קרב חדש בחנן מור מול אחת מסדרות האג"ח: "מנסה לאכוף שיעבודים שלא כדין"

קבלנית הבנייה חנן מור מודיעה למשקיעים כי נאמן האג"ח של סדרת ט"ו פנה לביהמ"ש במטרה לאכוף שיעבודים ולמנות כונסי נכסים לאותם נכסים ששועבדו לסדרת האג"ח • החברה מתרעמת וטוענת כי "נאמן האג"ח מנסה לבצע אכיפת שיעבודים דה-פקטו, שלא כדין"

חנן מור / צילום: אייל טואג
חנן מור / צילום: אייל טואג

טעה מי שחשב שכניסתה של קבלנית הבנייה למגורים קבוצתחנן מור  להליך של עיכוב הליכים, יסיים את המאבקים המשפטיים. חנן מור מודיעה למשקיעים כי נאמן האג"ח של סדרת ט"ו פנה לבית המשפט המחוזי בתל אביב במטרה לאכוף שיעבודים ולמנות כונסי נכסים לאותם נכסים ששועבדו לסדרת האג"ח. חנן מור מתרעמת וטוענת כי "נאמן האג"ח מנסה לבצע אכיפת שיעבודים דה-פקטו, שלא כדין". 

הראל רוצה פירעון מיידי לחוב של חנן מור בסך חצי מיליארד שקל בתל השומר
למרות ההסתבכות של חנן מור: הפחד בגזרת החוב הקונצרני בתל אביב מתפוגג
חנן מור קיבלה מבית המשפט חודש כדי לגבש הסדר נושים
פרשנות | חנן מור כשל, אבל גם הבנקים התעלמו מתמרורי האזהרה

לפי הדיווח של חנן מור, היא קיבלה ב-3 בדצמבר מכתב מנאמן סדרת האג"ח ט"ו של החברה, ובו דרישות לפירעון מיידי של מלוא החוב למחזיקי האג"ח, העברת דמי שכירות בנכסים שמשועבדים לאותה סדרת אג"ח בהתאם לשטר הנאמנות ודרישות נוספות. החברות-הבנות של חנן מור, שמחזיקות בנכסים הרלוונטיים, נדרשו כבר ב-3 בדצמבר להעביר תוך 7 ימים את פירות התנועות החשבונות הבנק הרלוונטיים, ובנוסף להעביר את הסכומים הכספיים הנדרשים.

הנאמן של סדרה ט"ו אף הודיעה לחנן מור כי חל איסור למכור את אחד הנכסים המשועבדים לסדרה, קניון מור בעיר חריש, מבלי שהוא נתן את אישורו. החברות של קבוצת חנן מור נדרשו על-ידי הנאמן למסור לו "עדכון שוטף ומיידי על כל התפתחות במשא-ומתן בכל הקשור למהלך המכירה, לרבות על כל החלטה להשהותו או להפסיקו מטעם מי מהצדדים".

הנאמן, כך טוענים בחברה, גם טרח להדגיש את נושא "האחריות האישית של המנכ"ל, הדירקטורים ובעל השליטה לכל נזק שיגרם למחזיקי אגרות החוב" - רמז עבה לצעדים משפטיים נוספים שעלולים להגיע בהמשך הדרך ביוזמתו. 

התפתחות שלילית נוספת 

אין זו ההתפתחות השלילית היחידה שעוברת על חנן מור, מאז שנכנסה לעיכוב הליכים בהחלטת בית המשפט המחוזי בתל אביב בחודש שעבר. ביום חמישי האחרון הודיעה החברה כי גופים מוסדיים מקבוצת הביטוח הראל הודיעו לה על דרישה לפירעון מיידי של חוב שהעמידו לה, כחלק ממסגרת אשראי, בסכום כולל שמוערך בכ-484 מיליון שקל. החוב נועד להקמת פרויקט "דירה להשכיר" ברמת אפעל בשותפות בין שני הצדדים.

במקרה ההוא מדובר בפרויקט שנחשב ל"תקוע", משום שלאחר שזכתה בו חנן מור בשנת 2021, התגלה במאי השנה כי הוא אמור לקום בסמוך לבסיס שמזהם את האוויר. במצב זה פנתה הקבוצה לרשות מקרקעי ישראל במטרה לבטל את הזכייה, מה שעשוי להוביל להליכים משפטיים ארוכים עד להחזרת הכסף בגין הזכייה, אם בכלל.

בראש קבוצת חנן מור עומד כיום דודו זבידה, מנהל מוערך שניהל את חברת מבנה בשנים האחרונות (ועזב במהלך השנה האחרונה). זבידה נחשב כמי שחילץ את מבנה והוביל אותה לסיפור הצלחה כלכלי. הוא מונה לנהל את חנן מור כהסכמה בין הנושים לבעל השליטה מור.

לחברה ישנן חמש סדרות אג"ח שהיקף הסכום לפירעון שלהן מסתכם בכ-612 מיליון שקל. חלקן עדיין נסחרות בבורסה בתשואה לפידיון תלת-ספרתית. סך החובות (הקרן) כולל סדרות האג"ח נאמד בסכום עצום של 2.7 מיליארד שקל. מניית חנן מור נסחרת לפי מחיר שמגלם לחברה שווי שוק של כ-60 מיליון שקל.