנסאביה, יונייטד, לוט, נאוס, סאן אקספרס, סייפרוס איירוייז, סמארטווינג, פגסוס איירליינס, פינאייר, פליי וואן, קיי אל אם, קוריאן אייר, קתאי פסיפיק, ראיינאייר, רויאל ג'ורדניאן ורויאל אייר מארוק.