עזריאלי סוגרת את פעילות האונליין, והיא לא היחידה. מה עומד מאחורי המגמה?

קבוצת הנדל"ן המסחרי מודיעה על סגירת אתר הסחר שלה Azrieli.com ומפטרת עשרות עובדים לאחר כ-7 שנות פעילות והשקעות ענק שירדו לטמיון: "לא שוק גדול מספיק שמצדיק השקעות נוספות" • אילו עוד חברות קמעונאות בולטות בישראל נכוו מפעילות באונליין ולמה?

אתר azrieli.com / צילום: צילום מסך
אתר azrieli.com / צילום: צילום מסך

בשנת 2016 רכשה קבוצת הנדל"ן המסחרי עזריאלי את פלטפורמת המסחר האלקטרוני אתר buy2, והפכה אותו לזירת המרקט פלייס שלה תחת השם Azrieli.com. כעת היא מודיעה על סגירת האתר, שמאז החלה הפעלתו הסב לה הפסדי עתק של יותר מ־300 מיליון שקל.

כחלק ממהלך הסגירה יפוטרו עשרות מבין 70 העובדים המועסקים באתר, ובקבוצת עזריאלי  ציינו כי חלקם ישולבו בפעילות הקבוצה. להערכת עזריאלי, סגירת האתר אינה צפויה להשפיע באופן מהותי על מצבת נכסיה או על רווחיה.

לקראת 2024, פרויקט מיוחד | מנהלי השיווק נערכים ל-2024 עם קמפיינים צנועים ותקציב מאתגר
המאבק בין קשת ל־yes מחריף, עם טענות ל"צעדים בריוניים" 
הירידה באונליין גרמה לשופרסל לחשב מסלול מחדש ולחתוך הוצאות

את פעילות המסחר האלקטרוני של חברת buy2 רכשה עזריאלי לפני שבע שנים מידי חברה שבשליטת אביב רפואה, תמורת סכום של 62 מיליון שקל. בהמשך פיתחה את האתר שמציע לגולשים מגוון מוצרים ושירותים, המסופקים על־ידי בתי עסק שונים בתחומים שונים, ובהם מוצרי חשמל ואלקטרוניקה, אופנה ועוד. כמו כן, במסגרת האתר ניתנות לגולשים הטבות המשתנות מעת לעת, לרבות משלוחים חינם ומשלוחים מהירים עד בית הלקוח וכן פריסת תשלומים.

הודעת הסגירה של Azrieli.com התקבלה על בסיס הערכות הקבוצה כי שוק המסחר האלקטרוני בישראל עדיין אינו מפותח דיו, עם אחוז חדירה נמוך לצד נוכחות משמעותית של אתרים גלובליים. עוד הוסבר המהלך ברגולציה המקומית שמחזקת את האתרים הגלובליים על חשבון אתרים מקומיים, כדוגמת פטור ממע"מ לאתרים אלה בלבד.

"לאורך השנים עברה פעילות האי־קומרס של הקבוצה טרנספורמציה משמעותית, ונעשו בה שינויים להתאמת היצע המוצרים לטעמו של הצרכן הישראלי, וכן הוקמו מחדש כלל התשתיות הטכנולוגיות. אולם מאמצים אלה לא פגשו שוק גדול מספיק אשר מצדיק השקעות נוספות בתחום", נמסר מקבוצת עזריאלי, שתסגור את האתר שלה ב־22 לדצמבר.

 

שופרסל מצמצמת

לא רק עזריאלי מתקשה לממש את ההבטחה הגדולה של האונליין אלא גם מספר קמעונאיות בולטות בישראל. זאת בזמן שבעולם התנועה אונליין נותרה חזקה עם גדילה של 3% ברבעון השלישי, לפי נתוני סיילספורס, המנטרת מידע מצרפי של מעל למיליארד קונים באינטרנט, שביצעו 29 מיליארד ביקורים בכ־2,300 אתרי מסחר מקוון ב־61 מדינות. המכירות אונליין נשארו פחות או יותר באותה הרמה, עם עלייה מינורית של 1% בהשוואה לשנה הקודמת.

לפני שלוש שנים, הצפי היה שאתרי האי־קומרס ימשיכו את המומנטום ש"התפוצץ" בתקופת הקורונה, ומכירותיהם ימשיכו לזנק. אולם לאחר שנתיים של סגרים ומגבלות, ניכר כי ההספדים של הקניונים והחנויות הפיזיות היו מוקדמים, ואתרי הסחר האלקטרוני מתקשים לממש את הציפיות.

כך, גם אתר רשת שופרסל החל לצמצם לאחרונה את פעילות האונליין ולהתמקד בעיקר בתחום המזון, אחרי שנוכחו בירידות במכירות מוצרי הנון־פוד, בעיקר בתחום מוצרי החשמל. בקבוצת קמעונאות המזון הגדולה בישראל מכירות האונליין בתשעת החודשים הראשונים של 2023 הסתכמו בכ־1.9 מיליארד שקל. ברבעון השלישי עצמו מכירות האונליין היוו כ־18% מכלל המכירות, בהשוואה לכ־19% ברבעון המקביל אשתקד.

גם בטרמינל איקס, הנשלטת על־ידי קבוצת האופנה פוקס של הראל ויזל ועוסקת ביבוא, שיווק ומכירה של פריטי אופנה ולייף סטייל, ציינו כי החל מהרבעון השני של 2022 והיציאה מהסגרים החלה התמתנות בביקושים שבאו לידי ביטוי בהתמתנות שיעורי הצמיחה. החברה לא מתקשה להציג רווחים כשעלויות השיווק והמכירות עדיין גבוהות יחסית למחזור. מניית טרמינל איקס  נפלה ב־75% מאז הונפקה בבורסה באוגוסט 2021.

אתר קמעונאות מקוון אחר, קוויק, שעוסק במכירת מוצרי מזון אונליין, הגיע לקץ דרכו העצמאית. לאחר שמניית קוויק  צנחה ב־90% מאז הונפקה בבורסה בעקבות הפסדיו הכבדים, עבר האתר אשתקד לבעלות קבוצת אלקטרה מוצרי צריכה.

שוק המסחר אונליין בארץ רווי תחרות, גם מכיוון אתרים ישראלים שמתחרים על הלקוחות בתנאים דומים מבחינת מגוון המוצרים והמחירים כמו וואלה שופס, KSP, סופר־פארם ואחרות, וגם מצד אתרים בינלאומיים שמבצעים משלוחים כמו אמזון, איביי, עליאסקפרס ושיין.

לפחות עד פרוץ מלחמת "חרבות ברזל" ב־7 באוקטובר הישראלים אוהבים את האונליין כשהוא בא בזול מחו"ל. בארץ עדיין מעדיפים לבדוק את הסחורה פיזית בקניונים ובמרכזי הקניות, מאשר לרכוש אונליין - לא באופנה, לא בחשמל ולא במזון.