מדיור ועד כלי רכב ומשלוחים: אלה שינויי החקיקה והמס שצפויים להיכנס לתוקף

ב־7 באוקטובר החיים בישראל התהפכו, וכעת כולם עסוקים במלחמה בכל הזירות - האישית, העסקית והכלכלית • אך בטרם פרצה הלחימה, אושרו מספר שינויים שייכנסו לתוקף ב־1 בינואר וישפיעו על הכיס של כל אחד ואחת מאיתנו • גלובס ממפה 5 תוכניות, תיקוני חקיקה והטבות לקראת השנה החדשה • לקראת 2024, פרויקט מיוחד

מה מצפה לנו בשנה החדשה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
מה מצפה לנו בשנה החדשה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות מס למשכירי ורוכשי דירות

המצב היום: שנה חדשה, ודאי אחרי שנה שבה האינפלציה חרגה מהיעד, היא בשורה גם למשכירי הדירות ולרוכשי הדירות, בשל העדכון האוטומטי של תקרת הפטור ממס למשכירי דירה וכן של מדרגות המס לרוכשי דירות. כיום התקרה למשכירים עומדת על 5,471 שקל בחודש. לפי החוק, אדם שמשכיר דירה מעל סכום זה, מחויב לשלם מס באחד משני מסלולים עיקריים: מס מופחת של 10% על ההכנסות מהדירה, או הכללת ההכנסות במסגרת סך הכנסותיו ממקורות נוספים, ותשלום מס שולי הנובע מכולן.

השינוי: העדכון יתפרסם סופית רק ב־16 בינואר, לאחר פרסום מדד המחירים לצרכן לחודש דצמבר ולשנת 2023 כולה. עבור משכירי דירה, מדובר בעדכון תקרת הפטור לכ־5,700 שקל (בהנחה של אינפלציה שנתית בשיעור 3.5%). למעשה, לשוכרי דירות רבים יש סיבה לחשוש שבעלי דירות שלא רצו לעבור את התקרה עלולים להעלות את דמי השכירות בעקבות העדכון. חוק ההסדרים האחרון אומנם הציע להקפיא את התקרה על רמה של 5,471 שקל, אבל זה לא קרה בסופו של דבר והיא צפויה להתעדכן עם העלייה במדד.

דירה למכירה / צילום: תמר מצפי
 דירה למכירה / צילום: תמר מצפי

בנוסף, משכיר שעובר את תקרת הפטור ונדרש לשלם את המס עד ינואר בשנה העוקבת צריך להכיר את ההטבה החדשה שכן אושרה בשנה האחרונה - פטור עד לתקרה חודשית של 7,500 שקל, למי שהוא משכיר השוכר דירה בעצמו.

במקביל, גם מדרגות מס הרכישה - שרלוונטיות בעיקר למי שמחזיק דירה אחת (או שקונה דירה ומוכר את דירתו הישנה), יעודכנו ב־16 בינואר וירחיבו את המדרגות המוזלות בעקבות האינפלציה. כך למשל, המדרגה הראשונה, שקובעת פטור מלא ממס רכישה עד לשווי דירה של 1.919 מיליון שקל, צפויה לעלות לכ־1.99 מיליון שקל. המדרגה הבאה, בה משולם מס של 3.5%, תעלה מכ־2.28 מיליון שקל ל־2.36 מיליון שקל וכן הלאה.

בשורה התחתונה, מי שלא מוכרח לסגור עסקה לרכישת דירה בימים הקרובים, צריך לשקול לדחות את חתימת העסקה לאמצע ינואר, כדי להרוויח כמה אלפי שקלים לפחות בתשלום מס הרכישה. זאת, בתנאי שמדובר בדירה שמחירה 1.9 מיליון שקל לפחות.

התוכנית להפחתת פליטות יוצאת לדרך: בכמה המשלוחים לארץ יתייקרו?

היום: תוכנית Fit for 55 של האיחוד האירופי, שמטרתה להפחית את פליטות גזי החממה ביבשת ב־55% (בהשוואה לרמתם ב־1990) עד 2030, תיכנס לתוקף בתחילת ינואר. היום לא חלה אף מגבלה בנושא על הספינות שעוברות בשטחי היבשת. 

רגע לפני סוף השנה, מומחים ממליצים: כך תחסכו בתשלומי המס על רווחי ההון שלכם
מומחים ממליצים: אלה צעדי המס שיכניסו עוד מיליארדי שקלים לקופת המדינה

השינוי: לפי התוכנית, שתחול בהדרגה בשנים הקרובות, ספינות מסחר בינ"ל העוברות בשטחי האיחוד האירופי יאלצו לשלם בהתאם לפליטות שלהן. "חברות השילוח יהיו חייבות לגלגל את מסי הפחמן וההיטלים הירוקים", מסביר צבי שרייבר, מנכ"ל ומייסד פרייטוס, פלטפורמה לתמחור משלוחים בינ"ל. "החשש שזו תהפוך בסופו של דבר לנורמה החדשה. אנחנו מדברים על בערך 10%־15% השפעה על עלויות השילוח הימי" בשנים הקרובות.

אז איך התוכנית תשפיע על ישראל בפרט? "ספינות שמגיעות לארץ דרך הים התיכון עוצרות גם באירופה וייאלצו לשלם על הפליטות שלהן בהתאם לרגולציה החדשה", אומר אלעד ברשאן מייסד־שותף של פלטפורמת השילוח הדיגיטלית SlickChain. "המשמעות היא שהמשלוחים לישראל יתייקרו בהתאם".

ענקית השילוח גרימלדי, מקבוצת הספנות המובילות באיטליה, כבר הודיעה ללקוחותיה על התייקרות של 4% במחירי השילוח הימי, והמחיר עוד צפוי לעלות בהמשך. אלאלוף, הסוכנות הישראלית המייצגת את חברת גרימלדי, הודיעה לאחרונה ללקוחותיה כי "כדי לעמוד בתקנון ה־ETS, קבוצת גרימלדי תצטרך לרכוש אישורי פליטה או הקצאות מהאיחוד האירופי בהתאם לפליטות האוניות. בעקבות העלות הנגרמת ועל מנת לעמוד בהנחיות החדשות, חברת גרימלדי מודיעה כי החל מה־1 בינואר, ייכנס לתקופו היטל ETS בנמלי הטעינה והפריקה הנמצאים באירופה".

המהלך צפוי, על פי ההערכות, לייקר את המשלוחים לאזור הים התיכון ב־4%. "מי שהכי יושפע מכך זה יבוא הרכבים מאירופה ומארה"ב", אומר ברשאן. "הרי, המיסוי על הרכבים נקבע בהתאם לעלות שלהם. המשמעות היא תוספת עלות של 36 מיליון שקל בשנה לשוק הרכב. גם רהיטים, צעצועים ומכשירי חשמל כמו מקררים ומכונות כביסה, יושפעו מאוד".

מס הקנייה על רכבים חשמליים ופלאג־אין יזנק בעשרות אחוזים

המצב היום: רכבי פלאג־אין וחשמליים תופסים יחדיו נתח של כמעט 25% מכלל מכירות הרכב החדש בישראל. כיום רכבי פלאג־אין מחויבים במס קנייה מקסימלי של 56%, וחשמליים ב־20%.

השינוי: בינואר תיכנס לתוקף הפעימה הרביעית והאחרונה (בינתיים) במתווה הרב־שנתי להפחתת הטבת מס הקנייה על כלי רכב "ירוקים". במסגרת הפעימה הזו, צפויים שני שינויים מרכזיים במס הקנייה על שני פלחי שוק: רכבי פלאג־אין המיובאים יחויבו במס קנייה מקסימלי של 83%, בדומה לרכבי בנזין ודיזל, והחשמליים יחויבו ב־35%. במקביל, הפחתת המס המרבית בשקלים עבור רכבים חשמליים תעמוד על 50 אלף שקל במקום 60 אלף.

טעינת רכב חשמלי / אילוסטרציה: Shutterstock, guteksk7
 טעינת רכב חשמלי / אילוסטרציה: Shutterstock, guteksk7

כעת, היבואנים צפויים לעלות מחירים, אך יוכלו למכור את המלאי הקיים במחירים מוזלים. על פי הערכות בענף, רוב היבואנים כבר הצטיידו במלאים שאמורים להספיק להם לפחות לרבעון אחד או שניים. בכמה יתייקרו המחירונים הרשמיים של כלי הרכב החשמליים ורכבי הפלאג־אין בתחילת ינואר? אף אחד בענף לא מוכן להמר כרגע, מכיוון שהתשובה תלויה בכמה משתנים. האחד מהם הוא יציבות השקל או מול הדולר והאירו. בתרחיש של התחזקות השקל אפשר לצפות להתייקרות של 5%־10% עבור כלי רכב חשמליים בהתאם לדגם וליבואן. בדגמי פלאג־אין, צופים עלייה יותר משמעותית במחירונים הרשמיים. זאת למעט אולי בדגמי יוקרה, שגובה הטבת המס שחלה עליהם עד כה מהווה חלק זניח במחיר הכולל שלהם.

משתנה נוסף הוא מצב הכלכלה בישראל. אם המשק לא יפגין סימני התאוששות מהמלחמה וייקלע למיתון, שבין היתר יקטין את הביקוש לרכב, אפשר להניח שהיבואנים לא יעלו מחירים בחדות כדי לא "להרוג את השוק". אם המשק יתאושש בקצב מהיר מהצפוי, המוטיבציה שלהם להקטין את הרווח תפחת.

נטל המס ברכישת "דירת מעטפת" יורחב

המצב היום: על פי החוק הקיים, מי שיקנה נכס מקרקעין שמוגדר כ"דירת מגורים" ישלם שיעור מס רכישה שנע בין 8% ל־10%, כשהדירה הנרכשת היא אינה היחידה שברשותו. לעומת זאת, מי שרוכש נכס שאינו מוגדר כ"דירת מגורים", ישלם מס רכישה בשיעור של 6%. בעקבות זאת, על מנת להימנע מתשלום מס רכישה גבוה, דירות רבות נמכרו ללא שיפוץ פנים ולא היו מוגדרות כדירות מגורים אלא כ"דירות מעטפת" (קרי חלל גדול תחום בקירות המעטפת בלבד, עם תשתיות בסיסיות כמו ריצוף, חשמל ומים).

השינוי: על פי התיקון, הגדרת "דירת מגורים" בחוק תשונה ותכלול התייחסות גם ל"דירת מעטפת" המיועדת לשמש בעתיד למגורים. "לפי השינוי בחוק, ההגדרה תכלול דירה שהיא אחת מאלה: דירה שהסתיימה בניית קירותיה החיצוניים ('דירת מעטפת' בנויה) או דירה על הנייר שקיימת התחייבות מצד המוכר לסיימה כ'דירת מעטפת'", מסבירה רו"ח איריס שטרק, נשיאת לשכת רואי חשבון לשעבר. "כל זאת רק אם יש התחייבות מצד המוכר לסיים את בנייתה כ'דירת מעטפת'". ההשפעה בפועל היא הגדלת שיעור מס הרכישה מ־6% ל־8%־10% עבור מי שרוכש "דירת מעטפת" המיועדת לשמש למגורים ואינה דירתו היחידה.

הרפורמה שתקל על החיים של העוסקים הזעירים

המצב כיום: עסקים שמרוויחים עד כ־120 אלף שקל בשנה, מוגדרים בחוק "עוסקים פטורים" (בעבר כונו "עוסקים זעירים") ואינם מחויבים לשלם מע"מ. כיום, כ־60 אלף תיקים חדשים של עוסקים פטורים נפתחים בכל שנה. "'עוסק זעיר' הוא יחיד, תושב ישראל, שמרוויח הכנסה מעסק או משלח יד ומחזור עסקאותיו המרבי זהה למחזור העסקאות המרבי של 'עוסק פטור' כפי שמצוין בחוק מע"מ", מסבירה עו"ד קשת סירוטה־לוינר, ראש מחלקת מסים במשרד נשיץ ברנדס אמיר. "עד לתיקון החוק, עוסק זעיר היה חייב להוכיח הוצאותיו בפועל כדי שתוכר לו הוצאה לצורכי מס".

עסקים קטנים ברמת גן / צילום: טלי בוגדנובסקי
 עסקים קטנים ברמת גן / צילום: טלי בוגדנובסקי

השינוי: החל מ־2024, עוסקים זעירים יגישו דיווח שנתי בלבד על מחזוריהם, באופן מקוון, במקום דיווחים תקופתיים לאורך השנה. עוסק זעיר שמחזורו השנתי אינו עולה על כ־120 אלף שקל, יהיה זכאי באופן אוטומטי לנכות מהכנסותיו שיעור הוצאה של 30% מהמחזור ולא יצטרך לדרוש זאת. "במילים אחרות, עוסק זעיר יהיה רשאי להפחית את גובה המס החייב בו בדרך של ניכוי הוצאות ללא קשר להוצאותיו בפועל", מסבירה סירוטה־לוינר. "מדובר בהטבה שרלוונטית לאחוז ניכר מן העוסקים הזעירים ומן העוסקים בכלל".