האינפלציה בארה"ב במגמת התקררות: כיצד יגיב הפד

מדד המחירים של חודש נובמבר עלה קלות ומעל הציפיות ב־0.1%, אך הקצב השנתי נחלש ל־3.1% • יש כמה רכיבים עקשניים ודביקים במדד, אך בשוק כבר רואים הורדת ריבית באמצע 2024

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Nathan Howard
יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Nathan Howard

נתוני האינפלציה בארה"ב שהתפרסמו ביום שלישי, מעידים על התמתנות בעליית המחירים במשק האמריקאי, כשברמה החודשית המדד עלה ב־0.1% בנובמבר, בעוד התחזיות צפו כי ייוותר ללא שינוי. קצב האינפלציה השנתי ירד ל־3.1%, בהתאם לצפי המוקדם ולעומת 3.2% באוקטובר.

החלטת הריבית, שתתפרסם ברביעי, לא אמורה להיות מושפעת מנתוני מדד המחירים, שכן בבנק המרכזי (הפד) סבורים שהריבית מצויה ברמה מרסנת מספיק עבור האינפלציה, אך הפתעות לכאן או לכאן עשויות להשפיע על תוכניותיו לעתיד.

למה הפד שם לב בנתונים המתפרסמים ואיך הם צפויים להשפיע על מדיניותו? ננסה להעריך.

הרכיבים העקשניים - רכב משומש ושירותים

המדד לימד כי רכיבי הדלק ממשיכים לרדת, בשיעור של 6% מחודש לחודש. מודי שפריר, אסטרטג ראשי לשווקים פיננסיים בבנק הפועלים, מייחס את העלייה במדד לכמה רכיבים שעולים - כלי הרכב המשומשים ומחירי השכירות. "עם זאת, מחירי הרכבים יירדו כבר בחודש הבא, ובמחירי השכירות צפויה התמתנות מחודשת בהמשך השנה", הוא אומר. "מנגד, ליבת אינפלציית השירותים האיצה במדד הנוכחי".

 

סעיפים אלו נשארו גבוהים ו"דביקים" גם בעת שרמת הריבית גבוהה במיוחד. "מה שהעסיק את הפד עד כה הם סעיפי השירותים, שהיו ונשארו דביקים בסבב הלחימה באינפלציה של השנה וחצי האחרונות", אומר שפריר. כלומר צד הביקוש נותר 'עיקש' בזמן שצד ההיצע ומחירי הסחורות החלו לרדת במהירות כבר בתחילת השנה.

האינפלציה בארה"ב הגיעה לשיאה ביולי שנה שעברה, עת עמדה על 9.1%, מה שעודד העלאות תכופות של ריבית הפד, שהביאו להקשחת הסביבה הפיננסית והתמתנות הצריכה הפרטית במשק. אלו תרמו לריסון עליות המחירים במהלך השנה. האינפלציה עדיין גבוהה מיעד הפד - 2% בממוצע, אך השוק כבר רואה את האור בקצה המנהרה ומתמחר הורדת ריבית כבר במחצית הראשונה של 2024.

מה יגרום לפד 'להוריד את הרגל מהגז'? בבנק המרכזי טענו כי החודשים האחרונים היו חיוביים מבחינת נתוני המאקרו: האינפלציה המשיכה להתמתן, שוק העבודה החל להתקרר ונוצר איזון מסוים בפערי הביקוש וההיצע. עם זאת, היו"ר ג'רום פאוול הדגיש מספר פעמים כי "נתונים טובים בכמה חודשים בודדים אינם מספיקים", כשבבנק רוצים לראות נתונים חיוביים לאורך זמן. מכאן, ניתן להבין את הותרת הריבית על כנה מאז חודש אוגוסט.

שפריר מהפועלים אומר כי "אנו רואים סימנים משמעותיים של התמתנות האינפלציה בארה"ב", בהצביעו על מחירי הסחורות שירדו בשנה האחרונה, ובין היתר "מחירי הנפט שנמצאים בירידה ומצביעים על ירידה בצד ההיצע". נתון זה עשוי לסייע לפד להתחיל בהורדות ריבית "ככל הנראה החל ממאי 2024".

אם מדד המחירים לא יגיע ל־2% הנכספים, עדיין לדעת שפריר הפד יכול להסתכל על ההתמתנות בעליית המחירים בחצי השנה האחרונה כהתכנסות לכיוון היעד, ולפתוח במהלך של הורדת הריבית.

מה שהפד רואה, השוק מתקשה להבין

בפדרל ריזרב נמנעו עד כה מלפרט את תוכניתם באשר להורדה של הריבית, כשלאחר החלטת הריבית הקודמת הבהיר היו"ר פאוול כי "חברי הוועדה לא דנו כלל בהורדות ריבית". חברי הפד השונים התבטאו בצורה מעורבת בעניין, כשחלקם טענו שהריבית נמצאת בסביבה מרסנת, ומנגד אחרים אף קראו להעלאה נוספת.

שפריר אומר כי "תחזית הריבית של הפד צריכה להתעדכן. היא מניחה כרגע הורדת ריבית של 0.5% בכל שנת 2024, בעוד השוק צופה ירידה של קצת יותר מ־1%". הוא סבור שבהחלטה הקרובה פאוול יידרש להסביר לשווקים את אופן ההסתכלות של הפד על תמונת השוק, "ומעניין לראות אם ישכנע את השוק שלא לצפות להורדות ריבית חדות בקרוב". לנוכח שמרנותו הידועה של יו"ר הפד, אפשר להניח שיבחר לא להלהיט את החזאים לגבי עתיד ורוד.