משכנתאות בהיקף 5.5 מיליארד שקל נלקחו בנובמבר - 21% יותר לעומת אוקטובר

נתוני נובמבר מאותתים על התאוששות קלה לעומת הירידה החדה באוקטובר, שבו התחילה המלחמה • עם זאת, מדובר בירידה של 27% לעומת היקף המשכנתאות בנובמבר 2022

משכנתאות נובמבר. 21% יותר לעומת אוקטובר / צילום: Unsplash
משכנתאות נובמבר. 21% יותר לעומת אוקטובר / צילום: Unsplash

בחודש נובמבר, נרשמה עלייה של 21% בלקיחת משכנתאות, אך עדיין שוק הנדל"ן נותר הרחק מהביצועים שלו מלפני שנה ועוד יותר מלפני שנתיים - כך עולה מנתוני בנק ישראל שפורסמו היום.

דוח הכלכלן הראשי באוצר: כך השפיע הביקוש לממ"ד על עסקאות הנדל"ן באוקטובר
בית בגליל העליון עלה מיליוני שקלים. מה יקרה עכשיו למחירים?
חגיגה במיליארד שקל: האוצר חושף - זו הסיבה שהם מסרבים לסייע לקבלנים

הציבור לקח 5.5 מיליארד שקל כמשכנתאות בחודש שעבר, לעומת כ-4.55 מיליארד שקל שנלקחו בחודש אוקטובר. בנק ישראל טרם פרסם נתונים על הלווים (משקיעים, כאלה שהשתתפו בתוכניות הדיור המסובסדות וכו'), ולכן כרגע אנו נותרים עם "הנתון הגדול", שמעיד על הדברים הבאים: ראשית, סוג של חוסן לאומי. לחימה קשה בעזה, לחימה "בטפטופים" בלבנון, עשרות אלפי מפונים, ולמרות זאת אנשים שבים לרכוש דירות.

היקף המשכנתאות שנלקחו בנובמבר גבוה במעט מזה שנלקחו בחודש החגים, ספטמבר. מצד שני, בחודש ספטמבר בוצעו 5,880 עסקאות, שזה מספר לא גבוה, כך שגם נובמבר עתיד להיחשב כחודש בו יבוצעו כ-6,000 עסקאות - גם זה מספר נמוך מאוד - לעומת ממוצע חודשי רב־שנתי של 8,500 עסקאות חודשיות.

ואכן, השוואה לחודשי נובמבר 2022 ו-2021 מציגה את הצד השני של המטבע: יחסית לנובמבר 2022, היקף המשכנתאות שנלקחו נמוך ב-27%, ויחסית לנובמבר 2021, הנפילה מגיעה כבר ל-50%. אבל במציאות הקשה בה אנו נמצאים היום, כנראה שמספרים זה לא הכל, ואם בכל זאת אנשים בתקופה הזו מבצעים עסקאות - זה בהחלט דבר שאינו מובן מאליו, ונראה כי עוד בחודש שעבר אנשים אימצו לעצמם שגרה ואורח חיים תחת איומי רקטות.

נתון זה של בנק ישראל, הוא המתקדם ביותר שנקבל השבוע: סקירת הכלכלן הראשי שפורסמה היום הייתה על חודש אוקטובר, וגם בה נכתב שבנובמבר יש סימן להתאוששות, אם כי בעירבון מוגבל; בהמשך השבוע, יפורסמו סקירות הלמ"ס על מדדי מחירי הדירות ומכירת הדירות החדשות, אך גם הן יהיו נכונות לאוקטובר.